handdator

Visa fullständig version : Kan man få bra fysik efter 45?


Strixen
2014-06-14, 13:22
Jag är 45 år och har styrketränat till och från under livet, jag har dock aldrig tränat sammanhängde så länge så att jag har nått en "bra" fysik (har lagt av innan dess). Nu efter många slappa år med övervikt som resultat, inser jag att jag måste komma igång med träningen på allvar för att inte utsätta mig för onödiga hälsorisker som diabetes, hjärtproblem etc. sedan vill jag se bra ut också, och inte som en slapp "gubbe", för så känner jag mig inte.

Jag är riktigt motiverad och har nu tränat regelbundet i 6 månader och det börjar synas att jag tränar. Men hur bra fysik kan man egentligen förvänta sig efter 45 år (utan "mediciner")? De som har tränat regelbundet kan ju förstås ha en riktigt bra fysik fast de är 55 år, men jag börjar i princip från noll. Mitt mål är inte att bli störst på gymmet, utan jag vill ha en bra fysik med större muskler en Svennebanan.

Vad är realistiskt?

exevision
2014-06-14, 13:24
Självklart!
http://www.expressen.se/halsa/sa-kom-wanja-76-i-sitt-livs-form/

svenbanan
2014-06-14, 14:21
Jag är 45 år och har styrketränat till och från under livet, jag har dock aldrig tränat sammanhängde så länge så att jag har nått en "bra" fysik (har lagt av innan dess). Nu efter många slappa år med övervikt som resultat, inser jag att jag måste komma igång med träningen på allvar för att inte utsätta mig för onödiga hälsorisker som diabetes, hjärtproblem etc. sedan vill jag se bra ut också, och inte som en slapp "gubbe", för så känner jag mig inte.

Jag är riktigt motiverad och har nu tränat regelbundet i 6 månader och det börjar synas att jag tränar. Men hur bra fysik kan man egentligen förvänta sig efter 45 år (utan "mediciner")? De som har tränat regelbundet kan ju förstås ha en riktigt bra fysik fast de är 55 år, men jag börjar i princip från noll. Mitt mål är inte att bli störst på gymmet, utan jag vill ha en bra fysik med större muskler en Svennebanan.

Vad är realistiskt?

Det är orealistiskt!!! ;)

Nädå. Det går bra att bygga muskler även då man är över 40. Det går även bra att förlora fett (och behålla muskelmassa då man är över förtio). Det går även alldeles utmärkt att skaffa bättre kondition och sätta personbästa på alla möjliga löpsträckor då man är över 40.

Mackie Messer
2014-06-14, 14:39
Det går bra, det är bara att man måste anstränga sig mer och lägga ner mer jobb än om man är 20.

Men för att bli av med övervikt så är en energisnål kost viktigare än att göra många ansträngande timmar på gymmet. Så mitt tips till dig är att styra upp kosten för att bli av med ölmagen och gärna köra en del cardio för att öka energiförbrukningen.

Strixen
2014-06-14, 19:32
Jag kör diet i veckorna och så brukar jag klämma in några raska långpromenader, sedan äter jag som "vanligt" på helgen, och det tycker jag har funkat bra hittills. Jag har gått ner ca 8 kg på 6 månader. Jag har ökat ganska mycket styrkemässigt på denna tid och lite muskler börjar komma fram, men jag hoppas på bättre resultat på sikt, och det verkar ju inte omöjligt då ..

King Grub
2014-06-14, 19:36
Vid 45 har du inte nått någon ålder då några speciella negativa fysiologiska förändringar som påverkar muskeluppbyggnaden inträtt.

SteelPulse
2014-06-14, 19:48
Om jag kunde lägga lika mycket tid på kost och träning som random 20-åring, tror jag att jag skulle ha väldigt bra fysik. Jag tro det är där skon klämmer för många "äldre", man har mycket annat som kräver fokus och som konkurrerar med träningen, iaf om man har massa barn vilket jag har. Jag är en bit över 40 och har tränat i tre år och kör tre ggr i veckan.

Jag hade en tvåårsperiod av träning i 30-årsåldern, men jag kom inte i närheten av den styrka jag skaffat mig den här vändan. Skall nämnas att jag sportade en massa när jag var ung och la ner allt sånt när jag blev 16 år. Sånt kan ha betydelse tänker jag.

TykenBambatant
2014-06-14, 20:21
Jag kör diet i veckorna och så brukar jag klämma in några raska långpromenader, sedan äter jag som "vanligt" på helgen, och det tycker jag har funkat bra hittills. Jag har gått ner ca 8 kg på 6 månader. Jag har ökat ganska mycket styrkemässigt på denna tid och lite muskler börjar komma fram, men jag hoppas på bättre resultat på sikt, och det verkar ju inte omöjligt då ..

En bra defftakt är ett kilo i veckan.

Det första du bör lära dig är att räkna kalorier.

Leetsauce
2014-06-14, 21:35
En bra defftakt är ett kilo i veckan.

Det första du bör lära dig är att räkna kalorier.

Det är väl inget fel på att gå ner i vikt lite långsammare om man känner för det?

PureWhey
2014-06-14, 21:49
1kg i veckan?
Skulle jag aldrig få för mig, förhoppningsvis.

Skickat ifrån böjracket

Ajemän
2014-06-14, 21:50
En bra defftakt är ett kilo i veckan.

Det första du bör lära dig är att räkna kalorier.

Ska man gå ner 1kg i veckan lär man prestera dåligt och tappa styrka

cero
2014-06-14, 22:57
Vafan, 40 brukar väl vara peak-åldern för de som styrketränat hela livet?

bighulken
2014-06-15, 07:07
Vafan, 40 brukar väl vara peak-åldern för de som styrketränat hela livet?

Det hoppas jag verkligen inte!!!......

Har du något stöd för denna kommentar?......Cero. Eller är det något du bara skrev och undrade?

Med vänlig hälsning/ M2:a.......;-).Som (bara) tränat styrketräning i snart 30 år(2015), aktivt hela tiden.+lite till å från innan också då....ett gäng år, men då icke seriöst.

bighulken
2014-06-15, 07:09
Vid 45 har du inte nått någon ålder då några speciella negativa fysiologiska förändringar som påverkar muskeluppbyggnaden inträtt.

När kan dessa fysiologiska förändringar tänkas komma då?..(King Grub).
Kan tänka mig det är väldigt individuellt, men någon studie kanske finns?

Men hoppas på att den Katabola fasen håller sig borta till förmån för den Anabola då!!!....eller så länge som möjligt.

