Visa fullständig version : Bröd vs pasta
Brad Lee
2014-06-15, 16:52
Är det på något sätt sämre att äta en viss mängd kolhydrat från vitt bröd gjort på vetemjöl, än från pasta som är gjord på detsamma? Övriga makronutrientskillnader åsido. Man kan ju få en känsla av att bröd inte är riktig mat men jag kan inte se att det skulle vara sämre än pasta. Stämmer det?
Sheogorath
2014-06-15, 17:06
Jämför du vit pasta med vitt bröd är det inga viktiga skillnader. Det kan vara bra mat för högenergiförbrukare i en diet där man för övrigt ser till att täcka in sitt näringsbehov.
King Grub
2014-06-15, 17:07
Vitt bröd mättar sämre och påverkar blodsockret och insulinsvaret mer.
Brad Lee
2014-06-15, 17:09
Vitt bröd mättar sämre och påverkar blodsockret och insulinsvaret mer.
Vad är den praktiska relevansen för en frisk person?
Personen är frisk längre.
nisse1976
2014-06-15, 17:49
Personen är frisk längre.
Om man har en LCHF bibel
LCHF har inget med detta att göra.
Ifall nu mättnad är avgörande för kaloriintaget kommer mer mättnad ge mindre kaloriintag och lägra kroppsvikt sett över 10, 20 och 30 år.
Långsammare blodsockersvar och lägre insulinfrisläppning ger mindre risk för diabetes typ 2.
Brad Lee
2014-06-15, 18:52
LCHF har inget med detta att göra.
Ifall nu mättnad är avgörande för kaloriintaget kommer mer mättnad ge mindre kaloriintag och lägra kroppsvikt sett över 10, 20 eller 30 år.
Långsammare blodsockersvar och lägre insulinfrisläppning ger mindre risk för diabetes typ 2.
Mättnadsfaktorn är i mitt fall ett ickeproblem. Innebär brödkonsumtion verkligen en reell diabetesriskfaktor?
Sheogorath
2014-06-15, 18:57
Mättnadsfaktorn är i mitt fall ett ickeproblem. Innebär brödkonsumtion verkligen en reell diabetesriskfaktor?
Jag skulle säga nej, förutsatt att man inte äter sig fet samt har en fysiskt aktiv livsstil.
Fredriiik
2014-06-15, 19:36
Jag skulle säga nej, förutsatt att man inte äter sig fet samt har en fysiskt aktiv livsstil.
Har hört att det är mer gluten i pasta och bröd än exempelvis ris, vad anser du om det? Bu eller bä? Kan man unvika gluten i bröd genom att ta mörkare kanske? Eller kanske dyrare pasta?
Är totalt noob på detta
Sheogorath
2014-06-15, 19:46
Gluten and Dumle built this body.
Har hört att det är mer gluten i pasta och bröd än exempelvis ris, vad anser du om det? Bu eller bä? Kan man unvika gluten i bröd genom att ta mörkare kanske? Eller kanske dyrare pasta?
Är totalt noob på detta
Tja, ris är ju naturligt glutenfritt så, ja det är onekligen mer gluten i både pasta och bröd. Ärligt talat så ser jag inte problemet med gluten såvida man inte har celiaki...
Fredriiik
2014-06-15, 19:50
Gluten and Dumle built this body.
ja asså glykogen är jag ett stort fan av, jag drog ju fram alla godisar med glukos som första ingrediens från karamellkungen eller va de var ;)
Älskar kolisar och drar hellre ner på fettet. Hur tycker du det har funkat för dig nu när du lägger mer energi från kolisar? Bra ökning i massa?
Fredriiik
2014-06-15, 19:50
Tja, ris är ju naturligt glutenfritt så, ja det är onekligen mer gluten i både pasta och bröd. Ärligt talat så ser jag inte problemet med gluten såvida man inte har celiaki...
tack! som sagt helt noob på just detta.
King Grub
2014-06-15, 19:53
Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg, så ris blir per automatik glutenfritt.
Fredriiik
2014-06-15, 20:02
Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg, så ris blir per automatik glutenfritt.
tack å bock!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.