handdator

Visa fullständig version : Köp av ny gaming PC


Fuark
2014-06-15, 13:27
Har försökt bygga en med lite blandad info från sweclockers och internet generellt. Det måste finnas åtminstone 3 stycken skickliga datorbyggare här som kan komma med feedback på denna.

Är det läge att köpa nu, eller bör man vänta tills efter sommaren?
Hur ser det ut överlag? Nåt vitalt misstag?

De enda egentliga kraven är att jag ska kunna spela allt en tid framöver, att den är tyst samt att det finns dvi-utgång så jag får ut 120hz. (och givetvis maxa Dota 2, men det antar jag att den gör)

Länk till vagneN^ http://www.inet.se/kundvagn/visa/6849572/2014-06-15

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6849572-00.png

Fuark
2014-06-15, 13:40
Om jag tar alla delar separat från billigaste på prisjakt så landar allt på 11,433 utan montering. Vart kan man annars montera ihop den?

King Grub
2014-06-15, 13:41
Strunta i ljudkortet. Alla moderkort har utmärkt inbyggt ljud som är mer än tillräckligt för allt annat än professionell ljudbehandling.

Välj en K-variant av processor så det går att dra upp hastigheten.

Det är nog bra läge att köpa nu. Nästa stora processorgeneration blir inte förrän Skylake.

Dreas
2014-06-15, 13:45
Och montera den själv. Det är inte alls svårt. Som pussel ungefär. Lite läskigt första gången och småkablarna till fronten på chassit som ska sättas i moderkortet är lite pilligt. Men värt det i det långa loppet.

Fuark
2014-06-15, 13:51
Strunta i ljudkortet. Alla moderkort har utmärkt inbyggt ljud som är mer än tillräckligt för allt annat än professionell ljudbehandling.

Välj en K-variant av processor så det går att dra upp hastigheten.

Det är nog bra läge att köpa nu. Nästa stora processorgeneration blir inte förrän Skylake.

Tror du inte ljudet blir märkbart bättre med ett lite mer påkostat kort? Jag är villig att ge extra för relativt små förbättringar. Ljudet är ytterst viktigt för immersionen i spel tycker jag

Och montera den själv. Det är inte alls svårt. Som pussel ungefär. Lite läskigt första gången och småkablarna till fronten på chassit som ska sättas i moderkortet är lite pilligt. Men värt det i det långa loppet.

Fruktar att jag kommer faila. Speciellt med allt man hör att minsta lilla statiska puls från fingret förintar moderkortet

King Grub
2014-06-15, 13:54
Tror du inte ljudet blir märkbart bättre med ett lite mer påkostat kort?

Nej.

Jockefoten
2014-06-15, 13:55
Tror du inte ljudet blir märkbart bättre med ett lite mer påkostat kort?



minsta lilla statiska puls från fingret förintar moderkortet

1: Nej.

2: Nej.

Dreas
2014-06-15, 13:55
Fruktar att jag kommer faila. Speciellt med allt man hör att minsta lilla statiska puls från fingret förintar moderkortetHar byggt 3-4 datorer själv, pillat i det tredubbla och varit med vid bygget av säg 20st. Aldrig varit med om den statiska döden. Men brukar iofs försöka jord mig mot ett element och sen ta i datorn. Om det ens fungerar på riktigt vettefan.

King Grub
2014-06-15, 13:57
Speciellt med allt man hör att minsta lilla statiska puls från fingret förintar moderkortet

Du lägger till http://www.inet.se/produkt/6901005/esd-armband-for-montering-av-dator till beställningen.

King Grub
2014-06-15, 13:57
Men brukar iofs försöka jord mig mot ett element och sen ta i datorn. Om det ens fungerar på riktigt vettefan.

... inga kommentarer.

Armed Dingo
2014-06-15, 13:59
Japp, strunta i ljudkortet. Jag har ägt det och det gjorde ingen hörbar skillnad i praktiken. Och som sagt, välj en K modell för 200 kr till.

Köp till ett ESD armband för 50 spänn som du har på när du monterar. Sålänge du inte tvingar i något med våld och läser i manualen till moderkortet så kan du inte göra fel.

King Grub
2014-06-15, 14:01
Inte för att det är fel att betala för en montering. Jag hade gjort det. Inte pga av att det är svårt, utan pga att det tar ett 2-3 timmar, och min tid är värd mer än 300 kronor per timme. Ett ESD-armband är vettigt att ha ändå, om man skall byta någon enskild komponent någon gång, och även när man är inne i chassit och rengör damm.

xodd
2014-06-15, 14:18
Jag hade kört på 16gb minne och tagit en 240gb SSD disk istället för 120. Många spel tar idag 20-40gb. Skall du då även ha Windows plus lite program på SSD disken blir det lite väl tight. Jag har haft probem med att jag har varit tvungen att flytta över spel till vanliga disken för det finns helt enkelt inte plats.

O ja, jag vet att inte många spel tar mer än 8gb osv osv, men lite extra skadar inte och mycket beror på vad man gör. Ibland har jag två spel igång samtidigt samtidigt som jag har ett antal flikar uppe i webläsaren... Då är jag tacksam över att jag har 16gb istället för 8, och det kostar såpas marginellt mycket mindre.

Grotesk
2014-06-15, 14:18
Inte för att det är fel att betala för en montering. Jag hade gjort det. Inte pga av att det är svårt, utan pga att det tar ett 2-3 timmar, och min tid är värd mer än 300 kronor per timme. Ett ESD-armband är vettigt att ha ändå, om man skall byta någon enskild komponent någon gång, och även när man är inne i chassit och rengör damm.

Jag kanske har drömt, men vissa lämnar väl någon form utav garanti också om du betalar för monteringen?

Onigiri
2014-06-15, 15:42
Trådkap! Fråga till king grub:

Om du hade blivit tvingad att välja laptop (ingen för 25k såklart, rimligare pris kanske 11-13k) som du tänkt spela på, givetvis inte efter din standard du har nu på din monstermaskin men ett värdigt spelande för randoms som mig. Jag var inne på webhallens bärbara som kallas "webhallen config" men jag vet inte alls längre vad som är prisvärt osv... känns som det borde finnas något bättre för ett lägre pris.