Men har antagligen att göra med takten, som våran kropp producerar hormoner i ?
så länge det produceras testo i kroppen så pågår kanske den anabola fasen?
+ att man tränar på ett bra sätt.???? Samt är aktiv. Eller om muskelceller omfördelas på annat vis, i ålderdomen?

Bara undrar: King Grub.........Med vänlig hälsning/

PS:osäker på om jag vill veta svaret, om det int är possitivt.........lol.

Strixen
2014-06-15, 09:17
Vafan, 40 brukar väl vara peak-åldern för de som styrketränat hela livet?

Jo, fast min fråga gällde om att börja efter 40+

sterud
2014-06-15, 12:20
När jag var 42 vägde jag 120 kg fet på 180 cm.
Idag, snart 3,5 år senare, väger jag 83 med en hel del muskler. Ingen Ako Rahim direkt men jag tycker det är ok.
Första halvåret jag tagit mig ur soffan var det i stort bara cardio, men vid 100 kg gick det över mer mot styrketräning.
Det går, och jag vill påstå att det aldrig är för sent. Om inte målet är att bli skitstor förstås.

//Stefan

bighulken
2014-06-15, 12:35
Jo, fast min fråga gällde om att börja efter 40+

Strixen, läste i tidningen förförra året om en tjej/kvinna, som började i 46 års åldern att styrketräna.nu var hon typ 66-75 tror jag, och gjorde om det var 50 el 100 armhävmningar , men nåt sånt var det. Var en stor bild på henne på första sidan i exp/Aftbladet. Så visst funkar det.....

Ett bra sätt att införliva kvalité i livet. Kanske.

Med vänlig hälsning/

Ett Orm
2014-06-15, 13:17
Självklart!
http://www.expressen.se/halsa/sa-kom-wanja-76-i-sitt-livs-form/

Strixen, läste i tidningen förförra året om en tjej/kvinna, som började i 46 års åldern att styrketräna.nu var hon typ 66-75 tror jag, och gjorde om det var 50 el 100 armhävmningar , men nåt sånt var det. Var en stor bild på henne på första sidan i exp/Aftbladet. Så visst funkar det.....

Ett bra sätt att införliva kvalité i livet. Kanske.

Med vänlig hälsning/

Jupp, Tant Wanja. Gymma armar även för någon som inte är 76.

Gnistan
2014-06-15, 13:28
Jag är 45 år och har styrketränat till och från under livet, jag har dock aldrig tränat sammanhängde så länge så att jag har nått en "bra" fysik (har lagt av innan dess). Nu efter många slappa år med övervikt som resultat, inser jag att jag måste komma igång med träningen på allvar för att inte utsätta mig för onödiga hälsorisker som diabetes, hjärtproblem etc. sedan vill jag se bra ut också, och inte som en slapp "gubbe", för så känner jag mig inte.

Jag är riktigt motiverad och har nu tränat regelbundet i 6 månader och det börjar synas att jag tränar. Men hur bra fysik kan man egentligen förvänta sig efter 45 år (utan "mediciner")? De som har tränat regelbundet kan ju förstås ha en riktigt bra fysik fast de är 55 år, men jag börjar i princip från noll. Mitt mål är inte att bli störst på gymmet, utan jag vill ha en bra fysik med större muskler en Svennebanan.

Vad är realistiskt?

Jag är 52. Tävlade och tränade för ca 22 år sedan. Slutade helt träna under dessa 22 år.
Slutet på juni blir det ca 9 månader sedan jag tog upp träningen igen.
Har väl förlorat ca 30% i det jag gjorde i bänk då det begav sig och att jag var betydligt lättare då.
MVH
Gnistan

ARMSTARK
2014-06-16, 10:42
Jag är 45 år och har styrketränat till och från under livet, jag har dock aldrig tränat sammanhängde så länge så att jag har nått en "bra" fysik (har lagt av innan dess). Nu efter många slappa år med övervikt som resultat, inser jag att jag måste komma igång med träningen på allvar för att inte utsätta mig för onödiga hälsorisker som diabetes, hjärtproblem etc. sedan vill jag se bra ut också, och inte som en slapp "gubbe", för så känner jag mig inte.

Jag är riktigt motiverad och har nu tränat regelbundet i 6 månader och det börjar synas att jag tränar. Men hur bra fysik kan man egentligen förvänta sig efter 45 år (utan "mediciner")? De som har tränat regelbundet kan ju förstås ha en riktigt bra fysik fast de är 55 år, men jag börjar i princip från noll. Mitt mål är inte att bli störst på gymmet, utan jag vill ha en bra fysik med större muskler en Svennebanan.

Vad är realistiskt?

Realistiskt är att du ganska snabbt kommer nära den bästa formen du haft. Men eftersom du själv säger att du aldrig har varit i någon särskilt bra form så får du ställa låga förväntningar och arbeta efter dem. Synligt vältränad lovar jag att du kommer bli!

Alltidxx
2014-06-16, 14:36
Vafan, 40 brukar väl vara peak-åldern för de som styrketränat hela livet?

För mig är det det :) *flex*

andeem
2014-06-16, 14:43
QdmYTYAqHG4

Alltidxx
2014-06-16, 15:06
QdmYTYAqHG4

I såna fall är Tony Freeman 47 år här. De är båda misstänkta så min misstänkte vinner över din misstänkte ;)

oURd2H1045E

Mackie Messer
2014-06-16, 18:24
Jag är 52. Tävlade och tränade för ca 22 år sedan. Slutade helt träna under dessa 22 år.
Slutet på juni blir det ca 9 månader sedan jag tog upp träningen igen.
Har väl förlorat ca 30% i det jag gjorde i bänk då det begav sig och att jag var betydligt lättare då.
MVH
Gnistan

Vad tävlade du i? Bänkpress? Bodybuilding?

BobaFett
2014-06-16, 20:12
, iaf om man har massa barn vilket jag har. Jag är en bit över 40 och har tränat i tre år och kör tre ggr i veckan.

Du kan få optimala resultat med tre helkroppspass i veckan. Mer än så är förmodligen sämre.

Men du måste nog köra helkroppspass med "bara" 3 ggr i veckan.

Slartibartfast
2014-06-16, 20:16
Du kan få optimala resultat med tre helkroppspass i veckan. Mer än så är förmodligen sämre.


Du har verkligen snöat in dig på det här. Hur kommer det sig? Det är ju trams.

Helkroppspass har aldrig varit optimalt för nånting.

cero
2014-06-16, 20:18
du har verkligen snöat in dig på det här. Hur kommer det sig? Det är ju trams.

Helkroppspass har aldrig varit optimalt för nånting.

:d

mycketbrännvin
2014-06-16, 20:35
Vid 45 har du inte nått någon ålder då några speciella negativa fysiologiska förändringar som påverkar muskeluppbyggnaden inträtt.

