handdator

Visa fullständig version : lågkolhydrat frukost för att bränna fett?


DieErste
2014-06-16, 10:04
Läste/tittade på detta (http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-nutrition-fundamentals-of-eating-for-growth.html) av den omtalade Jacob Wilson och han sa åt som i varje fall var nytt för mig.

i videon nämner han att man borde köra lågt med kolhydrater på frukosten för att på så vis kunna säga till kroppen att ta energi av fett istället för kolhydrater :/

nån som hört nåt om detta eller är det bara strunt och vad tror ni om det han säger i övrigt? tänkte på bland annat det där med aminosyror mellan måltiderna, det är nåt som setts rätt skeptiskt på av många?

Sheogorath
2014-06-16, 10:34
Läste/tittade på detta (http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-nutrition-fundamentals-of-eating-for-growth.html) av den omtalade Jacob Wilson och han sa åt som i varje fall var nytt för mig.

i videon nämner han att man borde köra lågt med kolhydrater på frukosten för att på så vis kunna säga till kroppen att ta energi av fett istället för kolhydrater :/

nån som hört nåt om detta eller är det bara strunt och vad tror ni om det han säger i övrigt? tänkte på bland annat det där med aminosyror mellan måltiderna, det är nåt som setts rätt skeptiskt på av många?

Om du har lägre fettförbränning på morgonen kommer kroppen kompensera med läge kolhydratförbränning på eftermiddagen, exempelvis. Dygnsplanering med tanke på substratanvändning ("när kroppen använder vad") är därför tämligen meningslöst. Ha fokus på att ha protein i nära anslutning till träning och kolhydrater i god dos åtminstone efter träning så gör du den makrojustering som är väsentlig. Kolhydrater planeringar du för övrigt in för maximal prestation och fett där det passar med sättet du lever och äter.

DieErste
2014-06-16, 10:40
Om du har lägre fettförbränning på morgonen kommer kroppen kompensera med läge kolhydratförbränning på eftermiddagen, exempelvis. Dygnsplanering med tanke på substratanvändning ("när kroppen använder vad") är därför tämligen meningslöst. Ha fokus på att ha protein i nära anslutning till träning och kolhydrater i god dos åtminstone efter träning så gör du den makrojustering som är väsentlig. Kolhydrater planeringar du för övrigt in för maximal prestation och fett där det passar med sättet du lever och äter.

jo det lät lite skumt måste jag säga men då kan man köra på som vanligt isånnafall :)

vet att detta är optinojja med egentligen men har börjat fundera på om det verkligen är "rätt" att käka kvarg till frukost, det innehåller väl mestadels kasein? borde ha nåt som tar upp snabbt där och ha kvargen som det sista innan läggdags?

Morty
2014-06-16, 10:44
Ät fett, bränn (det dietära) fett.

Jag upplever dock att det kan vara svårt att få till någon ordentligt förbränning (av kalorier och då såklart även fett) utan att äta kolhydrater. Träningen blir trög.

Sheogorath
2014-06-16, 10:46
jo det lät lite skumt måste jag säga men då kan man köra på som vanligt isånnafall :)

vet att detta är optinojja med egentligen men har börjat fundera på om det verkligen är "rätt" att käka kvarg till frukost, det innehåller väl mestadels kasein? borde ha nåt som tar upp snabbt där och ha kvargen som det sista innan läggdags?

Jag tycker långsamt protein är bäst i alla lägen utom just om man behöver komplettera upp en måltid som är proteinfattig (typ ta en vassle efter linsgrytan eller vad man nu tänker sig), eller om man tror att det är bra att kicka upp MPS med stötintag vid intag efter träning. Kvarg, ägg etc är inte dåligt på morgonen. Ger en långvarig utsöndring av aminosyror (många timmars successiv tillförsel från tarmen).

Ozziking
2014-06-16, 10:53
Om du har lägre fettförbränning på morgonen kommer kroppen kompensera med läge kolhydratförbränning på eftermiddagen, exempelvis. Dygnsplanering med tanke på substratanvändning ("när kroppen använder vad") är därför tämligen meningslöst. Ha fokus på att ha protein i nära anslutning till träning och kolhydrater i god dos åtminstone efter träning så gör du den makrojustering som är väsentlig. Kolhydrater planeringar du för övrigt in för maximal prestation och fett där det passar med sättet du lever och äter.

varför? Hur? blir fettförbränningen högre då? tillexempel Om man fyller på med kolhydrater till lunch händer ändå samma sak?

