handdator

Visa fullständig version : Förhållandet mellan golv och bänk vid bänkpress?


SteelPulse
2014-06-18, 10:27
Jag är ganska kort (170) och har inte jättelånga ben och har märkt att jag ofta tenderar att "stå på tå", när jag pressar för mig tunga vikter, för att få bra spänning i hela kroppen. Härom dagen placerade jag viktskivor med typ 6 cm höjd liggandes där jag har fötterna för att kompensera för tå-fotställningen (som förstås inte är så stadig).

Jag upplevde en ganska stor förbättring. Förhållandet mellan bänk och golv måste väl påverka ganska mycket eller? Hur tänker ni som spelar bänkpress på mer seriös nivå, hur ser ev regler ut?

Ajemän
2014-06-18, 10:29
Tävlingsgodkänd bänk är 42-45cm hög

De flesta "moderna" bänka är snorhöga... Ser ut som ett space ship med 40 reglage men att ligga på duger de inte till

Diomedea exulans
2014-06-18, 10:31
Visst är det tillåtet när man tävlar i bänk att använda klossar som man sätter under fötterna?

SteelPulse
2014-06-18, 10:32
Då kanske högklackat är en bra grej?

rooz
2014-06-18, 10:44
Visst är det tillåtet när man tävlar i bänk att använda klossar som man sätter under fötterna?

Inte klossar, men en upphöjning tillåts. Norska Sl-demonen Kjell Egill brukar ha detta.

När du tävlar ska du ha hela fotsulan i golvet. Sen finns det varianter på hur lyftare lägger sig med benen osv.

Bubblan84
2014-06-18, 10:51
Jag är ganska kort (170) och har inte jättelånga ben och har märkt att jag ofta tenderar att "stå på tå", när jag pressar för mig tunga vikter, för att få bra spänning i hela kroppen. Härom dagen placerade jag viktskivor med typ 6 cm höjd liggandes där jag har fötterna för att kompensera för tå-fotställningen (som förstås inte är så stadig).

Jag upplevde en ganska stor förbättring. Förhållandet mellan bänk och golv måste väl påverka ganska mycket eller? Hur tänker ni som spelar bänkpress på mer seriös nivå, hur ser ev regler ut?

En polare till mig som är ca 190 cm går också upp på tå medan jag kan ha hälarna i backen på samma bänk och jag är bara 176 cm. Säker på att det är bänkens höjd som är problemet?

Voxe
2014-06-18, 11:16
Lånar lite. Finns det nån regel på höjd bänk till stång eller justeras det hur man vill beroende på lyftaren?

z_bumbi
2014-06-18, 11:40
Lådor/upphöjningar upp till 30 cm får användas. lådor ska finnas på tävling och rekommendationen på höjder är 5, 10, 20 och 30 cm, det är med andra ord meningen att man ska kunna justera i 5 cm steg från golvnivå till 30 cm. Är man helt beroende av att ha lådor så bör man kolla upp det vid mindre tävlingar då alla klubbar inte har full uppsättning eller ens några lådor alls.

Höjden mellan stång och bänk regleras för varje enskild lyftare efter vad den tycker funkar bäst.

deadich
2014-06-18, 12:45
En polare till mig som är ca 190 cm går också upp på tå medan jag kan ha hälarna i backen på samma bänk och jag är bara 176 cm. Säker på att det är bänkens höjd som är problemet?

Naturligtvis kan han ha hälarna i marken, men det kanske inte är optimalt ur styrkeperspektiv.

ARMSTARK
2014-06-18, 12:58
Vi hade en tävlande handikapbänkare på gymet förut. Han var kort och låg helt rak på bänken, såg ut som ett lik på en bår. Han bänkade grymmt tunga vikter utan balansen av benen, så om du inte har tävlingsambitioner så skit i perfekt fotsättning.

SteelPulse
2014-06-18, 13:11
En polare till mig som är ca 190 cm går också upp på tå medan jag kan ha hälarna i backen på samma bänk och jag är bara 176 cm. Säker på att det är bänkens höjd som är problemet?
Lång ifrån säker men att endast ha tårna sim kontakt med golvet känns inte lika stadigt som hela fotsulan. Tänker jag iaf.