Lägre testonivåer?

BobaFett
2014-06-16, 20:44
Du har verkligen snöat in dig på det här. Hur kommer det sig? Det är ju trams.

Helkroppspass har aldrig varit optimalt för nånting.

Om man endast tränar 3 gånger i veckan så är väl helkroppspass bäst eller påstår du nåt annat? Själv kör jag inte helkroppspass då jag inte gillar det.

King Grub
2014-06-16, 20:45
Testosteronnivåerna börjar inte sjunka förrän i sena 30-årsåldern till tidiga 40-årsåldern. Ref Baker et al., 1976b; Leifke et al., 2000; Harman et al., 2001. 45 är ingenting.

BobaFett
2014-06-16, 20:48
Testosteronnivåerna börjar inte sjunka förrän i sena 30-årsåldern till tidiga 40-årsåldern. Ref Baker et al., 1976b; Leifke et al., 2000; Harman et al., 2001. 45 är ingenting.

Många säger att de ökat bäst i tonåren, vad beror det på? Mer hormoner i kroppen eller att man helt enkelt växer i den åldern oavsett?

mycketbrännvin
2014-06-16, 21:16
Nåt händer väl med kroppen, kolla på hockey och fotbollsspelare, de flesta lägger ju av när de är runt 40 väl? Iofs är det ju inte samma sak som att styrketräna förståss men nog tror jag att kroppen orkar bättre som 25 åring än 40 åring

King Grub
2014-06-16, 21:18
Dom sporterna handlar om explosiv presation, inte visuella resultat.

King Grub
2014-06-16, 21:20
Många säger att de ökat bäst i tonåren, vad beror det på? Mer hormoner i kroppen eller att man helt enkelt växer i den åldern oavsett?

Dom började träna då? Då är det klart dom inte ökar lika bra 10, 20 år senare. Man bygger mindre och mindre muskler ju längre man tränar, och man blir aminosyreresistent. Oavsett ålder.

cero
2014-06-16, 21:20
Vad är det som gör att explosivitet, återhämtning osv ofta försvinner efter 30-35?

BobaFett
2014-06-16, 21:23
Dom började träna då? Då är det klart dom inte ökar lika bra 10, 20 år senare. Man bygger mindre och mindre muskler ju längre man tränar, och man blir aminosyreresistent. Oavsett ålder.

Aminosyraresistent? Det var nåt nytt för mig. Kan man få tillbaka aminosyrakänsligheten på något sätt då? Eller vad är det exakt för det första?

King Grub
2014-06-16, 21:35
När man börjar träna bygger man X gram muskler av varje proteinintag. Efter bara några veckors styrketräning sjunker den siffran och proteinintaget börjar nybilda mindre och mindre muskelprotein.

The plateau of net muscle anabolism during resistance exercise may therefore result from adaptation to the anabolic effects of ingested amino acids.

Wolfe 2006.

tossefar
2014-06-16, 21:48
Nåt händer väl med kroppen, kolla på hockey och fotbollsspelare, de flesta lägger ju av när de är runt 40 väl? Iofs är det ju inte samma sak som att styrketräna förståss men nog tror jag att kroppen orkar bättre som 25 åring än 40 åring

Hockeyspelare lägger inte av vid 40 för att muskelbyggandet blir långsammare. De lägger av för att de är trötta och skadade.

cero
2014-06-16, 21:58
Hockeyspelare lägger inte av vid 40 för att muskelbyggandet blir långsammare. De lägger av för att de är trötta och skadade.

Explosivitet, reflexer (kampsport), återhämtning och annat brukar också dala vid den åldern. Vad detta beror på vet jag inte. Broscience (tm)-förklaringen brukar vara att "testot sjunker mannen", men det är nog andra mekanismer som orsakar det.

Järngrisen
2014-06-16, 22:44
Du kan få optimala resultat med tre helkroppspass i veckan. Mer än så är förmodligen sämre.

Men du måste nog köra helkroppspass med "bara" 3 ggr i veckan.

Utveckla gärna ditt resonemang här

Mackie Messer
2014-06-16, 23:13
Explosivitet, reflexer (kampsport), återhämtning och annat brukar också dala vid den åldern. Vad detta beror på vet jag inte. Broscience (tm)-förklaringen brukar vara att "testot sjunker mannen", men det är nog andra mekanismer som orsakar det.

Gymnaster på damsidan brukar vara slutkörda vid 16-17-årsåldern. Man har bara ett visst antal år i kroppen som pallar med elitidrott.

cero
2014-06-16, 23:18
Gymnaster på damsidan brukar vara slutkörda vid 16-17-årsåldern. Man har bara ett visst antal år i kroppen som pallar med elitidrott.

Givetvis, men många gymnaster blir brutalt skolade redan från väldigt väldigt låga åldrar. Den typen av kultur hittar man nog inte i alla sporter.

ARMSTARK
2014-06-17, 07:27
Gymnaster på damsidan brukar vara slutkörda vid 16-17-årsåldern. Man har bara ett visst antal år i kroppen som pallar med elitidrott.

Överrörlighet + kraftiga vridningar i felaktiga vinklar + hårda nedslag... Inte särskillt förvånande att kropparna tar slut i förtid.

Slartibartfast
2014-06-17, 08:28
Om man endast tränar 3 gånger i veckan så är väl helkroppspass bäst eller påstår du nåt annat? Själv kör jag inte helkroppspass då jag inte gillar det.

Tränar man 2 ggr per vecka eller mindre så är helkroppspass lämpligt. Tränar man t.ex. en gång var fjärde dag är det enda alternativet. Tränar man oftare än så, är olika tvåsplittar överlägset.

Halvkropp tre gånger i veckan tror jag är var kurvan för marginalnytta per investerad tidsenhet vänder neråt för odopade motionärer.

BobaFett
2014-06-17, 08:43
Utveckla gärna ditt resonemang här

Att man på tre pass kan åstadkomma det man kan på 5 pass beroende på hur man lägger upp det.

BobaFett
2014-06-17, 08:54
Halvkropp tre gånger i veckan tror jag är var kurvan för marginalnytta per investerad tidsenhet vänder neråt för odopade motionärer.

Jag tror att tre helkropp är bättre än tre halvkropp men båda funkar säkert.

När det gäller frekvens och volym så tycker jag att mer och mer forskning tyder på att så länge man håller en viss volym sett över en vecka så är det bättre att dela upp volymen på fler dagar. Alltså i stället för att köra 3 övningar per muskelgrupp 1 gång i veckan vid ett tillfälle så kör du 1 övning per tillfälle 3 ggr i veckan.

