handdator

Visa fullständig version : Proteinintag för maximal muskeluppbyggnad?


Jeml
2014-06-16, 12:52
Som rubriken lyder.

Alltså inte hur mycket protein som krävs för att stimulera proteinsyntesen maximalt varje dygn, utan hur mycket som krävs för maximal muskeluppbyggnad?

Är det samma mängd eller ligger den "gränsen" högre?
Det kanske inte ens är undersökt?

Eller uppnår man maximal muskeluppbyggnad när man stimulerar proteinsyntesen så mycket det går?

:)

Mackie Messer
2014-06-16, 13:00
Som jag har förstått det så stimuleras MPS maximalt ned 24 g protein från vassle. Sen måste man vänta tills aa-nivåerna går ner i blodet, och det tar 3-4 h. Så om man gör det så räcker det med 125-150 g protein från vassle per dag. Om man intar vassle 08.00, 12.00, 16.00, 20.00, och 00.00.

King Grub
2014-06-16, 13:02
10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen maximalt.

http://i10.tinypic.com/2lji9md.jpg

Rennie 2006.

Jeml
2014-06-16, 13:03
Är maximal stimulering av proteinsyntesen alltså = maximal muskeluppbyggnad?

Jag fick för mig att det var två skilda saker.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

King Grub
2014-06-16, 13:06
Stimulerad proteinsyntes är nybildat muskelprotein.

Även annat protein ingår i proteinsyntesbegreppet, men i sammanhanget är det alltid muskelprotein man talar om.

Mackie Messer
2014-06-16, 13:09
Stimulerad proteinsyntes är nybildat muskelprotein.

Även annat protein ingår i proteinsyntesbegreppet, men i sammanhanget är det alltid muskelprotein man talar om.

Vad säger du om mitt protokol för maximal stimulering av MPS? Givet att man bara äter kolhydrater och fett övriga måltider?

King Grub
2014-06-16, 13:12
Går säkert bra. Någon skillnad på proteinbalansen sett över dygnet lär det inte bli jämfört med att äta samma mängd vanligt matprotein i valfritt antal måltider. Då påverkas proteinnedbrytningen i stället.

Det är träningen + gener som avgör hur stor dygnets proteinsyntes kommer att bli. För att det skall kunna ske krävs tillräckligt med protein, men om det gör någon skillnad sett över dygnet i vilken form eller vilka tillfällen det proteinet tillförs är väldigt tveksamt.

Minimal
2014-06-17, 07:17
Går säkert bra. Någon skillnad på proteinbalansen sett över dygnet lär det inte bli jämfört med att äta samma mängd vanligt matprotein i valfritt antal måltider. Då påverkas proteinnedbrytningen i stället.

Det är träningen + gener som avgör hur stor dygnets proteinsyntes kommer att bli. För att det skall kunna ske krävs tillräckligt med protein, men om det gör någon skillnad sett över dygnet i vilken form eller vilka tillfällen det proteinet tillförs är väldigt tveksamt.

Säkert redan svarat på detta 100 ggr kingen. Men vad är kaloriernas roll då i muskeluppbyggandet/proteinsyntesen?

Mer protein över då mindre går åt till energi osv?

King Grub
2014-06-17, 07:37
Den icke styrketräningspåverkade proteinsyntesen, den som pågår dygnet runt hos alla, är lika mycket kaloriberoende som aminosyreberoende. Överätning, t ex, bildar inte bara kroppsfett även hos helt stillasittande, utan även fettfri massa.

Kischen
2014-06-17, 08:18
Som jag har förstått det så stimuleras MPS maximalt ned 24 g protein från vassle. Sen måste man vänta tills aa-nivåerna går ner i blodet, och det tar 3-4 h. Så om man gör det så räcker det med 125-150 g protein från vassle per dag. Om man intar vassle 08.00, 12.00, 16.00, 20.00, och 00.00.

Och när skulle man äta mat? Jag förutsätter att man gör det och då kommer ovanstående teori inte att fungera i praktiken. Vilket det troligtvis inte skulle göra iaf genom att göra så.