King Grub
2014-06-15, 16:20
Jag vet inte tillräckligt mycket om laptopkomponenter för att ge ett bra svar. Jag har alltid ignorerat utvecklingen när det gäller CPU och GPU för laptops, eftersom det inte intresserar mig.

Och jag har ingen monstermaskin längre. Jag har en 2700k som är flera år gammal. Finns absolut ingen anledning att uppgradera än. Sandy Bridge var den bästa processorn någonsin och fortfarande ger det knappt någon fps mer att köra senaste Haswell i 95% av alla spel. Dessutom överklockar den gudomligt. Kan lugnt vänta till Skylake, och bara ev uppgradera grafikkort efter behov. Mitt nuvarande är dock bra, ett 780 Classified som lätt klockar upp sig över Ti-nivåer.

Scorpionida
2014-06-15, 16:27
Apropå ljudkortet Xonar, har den själv, och det BLIR märkbar skillnad, allt annat är struntprat. Blir mycket bättre immersion. Men har även ett par ATH-M50 hörlurar, så det kostar på. Håller dock med de andra ang. ljudkortet. Satsa istället pengarna på grafikkortet, du får mycket mer för pengarna, du kan ju inte heller bara uppgradera grafiken, utan måste köpa ett helt nytt vid nästa gång och får knappt pengar för din gamla ifall du vill byta upp dig.

Ett ljudkort kan du däremot alltid köpa vid ett senare tillfälle, då du har redan ok ljudkretsar i moderkortet. Inte superljud, men ok/bra ljud.

Snobbe
2014-06-15, 16:31
Inte för att det är fel att betala för en montering. Jag hade gjort det. Inte pga av att det är svårt, utan pga att det tar ett 2-3 timmar, och min tid är värd mer än 300 kronor per timme. Ett ESD-armband är vettigt att ha ändå, om man skall byta någon enskild komponent någon gång, och även när man är inne i chassit och rengör damm.

Jag personligen gillar o bygga datorer så gör det därför.

Angående ljudkortet, ägt samma och tyvärr så måste jag säga att det var 1000+ kr kastat i sjön. Det enda kortet är bra för är om man skulle ha ett par hörlurar som är svårdrivna, xonar kortet har en ganska bra kraft i sig. Men de flesta gaming lurarna kräver inget speciellt iaf.

High1ander
2014-06-15, 16:37
Som Gruben säger så är ljudkort ganska värdelöst att lägga pengar på. Ljudkort som de du valde är bara bra om du har ett riktigt dåligt moderkort (vilket då har skräpljud eller kanske buggat/fellödning), men den enda orsaken till att ha ett ljudkort är om man vill ha många ut/ingångar (lite renare/bättre).

Sen, om sitter du på USB-hörlurar (som jag gör) så har de egna inbyggda ljudkort, vilket isf. gör det andra ljudkortet helt värdelöst.

Nu är jag ingen expert på ljud och immersion, men vill man ha 5.1, eller 7.2 hörlurar så körs de ändå på USB, för vanliga hörlurar är bara simpel stereo, vilket innebär att vill man ha "immersion" och surround, så är det tyvärr USB som gäller.

Jag skulle nog bara bry mig om ljudkort om det hade externa reglage så jag snabbt skulle kunna byta ljudstyrka i min mic, etc...

Den sortsen ljudkort hjälper heller inte direkt om man vill syssla med ljud, då behöver man proffsljudkorten som inkluderar externa lådor/mixrar, etc...

Angående ESD: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrostatiska-urladdningar-ingen-myt-i-datorvarlden

Bara för att man inte märker direkt att datorn strular så innebär inte det att vissa komponenter inte tagit stryk som sen om ett halvår ger BSOD utan man vet varför.

Ajemän
2014-06-15, 16:47
Trådkap! Fråga till king grub:

Om du hade blivit tvingad att välja laptop (ingen för 25k såklart, rimligare pris kanske 11-13k) som du tänkt spela på, givetvis inte efter din standard du har nu på din monstermaskin men ett värdigt spelande för randoms som mig. Jag var inne på webhallens bärbara som kallas "webhallen config" men jag vet inte alls längre vad som är prisvärt osv... känns som det borde finnas något bättre för ett lägre pris.

Jag hade köpt en ur Asus ROG-serie. Väldigt bra gaminglaptops med väl tilltagen kylning (laptops tenderar att bli varma när man spelar)

Akerhage
2014-06-15, 16:52
Jag köpte denna til exet, jag var väldigt nöjd!
http://www.inet.se/produkt/1970811/asus-g750jx-rog-i7-16gb-256gb-ssd-gtx770m-17-3-fullhd-3-in-game-spel-varda-950-kr

Fuark
2014-06-15, 16:56
Trist med ljudkortet där, såg verkligen fram emot det. Men har ett par dyra studiohörlurar, Sennheiser. Kanske drar nytta av lite mer "juice" så att säga, men vad vet jag.
Har även mekaniskt tangentbord, Razer Deathadder och köpt en ny 120hz skärm. Allt är bäddat för en ny stationär

Ang. färdigbyggd är det dels för att jag är osäker på att göra det själv. Är lite av en perfektionist, men även av bekvämlighetsskäl då jag gillar konceptet med att få hem den färdig (förutom operativsystemet).
Kan även rekommendera msi, har inte haft några problem med min och den flyter på rätt bra än idag (2 år gammal). Fick den för 7200:- på CDON med en kombinerad julrea + en halvt buggad rabattkod.

Jockefoten
2014-06-15, 16:59
Vadå trist? Du kan lägga pengarna på ett bättre grafikkort istället!

Medusa
2014-06-15, 17:03
Finns ingen anledning att köpa det där överprisade nätagget när du kan få detta för
samma pris http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-gold-modular

Jag hade bytt till en kylare från Noctua, lång garanti, tystare, kyler bättre. UP12-SE2 ex.

Snabbare minnen hade ockå varit önskvärt om du har budget för det, 2133 mhz.

I övrigt ser det bra ut, vet ej om moderkortet har digitala strömförsörjning men det vore också hälsosamt.

MVH

King Grub
2014-06-15, 17:10
Inet monterar inte så tunga kylare.