Slartibartfast
2014-06-17, 09:00
Att man på tre pass kan åstadkomma det man kan på 5 pass beroende på hur man lägger upp det.

Min erfarenhet är att man kan uppnå 90% av sin potential på 3*45min träning i veckan. För att uppnå 100% bör man träna 5+ gånger och faktiskt veta vad man håller på med, i termer av systematisk progression, vilket dom allra flesta (inklusive mig själv) inte behärskar. Man får helt enkelt fråga sig om dom extra 10 procenten är värt det. Skulle säga att för dom allra flesta 40+ åringar är det inte det.

SteelPulse
2014-06-17, 09:24
Du kan få optimala resultat med tre helkroppspass i veckan. Mer än så är förmodligen sämre.

Men du måste nog köra helkroppspass med "bara" 3 ggr i veckan.
Tack för tipset, så kan det nog vara i teorin. För mig är det viktigare att det är kul än att det är "rätt", jag tror att det leder till större ökningar i det jag är ute efter. Körde stronglifts mer än ett år och övergången till push/pull var sjukt berfriande. Dessutom är det roligt att ägna släpande muskelgrupper, som baksida axlar, biceps och bröst, mer tid.

Jag tänker mig att helkroppspass för den som är byggd rätt från början kommer ge ett ett symmetriskt resultat. För mig som är gärna kopplar in axlar och triceps mer i tex bänk funkade iaf inte stronglifts (vet att det finns andra helkroppsupllägg), bröst släpar fett. Även övre rygg.

Hade jag mer tid skulle jag gärna köra 5 ggr/v och kortare pass.

z_bumbi
2014-06-17, 09:47
Om man kan få optimala resultat baserat på något visst antal pass med en viss mängd måste bero på vad man menar med optimala resultat. Det är med andra ord helt omöjligt att säga något sådant med någon som helst säkerhet.

Man kan klara sig bra på tre korta pass i veckan, majoriteten får däremot bättre resultat och bättre hälsoeffekter med fler och/eller längre pass. Den grupp som inte får det är de som inte sköter sin återhämtning eller tror att de måste köra skiten ur sig varenda pass de är på gymmet.

SteelPulse
2014-06-17, 10:05
Optimalt för mig är att man har nån sorts progression i styrka, dvs ökade vikter och/eller bättre teknik. Sen ska man bara se fram emot passen, är det tråkigt kommer iaf jag att sluta träna. Mer än så kan man inte göra som vanlig motionär, tror jag.

BobaFett
2014-06-17, 10:08
Om man kan få optimala resultat baserat på något visst antal pass med en viss mängd måste bero på vad man menar med optimala resultat. Det är med andra ord helt omöjligt att säga något sådant med någon som helst säkerhet.

Man kan klara sig bra på tre korta pass i veckan, majoriteten får däremot bättre resultat och bättre hälsoeffekter med fler och/eller längre pass. Den grupp som inte får det är de som inte sköter sin återhämtning eller tror att de måste köra skiten ur sig varenda pass de är på gymmet.

Nu tolkar ju kolozzeum det här som att jag påstod att alla nu skulle köra tre helkroppspass för att det är bättre än något annat.

Det jag ville säga var att han kan uppnå precis lika mycket som att köra fler pass beroende på hur han lägger upp det och att köra fler helkroppspass än 3 kanske skulle vara sämre. (Och nu bara för att jävlas kommer nån jävel att slänga upp den där norska studien).

Alltså som någon slags peptalk att han inte behöver noja över att han bara kör 3 gånger i veckan.

Men nej, kolo måste alltid, övertolka, misstolka, anmärka ordval etc.

Släpp det här nu.

*gah!*

Alltidxx
2014-06-17, 11:17
Nu tolkar ju kolozzeum det här som att
Nä vi är nog många som kan tänka själva :thumbup:

Anders The Peak
2014-06-17, 11:27
Visst kan man få bra riktigt bra resultat efter 45 år. Det som begränsar är det som alltid begränsar oss våra egna fördomar och självklart hur bra vi blir beror till stor del på våra talanger för det vi gör, men utifrån personliga förutsättningar kan man nå lika goda resultat som man skulle ha gjort som 20
åring...

anvihl
2014-06-17, 11:29
Men nej, kolo måste alltid, övertolka, misstolka, anmärka ordval etc.

Släpp det här nu.

*gah!*

Det är ju bara för att du är så lätt att trolla som det är kul att göra det mot just dig ;).

Simplicity
2014-06-17, 11:40
En bra defftakt är ett kilo i veckan.

Det första du bör lära dig är att räkna kalorier.

Verkligen inte. För en ren bantning - möjligen. För en riktig deff - definitivt inte.

Som svar till TS: Som du själv säger kommer du inte kunna komma till samma nivå som någon som tränat sen tjugo års ålder. Men en snygg kropp med hygglig muskelmassa och lite styrka till det ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna uppnå.

Sen handlar det ju som alltid en hel del om gener, men eftersom du inte verkar ha några orimligt mål borde du kunna lyckas oavsett med hjälp av lite motivation och rätt kunskaper.

Alltidxx
2014-06-17, 11:42
Visst kan man få bra riktigt bra resultat efter 45 år. Det som begränsar är det som alltid begränsar oss våra egna fördomar och självklart hur bra vi blir beror till stor del på våra talanger för det vi gör, men utifrån personliga förutsättningar kan man nå lika goda resultat som man skulle ha gjort som 20
åring...

På sätt och vis, men om man ska vara rättvis så har en 45-åring gått och slitit på sin kropp i 25 år mer än 20-åringen. Risken för att man hunnit få känningar och/eller att man lättare får det som 45-åring är avsevärd. Och sånt sätter käppar i hjulet om ytterligare framsteg kräver gediget hårt arbete på gymmet. Ett relaterat exempel är hur man förvaltat sitt skelett. Om man varit inaktiv rökare med dålig kosthållning tills förbi trettioårsåldern så har man en mycket sämre och skörare grund än en 20-åring. Risken för att man skadar sig vid höga belastningar är avsevärd då.