BobaFett
2014-06-16, 11:13
Hmmm... få se nu. Du har en av världens främsta inom forskning som har tillgång till ett labb där han forskar om ämnet i fråga och du litar på vad som sägs på ett forum där vem som helst får skriva.

Jacob håller på och forskar om just det här as we speak. De har nån slags maskin som mäter metabolismen och exakt hur mycket kolhydrater, fett och protein man bränner under ett visst tillfälle.

Just nu håller de på och forskar om frukost. (de måste börja någonstans).

I alla fall, det han säger om lågt med kolhydrater till frukost är teorier än så länge (antar jag) men snart så får vi veta om det funkar i praktiken också.

Jishuku
2014-06-16, 11:35
Nu minns jag inte källan till detta, men det är ett textdokument jag har sparat i min träningsmapp på datorn. Kan inte säga att jag har följt detta själv dock. Däremot har jag lärt mig en del sedan jag sparade denna text, och det nya jag kan inflika är väl att jag tycker man bör begränsa mängden fett ändå, och hålla sig till fleromättade för att undvika att sådana som försämrar insulinkänsligheten lagras som intramuskulära triglycerider.

- High fat feeding early in the day:
* sets the RER (respiratory exchange ratio) for higher fat oxidation.
* LPL (lipoprotein lipase) activity is high in muscle but low in fat cells - so fat is deposited as IMTG (intramuscular triglycerides) instead of subq.
* It also improves glucose tolerance and insulin sensitivity later in the day (in muscle).

- Fasting, or rather, the absence of carbs has the same effect - and a high carb feeding early in the day should be discouraged as it sets the RER for carb oxidation instead of fat oxidation.

- Higher carb feedings in the evening improves fat oxidation at night, boosts leptin, and preferentially refills muscle glycogen stores, as insulin sensitivity is reduced in fat cells in the evenings.

King Grub
2014-06-16, 11:39
Jag håller med om att det är bättre att äta kolhydrater på eftermiddagen/kvällen, men att det skulle göra någon dramatisk skillnad på fettoxidation över dygnet eller fettförlust/fettökning i praktiken är jag mer tveksam till.

Och även om man mäter "fat oxidation" vid ett visst tillfälle så är det inte säkert att det är kroppsfett och inte dietärt fett som oxiderar.

anvihl
2014-06-16, 11:41
I alla fall, det han säger om lågt med kolhydrater till frukost är teorier än så länge (antar jag) men snart så får vi veta om det funkar i praktiken också.

Hypoteser antar jag att du menar? #ordmärkerideluxe

Jishuku
2014-06-16, 11:49
Jag håller med om att det är bättre att äta kolhydrater på eftermiddagen/kvällen, men att det skulle göra någon dramatisk skillnad på fettoxidation över dygnet eller fettförlust/fettökning i praktiken är jag mer tveksam till.

Och även om man mäter "fat oxidation" vid ett visst tillfälle så är det inte säkert att det är kroppsfett och inte dietärt fett som oxiderar.

Ja, jag har som sagt inte följt detta själv. Däremot blev jag påmind om detta nu, och eftersom jag har en period där jag fokuserar på att förbättra min insulinkänslighet (mitt fastande blodsocker har under en period med mycket kolhydrater stigit från 4.7 till 5.9) så ska jag, när jag är redo att börja om med högre kolhydratintag igen, testa och se om low carb på förmiddagen kan göra skillnad i hur länge jag kan ligga högt utan att sockret stiger igen.

AronP
2014-06-16, 11:53
Kolla in det John Kiefer skriver, han är väldigt inne på just detta.

Jag tror det kan finnas viss sanning i nutrienttimeing under dagen, men det är underordnat bra mat och hård träning.

DieErste
2014-06-16, 13:25
Hmmm... få se nu. Du har en av världens främsta inom forskning som har tillgång till ett labb där han forskar om ämnet i fråga och du litar på vad som sägs på ett forum där vem som helst får skriva.

