handdator

Visa fullständig version : Ont i benhinna?


Badaboom
2014-06-15, 16:06
Fått ont på insidan av vänstra smalbenet, ca 10 cm ovanför fotknölen. Gör inte ont vid belastning men är ömt och lite svullet när man trycker på det. Upptäckte det igår kväll efter att jag varit igång till fots större delen av dagen.

Antar att det är benhinnan som ömmar... Några tips på vad man kan göra? Hjälper voltarensalva och hur mycket vågar man belasta benet? Räcker det med att undvika stötbelastning en period eller behöver benet på vila helt?

Behöver det automatiskt vara en inflammation, eller kan man få tillfälligt ont ändå av överansträngning bara?

Sandra81
2014-06-16, 13:08
Fått ont på insidan av vänstra smalbenet, ca 10 cm ovanför fotknölen. Gör inte ont vid belastning men är ömt och lite svullet när man trycker på det. Upptäckte det igår kväll efter att jag varit igång till fots större delen av dagen.

Antar att det är benhinnan som ömmar... Några tips på vad man kan göra? Hjälper voltarensalva och hur mycket vågar man belasta benet? Räcker det med att undvika stötbelastning en period eller behöver benet på vila helt?

Behöver det automatiskt vara en inflammation, eller kan man få tillfälligt ont ändå av överansträngning bara?


Har precis samma problem fast ca 10-15 cm från knät på kanten av skenbenet (insidan av benet). ömt och svullet. dock är de för mig ömt vid belastning och det bultar om jag ansträngt mig mer som vanlig promenad. :confused:

jag gissar på någon slags inflammation? .. synd om oss. :(

Chrillee
2014-06-17, 22:51
Väldigt svårt att bli kvitt benhinneproblematik, har haft mitt i snart 1½ år och blir inte av med det.

Så om du blir av med delar jag gärna det tipset. Har dock läst lite att stötvågsbehandling eventuellt ska kunna hjälpa, dock väldigt dyrt att göra. ~500kr per tillfälle.

kalle1321
2014-06-18, 13:15
Använd sökfunktionen så kommer du hitta bra inlägg där bland annat jag har skrivit vad man kan göra åt benhinneinflammation. Är inne på mobilen så kan inte länka. :)

Juntaneinen
2014-06-19, 15:50
När jag började löpträna i vibram five fingers så försvann alla mina benhinneproblem (82 kg /185cm). Vilket till viss del kan bero på att soleus stärktes ordentligt att löpning i barfotaskor. Att träna solues kan ibland även vara del av rehabträning vid benhinneproblem.

Finns säkert bättre källor om du orkar leta:
http://www.northsport.se/newsitem.html/barfotlopning-information-2

"Det är just Soleus man ska träna om man vill få bukt med benhinneinflammationer. Bromsande (Excentriska) tåhävningar med böjt knä är den bästa medicinen mot benhinneinflammation. Vid tåhävningar med böjt knä kopplar man bort den delen av vadmuskulaturen som fäster ovanför knäet och använder endast den djupa delen som fäster under knäet, Soleus. Denna rörelse är väldigt lik den rörelse som vid löpning med framfoten. Vår erfarenhet är att problem som benhinneinflammation inte uppkommer vid löpning på framfoten utan framfotalöpning fungerar istället som en lätt rehabövning mot benhinneinflammation. Benhinneinflammation är dock väldigt vanligt bland löpare som landar med hälen först och springer med uppbyggda dämpade skor. Har man redan problem med benhinnor och vill testa löpning på framfoten i tunna skor så räcker det inte alltid bara med att ändra teknik utan rehab under några veckor kan ofta behövas för att få besvären att släppa."