BobaFett
2014-06-17, 19:55
Om jag var 45, har redan haft barn etc. så hade jag nog funderat på dunderhonung kombinerat med lätt träning. Borde ge mycket muskelmassa ändå och man slipper skaderiskerna. Tror inte man borde få några bieffekter om man håller det på en lagom nivå :p

...sen är det ju olagligt och jag rekommenderar inte det till någon men säger bara vad jag skulle fundera på om jag var 45 :naughty:

cero
2014-06-17, 20:09
Om jag var 45, har redan haft barn etc. så hade jag nog funderat på dunderhonung kombinerat med lätt träning. Borde ge mycket muskelmassa ändå och man slipper skaderiskerna. Tror inte man borde få några bieffekter om man håller det på en lagom nivå :p

...sen är det ju olagligt och jag rekommenderar inte det till någon men säger bara vad jag skulle fundera på om jag var 45 :naughty:

Kul för barnen när farsan dör av hjärtattack. :D

Vad gör man inte för gainz :PpppppppPP

Hemi
2014-06-17, 21:20
Om jag var 45, har redan haft barn etc. så hade jag nog funderat på dunderhonung kombinerat med lätt träning. Borde ge mycket muskelmassa ändå och man slipper skaderiskerna. Tror inte man borde få några bieffekter om man håller det på en lagom nivå :p

...sen är det ju olagligt och jag rekommenderar inte det till någon men säger bara vad jag skulle fundera på om jag var 45 :naughty:

Fast vad är lagom nivå vid 45 eller 45+ då? Om man jämför med en bil som har en 40 år gammal motor och ingat annat har bytts på den så skulle jag i alla fall titta på däcken det första jag gör om motorn startar. Med andra ord, jag skulle nog ta det lite lugnt i början och se till att inga senor och leder och liknande ryker med en gång.

Järngrisen
2014-06-17, 21:25
Om jag var 45, har redan haft barn etc. så hade jag nog funderat på dunderhonung kombinerat med lätt träning. Borde ge mycket muskelmassa ändå och man slipper skaderiskerna. Tror inte man borde få några bieffekter om man håller det på en lagom nivå :p

...sen är det ju olagligt och jag rekommenderar inte det till någon men säger bara vad jag skulle fundera på om jag var 45 :naughty:
Förhoppningsvis tänker du inte likadant när du väl har barn och är 45.
För det där, det är inget annat än en självisk snorunge som talar.

Landström
2014-06-17, 23:39
Om jag var 45, har redan haft barn etc. så hade jag nog funderat på dunderhonung kombinerat med lätt träning. Borde ge mycket muskelmassa ändå och man slipper skaderiskerna. Tror inte man borde få några bieffekter om man håller det på en lagom nivå :p

...sen är det ju olagligt och jag rekommenderar inte det till någon men säger bara vad jag skulle fundera på om jag var 45 :naughty:

När du är 45 tycker jag du ska prioritera att vara en god förebild till dina barn.

son of Zeus
2014-06-18, 03:37
När du är 45 tycker jag du ska prioritera att vara en god förebild till dina barn.

och det kan han inte om han sätter en skvätt testo en gång i veckan för välmående o lite extra massa på äldre dar?

jösses*gah!*

Järngrisen
2014-06-18, 05:03
och det kan han inte om han sätter en skvätt testo en gång i veckan för välmående o lite extra massa på äldre dar?

jösses*gah!*

Nej det är man inte. Tycker du verkligen det?
Även om risken är liten så kan jag lova dig att minnet av en husrannsakan blir mycket traumatiskt för ett litet barn.
Exempelvis.

ARMSTARK
2014-06-18, 08:05
Nej det är man inte. Tycker du verkligen det?
Även om risken är liten så kan jag lova dig att minnet av en husrannsakan blir mycket traumatiskt för ett litet barn.
Exempelvis.

Håller verkligen med, va fan ska man dopa sig för i +45 års ålder?

Fast det där med husransakan slipper du inte. Polisen har rätt att plocka dig på stan när som helst för att de tycker att du har ovanligt mycket muskler, och även åka hem till dig och vända upp och ner på din lägenhet.

Macroman
2014-06-18, 08:49
Om jag var 45, har redan haft barn etc. så hade jag nog funderat på dunderhonung kombinerat med lätt träning. Borde ge mycket muskelmassa ändå och man slipper skaderiskerna. Tror inte man borde få några bieffekter om man håller det på en lagom nivå :p

...sen är det ju olagligt och jag rekommenderar inte det till någon men säger bara vad jag skulle fundera på om jag var 45 :naughty:

Snacka om meningslöst och helt poänglöst. Den enda gången jag kan förstå det är om man kommer från ghettot och man kan landa ett stort kontrakt i ngn sport typ amerikansk fotboll. Då kan det vara värt det i form av risk/reward.

Landström
2014-06-18, 10:13
och det kan han inte om han sätter en skvätt testo en gång i veckan för välmående o lite extra massa på äldre dar?

jösses*gah!*


Nej absolut inte. Inte på den "punkten".

Tolkia
2014-06-18, 11:44
Det största problemet för folk som börjar träna efter 45 är inte fysiologin, det är de många myter om vad som händer när man åldras och vad man kan/inte kan göra när man åldras (träffar folk under fyrtio aldrig folk över fyrtio?) samt om hur man "bör" och "skall" träna för att uppnå "resultat". Omskrivet: Att folk intalar sig själva att a) man är körd när man är 45 så att det är meningslöst att ens försöka och b) för att bli något annat än en total soffpotatis så krävs träning på elitnivå och lite steroider på toppen.

Intalar man sig själv att det är omöjligt att förändra den situation man just nu befinner sig i så brukar det vara svårt att förändra.

Gnistan
2014-06-18, 13:05
Vad tävlade du i? Bänkpress? Bodybuilding?

Bänkpress på handikappsidan
Slutade träna helt på grund av skador och saker som hände i mitt liv då.
Tävlade i klass 67,5 och 75 samt lite i klass 82,5.
Landslagsuppdrag vid ett tillfälle. Bara en 5 plats där tyvärr (EM i England).
Ett antal SM guld, silver, brons annars.
Men här hemma var en helt annan sak än den stenhårda konkuransen utomlands. Men var kul att få prova på även om man fick storstryk.

MVH
Gnistan

cero
2014-06-18, 13:23
och det kan han inte om han sätter en skvätt testo en gång i veckan för välmående o lite extra massa på äldre dar?

jösses

Att äventyra med hälsan genom att ta genvägar till framgång är knappast ett gott exempel för ett barn. Sedan behövs det som sagt inte testo vid den åldern, och det är inte ens säkert att man får bättre resultat av att tillföra mer än vad man redan har, så.

EDIT: Bra inlägg av Tolkia.

Alltidxx
2014-06-18, 14:12
och det är inte ens säkert att man får bättre resultat av att tillföra mer än vad man redan har

Jo, det är faktiskt rätt säkert.

Järngrisen
2014-06-18, 18:29
BobaFett

Jag ber om ursäkt för att jag kallade dig snorunge.
Det var onödigt och barnsligt av mig.
Hoppas du kan förlåta.
Min åsikt om doping, och vad det innebär att vara en ansvarsfull förälder kvarstår dock.