Snabbare RAM gör generellt ingen skillnad i spel. http://www.tomshardware.com/reviews/memory-bandwidth-latency-gaming,3409-10.html

Fuark
2014-06-15, 17:18
Om vi leker med tanken att jag skippar ljudkortet och lägger hela den summan på grafikkortet istället. Vilket kort är det som gäller då?

-4400:-

och! kommer då det kortet vara för bra så att resterande komponenter halkar efter?

Medusa
2014-06-15, 17:21
Snabbare RAM gör generellt ingen skillnad i spel. http://www.tomshardware.com/reviews/memory-bandwidth-latency-gaming,3409-10.html

Nja det varierar mellan olika titlar, men överlag blir systemet snabbare och det är en fördel. Med den minimala priskillnad mellan 1600 och 2133 så ser jag ingen somhelst anledning att köpa lägre hastighet.

Från Corsair
http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/october/battlefield-4-loves-high-speed-memory

C h r i s
2014-06-15, 17:22
Nu har jag inte lyssnat på Realteks Alc1150, men troligtvis kommer du inte märka någon större (om någon) skillnad med ett annat ljudkort. Främst funktionerna du betalar för.

Nu sitter jag på studiomonitorer och jag märker skillnad med mitt externa dac mot mitt inbyggda realtek.. men å andra sidan är mitt moderkort relativt gammalt och det interna ljudet är nog sämre än alc1150.

King Grub
2014-06-15, 17:22
Om vi leker med tanken att jag skippar ljudkortet och lägger hela den summan på grafikkortet istället. Vilket kort är det som gäller då?

-4400:-

och! kommer då det kortet vara för bra så att resterande komponenter halkar efter?

http://www.inet.se/produkt/5411078/asus-radeon-r9-290-4gb-directcuii-oc-3-st-spel-gold

Medusa
2014-06-15, 17:25
Om vi leker med tanken att jag skippar ljudkortet och lägger hela den summan på grafikkortet istället. Vilket kort är det som gäller då?

-4400:-

och! kommer då det kortet vara för bra så att resterande komponenter halkar efter?

Det beror på vad du vill ha för funktioner, Nvidia Shadowplay är fantastiskt och fungerar utmärkt om du vill spela in någonting, ex spelande eller skrivbordet.

AMD har lösningar på gång men ingenting likvärdigt, dock skall sägas att det går alldeles utmärkt att använda FRAPS eller Bandicam i 1920x1080 med ett R9 kort.

Alternativen är i slutändan Geforce GTX 780 eller ett Radeon R9 290 med rejäl eftermarknadskylare. Jag har använt båda korten och anser att Nvidias verktyg är mer användarvänliga, AMDs kort mår bra av en överklockning särskilt R9 290, och deras drivrutiner lämnar allt som oftast en del att önska.

Jag hade personligen köpt ett 780.

Rekommenderar detta http://www.inet.se/produkt/5409862/evga-geforce-gtx-780-3gb-sc-acx-watch-dogs

eller

http://www.inet.se/produkt/5411078/asus-radeon-r9-290-4gb-directcuii-oc-3-st-spel-gold

Fuark
2014-06-15, 17:28
Är definitivt intresserad av Shadowplay, sneglat på det tidigare. Filmar in en del gameplay då och då.

C h r i s
2014-06-15, 17:28
Om vi leker med tanken att jag skippar ljudkortet och lägger hela den summan på grafikkortet istället. Vilket kort är det som gäller då?

-4400:-

och! kommer då det kortet vara för bra så att resterande komponenter halkar efter?

Grafikkortet är alltid det som flaskar (I spel) med någorlunda moderna komponenter, förutsatt att du inte sitter och spelar i en upplösning på 800x600.

Medusa
2014-06-15, 17:30
Då borde du köpa ett 780, du blir inte besviken.

Att spela in med Shadowplay vs Fraps med ett R9 var som natt och dag, sorgligt nog kan jag faktiskt inte tänka mig att gå tillbaka till AMD i nuläget pga detta.

Fuark
2014-06-15, 18:24
Ska bli riktigt gutt med ny dator. Känslan är bättre än att öppna paket på julafton. Shadowplay, 120hz, högre inställningar och bättre flyt

Har förövrigt browsat lite angående ljudkortet. Det är mycket som stödjer det ni säger och att det integrerade ljudkortet är fullt tillräckligt. Tråkigt! Trodde jag hittat en guldkomponent som jag missat vid tidigare köp.
Men jag gör även en del musik och kollar på film, då blir köpet ett par procentenheter mer motiverat men ändå inte fullt tillräckligt. Får se hur jag gör.

King Grub
2014-06-15, 18:29
Ett bättre grafikkort är överlägset mer värt för spelandet. Särskilt om du vill nå upp till dom fps skärmen är kapabel till.

Fuark
2014-06-15, 18:37
Ett bättre grafikkort är överlägset mer värt för spelandet. Särskilt om du vill nå upp till dom fps skärmen är kapabel till.

Vad tror du ett kort runt 4k prisklassen når upp till för FPS i ex. Battlefield 4 eller liknande? Snackar vi max, eller nära toppen?

Medusa
2014-06-15, 18:53
100-130 FPS med ett 780. Likaså med ett 290.

För övrigt så är separat ljudkort det överlägset bästa köp jag har gjort på flera år, jag har själv en ALC från Realtek men mitt separata Soundblaster Z fullständigt kör över On-board. Det går inte att jämföra, skillnaden är otrolig och jag är glad över att det inte dröjde längre för mig att finna det.

Jag hade köpt ett GTX 770 och ett ljudkort om ljud är viktigt för dig, kommer ge en bättre helhetsupplevelse och på en skärm i 1920x1080 spelar det ingen roll om du har ett 780 eller ett 770.

Xtreme-G
2014-06-15, 18:54
Jag är ganska oinsatt i ljudkort egentligen men när jag köpte ett lite par dyrare headset i höstas så blev jag rätt besviken initialt och bestämde mig för att köpa ett separat ljudkort (nått Xonar för 300-400). Med separat ljudkort blev det genast mycket bättre. Kanske hade det gått lika bra att trixa med nån equalizer vad vet jag.

Fuark
2014-06-15, 19:00
100-130 FPS med ett 780. Likaså med ett 290.