Jacob håller på och forskar om just det här as we speak. De har nån slags maskin som mäter metabolismen och exakt hur mycket kolhydrater, fett och protein man bränner under ett visst tillfälle.

Just nu håller de på och forskar om frukost. (de måste börja någonstans).

I alla fall, det han säger om lågt med kolhydrater till frukost är teorier än så länge (antar jag) men snart så får vi veta om det funkar i praktiken också.

Ja jag får känslan om att han precis som han säger i videon om träning (http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-training-the-fundamentals-of-muscle-growth.html) ska ta sporten till en helt ny nivå och han verkar ju veta vad han håller på med men det är det väldigt mycket som gör när det gäller träning och är det nåt jag lärt mig hittils så är det att man måste försöka se kritiskt på det mesta inom det här området :)

hur som helst så har jag i varje fall riktat min träning och kost lite mer åt vad det han påstar bortsett från BCCA mellan måltiderna och negativa reps.

BobaFett
2014-06-16, 13:43
hur som helst så har jag i varje fall riktat min träning och kost lite mer åt vad det han påstar bortsett från BCCA mellan måltiderna och negativa reps.

Jag har inte heller märkt av nån effekt av BCAA kring träning men har inte provat BCAA under dagen mellan måltiderna. Kan mycket väl vara fördelaktigt.

Negativa reps är nog det mest effektiva sättet att träna. Kan vara värt att prova. De perioder jag kört negativ träning har jag alltid ökat. Man orkar hålla emot mycket tyngre vikter än man kan pressa upp.

DieErste
2014-06-16, 14:03
Jag har inte heller märkt av nån effekt av BCAA kring träning men har inte provat BCAA under dagen mellan måltiderna. Kan mycket väl vara fördelaktigt.

Negativa reps är nog det mest effektiva sättet att träna. Kan vara värt att prova. De perioder jag kört negativ träning har jag alltid ökat. Man orkar hålla emot mycket tyngre vikter än man kan pressa upp.

hmm ok ja kanske skulle man kika på det, kör en aning modifierad verision av Layne Nortons PHAT träning (http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html) (Kör vanliga 8-12 istället för dom explosiva lågrepparna på hypertrofidagarna och kör enbart flyes och sidolyft 15-20reps)

Kör BCAA under träningen men kan inte säga att det blivit nån astronomisk skillnad pga det. känns som man fått kosten och träningen mer strukturerad så skulle tror det är det som gjort större delen av ökningarna.

det där med frukosten gör jag typ redan, käkar kvarg med hallon just nu så med 300g kvarg och 100g hallon blir det:
240kcal
37g protein
17g kolhydrater( under 30g och fiber rikt iaf :) )
2g fett (borde öka detta om man ska följa mallen?)

Bezze30
2014-06-16, 15:08
Jag har inte heller märkt av nån effekt av BCAA kring träning men har inte provat BCAA under dagen mellan måltiderna. Kan mycket väl vara fördelaktigt.

Negativa reps är nog det mest effektiva sättet att träna. Kan vara värt att prova. De perioder jag kört negativ träning har jag alltid ökat. Man orkar hålla emot mycket tyngre vikter än man kan pressa upp.

Är negativa reps samma sak som failure?

DieErste
2014-06-16, 15:11
Är negativa reps samma sak som failure?

Rätta mig om jag har fel men negativa reps är väl när du får hjälp med vikten upp och får hålla emot på vägen ner?

BobaFett
2014-06-16, 16:18
hmm ok ja kanske skulle man kika på det, kör en aning modifierad verision av Layne Nortons PHAT träning (http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html) (Kör vanliga 8-12 istället för dom explosiva lågrepparna på hypertrofidagarna och kör enbart flyes och sidolyft 15-20reps)

Kör BCAA under träningen men kan inte säga att det blivit nån astronomisk skillnad pga det. känns som man fått kosten och träningen mer strukturerad så skulle tror det är det som gjort större delen av ökningarna.

det där med frukosten gör jag typ redan, käkar kvarg med hallon just nu så med 300g kvarg och 100g hallon blir det:
240kcal
37g protein
17g kolhydrater( under 30g och fiber rikt iaf :) )
2g fett (borde öka detta om man ska följa mallen?)

