handdator

Visa fullständig version : NYBÖRJARE - Vilka tillskott ska jag köpa?


WelcomeToJamrock
2014-06-18, 01:23
Hej, jag fyller 16 om bara några dagar och har tänkt att jag ska önska mig något kosttillskott. Från början tänkte jag önska mig ett vanligt proteinpulver men när man läser runt på internet säger dem flesta att det inte gör någon skillnad om man har en hyfsad diet med tillräckligt mycket protein som jag antar att jag har. Sen stöter man på någon som skriver att det är omöjligt att få maximal tillväxt om man inte tar pulver. Rätt irriterande att ingen någonsin kan vara ense.
Jag läste också lite om kreatin och det gjorde mig RIKTIGT sugen. Höjer prestationsförmågan och gör musklerna större genom att lägga till vatten. Låter smaskigt tycker jag som bara har gymmat i cirka 6 veckor. Många kommer säkert tycka att det är idiotiskt att skaffa tillskott redan efter 6 veckor men jag ser redan resultat och tycker redan att gym är riktigt kul(kör 6 ggr/vecka) så det kommer inte vara slöseri med pengar, men är det värt?

MIN FRÅGA: Vad bör jag önska mig, om ens något? Finns det nackdelar ned kreatin för mig som nybörjare? Om det skulle vara till någon nytta så är jag 183 cm lång och väger 74 kg, ganska muskelöst byggd men inte överallt.

Beemel
2014-06-18, 07:22
Hej, jag fyller 16 om bara några dagar och har tänkt att jag ska önska mig något kosttillskott. Från början tänkte jag önska mig ett vanligt proteinpulver men när man läser runt på internet säger dem flesta att det inte gör någon skillnad om man har en hyfsad diet med tillräckligt mycket protein som jag antar att jag har. Sen stöter man på någon som skriver att det är omöjligt att få maximal tillväxt om man inte tar pulver. Rätt irriterande att ingen någonsin kan vara ense.
Jag läste också lite om kreatin och det gjorde mig RIKTIGT sugen. Höjer prestationsförmågan och gör musklerna större genom att lägga till vatten. Låter smaskigt tycker jag som bara har gymmat i cirka 6 veckor. Många kommer säkert tycka att det är idiotiskt att skaffa tillskott redan efter 6 veckor men jag ser redan resultat och tycker redan att gym är riktigt kul(kör 6 ggr/vecka) så det kommer inte vara slöseri med pengar, men är det värt?

MIN FRÅGA: Vad bör jag önska mig, om ens något? Finns det nackdelar ned kreatin för mig som nybörjare? Om det skulle vara till någon nytta så är jag 183 cm lång och väger 74 kg, ganska muskelöst byggd men inte överallt.

Då så!

Kan inte säga att Kreatin är en dålig ide. Men den känns ganska onödig om du bara har tränat i 6 veckor (och dessutom bara är 16 år) så kommer du närmaste halvåret-året troligen få fantastiska framsteg utan att göra något annat än att träna, käka mat och sova.

Tro inte på allt du läser (särskilt inte det som skrivs på större kosttillskottföretags hemsidor) om "kosttillskott".
Det är fortfarande frågan om just "tillskott", med undantag för möjligen kreatin finns det inga tillskott som verkligen behövs om man sköter kosten rätt. Inga piller eller pulver (som är lagliga) kommer ge dig några större träningsfördelar, särskilt inte nu i början av din träningskarriär.

Om du ska önska dig något så önska dig lite nice träningsskläder och dylikt istället för massa tillskott.

För övrigt låter 6 gånger i veckan rätt rejält för en nybörjare, Känner du att det funkar så för all del, kör på. Men du skulle troligen kunna få lika bra eller bättre resultat på färre pass.
Men, som sagt, har du tid och trivs med det så kör på.

King Grub
2014-06-18, 08:54
Om jag vore du skulle jag önska mig något roligare och något du märker att du har fått. Även om tillskotten skulle ha "effekt" är det inte något som kommer att ha gjort någon skillnad en månad eller ett år från nu jämfört med om du bara tränat hårt och ätit mycket prima mat, särskilt som du, som ovanstående nämner, troligen kommer att göra fina framsteg närmaste tiden oavsett. Då får man inte göra misstaget som många gör, att tro att det är pga tillskotten man använt som man gjort framstegen.