För övrigt så är separat ljudkort det överlägset bästa köp jag har gjort på flera år, jag har själv en ALC från Realtek men mitt separata Soundblaster Z fullständigt kör över On-board. Det går inte att jämföra, skillnaden är otrolig och jag är glad över att det inte dröjde längre för mig att finna det.

Jag hade köpt ett GTX 770 och ett ljudkort om ljud är viktigt för dig, kommer ge en bättre helhetsupplevelse och på en skärm i 1920x1080 spelar det ingen roll om du har ett 780 eller ett 770.

Isåfall så är min originalkundvagn redan komplett! Förutom byte av ram-minne? Högre mhz om jag minns rätt?

Kör enbart i 1920x1080

Ajemän
2014-06-15, 19:36
Jag har nog 144fps+ (144hz-skärm) nästan hela tiden på Low i BF4 @ 1080p, med gtx760 som kostade 2,5k för 1 år sedan...Så ett kort för 4k smeker sannerligen spelet :)

Ajemän
2014-06-15, 19:38
Isåfall så är min originalkundvagn redan komplett! Förutom byte av ram-minne? Högre mhz om jag minns rätt?

Kör enbart i 1920x1080

Snabbare minnen kommer inte göra någon skillnad i praktiken.

Jag fick ett sound-blaster-kort av min sponsor. En aaaning lättare att höra var folk befinner sig, men jag hade inte betalt för det... Hade lagt de slantarna på en större SSD.

High1ander
2014-06-15, 19:55
Isåfall så är min originalkundvagn redan komplett! Förutom byte av ram-minne? Högre mhz om jag minns rätt?

Kör enbart i 1920x1080

Nej, högre Mhz är bortkastat...

I princip så ju högre klockfrekvens (Mhz) du skaffar på minnet desto högre blir andra latenser så man går plus minus noll, skulle inte latenserna öka så är vinsten kanske runt 5% från det sämsta minnet mot det bästa, dvs. finns mycket mer vinst att hämta i processor eller grafikkort. Kolla länken som Grub la in tidigare.

Akerhage
2014-06-15, 19:57
Dessutom lättare klocka processorn då du sätter minnena på 1600mhz. Köp dem tycker jag. Onödiga pengar bara att välja högre.

skickat från min Nallebjörn

Tomas Tryffel
2014-06-15, 20:07
Någon riktigt flink rackare som har lust att plocka ihop en billig/prisvärd "gaming"-dator? Den skall gå att spela på, men behöver inte kunna maxa de vassare spelen. Dessutom får den hemskt gärna hamna under 8000. Ev. under 7.

JamesD
2014-06-15, 20:13
Snacket om ljudkort fattar jag ingenting av. Det är som natt och dag när jag byter från mitt separata, lite dyrare ljudkort, och det integrerade. Det är ju några år sedan jag köpte datorn så moderkorten idag kanske har bättre ljudkort, vad vet jag. Men baserat på mina egna erfarenheter är ni helt ute och cyklar på den punkten.

Medusa
2014-06-15, 21:35
Ni som hävdar att högre minneshastighet är bortkastad, har ni ÖHT klickat på länken från Corsairs blogg som jag postade tidigare?

Detta har även varit uppe på SWEC förut, Haswell älskar snabba minnen, och i BF 4 gör det en betydande skillnad.

Systemet som helhet blir snabbare, i samtliga applikationer. Man eliminerar risken för ex micro-stutter som tidigare var ett problem med långsam RAM ex vid releasen av AMDs Bulldozer arkitektur, FX-4100 etc.

Det handlar om försvinnande liten skillnad, det är knappast någon idé att vara dumsnål när man skall sätta ihop en ny dator, 1600 mhz är minimum idag och 2133 mhz är den nya standarden, ex DDR4 är native.

http://cwsmgmt.corsair.com/media/Blogs/DustinImages/BF41920.png

10% i minimum och 22 % i snitt i 1920x1080.

http://cwsmgmt.corsair.com/media/Blogs/DustinImages/BF45760.png

Ännu större ökningar vid högre upplösningar.

Priset är ca 740 kr på Inet för 8 GB 1600 mhz, och 790 kr för 8 GB 2133 mhz, WOW verkligen, skall någon fortfarande argumentera för lägre hastighet bara för argumenterandets skull?

Medusa
2014-06-15, 22:07
Bättre moderkort med digital strömförsörjning, komponenterna håller toppklass.
Bättre nätdel.
1600 mhz minnen pga Inets ovilja att montera snabbare.
En tystare kylare från Noctua.
Större SSD, 120GB fylls upp snabbt, särskilt med Windows och ett par spel.
Separat ljudkort som är ljusår bättre än on-board.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6851089/optimalshttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6851089-00.png (http://www.inet.se/kundvagn/visa/6851089/optimals)

Ser bättre ut än din ursprungliga varukorg.

King Grub
2014-06-15, 22:09
Som sagt, Inet monterar inte den där kylaren.

Medusa
2014-06-15, 22:23
Som sagt, Inet monterar inte den där kylaren.

Den väger 550g och gränsen är 650g.

High1ander
2014-06-15, 22:39
Ni som hävdar att högre minneshastighet är bortkastad, har ni ÖHT klickat på länken från Corsairs blogg som jag postade tidigare?

Detta har även varit uppe på SWEC förut, Haswell älskar snabba minnen, och i BF 4 gör det en betydande skillnad.

Systemet som helhet blir snabbare, i samtliga applikationer. Man eliminerar risken för ex micro-stutter som tidigare var ett problem med långsam RAM ex vid releasen av AMDs Bulldozer arkitektur, FX-4100 etc.

Det handlar om försvinnande liten skillnad, det är knappast någon idé att vara dumsnål när man skall sätta ihop en ny dator, 1600 mhz är minimum idag och 2133 mhz är den nya standarden, ex DDR4 är native.

http://cwsmgmt.corsair.com/media/Blogs/DustinImages/BF41920.png

10% i minimum och 22 % i snitt i 1920x1080.

http://cwsmgmt.corsair.com/media/Blogs/DustinImages/BF45760.png

Ännu större ökningar vid högre upplösningar.