Frågan är om inte proteinet används i stället för kolhydrater så att det blir samma sak ändå?

BobaFett
2014-06-16, 16:19
Rätta mig om jag har fel men negativa reps är väl när du får hjälp med vikten upp och får hålla emot på vägen ner?

Jag antog att vi pratade om excentrisk träning d.v.s. att man håller emot på nervägen.

DieErste
2014-06-16, 17:47
Jag antog att vi pratade om excentrisk träning d.v.s. att man håller emot på nervägen.


Ja exakt!


Sent from my iPhone using Tapatalk

drkrupp
2014-06-16, 21:52
Jag är också nyfiken på detta och har i ett par veckor ätit frukost på detta sättet (20g fett, 35g protein, <20g kolhydrat). Hittills utan att ha märkt nån positiv skillnad mot att fasta fram till lunch. Ska testa kolhydratsfrukost utan fett också framöver, bara för att jämföra.

Ben Pakulski intervjuade Wilson om detta i ett helt (flera) podcast-avsnitt som var hyggligt intressant. Avsnitt 3 framför allt
http://benpakulski.podomatic.com/

drkrupp
2014-06-16, 22:05
Jag är också nyfiken på detta och har i ett par veckor ätit frukost på detta sättet (20g fett, 35g protein, <20g kolhydrat). Hittills utan att ha märkt nån positiv skillnad mot att fasta fram till lunch. Ska testa kolhydratsfrukost utan fett också framöver, bara för att jämföra.

Ben Pakulski intervjuade Wilson om detta i ett helt (flera) podcast-avsnitt som var hyggligt intressant. Avsnitt 3 framför allt
http://benpakulski.podomatic.com/

Avsnitt 6 också.

BobaFett
2014-06-16, 22:24
Avsnitt 6 också.

Har lyssnat på dessa innan. Ben pakulski är för övrigt en förespråkare för detta sätt att äta och påstår att när han bara räknade macros var han tvungen att ligga mycket lägre kalorimässigt för att hålla vikten jämfört med när han åt på det här sättet.

drkrupp
2014-06-17, 07:42
Har lyssnat på dessa innan. Ben pakulski är för övrigt en förespråkare för detta sätt att äta och påstår att när han bara räknade macros var han tvungen att ligga mycket lägre kalorimässigt för att hålla vikten jämfört med när han åt på det här sättet.

Precis. Det är intressant om det stämmer och visar väl åtminstone på att folk ibland fungerar olika. Eller uppfattar det som att de fungerar olika.

Lite klurigt att göra frukost som passar detta, men jag bakar olika bakverk med whey, jordnötsmör, ägg osv. Eller omelett på ägg, skinka och ost.

anvihl
2014-06-17, 08:19
Har lyssnat på dessa innan. Ben pakulski är för övrigt en förespråkare för detta sätt att äta och påstår att när han bara räknade macros var han tvungen att ligga mycket lägre kalorimässigt för att hålla vikten jämfört med när han åt på det här sättet.

Ben P använder dock stora mängder t3, dnp, GH, clen, peptider etc som alla andra proffsbyggare så vad hans metabolism svarar på bryr jag mig inte om för fem öre.

BobaFett
2014-06-17, 10:14
Ben P använder dock stora mängder t3, dnp, GH, clen, peptider etc som alla andra proffsbyggare så vad hans metabolism svarar på bryr jag mig inte om för fem öre.

Jag förmedlar bara information. Har inte sagt att jag heller håller med Ben heller.

DieErste
2014-06-17, 12:50
Jag är också nyfiken på detta och har i ett par veckor ätit frukost på detta sättet (20g fett, 35g protein, <20g kolhydrat). Hittills utan att ha märkt nån positiv skillnad mot att fasta fram till lunch. Ska testa kolhydratsfrukost utan fett också framöver, bara för att jämföra.