Strixen
2014-06-18, 20:36
Nu delar jag upp kroppen i 3-split och kör varannan dag, vilket innebär träning 4 ggr/ vecka och samma muskelgrupp var sjätte dag. Då känner jag mig sällan sliten, utan utvilad till nästa pass. Personligen så gillar jag att träna hårt och fokuserat på några muskelgrupper/ gång och inte hel eller halvkropps-pass.

Bröst 16 SET, Rygg 12 SET, Biceps 12 SET, Triceps 12 SET, Underarmar 4 SET, Baksida Axlar 8 SET, Framsida Axlar 8 SET, Ben 10 SET och Mage förstås. Jag kör hårt och är nästan lite öm i musklerna ända fram till nästa pass för samma muskelgrupp, så skulle jag träna oftare, så skulle jag få dra ner på seten rejält, men jag trivs med att plåga skiten ur varje muskel, och det känns som att det börjar ge resultat.

TheOne1994
2014-06-18, 20:53
räkna ca 2-3 år så har du en bra fysik. Det tar tid att bygga muskler. Ta viloveckor om du känner dej sliten. Lycka till !

son of Zeus
2014-06-18, 22:48
Nej absolut inte. Inte på den "punkten".



som du bli satt på trt av läkaren för att du har för låga nivåer av testo så är man inte en bra förebild för sina barn?

det finns massor av gubabr i detta landet som skulle må avsevart mkt bättre om de fick det o då skulle även familje situationen bli till den bättre. inget snack om det

o frågan är ju om du är en sämre människa om du fixar din trt själv eller får det genom läkaren. vilket är skit svårt i sverige fast du ligger under normen

detta är usa en föerbild på

Simplicity
2014-06-19, 07:48
Om jag var 45, har redan haft barn etc. så hade jag nog funderat på dunderhonung kombinerat med lätt träning. Borde ge mycket muskelmassa ändå och man slipper skaderiskerna. Tror inte man borde få några bieffekter om man håller det på en lagom nivå :p

...sen är det ju olagligt och jag rekommenderar inte det till någon men säger bara vad jag skulle fundera på om jag var 45 :naughty:

Det här är nog tamigfan det dummaste jag läst på det här forumet... Har man inte planer på att tävla i bodybuilding finns det ingen som helst anledning att börja preppa, i synnerhet inte om man är en 45-årig familjefar.

Att börja trycka i sig preparat är aldrig riskfritt och att rekommendera en familjefar som bara vill komma i form att börja med de riskerna helt i onödan är ju korkat på en nivå som slår det mesta.

Simplicity
2014-06-19, 07:49
som du bli satt på trt av läkaren för att du har för låga nivåer av testo så är man inte en bra förebild för sina barn?

det finns massor av gubabr i detta landet som skulle må avsevart mkt bättre om de fick det o då skulle även familje situationen bli till den bättre. inget snack om det

o frågan är ju om du är en sämre människa om du fixar din trt själv eller får det genom läkaren. vilket är skit svårt i sverige fast du ligger under normen

detta är usa en föerbild på

Förespråkar du personer i smärta att köpa morfin på gatan istället för att gå till läkaren också?

SteelPulse
2014-06-19, 08:28
som du bli satt på trt av läkaren för att du har för låga nivåer av testo så är man inte en bra förebild för sina barn?

det finns massor av gubabr i detta landet som skulle må avsevart mkt bättre om de fick det o då skulle även familje situationen bli till den bättre. inget snack om det

o frågan är ju om du är en sämre människa om du fixar din trt själv eller får det genom läkaren. vilket är skit svårt i sverige fast du ligger under normen

detta är usa en föerbild på
Men asså, om doserna man får för att man känner sig trött i 60 års-åldern och behöver tillskott motsvarar en liten kaka så är väl dopingdoserna som ett jävla bageri? Eller?

Alltidxx
2014-06-19, 08:36
Förespråkar du personer i smärta att köpa morfin på gatan istället för att gå till läkaren också?

Folk går ju till läkare i USA. I USA har de andra föreskrifter. Man bör då i alla fall pausa för att fråga sig om den Svenska modellen är den allra mest rätta? Tycker du inte?

Landström
2014-06-19, 09:04
som du bli satt på trt av läkaren för att du har för låga nivåer av testo så är man inte en bra förebild för sina barn?

det finns massor av gubabr i detta landet som skulle må avsevart mkt bättre om de fick det o då skulle även familje situationen bli till den bättre. inget snack om det

o frågan är ju om du är en sämre människa om du fixar din trt själv eller får det genom läkaren. vilket är skit svårt i sverige fast du ligger under normen

detta är usa en föerbild på

Det är ju en jävla skillnad på att få ett preparat/läkemedel av läkaren för att man lider av något och att själv börja preppa för att bygga upp muskelmassan.

Jag tror inte att en man som har rejält med muskler på kroppen helt plötsligt på sin 45-årsdag börjar lida av onormalt låga testosteronnivåer.

TheOne1994
2014-06-19, 09:16
man måste nog läsa svaren med två ögon....vissa har barn och svarar lite klokare. Dom som inte har barn och är 30 år lever i en helt annan värld. Det är inte samma sak som när "vi" var yngre.....

strongandsexy
2014-06-19, 12:43
Avd sidospår, han nämnde att han ville ta preparat, varav diskussionen är meningslös. Tråden är tillägnad trådskaparen som söker svar. Nötter!!

strongandsexy
2014-06-19, 13:22
Inte vill ta !!!

Landström
2014-06-19, 13:43
Avd sidospår, han nämnde att han ville ta preparat, varav diskussionen är meningslös. Tråden är tillägnad trådskaparen som söker svar. Nötter!!

Du måste vara ny på forumet om du kallar det där sidospår. Gå in på random tråd så ska du mycket snart få se på sidospår. Gör ett liknande inlägg på dessa "sidospårs-trådar" så ska du se att dina "antal inlägg" kommer stiga dramatiskt.

I det här fallet var den på väg till ett sidospår eftersom det kom in inlägg som insinuerade att "medicinering" var ok vid nämnda ålder. Andra inlägg ville ge mothugg på detta för att ta tillbaka tråden till ts önskemål.

Diskussionen var med andra ord inte meningslös. Tvärtom, den var nödvändig.

Simplicity
2014-06-19, 14:18
Folk går ju till läkare i USA. I USA har de andra föreskrifter. Man bör då i alla fall pausa för att fråga sig om den Svenska modellen är den allra mest rätta? Tycker du inte?

Med tanke på hur USAs sjukvårdssystem fungerar borde man nog fråga det rakt motsatta...

Oavsett, att köpa illegala substanser på gatan är sällan en lösning på något. Det är ett steg i en farlig riktning som ingen familjefar borde ta, första steget man tar följs många gånger av ett till, vare sig man hade planerat det eller inte. Att som vissa här förespråka AAS till någon med TS mål är så korkat att det inte ens går ihop i mitt huvud.