Priset är ca 740 kr på Inet för 8 GB 1600 mhz, och 790 kr för 8 GB 2133 mhz, WOW verkligen, skall någon fortfarande argumentera för lägre hastighet bara för argumenterandets skull?
Coolt, corsairs blogg säger att man ska köpa dyrare och snabbare minnen, tur att de är opartiska så man kan lita på dom, bästa är ju att de skriver så tydligt vilka minnen de använder och vilka settings de har.

Det du missar är att när du ökar klockfrekvensen så ökar du också latenser oftast, vilket resulterar i ingen vinst alls. Självklart blir det vinst om både latenserna är mindre och klockfrekvensen ökar, men då ökar priset generellt också.

Det jag också hittar på Swec är att folk skriver skaffa långsammare klocka men bättre timings, dvs. same old.

Sen är det ganska skitsamma vad som är minumum eller max, i gamla DDR3 eller nya DDR4.

Men är det som du säger, bara en skillnad på 50kr, då är det värt med snabbare minnen förutsatt att latenserna är detsamma.

Din kundvagn så är det ju inte heller en K-version på processorn, vilket verkligen för 50kr är något man tjänar på, framförallt om man ska trycka på en icke-stockkylare (vilket gör att man kan överklocka).

Håller med om att större SSD är bra, speciellt om man har många spel, min 240GB är redan full med spel, och då har jag ändå inte mer än 10st kanske.

Jarod
2014-06-15, 22:40
dWgzA2C61z4

Medusa
2014-06-15, 22:43
High speed ram, is it worth it?

Jag har all respekt för Linus, älskar hans videos, och jag förstår resultaten men jag vidhåller fortfarande att 2133 mhz ram är värt 50 kr mer.

Jarod
2014-06-15, 22:45
Ja, för 50kr håller jag med dig.

Medusa
2014-06-15, 22:49
Coolt, corsairs blogg säger att man ska köpa dyrare och snabbare minnen, tur att de är opartiska så man kan lita på dom, bästa är ju att de skriver så tydligt vilka minnen de använder och vilka settings de har.

Det du missar är att när du ökar klockfrekvensen så ökar du också latenser oftast, vilket resulterar i ingen vinst alls. Självklart blir det vinst om både latenserna är mindre och klockfrekvensen ökar, men då ökar priset generellt också.

Det jag också hittar på Swec är att folk skriver skaffa långsammare klocka men bättre timings, dvs. same old.

Sen är det ganska skitsamma vad som är minumum eller max, i gamla DDR3 eller nya DDR4.

Men är det som du säger, bara en skillnad på 50kr, då är det värt med snabbare minnen förutsatt att latenserna är detsamma.

Din kundvagn så är det ju inte heller en K-version på processorn, vilket verkligen för 50kr är något man tjänar på, framförallt om man ska trycka på en icke-stockkylare (vilket gör att man kan överklocka).

Håller med om att större SSD är bra, speciellt om man har många spel, min 240GB är redan full med spel, och då har jag ändå inte mer än 10st kanske.

Corsair är givetvis inte opartiska, men dom är också experter på just minnen, deras tester är tydliga och det går inte att bortse från dem. Haswell mår bra av snabbare ram, likaså mår systemet och alla applikationer bra av snabbare ram, inget mer med det, det är absolut inte negativt.

Det är inte skitsamma vad som är standard, minnena går mot högre hastigheter och framtida släpp kommer i somliga fall ha stöd för både DDR3 och DDR4, skall man då byta CPU kan det faktiskt vara tacksamt att man köpte snabb ram för 2-3 år sedan som man kan använda då 2133 mhz är native. Utvecklingen går framåt.

Latenserna är viktiga, givetvis, men i detta fallet, 11-11-11-27 (taget ur huvudet, kan hända att det diffar) så är dom fortfarande tighta, mina Dominator ligger på 9-11-10-30 och då kostade dom det dubbla när dom kom. Det är när man överklockar ram, ex 1600 till 2000+ som man måste släppa på timings rejält för att kompensera, ram som är speccad stock för högre hastigheter har oftast bra nivåer redan.

För övrigt så köper jag gärna er ram om den är snabbare än 1866 mhz, ni kan få 30 kr mellan och ett 1066 kit, någon som nappar? Det spelar ju trots allt ingen roll, trololol.

Medusa
2014-06-15, 22:56
http://www.corsair.com/en-us/blog/2014/march/haswellrealworld

Citerar även från en artikel som Anandtech har uppe,

"Haswell Recommendations

For discrete GPU users, recommending any kit over another is a tough call. In light of daily workloads, a good DDR3-1866 C9 MHz kit will hit the curve on the right spot to remain cost effective. Users with a few extra dollars in their back pocket might look towards 2133 C9/2400 C10, which moves a little up the curve and has the potential should a game come out that is heavily memory dependent. Ultimately the same advice also applies to multi-GPU users as well as IGP: avoid 1600 MHz and below."

High1ander
2014-06-15, 23:31
Corsair är givetvis inte opartiska, men dom är också experter på just minnen, deras tester är tydliga och det går inte att bortse från dem. Haswell mår bra av snabbare ram, likaså mår systemet och alla applikationer bra av snabbare ram, inget mer med det, det är absolut inte negativt.

Det är inte skitsamma vad som är standard, minnena går mot högre hastigheter och framtida släpp kommer i somliga fall ha stöd för både DDR3 och DDR4, skall man då byta CPU kan det faktiskt vara tacksamt att man köpte snabb ram för 2-3 år sedan som man kan använda då 2133 mhz är native. Utvecklingen går framåt.

Latenserna är viktiga, givetvis, men i detta fallet, 11-11-11-27 (taget ur huvudet, kan hända att det diffar) så är dom fortfarande tighta, mina Dominator ligger på 9-11-10-30 och då kostade dom det dubbla när dom kom. Det är när man överklockar ram, ex 1600 till 2000+ som man måste släppa på timings rejält för att kompensera, ram som är speccad stock för högre hastigheter har oftast bra nivåer redan.

För övrigt så köper jag gärna er ram om den är snabbare än 1866 mhz, ni kan få 30 kr mellan och ett 1066 kit, någon som nappar? Det spelar ju trots allt ingen roll, trololol.