SteelPulse
2014-06-18, 13:14
Vi hade en tävlande handikapbänkare på gymet förut. Han var kort och låg helt rak på bänken, såg ut som ett lik på en bår. Han bänkade grymmt tunga vikter utan balansen av benen, så om du inte har tävlingsambitioner så skit i perfekt fotsättning.
Ska absolut inte tävla, men jag vill ju lyfta så tung som möjligt. Vad skulle nackdelen med upphöjning vara, förutom att man måste hitta nåt att göra den med, menar du?

koncept
2014-06-18, 13:15
Generellt sett har väl ändå kortare personer eller personer med korta ben lättare att få upp en hög och tajt brygga, vilket borde kunna leda till en starkare bänkpress.

Med korta ben kommer ju knät under höften när du ligger på bänken och då aktiveras glutues i högre grad och du kan få in fötterna mer under dig och närmare stången = hårdare anspänning och stabilare grund att pressa från.

Det är i alla fall vad jag läst och tänkt på efter att ha observerat långa och korta styrkelyftare bänka.

SteelPulse
2014-06-18, 13:16
Naturligtvis kan han ha hälarna i marken, men det kanske inte är optimalt ur styrkeperspektiv.
Åfan! Så det är vanligt med tå-bänk och dessutom fördelaktigt, alltså?

Frågorna är många.

ARMSTARK
2014-06-18, 13:43
Ska absolut inte tävla, men jag vill ju lyfta så tung som möjligt. Vad skulle nackdelen med upphöjning vara, förutom att man måste hitta nåt att göra den med, menar du?

Ingen direkt nackdel, kan bara inte se någon anledning att köra typ tävlingsregler som motionär.

SteelPulse
2014-06-18, 13:46
Reglerna var bara av ren nyfikenhet och inget jag hade tänkt att rätta mig efter, jag upplevde ju att jag blev starkare och hade mer styrsel med hela fötterna mot en plan yta, vilket i sin tur borde vara skadeförebyggande.

Gnistan
2014-06-19, 17:20
Vi hade en tävlande handikapbänkare på gymet förut. Han var kort och låg helt rak på bänken, såg ut som ett lik på en bår. Han bänkade grymmt tunga vikter utan balansen av benen, så om du inte har tävlingsambitioner så skit i perfekt fotsättning.

När jag tävlade på handikappsidan så fick de som behövde ligga på en speciell bänk som är bredare nedtill och avsmalnande upptill. De kunde även få bli strappade med en rem då en del med förlamningsskador , CP skador kan ha dålig stabilitet.
Jag har provat en sådan handikappbänk där man har fötterna uppe på bänken, men gjorde lite sämmre i bänk där. Var bra för att träna upp lite mer råstyrka däremot.
MVH
Gnistan

filmjölk
2014-06-19, 17:33
Ingen direkt nackdel, kan bara inte se någon anledning att köra typ tävlingsregler som motionär.

+1. Fötterna i luften funkar lika bra att träna med som med fötterna i golvet.

filmjölk
2014-06-19, 17:36
När jag tävlade på handikappsidan så fick de som behövde ligga på en speciell bänk som är bredare nedtill och avsmalnande upptill. De kunde även få bli strappade med en rem då en del med förlamningsskador , CP skador kan ha dålig stabilitet.
Jag har provat en sådan handikappbänk där man har fötterna uppe på bänken, men gjorde lite sämmre i bänk där. Var bra för att träna upp lite mer råstyrka däremot.
MVH
Gnistan

Jag gillar den varianten trots att jag inte är fysiskt handikappad. Kan utföras med en helt vanlig extra träningsbänk.

r1kkie
2014-06-19, 19:07
H_MhJwLMKz8

FabianH
2014-06-19, 22:28
Gäller "hela foten i" på samtliga bänkpresstävlingar? finns det undantag?

z_bumbi
2014-06-20, 10:33
Gäller "hela foten i" på samtliga bänkpresstävlingar? finns det undantag?

Inom IPF, vilket det enda svenska förbundet tillhör, gäller det på alla tävlingar. Andra förbund kan ha vilka regler de vill.

