Visa fullständig version : Jordnötssmör och... Jordnötssmör?
PERSSONN
2014-06-18, 10:34
Hur kommer det sig att näringsvärdet skiljer sig på dessa två produkter trots ungefär lika innehåll?
Kung markattas ekologiska jordnötssmör med salt
näringsinnehåll:Rostade jordnötter,havssalt
Näringsvärde
Energi: 2372 kJ / 567 kcal
Fett: 41 g
Varav mättat fett: 9 g
Kolhydrater: 17 g
Varav sockerarter: 3 g
Protein: 30 g
Salt: 1 g
Fiber: 7
Green choice ekologiska jordnötssmör "creamy"
Ingredienser
Rostade ekologiskt odlade jordnötter (99,3%), havssalt.
Näringsvärde
Energi 625 / 2590 Kolhydrater 13
Protein 29 Fett 52
Jag bara gissar men det är väl av precis samma anledning som att näringsinnehållet i till exempel en morot odlad på ett ställe (eller sätt) kan skilja sig från en morot odlad på ett annat ställe (eller på ett annat sätt).
Diomedea exulans
2014-06-18, 10:54
Gissningsvis så finns det mer än en variant av växten "jordnöt". Så de kanske bara använder olika sorters jordnötter.
Cykelcykel
2014-06-18, 11:19
Ja näringsinnehållet av bönor varierar ju rikrigt kraftigt .
Många bönor kan skilja 30- 40 kcal beroende på märke.
PERSSONN
2014-06-18, 11:46
Ja det är ju klart.. Tack för svaren :)
Fimbrethil
2014-07-03, 00:59
Det kan inte vara så att Green Choice med "rostade" i själva verket menar rostade i någon slags vegetabilisk olja som drar upp mängden fett och kcal?
Markattas har jag fått för mig är gjort på helt opreppade nötter med skalet kvar (därav den mörkare färgen o kornigare konsistensen)..
Fimbrethil
2014-07-03, 01:11
Eller nä, såg just att det ju står rostade även på markattas! Ignore..
R Scarpa27
2014-07-03, 06:57
fetthalten i jordnötssmör kan du variera grymmt mkt.
Man kan ju pressa ut fetterna ur jordnötterna, testar du markattas mot green choice så kommer du märka att markattas är grusigare.
olja kan ju även tillsättasför att dryga ut jordnötssmöret och få en billigare tillverkning (billigare olja och inte jordnötens egna olja)
tror säkert det finns företag som pressar ur allt olja och tillsätter aromer och rapsolja, och sparar jordnötsoljan och säljer den seperat svindyrt =P vinst på 2 flugor i en smäll :) hehe..
Välj Sevan- prisvärt och gott.
alt mixa en egen- billigt & godast!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.