Men seriöst, spara DDR3 stickor för att köra i DDR4?

Som sagt, jag sa från början att skillnaden är 5% mellan max och min på sämsta/bästa minnena, vilket dina länkar just visar på också (förrutom Star Craft som är enda spelet de testar). Sen är skillnaden mest märkbar när man kör högre upplösningar med allt max, vilket du inte ens når med ett halvdant grafikkort. Vilket gör att högre hastigheter på minnena är lyxproblem. Men återigen, en skillnad på 50kr så är det värt, även upp på kanske 200-300 kr, men jag tänker istället att för vid ca 200-300kr så kan jag lägga det på bättre grafikkort eller kylare för att få högre resultat. Allt i datorn är ju i princip "avtagande effekt", skillnaden på ett grafikkort på 1500kr mot 2000kr är kanske 25% i prestanda, men på 5000 mot 6000kr handlar det mer om 5-10%. Så när man ska bygga kan man inte stirra sig blind på enskilda komponenter, vid en viss nivå så får man mer prestanda av att bry sig om t.ex. kylare så man kan klocka bättre än att köpa bättre grafikkort, etc...

hidden
2014-06-16, 05:08
Tipsar om denna istället:
https://www.komplett.se/komplett-gamer-i30-crazy-edition/10788

Sen kan du konfigurera den hur du vill, och de bygger datorn åt dig. Typ byte av processorn, större hårddisk och 16gb ram kanske passar dig!

proteinsynthesis
2014-06-16, 07:31
Ett bättre grafikkort är överlägset mer värt för spelandet. Särskilt om du vill nå upp till dom fps skärmen är kapabel till.

Ja, grafikkort är allt om man ska spela.

Jazen
2014-06-17, 09:03
Ja, grafikkort är allt om man ska spela.

självklart inte, men har du bra grafikkort så kommer en standard ocklockad prolle att sätta flaskhalsen. Minnen är såpass billiga idag så jag förstår inte varför man tvekar. köp bara köp.

Gustaven
2014-06-24, 15:53
Jag blev lite inspirerad av trådstartaren och funderar också på att inhandla en ny dator, antingen det eller uppgradera den jag har för tillfället. Därför skulle jag uppskatta några råd från kolopanelen.

Nuvarande spec:

intel core i5 760
MK ASUS PH755
DDR 3 4gb 1333Mhz
Geforce GTS 430 1gb DDR5
1.0TB HD 7200rpm
std Chassi AXP 500w

Uppenbara förbättringar är ju att sätta i ett nytt grafikkort (geforce 780 är att ta i lite väl med tanke på de övriga komponenterna men någon nivå sämre hade jag isåfall tänkt) och en SSD kanske lite internminne, frågan är om det är värt att lägga in nya komponenter i burken eller om det är lika bra att köpa en helt ny.

XXXL
2014-06-24, 16:07
Strunta i ljudkortet. Alla moderkort har utmärkt inbyggt ljud som är mer än tillräckligt för allt annat än professionell ljudbehandling.

Välj en K-variant av processor så det går att dra upp hastigheten.

Det är nog bra läge att köpa nu. Nästa stora processorgeneration blir inte förrän Skylake.

Hur vet man om det integrerade ljudkortet man har är tillräckligt då?

King Grub
2014-06-24, 17:47
Det skall stå i moderkortsspecifikationerna vilket ljudchip det har.

Fuark
2014-12-25, 12:09
bump. Har inte hunnit köpa än, tänkte vänta på nya 900-serien

Hur ser det ut?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7519876/2014-12-25

Xtreme-G
2014-12-25, 12:17
Hur ser det ut?

Ser bra ut! Grafikkortet var ganska dyrt, men jag antar att du vill ha spelen som följer med. Ljudkoretet eller kylningen kan jag inte uttala mig om. JAG skulle satsat på en större SSD och ingen mekanisk men då har jag ju en NAS-server också. Jag vet inte hur 8 Gb RAM står sig mot 16 Gb men jag misstänker att det ännu har minimal påverkan. RAM har ju blivit lite halvdyrt igen.

Fuark
2014-12-25, 12:33
Nja, spelen bryr jag mig inte om. HDD:n räcker gott och väl för mig

Vet inte heller skillnaden på 8gb och 16gb ram, är helt oinsatt :)

Jarod
2014-12-25, 12:37
Flera siter säljer GTX 970 för runt 2700kr just nu och för några dagar sen hade NetonNet det för 2500, så det kan vara värt att kolla in alla mellandagsreor.

Olegh
2014-12-25, 12:39
-900 kr
http://www.inet.se/produkt/5411356/zotac-geforce-gtx-970-4gb-mrea14-max-1st-hushall

-500 kr
http://www.inet.se/produkt/5315297/kingston-ssd-v300-120gb-mrea14-max-1st-hushall


Ok, SSD:n är typ nästan slut men det går att trimma kanske 2-300 pix genom att byta till en billigare modell, utan att det borde bli någon märkbar skillnad alls.

Fuark
2014-12-25, 12:47
Flera siter säljer GTX 970 för runt 2700kr just nu och för några dagar sen hade NetonNet det för 2500, så det kan vara värt att kolla in alla mellandagsreor.

Syftar du på MSI:s modell då? Har hört att den ska vara tystare, kanske är värt en extra krona

Priset låter ju annars helt fantastiskt

-900 kr
http://www.inet.se/produkt/5411356/zotac-geforce-gtx-970-4gb-mrea14-max-1st-hushall

-500 kr
http://www.inet.se/produkt/5315297/kingston-ssd-v300-120gb-mrea14-max-1st-hushall


Ok, SSD:n är typ nästan slut men det går att trimma kanske 2-300 pix genom att byta till en billigare modell, utan att det borde bli någon märkbar skillnad alls.

Ska fundera på det. Hörde att Samsungs 840-basic skulle bli sämre med tiden och att de har en dyrare Pro modell som inte har det problemet. Men vad vet jag!

The_RobRoy
2014-12-25, 13:58
Fuark perfekt update av tråden, min dator gick sönder för 4-5 år sedan. Plockade ihop i princip samma som dig, vill ha en tyst dator. Vet ni om Intels i series processorer för 5 år sedan har samma sockel som nu? Har en bra kylfläns, Ninja någonting funderar på om den skulle passa

ceejay
2014-12-25, 14:06
Minst 256gig ssd.