Gnistan
2014-06-20, 11:05
H_MhJwLMKz8

Exakt så ja.
180 kg med 48 kg i kroppsvikt är bra.
Men han hade nog vägt in i 3 klasser över detta om benen var kraftigare (varit gående handikappad som jag).
180 kg hade han då gjort i klass 67,5 som jag tävlade i en gång i tiden bl.a.
En vän til mig hade världsrekordet där (205 kg) en kort tid ) innan en ryss slog det har jag för mig?).

Lillgrabben
2014-06-20, 11:13
Exakt så ja.
180 kg med 48 kg i kroppsvikt är bra.
Men han hade nog vägt in i 3 klasser över detta om benen var kraftigare (varit gående handikappad som jag).
180 kg hade han då gjort i klass 67,5 som jag tävlade i en gång i tiden bl.a.
En vän til mig hade världsrekordet där (205 kg) en kort tid ) innan en ryss slog det har jag för mig?).

Kristoffer Hulecki?

/ Gammal & nördig nog att minnas gamla rekordlistor...;)

Gnistan
2014-06-20, 13:46
Kristoffer Hulecki?

/ Gammal & nördig nog att minnas gamla rekordlistor...;)
Japp!
Han gjorde 210 i klass 75 och hade varit på 220 på träning.
Du har också tävlat, tävlar på handikappsidan?
Vilken klass?
Synd att det ligger nere nu på handikappsidan i vårt land, från förbundets sida.
Skickas ju inga till internationella tävlingar.

Ja här har du en gammal föredetting till. Var ca 22 år sedan jag tävlade och la av helt med träning. Tagit upp träningen igen nu och trixat i ca 9 månader.
Man saknar det gamla järngänget. Haft mycket kul med dem.

Vitkål
2014-06-20, 14:07
Japp!
Han gjorde 210 i klass 75 och hade varit på 220 på träning.
Du har också tävlat, tävlar på handikappsidan?
Vilken klass?
Synd att det ligger nere nu på handikappsidan i vårt land, från förbundets sida.
Skickas ju inga till internationella tävlingar.

Ja här har du en gammal föredetting till. Var ca 22 år sedan jag tävlade och la av helt med träning. Tagit upp träningen igen nu och trixat i ca 9 månader.
Man saknar det gamla järngänget. Haft mycket kul med dem.

Vad hade du för slags handikapp?

Gnistan
2014-06-20, 17:12
Vad hade du för slags handikapp?

Förlamnningsskada och ca 40% kvar i ben och rygg.

Gnistan
2014-06-20, 17:30
Förlamnningsskada och ca 40% kvar i ben och rygg.
Är dock gående

Lillgrabben
2014-06-23, 12:32
Japp!
Han gjorde 210 i klass 75 och hade varit på 220 på träning.
Du har också tävlat, tävlar på handikappsidan?
Vilken klass?
Synd att det ligger nere nu på handikappsidan i vårt land, från förbundets sida.
Skickas ju inga till internationella tävlingar.

Ja här har du en gammal föredetting till. Var ca 22 år sedan jag tävlade och la av helt med träning. Tagit upp träningen igen nu och trixat i ca 9 månader.
Man saknar det gamla järngänget. Haft mycket kul med dem.

Japp, jag har tävlat tidigare - inte inom hkp dock! Klass +125 kg

En god vän är däremot rekordhållare i tungvikten inom svenska hkpförbundet, eller har iallafall varit det om det inte ändrats sista 2-3 åren.

Jag tycker mig minnas att Hulecki även hade rekordet på friska sidan, i klass -67,5 kg för 10-15 år sedan.

Gnistan
2014-06-23, 13:09
Japp, jag har tävlat tidigare - inte inom hkp dock! Klass +125 kg

En god vän är däremot rekordhållare i tungvikten inom svenska hkpförbundet, eller har iallafall varit det om det inte ändrats sista 2-3 åren.

Jag tycker mig minnas att Hulecki även hade rekordet på friska sidan, i klass -67,5 kg för 10-15 år sedan.

