handdator

Visa fullständig version : Bra Macros?


view
2014-06-15, 12:30
Hej,

Som rubriken lyder undrar jag vad bra macros kan vara för mig som ska ligga på ett "litet" överskott just nu?

Tänker köra ca 2g/kg protein, men hur ligger det till med fett & kolhydrater?
Kan det kanske vara bra att ligga hyfsat lågt med fett även under en lättare
Bulk?

21år
~184cm
~85kg

Mvh

tankoovich
2014-06-15, 13:50
0,5-1g/kg fett
2g prot
Resten kolhydrater :)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

tomn
2014-06-15, 14:01
Just skulle prova att utgå ifrån;
2-3 g protein/kg
Tillräckligt med kolhydrater för att det inte skall hämma prestationen (gym? löpning? krävande jobb?)
Resten fett, absolut minst 0,5g/kg - du behöver inte vara rädd att öka upp ditt fettintag. Det blir sämre om du är "rädd" för att äta fett och hamnar väldigt lågt.

cero
2014-06-15, 15:46
Tänker köra ca 2g/kg protein, men hur ligger det till med fett & kolhydrater?
Kan det kanske vara bra att ligga hyfsat lågt med fett även under en lättare
Bulk?

Nej, finns ingen direkt anledning till det. Dock är det bra med mycket kolhydrater.

view
2014-06-15, 21:34
Tack för alla svaren det kommer underlätta byggperioden! :)

Sen finns det någon sida jag kan räkna ut mitt kaloriintag på? Jag kommer gå efter vad vågen säger men vore skönt att veta ungefär vad intaget ligger på.

Vissa dagar är jag ledig med enbart gymträning under dagen.
Och vissa dagar har jag fysiskt krävande arbete i 8 timmar innan gympasset. Samt att vissa dagar har jag ingen form av fysisk aktivitet alls.

Känns väldigt svårt att veta vad ens dagliga intag är, när man har så pass varierande dagar...

Mvh

cero
2014-06-16, 00:24
Känns väldigt svårt att veta vad ens dagliga intag är, när man har så pass varierande dagar...

Sätt en siffra som du äter varje dag, och justera i efterhand beroende på vad som händer med vikten. Att veta exakt vad man bränner olika dagar är helt omöjligt.

Eller så kör du på känn, mycket bättre imo.

Beemel
2014-06-16, 05:36
Just skulle prova att utgå ifrån;
2-3 g protein/kg
Tillräckligt med kolhydrater för att det inte skall hämma prestationen (gym? löpning? krävande jobb?)
Resten fett, absolut minst 0,5g/kg - du behöver inte vara rädd att öka upp ditt fettintag. Det blir sämre om du är "rädd" för att äta fett och hamnar väldigt lågt.

2-3g protein/kg känns lite i överkant om man ska ligga på kaloriöverskott.

view
2014-06-16, 12:18
2-3g protein/kg känns lite i överkant om man ska ligga på kaloriöverskott.

Ja 3G/kg låg jag på under deffen, nu blir det förmodligen 1,5-2g/kg.

Mvh

view
2014-06-16, 12:20
Sätt en siffra som du äter varje dag, och justera i efterhand beroende på vad som händer med vikten. Att veta exakt vad man bränner olika dagar är helt omöjligt.

Eller så kör du på känn, mycket bättre imo.

Ja blir nog att gå på känn, men det skule vara kyl att veta ungefär vad mitt dagliga intag är.

Så länge jag har en stabil vikt-ökning utan att det drar iväg och lägger sig på magen är jag nöjd :D

Jishuku
2014-06-16, 12:33
Rekommenderar myfitnesspal.com för att hålla koll på matintaget. Går t.om. att scanna streckkoder med mobilen och enkelt få upp många produkters innehåll, eller lägga in egna om de saknas.