Anders The Peak
2014-06-19, 14:42
Med tanke på hur USAs sjukvårdssystem fungerar borde man nog fråga det rakt motsatta...

Oavsett, att köpa illegala substanser på gatan är sällan en lösning på något. Det är ett steg i en farlig riktning som ingen familjefar borde ta, första steget man tar följs många gånger av ett till, vare sig man hade planerat det eller inte. Att som vissa här förespråka AAS till någon med TS mål är så korkat att det inte ens går ihop i mitt huvud.

Men en stor del av den manliga populationen har allt för låga testosteronnivåer och utvecklar en hel drös av sjukdomar. Visst är det en klar fördel att låta vårdcentralen kontrollera värdena, men jämfört med USA är gränsvärdena för lågt värde satt mycket lågt. I USA, eller i ett stort antal stater, är det även förbjudet att ta behandlingen intramuskulärt och därför skrivs preparaten ut i huvudsak som plåster eller gel. Men vad jag såg i någon Journal håller de på att godkänner subkutana injektioner som TRT behandling.

Simplicity
2014-06-19, 14:51
Men en stor del av den manliga populationen har allt för låga testonivåer och utvecklar en hel drös av sjukdomar. Visst är det en klar fördel att låta vårdcentralen kontrollera värdena, men jämfört med USA är gränsvärdena för lågt värde satt mycket lågt. I USA, eller i ett stort antal stater, är det även föbjudet att ta behandlingen intramuskulärt pga och därför skrivs preparaten ut som plåster eller gel. Men vad jag så i någon Journal håller de på att godkänner subkutana injektioner som TRT behandling.

Jag säger absolut inte emot detta. Men då bör problemet behandlas av kunniga yrkesmän efter en utredning med ordentliga tester och en stabil vårdrelation behöver etableras.

Att som lekman börja experimentera med väldigt potenta könshormoner utan någon annan rådgivare än internet är ingen bra metod.

Nu låter jag som en klassiskt trångsynt moralkärring, men jag har en bakgrund inom mångårigt missbruk som också började med självmedicinering (dock mot andra åkommor) så jag vet hur illa det kan gå och att det är så mycket lättare hänt än många inser.

son of Zeus
2014-06-24, 02:22
skönt med lite vettiga åsikter.. dock.

att sätta en trtdos själv för att må som en 25åring på ålderns höst om man är pappa är alltså värre än att dricka alokhol hemma en fredag lördag kväll när kidsen är hemma... heja svenska folket o dess dubbelmoral

alkohol är betydligt farligare för din omgivning en lite testo...det har massor av familjer fått erfara

Röda Björnen
2014-06-24, 05:13
skönt med lite vettiga åsikter.. dock.

att sätta en trtdos själv för att må som en 25åring på ålderns höst om man är pappa är alltså värre än att dricka alokhol hemma en fredag lördag kväll när kidsen är hemma... heja svenska folket o dess dubbelmoral

alkohol är betydligt farligare för din omgivning en lite testo...det har massor av familjer fått erfara

Snälla nu drogförespråkare, ja alkohol är den farligaste drogen i samhället. Det gör inte saken bättre att tillföra mer farliga droger. Totalt oväsentligt.

Alltidxx
2014-06-24, 09:35
Snälla nu drogförespråkare, ja alkohol är den farligaste drogen i samhället. Det gör inte saken bättre att tillföra mer farliga droger. Totalt oväsentligt.

Testosteron är ingen "farlig drog". Rätt ska vara rätt.

Med tanke på hur USAs sjukvårdssystem fungerar borde man nog fråga det rakt motsatta...

Oavsett, att köpa illegala substanser på gatan är sällan en lösning på något. Det är ett steg i en farlig riktning som ingen familjefar borde ta, första steget man tar följs många gånger av ett till, vare sig man hade planerat det eller inte. Att som vissa här förespråka AAS till någon med TS mål är så korkat att det inte ens går ihop i mitt huvud.
Det var BobaFett som skrev det. Man behöver inte hålla med honom, men att börja bubbla om "illegala substanser på gatan" och "AAS" känns inte helt balanserat.

Jag tror inte heller självmedicinering är en vettig väg att vandra f ö.

Arne Persson
2014-06-24, 13:08
Det är så underbart, för vissa, att man "upptäckt" begreppet "låga testonivåer" så att ens sug efter aktuellt hormon kan tillfredsställas på ett eller annat sätt... :)

Rabiat
2014-06-24, 13:13
Åsikterna om riskerna med AAS går givetvis isär, men oaktat detta; är det verkligen diskussioner vi har på kolo? Är det inte off limits?

Strixen
2014-06-28, 09:59
Som sagt, jag hade inte tänkt att börja dopa mig för att nå bättre resultat. Jag antar att kosten är extra viktig efter 40. Jag brukar ta en proteindrink efter träning, men spelar det någon roll, det kanske är bortkastade pengar? Jag "syndar" en del på helgerna, men i veckorna äter jag mycket fisk, ägg, kyckling, grönsaker, ris .. Jag vill inte bara få största möjliga muskelmassa, utan en vältränad kropp med mindre underhudsfett, utan att köra en stenhård deff.

shadowfire
2014-06-28, 10:15
Som sagt, jag hade inte tänkt att börja dopa mig för att nå bättre resultat. Jag antar att kosten är extra viktig efter 40. Jag brukar ta en proteindrink efter träning, men spelar det någon roll, det kanske är bortkastade pengar? Jag "syndar" en del på helgerna, men i veckorna äter jag mycket fisk, ägg, kyckling, grönsaker, ris .. Jag vill inte bara få största möjliga muskelmassa, utan en vältränad kropp med mindre underhudsfett, utan att köra en stenhård deff.

Träna klokt (skadefri) och hårt, skaffa dig kostkontroll och ha tålamod - så kan du åstadkomma hur mycket som helst de kommande åren. Det må kanske gå långsammare än vad det skulle göra för en testostinn tonåring och min känsla är att skador, återhämtning osv är sämre nu när man börjar bli lite äldre mot för i de yngre åren. Men som sagt, tålamod är A och O. Det tar tid, men visst kan du bygga dig en riktigt trevlig och atletisk kropp.

Kosten är viktig, rekommenderar att du läser på lite bland annat här på forumet (kolla king grub's gamla deffartikel t.ex.) och att du börjar bilda dig en uppfattning om vad du får i dig. Vad innebär "synda" osv. Det ger dig också svar på om du behöver kosttillskott, t.ex. i form av protein. För de flesta av oss är det ett bra tillskott, inte minst då det är en billig form av proteinkälla.