Jo då. Det stämmer.
Men det var på 80 talet.
Vid den tiden kunde man som handikappad vara med på en frisktävling och om man kunde, göra, låt säga 30-40 kg i mark t.ex och då få ett rekord i bänkpress. Personligen tyckte jag att det var lite fel. Numera går det inte att göra så. Han hade väl tänkt göra samma i klass75 där en amerikan hade rekordet på 217 om jag inte har fel.
Hulecki hade gjort 220 på träning men fick bara 210 på ett SM där jag var med och jag tror inte att han gjorde mer på någon annan tävling efter det tyvärr.
Sist jag träffade honom var då han hade Gullmars gym och jag var där och fikade och snackade lite skit som man säger.
Aha! Rekordhållaren i tungvikt ,kanske kan vara Fimpen. En annan kändis från den tiden jag tävlade. På handikappsidan på den tiden tävlade man i något kallat rack som är som död bänk och även i så kallad maskin. Mot slutet var det bara vanlig bänk dock. Fimpen hade rekordet i rack.
En annan stark herre var Benny Nilsson som gorde dryga 3 gånger kroppsvikten i klass 56 på 70 talet.

Gnistan
2014-06-23, 13:29
Jo då. Det stämmer.
Men det var på 80 talet.
Vid den tiden kunde man som handikappad vara med på en frisktävling och om man kunde, göra, låt säga 30-40 kg i mark t.ex och då få ett rekord i bänkpress. Personligen tyckte jag att det var lite fel. Numera går det inte att göra så. Han hade väl tänkt göra samma i klass75 där en amerikan hade rekordet på 217 om jag inte har fel.
Hulecki hade gjort 220 på träning men fick bara 210 på ett SM där jag var med och jag tror inte att han gjorde mer på någon annan tävling efter det tyvärr.
Sist jag träffade honom var då han hade Gullmars gym och jag var där och fikade och snackade lite skit som man säger.
Aha! Rekordhållaren i tungvikt ,kanske kan vara Fimpen. En annan kändis från den tiden jag tävlade. På handikappsidan på den tiden tävlade man i något kallat rack som är som död bänk och även i så kallad maskin. Mot slutet var det bara vanlig bänk dock. Fimpen hade rekordet i rack.
En annan stark herre var Benny Nilsson som gorde dryga 3 gånger kroppsvikten i klass 56 på 70 talet.
Skrivfelsnisse var frame. Benny Nilsson tävlade i klass 57 då han gjorde 180 i bänk och var den första att göra mer än 3 gånger sin kroppsvikt.

130kg finsk sisu
2014-06-23, 13:31
Intressanta historier Gnistan. Mera!!!!!
Gärna storys och filmer på fimpen oxå!!!1

Gnistan
2014-06-23, 14:27
Intressanta historier Gnistan. Mera!!!!!
Gärna storys och filmer på fimpen oxå!!!1

Nja!
Fim kan man nog se på you tube med Fimpen. Annars finns det nog tyvärr inte så mycket filmer från den tiden det begav sig på handikappsidan.
En kul grej var då fimpen skulle vara med på ett OS i USA.
Han hade tränat på bra och var urstark. Hade varit på 300 och fått upp det en bit. Han hade väl tank göra ett försökk att få det på tävling.
Kommer inte ihåg om han hade tänkt eller om han han att trycka upp, T-skirt med texten Go for 300. Han kom emmellertid på missen då de har pound i USA och 300 pound är ca 136 kg, vilket amerikanarna säkert inte hade blivit impade av då fimpen dessutom vid den tiden vägde cirkus 140 kg (mest överkropp då han har korta ben).

En annan grej man hörde på den tiden jag tävlade var att fimpen skall ha krökt hantagen på en sådan där maskin man hade och tävlade (tränade) i på vissa tävlingar. Om det var sant vet jag inte men att han var urstark är helt klart.

Ett annat OS i Seol skulle fimpen och några andra kompisar till mig låta sy upp några kostymer som var billigt där. När killen i affären såg fimpen med 140 kilos överkropp, som ville att han skulle ta mått Gjorde han stora ögon, försvann in i ett annat rum bakom disken. De hörde hur de pratade ljudligt därinne.Expediten Kommer ut med en annan snubbe och de bara står och kollar och mannen i rummet bakom får se att beskrivningen av fimnpen stämde.


Benny Var en kul prick med. Han hade en gammal engelsk bil på sin parkering som hade stått mycket länge. Hjulen hade sjunkit ned i asfallten och mossa hade växt över hela bilen.

Ja mycket kul,grejer har hänt under den tiden och vissa saker gör sig inte lämpliga att nämna här dock.