Jarod
2014-12-25, 14:52
bump. Har inte hunnit köpa än, tänkte vänta på nya 900-serien

Hur ser det ut?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7519876/2014-12-25

https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i35-gtx970-edition/10946#!tab:extra

Fuark
2014-12-25, 15:06
https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i35-gtx970-edition/10946#!tab:extra
nja. Blir för dyr med ljudkortet

Zaqwer
2014-12-25, 15:28
https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i35-gtx970-edition/10946#!tab:extra

Precis den dator jag satt och spanade på. Är det en prisvärd burk om jag är ute efter något i den prisklassen? Kan tänka mig att gå upp till 15000kr som mest. Är det värt 800kr extra för 16GB minne istället för 8GB?

King Grub
2014-12-25, 15:59
nja. Blir för dyr med ljudkortet

Behöver du ett dedikerat ljudkort?

Fuark
2014-12-25, 16:17
Behöver du ett dedikerat ljudkort?

Mja. Vill ha Dolby Headphone och har tänkt att köpa mig ett par Sennheiser HD650 lite närmare sommaren med 6,3mm kontakt och de kräver mer än de integrerade

Fuark
2014-12-25, 16:38
Vilken djungel det är att hitta alla optimala delar. Fattar ingenting kring DDR3, DDR4, vilken hårddisk man ska ha, vilket nätagg och om ljudkortet ens går att bygga med det moderkortet jag har valt etcetc

Fuark
2014-12-25, 17:14
Kommer nog köpa ljudkort samtidigt som hörlurarna i senare skede

Hur ser det ut nu? Optimalt?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7522783/2014-12-25

Nordenator
2014-12-25, 17:19
120 GB SSD är i minsta laget skulle jag säga. Jag har 2x120GB vilket känns OK, men man har inte överdrivet mycket plats i alla fall då spel nu mer kan ta så löjligt stor plats.

Exempel: BF4 tar 50 GB (!!)

Fuark
2014-12-25, 17:23
120 GB SSD är i minsta laget skulle jag säga. Jag har 2x120GB vilket känns OK, men man har inte överdrivet mycket plats i alla fall då spel nu mer kan ta så löjligt stor plats.

Exempel: BF4 tar 50 GB (!!)

Behöver bara Dota 2/CS GO på SSDn. Resterande spel räcker att ha på standard HDDn för mig

Pherall
2014-12-25, 17:59
Skulle själv bytt ut kylaren till typ Noctua NH-D14 som är galet mycket bättre om du skulle få för dig att klocka, möjligen lite mer kräm i nätagget om du tänker pilla på 970 kortet (väldigt lätta att klocka) Annars tycker jag det ser finfint ut.

Fuark
2014-12-25, 20:03
Kommer aldrig att överklocka :) är för dåligt insatt

Tomten
2014-12-25, 20:27
120 GB SSD är i minsta laget skulle jag säga. Jag har 2x120GB vilket känns OK, men man har inte överdrivet mycket plats i alla fall då spel nu mer kan ta så löjligt stor plats.

Exempel: BF4 tar 50 GB (!!)

Håller med. 120GB SSD räcker i princip bara för OS+program och något enstaka spel. Speciellt med tanke på att de spel man gärna vill använda SSD med oftast är de som är en 20-40GB i storlek. I regel så vill man också ha en 10GB ledigt på disken med, och då blir inte mycket över till spel.

Det bästa är nog att köpa en liten SSD för OS & program (120GB) och sen en till för spel. Idag så kostar en 480-500GB SSD ungefär 2000-2500kr och det bör räcka för det mesta i spelväg. Om man inte brukar ha mer än ett fåtal spel installerade så kan man köpa en 250gb SDD från 1000:-

Tomten
2014-12-25, 20:33
Behöver bara Dota 2/CS GO på SSDn. Resterande spel räcker att ha på standard HDDn för mig

Där har du två spel som är fullständigt meningslösa att köra på SSD.

SSD har du i största hand fördel av spel som kräver långa laddningstider och har mycket övergångar mellan områden & där du vill ladda kartan så snabbt som möjligt. I första hand tycker jag SSD är vettigt i rollspel, mmo's och väldigt krävande FPS spel... i allmänhet krävande spel som får extremt långa laddningstider utan SSD.

R Scarpa27
2014-12-25, 21:21
i vilket fall kommmer fuark endå dock ha nytta av ssd disken då windows ska vara installerat på den...

men att tänka på..... kan komma nya spel osv du kommer tända på och som har mkt laddningstider...

och kanske vill ha flertal installerat? så tänk efter. kanske 240gb?

annars kör på ett 120 i nuläget :)

Fuark
2014-12-25, 21:43
Ni vann. Blir ett ADATA 256gb Premier Pro

R Scarpa27
2014-12-25, 22:34
Ni vann. Blir ett ADATA 256gb Premier Pro

bra :D

PureWhey
2014-12-25, 22:56
http://www.proshop.se/Grafikkort/Galax-GeForce-GTX-970-Black-4GB-GDDR5-2464222.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

gtx 970 för 2.8k

Fuark
2014-12-25, 23:10
Vad är skillnaden på alla märken? Finns ju massvis med gtx 970

XXXL
2014-12-25, 23:11
Vad är skillnaden på alla märken? Finns ju massvis med gtx 970

Som allt annat, garanti och kvalité.

PureWhey
2014-12-25, 23:18
Vad är skillnaden på alla märken? Finns ju massvis med gtx 970

Kylning, klockning, garanti osv.

Jockefoten
2014-12-25, 23:20
GTX 970 är endast namnet på Grafikprocessorn. Utöver den så finns det ju minnen, kylning, programvara etc till grafikkortet. Vilket skiljer mellan tillverkare.

Xtreme-G
2014-12-25, 23:24
Vad är skillnaden på alla märken? Finns ju massvis med gtx 970

För en vanlig gamer så är det mest bara ljudnivån som man behöver försöka kolla upp, men det kan vara lite knepigt. Men generellt så ser du kanske att vissa kort ser nästan exakt likadana ut. Dessa är kort av referensdesign och har obetydliga skillnader mellan varandra. De andra har egen design och skiljer sig främst på kylaren. Tyvärr vet jag inte hur ett referensdesignat 970 låter dock.