SteelPulse
2014-06-18, 10:00
Kan man ha bättre förutsättningar, att var 16 och börja styrketräna? Kosttillskott kommer typ inte göra ett skit är min gissning.

bakka
2014-06-18, 10:11
jag säger som dem andra, dvs. skippa kosttillskott.

Kosttillskott är bara TILLSKOTT och inget som kommer ge dig jätte mycket mer styrka och massa. Ät rätt och träna, dvs. kör hårt men rätt så att du inte skadar dig i onödan. Då kommer massan och styrkan att komma.

Mitt bästa råd är att ha ett långsiktigt perspektiv på din träning. Muskelmassa och styrka kommer inte över natten. Visst, de första 6 månaderna får man bra gains som nybörjare men sen blir det svårare. Det tar tid. Men om du käkar rätt, tränar och sover bra så kommer du få bra resultat.

Tillskott kan du lägga till längre fram. Jag har tränar i 2-3 år och använder enbart proteinpulver nån gång ibland. Har aldrig behövt nått annat och har ändå ökar i styrka och massa.

EnergiÖverskott
2014-06-18, 12:39
Träna mindre, ät mer och önska dig lite schyssta träningskläder/skor och något annat kul som du får ut någon faktisk glädje av.

Kosttillskott är så oerhört jävla överskattat att det inte är sant. Skaffa dig lite kreatin om ett halvår eller så och kanske lite koffein. Resten fixar du från mat. Utan problem :)

Aari
2014-06-18, 15:25
Lite offtopic; Jävlar! Du har riktigt bra koppsuppbyggnad, 184cm är ju perfekt längd, och så är du inte smal heller. Perfekt! Ville bara få det ur mig ^.^ Själv är jag 17 om 2 månader, är 174cm lång och väger 67kg. Lycka till!

Bookie69
2014-06-18, 18:02
Jag hade valt en grym PWO typ Jack3D så att du taggar till ordentligt och orkar mer och tyngre. Orkar man mer så bygger man bättre, Bcaa under passet och protein efter passet och kanske ytterligare en shake senare på dagen. Lyssna inte på folk som fortfarande tror att jorden är platt.

King Grub
2014-06-18, 18:11
Lyssna inte på folk som är grundlurade av branschen. Eller på folk som tror att man ökar i muskelmassa av PWO http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6796304#post6796304

Jeml
2014-06-18, 18:39
Önska dig något annat o köp kreatin själv om du vill (det är nästan gratis).
Tycker dock du kan vänta lite med att köpa det om du är så pass ny på gymmet :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Beemel
2014-06-18, 18:49
Jag hade valt en grym PWO typ Jack3D så att du taggar till ordentligt och orkar mer och tyngre. Orkar man mer så bygger man bättre, Bcaa under passet och protein efter passet och kanske ytterligare en shake senare på dagen. Lyssna inte på folk som fortfarande tror att jorden är platt.

Fniss
FNISS
Haha
HAHA
HAHAHAHAHA

Skämt åsido... Lyssna inte på sådana som den jag citerat ovan....:smash:*bs**screwy*

raddum
2014-06-18, 19:57
om du får bra mat hemma eller i skolan skulle jag inte köpt något alls. Är det något kosttillskott du tror på till 110% är det troligtvis det som kommer ge mest(placebo)

sebbanboy14
2014-06-19, 01:18
Bara läsa, frågor på detta?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=213940

Sniggel
2014-06-19, 05:20
Om jag vore du skulle jag önska mig något roligare och något du märker att du har fått. Även om tillskotten skulle ha "effekt" är det inte något som kommer att ha gjort någon skillnad en månad eller ett år från nu jämfört med om du bara tränat hårt och ätit mycket prima mat, särskilt som du, som ovanstående nämner, troligen kommer att göra fina framsteg närmaste tiden oavsett. Då får man inte göra misstaget som många gör, att tro att det är pga tillskotten man använt som man gjort framstegen.

Precis. Det riskerar dessutom att odla en bild hos nybörjaren om att kosttillskott står för en betydande del av resultaten. Vilket t om kan hämma resultaten på mycket längre sikt då fokuset hamnar fel.

TS: Tycker dock du verkar skeptisk när det gäller kosttillskott och det är en bra inställning. Kreatin är ett mycket bra kosttillskott men som sagt så är det omöjligt att märka av effekterna av det i ett sånt här tidigt skede och skilja dem från normala ökningar. För mig tog det flera år innan jag var övertygad om att kreatin faktiskt fungerade (ett tag trodde jag att det inte fungerade, detta pga att mina naturliga ökningar var så stora* i jämförelse att de överskuggade kreatinets). Men jag behövde plana ut mina ökningar rejält för att märka av effekten med och utan kreatin. Då uppskattade jag dock kreatin desto mer.

