handdator

Visa fullständig version : Militärpress stående vs sittandes


zavaz
2014-06-16, 19:34
Hejsan!
Jag tränar nere i min källare och kan ej utföra Militärpress stående.
Vad är det jag "förlorar" på att göra den sittande? Blir övningen värdelös? Finns det någon annan bra basövning som jag kan göra istället eller funkar det bra att köra sittandes?

Ajemän
2014-06-16, 19:38
Med ryggstöd överförs en del av belastningen från axel till bröst. Utan ryggstöd är skillnaden mindre, men att kroppen får arbeta sämre med balans(muskler) kommer man inte ifrån.

Du kan prova att köra på knä.

Sheogorath
2014-06-16, 19:41
Hejsan!
Jag tränar nere i min källare och kan ej utföra Militärpress stående.
Vad är det jag "förlorar" på att göra den sittande? Blir övningen värdelös? Finns det någon annan bra basövning som jag kan göra istället eller funkar det bra att köra sittandes?

Tycker sittande skivstångspress är en bra övning. Kör du den sittandes utan ryggstöd blir den väldigt säker för ryggen, förutsatt att du har ryggen i lätt svank d.v.s. bibehåller ryggens naturliga kurvatur. Övningen isolera axlarna bra i förhållande till bröstet när den utförs på det sättet. Det man förlorar är balansmomenten för bålen och att man inte kan kicka upp vikten för att köra tunga negativa reps.

zavaz
2014-06-17, 06:00
Tackar för snabba svar! Då kan jag köra vidare med mitt stronglift i källaren!

AronP
2014-06-17, 07:22
Med ryggstöd överförs en del av belastningen från axel till bröst. Utan ryggstöd är skillnaden mindre, men att kroppen får arbeta sämre med balans(muskler) kommer man inte ifrån.

Jag vet att det här är sånt man säger men jag undrar hur mkt sanning det ligger i det i verkligheten. Det känns som det är betydligt mer beroende på hur man utför respektive övning.

Sheogorath
2014-06-17, 07:36
Jag vet att det här är sånt man säger men jag undrar hur mkt sanning det ligger i det i verkligheten. Det känns som det är betydligt mer beroende på hur man utför respektive övning.

Såklart. Men i jakt på progression är det lätt hänt att tekniken millimeter för millimeter ändras och i t.ex. press med ryggstöd kanske man till slut sitter där med ändan flera cm för långt fram och pressar skuldran mot stödet i rejäl brygga.

I sittande press utan ryggstöd finns det en inbyggd begränsning på det sättet.

AronP
2014-06-17, 07:46
Jo men den inbyggda begränsningen är rätt så långt bak om man kollar sig runt på gymmet. I jakten på tyngre vikter har även jag i min ungdom svankat rätt så bra i stående mp, känns som att det skapar stora och onaturliga belastningar på korsryggen, något men inte får i sittande med stöd.

Zkewl
2014-06-17, 10:05
Militärpress är ståendes, finns inget som heter sittande militärpress.

Väldigt viktigt.

Diomedea exulans
2014-06-17, 10:06
Militärpress är ståendes, finns inget som heter sittande militärpress.

Väldigt viktigt.

Militärpress är med hälarna ihop, har man hälarna isär heter det press.

Väldigt viktigt, men alla skiter i det.

Sheogorath
2014-06-17, 10:16
Jo men den inbyggda begränsningen är rätt så långt bak om man kollar sig runt på gymmet. I jakten på tyngre vikter har även jag i min ungdom svankat rätt så bra i stående mp, känns som att det skapar stora och onaturliga belastningar på korsryggen, något men inte får i sittande med stöd.

Jag syftade på sittande utan ryggstöd. I stående press kan man precis som du säger göra en stående bänkpress som är ganska taskig för ryggen om man så vill.

Mackie Messer
2014-06-17, 10:45
Militärpress är med hälarna ihop, har man hälarna isär heter det press.

Väldigt viktigt, men alla skiter i det.

Jag skulle inte kalla det press om man inte utför det enligt de gamla pressreglerna och instruktionerna som Rippetoe förespråkar enligt sina YT-klipp. Att skjuta fram höften och sen jucka upp vikten med axelpartiet utan att böja benen.

https://www.youtube.com/watch?v=kdEw3SuaK4c

Står man strikt utan att jucka, med en till två decimeter mellan hälarna är det en militärpress. Det kan alla skriva under på. Man säger MILITÄRPRESS för att sklija den från pushpress.

Ajemän
2014-06-17, 15:01
Jag vet att det här är sånt man säger men jag undrar hur mkt sanning det ligger i det i verkligheten. Det känns som det är betydligt mer beroende på hur man utför respektive övning.

Ja, och sen att man flyttar över lite belastning till bröst - vad gör det?
Man ökar ju onekligen vikterna och belastar istället en större del av kroppen

Militärpress eller sittande axelpress med ryggstöd lär bygga lika bra axlar, men vill man bli bra på att stå och pressa saker över huvudet så är militärpressen såklart bättre :)

zavaz
2014-06-17, 20:02
Många åsikter! Jag kör för tillfället sittande press utan ryggstöd pga jag har för lågt i tak i källaren.
Funkar det att fortsätta så eller bör jag köra en helt annan övning. Isf vilken?

Tomas W
2014-06-17, 20:26
Jag har börjat köra sittande press med stång senaste veckorna och tycker det känns riktigt bra, har lättare för översvanka i stående. Känns mer stabilt i sittande när man fått in tekniken.

Matsa
2014-06-17, 21:30
Många åsikter! Jag kör för tillfället sittande press utan ryggstöd pga jag har för lågt i tak i källaren.
Funkar det att fortsätta så eller bör jag köra en helt annan övning. Isf vilken?

Det funkar.