Ben Pakulski intervjuade Wilson om detta i ett helt (flera) podcast-avsnitt som var hyggligt intressant. Avsnitt 3 framför allt
http://benpakulski.podomatic.com/

lyssnar på detta just nu, lite dålig kvalitet på ljudet men verkar intressant (:

kul med altenativ till bodyradio med ^^

drkrupp
2014-06-17, 13:29
Ben P använder dock stora mängder t3, dnp, GH, clen, peptider etc som alla andra proffsbyggare så vad hans metabolism svarar på bryr jag mig inte om för fem öre.

Ben berättar ju bara att det som Wilson säger stämmer på hans egen kosthållning.

DieErste
2014-06-17, 13:51
om man nu ska prova att köra lite mer fett till frukost, har ni några tips på hur?
jordnötssmör + kvarg?

Trapz
2014-06-17, 14:46
Nötter i kvargen är gott. Jag föredrar sötmandlar, speciellt coops egna märke.

BobaFett
2014-06-17, 15:07
om man nu ska prova att köra lite mer fett till frukost, har ni några tips på hur?
jordnötssmör + kvarg?

Stekta ägg + fetaost *drool*

DieErste
2014-06-17, 15:25
Stekta ägg + fetaost *drool*

Käkar inte fetaost men ägg är ju nice (:

AronP
2014-06-17, 17:12
om man nu ska prova att köra lite mer fett till frukost, har ni några tips på hur?
jordnötssmör + kvarg?

Dumt att lägga till dåligt fett, vilket jordnötssmör mestadels består av.

vicarious
2014-06-17, 17:33
om man nu ska prova att köra lite mer fett till frukost, har ni några tips på hur?
jordnötssmör + kvarg?

Fet kvarg, nötter, ägg.

drkrupp
2014-06-17, 18:04
Jag gillar att göra kakor av 1 ägg, 100g jordnötsmör, 45g whey, lite sötströ och vaniljextrakt, blanda allt med gaffel, rulla 6 bollar och lägg ut på en plåt, tryck till dem med gaffeln, 175 grader i 5-6 minuter. Till detta passar en proteinshake med 20g whey och vatten.
20 fett, 38 protein, 7 kolhydrat

Eller frysta fudgekakor:
2 msk (40g) jordnötssmör, 50 g whey, 2 tsk kakao, 2 tsk sötströ, 6 msk vatten.
Blanda i en skål och häll upp i 8 silikonmuffinsformar och ställ in i frysen i minst 15 minuter (eller tills de stelnat).
6 st såna = 19 fett, 38 protein, 6 kolhydrat

Eller en omelett på 2 ägg, 30g ost, 60g skinka, 17g grädde, lök, paprika...
21 fett, 35 protein, 7 kolhydrat

Prost
2014-06-17, 18:06
Dumt att lägga till dåligt fett, vilket jordnötssmör mestadels består av.

Men om man lever efter Kolozzeums heliga regler och äter 2 liter ren omega3 från flaska dagligen så kan kanske jordnötssmöret vara optimalt ändå.

drkrupp
2014-06-17, 18:07
Cheese cake på kvarg, philadelphiaost och kasein är lätt att få rätt macros på också.

DieErste
2014-06-17, 19:19
Dumt att lägga till dåligt fett, vilket jordnötssmör mestadels består av.


Även body Science? Den ska väl på bestå av i princip bara jordnötter och lite salt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

maqan
2014-06-17, 19:28
Även body Science? Den ska väl på bestå av i princip bara jordnötter och lite salt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är jordnötterna i sig som har dålig fettkvalitet/komposition.

DieErste
2014-06-17, 19:31
Det är jordnötterna i sig som har dålig fettkvalitet/komposition.


det förklarade ju en del då ja :/


Sent from my iPhone using Tapatalk

R Scarpa27
2014-06-17, 19:59
Dumt att lägga till dåligt fett, vilket jordnötssmör mestadels består av.

dock gott.

DieErste
2014-06-17, 21:06
Morgondagens frukost fixad:
Äggröra á la hotellfrukost:
3 ägg (174g)
1dl lättmjölk
1dl milda extra
Tillbehör:
150g broccoli

407kcal
17g kolisar
32g protein
23g fett

Känns som det är ungefär inom ramarna (:

DieErste
2014-06-18, 08:25
Fet kvarg, nötter, ägg.