* Stora i relation till kreatinets. Inte stora generellt :P

Sheogorath
2014-06-19, 07:27
Jag hade valt en grym PWO typ Jack3D så att du taggar till ordentligt och orkar mer och tyngre. Orkar man mer så bygger man bättre, Bcaa under passet och protein efter passet och kanske ytterligare en shake senare på dagen. Lyssna inte på folk som fortfarande tror att jorden är platt.

Det här var det dummaste jag läst idag. Nu är klockan visserligen bara 08:27 men du kommer förmodligen hålla förstaplatsen hela dagen lång.

Simplicity
2014-06-19, 07:58
Tråkigt svar nu, men; Du borde önska dig något roligare och ägna första året åt att lära dig mer om kost och träning, tillskott är överskattat och kommer i ditt läge garanterat inte göra varken till eller från.

Kreatin har förvisso en viss effekt, men i ditt läge kommer du förmodligen öka snabbare muskulärt än vad dina leder och muskelfästen hinner anpassa sig till och att då öka prestationen ytterligare med tillskott kommer leda till ökad skaderisk.

Om nått år eller två när du har en stabil grund och gedigna kunskaper tycker jag att du eventuellt kan fundera på tillskott.

Som sagt, tråkigt svar, men det är just vad sanningen oftast är; Tråkig.

SimonV
2014-06-19, 08:48
Bara läsa, frågor på detta?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=213940

Älskade du inte pwo innan..

sebbanboy14
2014-06-19, 09:12
Om du läser så förstår du. Men ja de gjorde jag, men jag kan ta de nu med. Men ändrat mitt synsätt på det


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Bookie69
2014-06-19, 11:47
Shit, trodde denna forumstråd handlade om kosttillskott, hade jag vetat att jag skrev på Familjelivs forum så hade jag inte kommenterat. F`låt

King Grub
2014-06-19, 11:50
Bara för att det här forumet är kosttillskottsforumet rekommenderar vi inte kosttillskott i onödan, när det skulle vara effektlöst eller pengarna i sjön.

Bookie69
2014-06-19, 12:00
Bara för att det här forumet är kosttillskottsforumet rekommenderar vi inte kosttillskott i onödan, när det skulle vara effektlöst eller pengarna i sjön.

Tror inte jag sett en enda positiv sak om tillskott från dig King Grub trots dina 60 000 inlägg. Antingen så handlar dina inlägg om möss som fått förstorad pung vid intag av 5000 mg Leucin eller så har Bävrar fått tandlossning av för mycket intag av Glutamin.

Tror att folk här har för mycket fritid eller så har dom inte nått dom resultat man trodde man skulle nå en gång i tiden så nu vill ni skita ner branchen som profileras av folk som lyckats. Har jag rätt eller har jag rätt?

PureWhey
2014-06-19, 12:02
Tror inte jag sett en enda positiv sak om tillskott från dig King Grub trots dina 60 000 inlägg. Antingen så handlar dina inlägg om möss som fått förstorad pung vid intag av 5000 mg Leucin eller så har Bävrar fått tandlossning av för mycket intag av Glutamin.

Tror att folk här har för mycket fritid eller så har dom inte nått dom resultat man trodde man skulle nå en gång i tiden så nu vill ni skita ner branchen som profileras av folk som lyckats. Har jag rätt eller har jag rätt?

Inte branschen, bara vissa skitprodukter. Hur står det till?

Skickat ifrån böjracket

Alltidxx
2014-06-19, 12:02
Om du läser så förstår du. Men ja de[t] gjorde jag, men jag kan ta de[t] nu med. Men ändrat mitt synsätt på det

Skickas från min iPhone via Tapatalk
För helsike. Alltså så svårt kan det inte vara även om du är dyslektiker! Tänk såhär: "De" använder du hädanefter enbart om du skriver om personer som står där borta. Då kommer din hitrate för rättstavningar öka dramatiskt. OK?

King Grub
2014-06-19, 12:05
Så att rekommendera att en 16-åring som just börjat träna att önska sig en PWO i födelsedagspresent är ditt recept för att nå samma häpnadsväckande framgång som du? Hur gick det förresten, gick du upp mer än 5 kilo till slut av dina PWO? Låter som lite dålig effekt där. Minst 8 kilos viktökning tycker man att en bra PWO skall ge.