Edit: som påpekat kan man kika på klockfrekvenserna ifall dom är fabriksöverklockade och man inte har tänkt pilla med det själv. Står rätt bra på prisjakt ofta.

Fuark
2014-12-26, 21:10
MSI GTX 970 har enligt rykten minst ljudnivå, den blir det

The_RobRoy
2014-12-26, 23:18
Jag slog till nu, hoppas allt lirar:

817262 Intel Core i5-4690K 1
805884 Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC" 1
744179 Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 1
773518 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM 1
815536 Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3, Socket-1150 1
460665 Noctua NT-H1 Kylpasta 1
797830 ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer 1
824385 AMD's Never Settle Forever Space Gold 1
830949 AMD's Civilization: Beyond Earth 1
Totalt inkl. moms 8.173,75 kr.

XXXL
2014-12-26, 23:25
Bra pris på schysta gaminglurar på netonnet just nu, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1374122

För FPS spel då såklart.

Olegh
2014-12-26, 23:32
Kan +1:a, väldigt prisvärda. Fast de funkar garanterat för ex. MMO/RTS också.

Wipflash
2014-12-26, 23:57
de lurarna har väl inte 7.1 surround, behövs i fps spel

XXXL
2014-12-27, 00:02
Kan +1:a, väldigt prisvärda. Fast de funkar garanterat för ex. MMO/RTS också.

Ja men jag tror inte de är så speciellt bra för audiofiler som ska kolla på feta filmer och sånt.

de lurarna har väl inte 7.1 surround, behövs i fps spel


Wipflash
2014-12-27, 01:13
mer värdelösa än schysta lurar för fps spel där man behöver höra exakt var fienden kommer ifrån som i t.ex. arma

Olegh
2014-12-27, 01:51
För att kunna positionera fienden väl behöver du:

1 x par öron
1 x Reproduktion av välupplöst och detaljerat stereoljud anpassat för ett förstapersons-perspektiv


IUDTlvagjJA

galtasar
2014-12-27, 09:58
Jag slog till nu, hoppas allt lirar:

817262 Intel Core i5-4690K 1
805884 Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC" 1
744179 Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 1
773518 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM 1
815536 Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3, Socket-1150 1
460665 Noctua NT-H1 Kylpasta 1
797830 ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer 1
824385 AMD's Never Settle Forever Space Gold 1
830949 AMD's Civilization: Beyond Earth 1
Totalt inkl. moms 8.173,75 kr.

Har du beställt? se upp annars med SSD:n
http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdnow-v300-a-switch-to-slower-micron-nand

The_RobRoy
2014-12-27, 10:27
Har du beställt? se upp annars med SSD:n
http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdnow-v300-a-switch-to-slower-micron-nand

Yes redan beställt, shit happens. Tråkigt..

Fuark
2014-12-28, 11:10
Beställt nu med. Chassit fanns inte i lager så det lär väl ta iallafall över en vecka för beställning av chassi + montering och frakt.

BobaFett
2014-12-28, 13:15
Bra pris på schysta gaminglurar på netonnet just nu, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1374122

För FPS spel då såklart.

Dina gaminglurar är skräp.

Köp ett par Audio Technica ATH-M50 så får du lurar som slår det mesta under 10000kr.

Kostar under tusenlappen numera, brukade kosta uppemot 2000:-

XXXL
2014-12-28, 13:21
Dina gaminglurar är skräp.

Köp ett par Audio Technica ATH-M50 så får du lurar som slår det mesta under 10000kr.

Kostar under tusenlappen numera, brukade kosta uppemot 2000:-

Nä qpad lurarna är väldigt bra.

C h r i s
2014-12-28, 13:26
Dina gaminglurar är skräp.

Köp ett par Audio Technica ATH-M50 så får du lurar som slår det mesta under 10000kr.

Kostar under tusenlappen numera, brukade kosta uppemot 2000:-

10000kr? Nja, haha. Jag har ett par, och mina yamaha in-ears för tusenlappen är bättre, men visst har hörlurarna bra ljud för pengarna. Dock väldigt obekväma enligt mig.

David Brent
2014-12-28, 13:54
Beställt nu med. Chassit fanns inte i lager så det lär väl ta iallafall över en vecka för beställning av chassi + montering och frakt.

Halva nöjet är monteringen imo :)

Fuark
2014-12-28, 14:20
Halva nöjet är monteringen imo :)
I respectfully disagree :) låter hellre några erfarna sköta det så jag bara behöver fixa mjukvaran o börja lira

Är det värt att skaffa windows 8 eller ska man hålla sig till 7? 8:an ser jäkligt mysko ut med appar

mattilainen
2014-12-28, 14:20
7an alla dagar i veckan. Ingen som jag vet som har 8an är nöjd. De som är nöjda är inga gamers.

Jockefoten
2014-12-28, 14:25
Om du inte arbetar inom automationsbranchen eller dagligen kör programvaror som kräver äldre operativsystem (tex ekonomiprogram) så finns det ingen anledning att inte skaffa Win 8.1. Det är ett bättre operativsystem än Win 7.

Fuark
2014-12-28, 17:59
Kan man stänga av all "skit" som appar etc för att få en mer klassiskt version av win8?

David Brent
2014-12-28, 18:34
Kan man stänga av all "skit" som appar etc för att få en mer klassiskt version av win8?

Det räcker med att du inte öppnar dom bara. Men de flesta går att avinstallera, ja.

Nordenator
2014-12-28, 18:36
Jag hade kört på Win8. Sist jag formaterade systemdisken testade jag Win8 och hade stora problem med att alla spel kraschade, men det var fortfarande nytt då. Win7 börjar bli utdaterat, så nästa vända går jag över till Win8.

Jarod
2014-12-28, 18:37
Kan man stänga av all "skit" som appar etc för att få en mer klassiskt version av win8?

http://www.classicshell.net/

King Grub
2014-12-28, 18:53
Win7 börjar bli utdaterat, så nästa vända går jag över till Win8.

Låter lite onödigt med ett byte till 8 nu när 10 knackar på dörren.