Ica basic keso + nötter isånnafall, deras kvarg finns bara i lågfett?

justblaze
2014-06-18, 10:21
I det långa loppet ( vilket typ är det ända man borde bry sig i)
Så är det iaf bara kcal in/ut.

DieErste
2014-06-18, 11:05
I det långa loppet ( vilket typ är det ända man borde bry sig i)
Så är det iaf bara kcal in/ut.

fast näringstiming och makrofördelnng måste väl ändå ha en viss betydelse?

Jeml
2014-06-18, 11:14
fast näringstiming och makrofördelnng måste väl ändå ha en viss betydelse?
ja men på balans/överskott ska du missköta dig rejält för att det ska ha någon större betydelse.

Dreas
2014-06-18, 11:25
fast näringstiming och makrofördelnng måste väl ändå ha en viss betydelse?Så liten att det inte är värt mödan för 99,99% av folket. Min erfarenhet är att det mest är nybörjare som håller på och försöker mikrooptimera.

Det intressanta är att inte äta kolhydrater skulle vara bra medans du ökar fettintaget vilket i sig leder till ökad fettinlagring....

King Grub
2014-06-18, 11:59
Det är fett som lagras in som kroppsfett. Kolhydrat hämmar fettförbränningen, men lagras inte in som kroppsfett annat än vid långvarig eller mycket kraftig överätning av kolhydrat. Fettet i kosten lagras utan problem in som kroppsfett med fastenivåer av insulin.

Sheogorath
2014-06-18, 12:01
ja men på balans/överskott ska du missköta dig rejält för att det ska ha någon större betydelse.

Tvärtom skulle jag säga. Det är just på överskott som ett lågt fettintag kan tänkas vara fördelaktigt då protein och kolhydrat lagras innefektivt som fett.

Edit: pucktvåa-sort-of på Grub.

timoat
2014-06-18, 12:01
Det är fett som lagras in som kroppsfett. Kolhydrat hämmar fettförbränningen, men lagras inte in som kroppsfett annat än vid långvarig eller mycket kraftig överätning av kolhydrat. Fettet i kosten lagras utan problem in som kroppsfett med fastenivåer av insulin.

OM man konsumerar mer kcal än vad man gör av med, eller? Ligger man under så lagras väl inget som fett, även om hela dagens mål bestod enbart av fett?

King Grub
2014-06-18, 12:03
Jo, både fettinlagring och fettförbränning pågår konstant, dygnet runt, både vid energiöverskott och energiunderskott. Det är inte bara det ena eller det andra som sker. Vid energiöverskott över en viss mätperiod kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen, och tvärtom. Det är fettbalansen som avgör om man ökar eller minskar i kroppsfettmängd.

Sheogorath
2014-06-18, 12:04
OM man konsumerar mer kcal än vad man gör av med, eller? Ligger man under så lagras väl inget som fett, även om hela dagens mål bestod enbart av fett?

OM du bevarar muskelmassan/bygger med styrketräning men för att det ska kunna ske krävs det protein. Äter du BARA fett på underskott kommer du rasa i muskelvikt och lägga på dig fettvikt.

Dreas
2014-06-18, 12:04
OM man konsumerar mer kcal än vad man gör av med, eller? Ligger man under så lagras väl inget som fett, även om hela dagens mål bestod enbart av fett?Såklart att det lagras?

Mig veterligen så lagrar kroppen det mesta du äter, sen tar den av den lagrade energin under dagen.

Jeml
2014-06-18, 12:14
Grub o Sheo

Så ni menar att man kommer bli fetare med en kost på 100g fett jämfört med 50g fett per dag givet ett överskott på 300kcal om dagen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sheogorath
2014-06-18, 12:17
Grub o Sheo

Så ni menar att man kommer bli fetare med en kost på 100g fett jämfört med 50g fett per dag givet ett överskott på 300kcal om dagen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jag svarar: ja. Eftersom en större del av överskottet kommer oxidera/avgå som värme.

