handdator

Visa fullständig version : Indelning utav maten i matlådor

Saxn
2014-06-15, 17:45
Halloj!

Jag har hållit på med träning & kost en kort tid (6-7 månader).
När det har kommit till maten så har jag alltid tillagat maten direkt innan.
Enkelt att väga & räkna, du vet ju exakt hur stor mängd som ligger på tallriken.

Nu har jag dock kommit dit att jag vill börja med storkok & ha matlådor att käka ifrån.
Hur gör jag då med vägandet & räknandet då maten ändrar vikt efter tillagning.*gah!*

Ni som är rutinerade med matlådor, räknar ni era macros? Eller vet ni på ett ungefär hur mycket ni får i er så ni slipper använda vågen?

Magnus N
2014-06-15, 17:46
Halloj!

Jag har hållit på med träning & kost en kort tid (6-7 månader).
När det har kommit till maten så har jag alltid tillagat maten direkt innan.
Enkelt att väga & räkna, du vet ju exakt hur stor mängd som ligger på tallriken.

Nu har jag dock kommit dit att jag vill börja med storkok & ha matlådor att käka ifrån.
Hur gör jag då med vägandet & räknandet då maten ändrar vikt efter tillagning.*gah!*

Ni som är rutinerade med matlådor, räknar ni era macros? Eller vet ni på ett ungefär hur mycket ni får i er så ni slipper använda vågen?

Väg maten innan, väg den efter och dela i lika mängder?

Jånni Balle
2014-06-15, 18:05
Jag brukar bara försöka lägga lika mycket i varje låda. Har hjälp av en våg och det slår på kanske 10%. Inbillar mig att även större diff är nemas problemas då all mat bokförs och delas med antalet portioner. Säg att en sats lasagne eller vadsom hamnar på 5000kcal. Av detta gör du fem portioner a 1000kcal. Lasagnen äter du dag 1-5. Spelar det någon roll att en låda innehåller 900kcal när en annan innehåller 1100kcal mat?
Loggar som 1000kcal ändå.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Saxn
2014-06-15, 18:17
Jag brukar bara försöka lägga lika mycket i varje låda. Har hjälp av en våg och det slår på kanske 10%. Inbillar mig att även större diff är nemas problemas då all mat bokförs och delas med antalet portioner. Säg att en sats lasagne eller vadsom hamnar på 5000kcal. Av detta gör du fem portioner a 1000kcal. Lasagnen äter du dag 1-5. Spelar det någon roll att en låda innehåller 900kcal när en annan innehåller 1100kcal mat?
Loggar som 1000kcal ändå.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Det där är ju jäkligt smart, har du gjort storkok på 5k kcal så är det ju 5k kcal du har i matlådorna.

Får prova mig fram, men kör nog på att ta totalmängden/antal portioner & logga det sedan jämnt. Även om man inte lyckas dela in maten till hundra.

Tack för lite visdom

henrikl
2014-06-15, 18:42
1/5 otillagat är lika mycket kcal som 1/5 tillagat...

lillmesen
2014-06-15, 18:49
Det där är ju jäkligt smart, har du gjort storkok på 5k kcal så är det ju 5k kcal du har i matlådorna.

Får prova mig fram, men kör nog på att ta totalmängden/antal portioner & logga det sedan jämnt. Även om man inte lyckas dela in maten till hundra.

Tack för lite visdom

jag kokar just nu 225g pasta, och lika stor mängd röda linser. Vikten avser okokt. Ska bli tre st. matlådor av detta. Så varje kommer ungefär att innehålla 525kcal, men alla tre tillsammans innehåller 1575 kcal, och jag om jag räknar med att, säg imorgon, få i mig 2500 kcal enligt kalkyl, och dito på tisdag, så gör det inget om jag skulle få i mig 2470 imorn och 2530 på tisdag