Bookie69
2014-06-19, 12:13
Nej, jag skulle aldrig rekommendera en PWO till en 16 åring som nyss börjat träna. Men erat tjat om att tillskott bara är skit gör att jag drar saker till ytterligheterna.

King Grub
2014-06-19, 12:17
Nej, jag skulle aldrig rekommendera en PWO till en 16 åring som nyss börjat träna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7040081&postcount=8

Bookie69
2014-06-19, 12:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7040081&postcount=8

Du glömde läsa andra meningen men jag tycker om dig ändå *love*

Simplicity
2014-06-19, 15:03
Tror inte jag sett en enda positiv sak om tillskott från dig King Grub trots dina 60 000 inlägg. Antingen så handlar dina inlägg om möss som fått förstorad pung vid intag av 5000 mg Leucin eller så har Bävrar fått tandlossning av för mycket intag av Glutamin.

Tror att folk här har för mycket fritid eller så har dom inte nått dom resultat man trodde man skulle nå en gång i tiden så nu vill ni skita ner branchen som profileras av folk som lyckats. Har jag rätt eller har jag rätt?

Folk skitar inte ner branschen, det är branschen som är skitig redan ifrån början. Kosttillskottsbranschen handlar till 99% om att lura av pengar från naiva människor som desperat söker efter genvägar.

Det finns ytterst få tillskott som har dokumenterat märkbar effekt i praktiken och att ha ett tillräckligt kritiskt tänkande för att inte pissa bort pengar på massa skit är bara sunt förnuft.

Men det kanske svider att någon petar hål på din lilla bubbla så du tvingas inse att alla supermegatillskott som ska göra dig till nästa Arnold faktiskt bara är bullshit?

Simplicity
2014-06-19, 15:06
Du glömde läsa andra meningen men jag tycker om dig ändå *love*

Eller så kanske han valde att bortse ifrån den eftersom att du helt enkelt har fel? BCAA under passet ger ingen extra effekt för MPS och PWO´s kan ha lika stora nackdelar som fördelar. Ett sönderstressat CNS är inget att sträva efter.

Du kanske skulle läsa på lite innan du häver ur dig massa skit?

King Grub
2014-06-19, 16:26
Du glömde läsa andra meningen men jag tycker om dig ändå *love*

Du skrev "du taggar till". Vem är "du" då?

Kvicksilver
2014-06-19, 16:28
Nej, jag skulle aldrig rekommendera en PWO till en 16 åring som nyss börjat träna. Men erat tjat om att tillskott bara är skit gör att jag drar saker till ytterligheterna.

Men för de flesta ÄR inköp av kosttillskott bortkastade pengar och leder inte till bättre resultat i deras styrketräning.
Meriterade atleter gör inte reklam för pulver och piller för att dessa hjälpt dom att på något avgörande sätt nå sina resultat, utan för att dom helt enkelt får betalt för att göra reklamen.
Yngre atleter nöjer sig t.o.m med lite spons i form av prylar och annat bara för att det är "coolt" att vara sponsrad.
Det funkar som med vilken puckad Stureplansbloggare som helst... tillverkarna/leverantörerna ger bort lite gratisgrejer och sen får dom gratis marknadsföring i sociala medier.
Mest patetiskt är alla som tränar i tröjor från kosttillskottsbutiker.*screwy*

Beemel
2014-06-19, 16:53
Mest patetiskt är alla som tränar i tröjor från kosttillskottsbutiker.*screwy*

Med tillägget.
... dricker celsius, spammar hashtags om att de aldrig vilar och tydligen bestämt sig för något...

Kvicksilver
2014-06-19, 17:08
Med tillägget.
... dricker celsius, spammar hashtags om att de aldrig vilar och tydligen bestämt sig för något...

Jupp.

Alltidxx
2014-06-19, 18:21
Mest patetiskt är alla som tränar i tröjor från kosttillskottsbutiker.*screwy*

Gymgrossistens svarta T-shirt är dock ovanligt skön med bra passform. Så jag kör gärna i den då och då.

Sheogorath
2014-06-19, 18:22
MM Sports-t-shirten är typ den enda t-shirten mina biccar ser riktigt bra ut i. :D

Alltidxx
2014-06-19, 18:25
MM Sports-t-shirten är typ den enda t-shirten mina biccar ser riktigt bra ut i. :D

:thumbup: ja jag känner liknande om gymgrossistens. Den lyfter fram hela paketet på ett väldigt bra sätt :)