Jeml
2014-06-18, 12:19
Jag svarar: ja. Eftersom en större del av överskottet kommer oxidera/avgå som värme.
då är det inte samma överskott. jag menar givet en viktuppgång som motsvarar +300kcal/dag, sen om det krävs mer kalorier för att uppnå det med lågfetts kost är en annan femma...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

King Grub
2014-06-18, 12:34
Man blir fetare av ett visst överskott där en större del av intaget kommer från fett jämfört med kolhydrat.

It is during periods of positive energy balance that differences in carbohydrate and fat have the greatest impact upon body weight regulation. This is because of differences in the efficiency of metabolic pathways involved in disposing of excess carbohydrate vs. fat. One study demonstrated that while the majority of excess energy is stored regardless of its composition, a greater proportion of excess energy is stored when the excess is from fat as compared to when the excess is from carbohydrate. This is a clear example of a situation where fat intake leads to more body energy storage than the same amount of energy from carbohydrate.

http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0m.htm

Excess dietary fat leads to greater fat accumulation than does excess dietary carbohydrate, and the difference was greatest early in the overfeeding period.

http://www.ajcn.org/content/62/1/19.abstract

Sheogorath
2014-06-18, 12:34
då är det inte samma överskott. jag menar givet en viktuppgång som motsvarar +300kcal/dag, sen om det krävs mer kalorier för att uppnå det med lågfetts kost är en annan femma...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

:thumbup:

Om båda personerna har fyllda glykogenlager finns det ingen garanti för att den som äter mer kolhydrat kommer öka mer i fettfri massa. Alltså är det enda alternativ som kvarstår om de båda ökar lika mycket i vikt att de ökar lika mycket i fettvikt. Men det kommer krävas väldigt mycket högre energiintag för lågkolhydratspersonen att öka lika mycket i kroppsvikt, alltså.

Dreas
2014-06-18, 13:07
Man blir fetare av ett visst överskott där en större del av intaget kommer från fett jämfört med kolhydrat.

http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0m.htm

http://www.ajcn.org/content/62/1/19.abstractHär har LCHF-maffian mer än en gång påpekat att det beror på att mängden kolhydrater är för stor.

edit: Det var inte tänkt som fakta, mer en sidenote med en skvätt: Svara att det är skräp, snälla.

z_bumbi
2014-06-18, 13:14
Men det kommer krävas väldigt mycket högre energiintag för lågkolhydratspersonen att öka lika mycket i kroppsvikt, alltså.

Jag antar att du menar lågfettpersonen?

Så mycket högre är det inte heller och förvånande många av studierna är korta perioder.
Även om jag helt klart köper att det är lättare att lagra fett så innebär finns det inga uppebara nackdelar med att äta mer fett utom om man verkligen känner ett behov av att äta mycket kolhydrater varje dag.

timoat
2014-06-18, 13:14
Så varför fungerar LCHF så bra för att tappa vikt?

z_bumbi
2014-06-18, 13:27
Så varför fungerar LCHF så bra för att tappa vikt?

Det gör den inte.

Efter det initiala vattentappet är borträknat så är resultaten likvärdiga eller aningen sämre i de flesta studierna över längre tid. Tilläggas kan att de flesta dieterna är ganska så dåliga/icke-effektiva om man inte skapar motivation för en viktnedgång genom andra medel än att enbart ge kostråd i början av testperioden.

För en enskild person kan det vara en fördel att helt plötsligt inte "kunna" äta en stor del av maten som finns tillgänglig och därför får den i sig mindre mat och kalorier men det skiljer inte LCHF från någon annan extremare diet som bygger på uteslutning.

Sheogorath
2014-06-18, 13:39
Jag antar att du menar lågfettpersonen?

Så mycket högre är det inte heller och förvånande många av studierna är korta perioder.
Även om jag helt klart köper att det är lättare att lagra fett så innebär finns det inga uppebara nackdelar med att äta mer fett utom om man verkligen känner ett behov av att äta mycket kolhydrater varje dag.

Håller med i allt du skriver här och ja: jag skrev fel. :(

Sorry för förvirringen, alles.

raddum
2014-06-18, 13:44
Vill gärna se långa stora studier på lchf och blodmarkörer etc. Smälla i sig massa mättat fett...

vicarious
2014-06-18, 13:56
Så varför fungerar LCHF så bra för att tappa vikt?

