handdator

Visa fullständig version : tunga/lätta vikter ?


Thell
2004-03-23, 03:38
jag o min kompis diskuterar om man under viktnedgång ska köra med tunga lr lätta vikter...
jag säger tunga o få reps
han säger lätta o många reps

alltså, vilket tappar man mest vikt på :confused:

vem av oss har rätt, för vi e båda envisa o ingen ger sej, så ge ett svar här så vi kan sluta o tjafsa om det...

tack på förhand

manko
2004-03-23, 07:57
Man kör väl tunga vikter under deff för att i bästa mån behålla sin muskel massa?

King Grub
2004-03-23, 10:25
Originally posted by manko
Man kör väl tunga vikter under deff för att i bästa mån behålla sin muskel massa?

Exakt. Så tungt det går. Kämpa emot eventuella styrkeförluster in i det sista. Även om man får vara vaksam på att skaderisken är större, när man börjar bli riktigt stenhård.

Hellgren
2004-03-23, 15:46
Tja, jag är den andra kompisen.

Det ända vi undrar är, hur förlorar man messt fett. Med stora eller små vikter. Inte nått tjaffs om muskelmassan. Då hade vi inte skrivit det här inglägget här utan under någon av dom andra kategorierna

MVH
/Hellgren

manko
2004-03-23, 15:52
Då är det ju bara förtvina din kropp då.

Olsson
2004-03-23, 15:56
Originally posted by Hellgren
Tja, jag är den andra kompisen.

Det ända vi undrar är, hur förlorar man messt fett. Med stora eller små vikter. Inte nått tjaffs om muskelmassan. Då hade vi inte skrivit det här inglägget här utan under någon av dom andra kategorierna

MVH
/Hellgren

Fettförbränning bör du inte blanda in i styrketräningen. Sköt fettförbränningen för sig och styrketräna för att behålla muskelmassan.

King Grub
2004-03-23, 16:03
Originally posted by Hellgren
Det ända vi undrar är, hur förlorar man messt fett. Med stora eller små vikter.

Varken eller. Fettet förlorar du genom att ligga på energiunderskott. När du förbrukat 7000-7500 kcal mer än du gjort av med har du gått ner ett kilo kroppsfett, oavsett hur lång tid det tar att uppnå det underskottet.

Genom att ligga på ett lagom stort underskott (-500 kcal och dag) med en kost baserad på bra mat och träna tung styrketräning samtidigt ser du till att så lite som möjligt av den viktförlusten består av muskelmassa.

Styrketräningen i sig förbränner inte mycket fett; inte under själva aktiviteten, och de extra kalorier du förbrukar av att göra några extra repetitioner än inte värda att nämnas. Styrketräningen höjer dock förbränningen relativt rejält efter passet, och även där gäller: ju tyngre och intensivare träning, desto större efterförbränning.

lauria
2004-03-24, 17:41
Tungt som vanligt ;)








/////Tobbe

Megatuttarna
2004-03-24, 18:10
Kommer med lite invändningar!

Personligen fungerar tungt absolut inte på mig under deff; med tungt menar jag vanligen set som körs med 4 - 6 reps.

Jag upplever istället en bättre intensitet med 8 - 12 reps, dessutom är det fördelaktigare då fler reps, i större grad omsätter muskelglykogen istället för ATP som med tung träning; känt är ju att fettförbränningen är riktigt effektiv när glykogenet i kroppen är mindre. (tillämpbart vid cardio efter träning exempelvis)

Dessutom påfrestar tyngre set, leder och nervsystem på ett sätt som oftast är otroligt svårt att palla i 10 - 12 veckors deff p g a att man måste ligga på kaloriminus.

Med 8 - 12 reps menar jag inte att man ska dyka ner på fjollvikter, utan att köra så det verkligen tar men att man pallar med reps i det intervallet. Folk har en sån löjlig noja för att förlora muskelmassa, vissa verkar tro att vissa muskelgrupper kommer krypa och smyga iväg om man inte gör allt på ett visst sätt.

So what om man tappar i olika övningar? Jag tror att de flesta tappar i styrka hur de än kör, största anledningen är minskningen av kroppsvikt som medför att man väger mindre i förhållande till vikterna man är van att köra med och blir således "svagare".

Dessutom brukar de flesta ändå öka otroligt bra, styrkemässigt, ett par veckor efter deffen att några styrkeminskningar inte behöver oroas över.