För att LCHF för de flesta innebär att man per automatik får i sig mindre kalorier än man brukar = viktnedgång.

maqan
2014-06-18, 19:31
Vill gärna se långa stora studier på lchf och blodmarkörer etc. Smälla i sig massa mättat fett...

Finns väl en hel del anekdotiska data på personer som har ätit LCHF under en längre tid och inte uppvisar abnormala blodmarkörer. Till exempel postade Kostdoktorn nyligen en nyhet på sina sida angående detta.

Sverker
2014-06-18, 19:46
Eftersom LCHF har varit en behandlingsmetod för diabetes under 100 år lär det finnas en del att gräva och rota ur. Tyvärr har ingen som förespråkar LCHF gjort den arkivstudien:(.

raddum
2014-06-18, 19:49
Finns väl en hel del anekdotiska data på personer som har ätit LCHF under en längre tid och inte uppvisar abnormala blodmarkörer. Till exempel postade Kostdoktorn nyligen en nyhet på sina sida angående detta.

skulle vilja se kohorter och meta-analyser :)

Sniggel
2014-06-18, 21:03
Ät fett, bränn (det dietära) fett.

Jag upplever dock att det kan vara svårt att få till någon ordentligt förbränning (av kalorier och då såklart även fett) utan att äta kolhydrater. Träningen blir trög.

Precis, eller en metafor:
Kastar du en sak på elden så är det det som kommer att brinna.

Sniggel
2014-06-18, 21:28
varför? Hur? blir fettförbränningen högre då? tillexempel Om man fyller på med kolhydrater till lunch händer ändå samma sak?

Om kroppen fått i sig en massa kolhydrater prioriterar den att "ta hand om detta" hyfsat omgående. Blodsockret ökar så kroppen kan både skyffla in i glykogenlagrena men också förbränna. Eftersom det inte kommit in lika mycket fettsyror när man äter en högkolhydratsmåltid så varför inte använda en högre mängd kolhydrat som bränsle nu när det finns tillgängligt? (fettförbränningen undertycks till förmån för större kolhydratsförbränning).

Vad får detta till följd? Jo att fler kolhydrater har förbränts och när man senare ska äta sitt mål med "inte lika mycket kolhydrater i" (vi snackar nu om att äta mycket av sina kolhydrater till frukost, inte att följa en högkolhydratsdiet) så är tillgängligheten på kolhydrater låg (eftersom en stor mängd kolhydrat förbrändes tidigare och knappt några nya kolhydrater tillförs). Då måste kroppen balansera ämnesomsättningen med att bränna en högre mängd fett. Annars kanske inte blodsockernivån kan hållas på en lagom nivå (glykogenet räcker inte till om man brassar på med samma kolhydratsförbränning som det var på morgonen då mycket kolhydrat tillfördes).

Eller

Tänk dig att du ska hålla ditt hus vid en temperatur på 20 grader under dygnet. Du kan förbränna ved eller så kan du värma med el, eller en kombination. Du har ved och el (kostar pengar som dras från ditt "elkonto" omedelbart) så att det räcker för ett helt dygn (men inte mer :P). Du kan välja att köra en jämn kombination av ved och el under hela dygnet. Eller så kan du välja att förbränna det mesta av veden tidigt på dagen. Om du gör det så tar veden slut ganska fort så då får du öka elförbränningen mer senare på dagen. Ungefär så fungerar kroppen också. Det är inget trix man kan utnyttja för att bli mindre fet utan bara en reglering av olika kalorier för att hålla kroppen i balans. Komplexa processer som när man förenklat dem handlar om kalorier in - kalorier ut och inte "how to trick your body into becoming a fat burning machine". Även om många försöker få dessa fysiologiska processer att framstå som något man kan utnyttja för att komma i form.

Boksavligt tolkat så går det iofs. Ät jättemycket fett och din kropp blir en "fat burning machine". Den förbränner vad den får. Men det är bara när den inte får tillräckligt som kroppsförråden av fett börjar minska.

Ozziking
2014-07-07, 16:28
Hah, okey.

Så det spelar ingen större roll egentligen?
Äter ganska mycket kolhydrater alla mål. :)