Så fort du har kläm på vad du får i dig på dagarna, så är det bara o köra på.
Men som sagt, läs gärna king grub's deffartikel här på forumet så får du en bra kunskapsbas.

(jag är för övrigt 37 och siktar på att ha en atletisk och vältränad fysik inkl bra kondition till 50-årsdagen). :P

Sverker
2014-06-28, 10:17
Men en stor del av den manliga populationen har allt för låga testosteronnivåer och utvecklar en hel drös av sjukdomar. Visst är det en klar fördel att låta vårdcentralen kontrollera värdena, men jämfört med USA är gränsvärdena för lågt värde satt mycket lågt. I USA, eller i ett stort antal stater, är det även förbjudet att ta behandlingen intramuskulärt och därför skrivs preparaten ut i huvudsak som plåster eller gel. Men vad jag såg i någon Journal håller de på att godkänner subkutana injektioner som TRT behandling.


Ifall nu en stor del av populationen har låga nivåer av könshormonet är det snarare gränsvärdet som är felsatt.
Att ett värde kan vara lågt på individnivå och värdefullt att behandla är en sak. Att behandla kohorter av människor för att något gränsvärde är fel är uppåt väggarna. Dax att gå tillbaka till ruta ett.

Anders The Peak
2014-06-28, 10:27
Ifall nu en stor del av populationen har låga nivåer av könshormonet är det snarare gränsvärdet som är felsatt.
Att ett värde kan vara lågt på individnivå och värdefullt att behandla är en sak. Att behandla kohorter av människor för att något gränsvärde är fel är uppåt väggarna. Dax att gå tillbaka till ruta ett.

Nu är det alltid bra att ta tag i grundorsaken till de felande värdena hos individen och det går nästan till 100% att härleda till livstil etc.

Man kan alltid fråga sig om en 45 åring i normalfallet är i behov av något annat än livstilsförändring. I min värld är en 45 åring en yngling...

Men de Svenska gränsvärdena är ifrågasatta även i detta land.

caro
2014-06-28, 11:47
Om testosteron har jag förstått att nuvarande mätmetoder, i Sverige, är behäftade med stora osäkerheter, vilket innebär ovillighet att ge det som "tillskott" eftersom överdosering kan vara rent skadlig.

Med mer precisa mätmetoder, som man tydligen använder sig av i större utsträckning i t ex USA, är det därmed lättare att dosera rätt som medicinering vid behov. Med behov får man nog mena "förbättrad livskvalitét" (både män och kvinnor) och kanske inte precis "bygga muskler som fan". :)

I övrigt har jag aldrig tänkt tanken om vad som är möjligt eller inte vid olika åldrar. Att komma iform är väl alltid möjligt, s a s.

Jag har iofs tränat hela livet, men olika mycket i olika perioder, och de senaste 5-6 åren bara underhållit en kondition som gör att jag kan springa fem kilometer bekvämt och i lugnt tempo utan att dö. Men inte tränat på gym på 4 år.

Nu återupptog jag styrketräningen för ett halvår sen, ordentligt. Och med fria vikter istället för maskiner som jag kört i många år tidigare. Jag har inte tränat med fria vikter sen tonåren och det är typ 25-30 år sen. Men det funkar ju hur bra som helst. Styrkan har ökat markant, vilket väl dels beror på att styrkan verkligen ökat, men också på bättre teknik.

Det enda som inte funkat bra hittills är att gå ner i vikt, vilket jag tänkt mig också. Vågen står helt still, trots hyggligt noggrann koll på maten. Orsaken lär väl vara att energiförbrukningen är lägre än jag, enligt konstens alla beräkningar, tror.

Det är det enda åldersrelaterade jag hittills funnit, att det är svårare att gå ner i vikt än när jag var yngre. Men det är väl bara en fråga om att hitta rätt nivå, så löser sig väl den frågan också.

Jajustja, jag är kvinna, 47 år.

Depzon
2014-06-28, 12:02
Vem löper större risk för skador vid träning vid 45, en som tränat hårt i 25 år (utan att skada sig (allvarligt)) eller en som inte tränat? Om träningen vid 45 är tekniskt god och kontrollerad.

caro
2014-06-28, 12:14
Vem löper större risk för skador vid träning vid 45, en som tränat hårt i 25 år (utan att skada sig (allvarligt)) eller en som inte tränat? Om träningen vid 45 är tekniskt god och kontrollerad.

Jag förstår inte avsikten med påståendet? Men jag undrar om det inte är väldigt stora individvariationer i det. En del verkar klara vadsomhelst, andra blir skadade bara de tittar på ett par löparskor eller en skivstång. ;)

Jag själv har aldrig varit skadad och har hela livet hittills varierat mellan inaktiva perioder och väldigt aktiva perioder. Det är typiskt så att jag helt plötsligt får för mig "nu ska jag sätta fart igen", och så drar jag igång med hård träning 5 gånger i veckan direkt. Upptrappning har aldrig varit min grej. Men det har funkat för mig såhär långt. Hela tonåren tränade jag 5-6 dagar i veckan, men jag vet inte om man lägger grund eller om man helt enkelt har olika grundfysik.

Man får nog lära känna sin kropp där, lyssna och se vad man klarar, så man slipper skador.

Depzon
2014-06-28, 12:40
En del i den åldern kanske oroar sig för skador för att de inte tränat förut, då undrade jag om det fanns något fog för det eller om det kanske till och med är bättre på den punkten att inte ha belastat kroppen med tung styrketräning under många år. Det är ju såklart mycket slump och individuella skillnader, men tänkte om någon satt på några data eller erfarenheter.

cero
2014-06-28, 12:45
En del i den åldern kanske oroar sig för skador för att de inte tränat förut, då undrade jag om det fanns något fog för det eller om det kanske till och med är bättre på den punkten att inte ha belastat kroppen med tung styrketräning under många år. Det är ju såklart mycket slump och individuella skillnader, men tänkte om någon satt på några data eller erfarenheter.

Om man tränat lagom och ordentligt utan att dra på sig skador så kan man nog ha en mer slitstark kropp på äldre dagar, men om man tränat på gränsen till max i 25 år med tävlingssatsningar osv så är risken att man har slitningar och annat som kommer att smyga sig fram när återhämtningen börjar dala.

Tror det är svårt att säga något generellt. Beror helt på individen och hur man tränat. Att träna vettigt utan att tvinga kroppen till den absoluta gränsen är nog en bra tumregel för en frisk kropp långsiktigt.

caro
2014-06-28, 12:49
Det kanske är någon som har ett vetenskapligt svar.

Fast om man tänker på folk runtomkring sig ... jag känner ytterst få som skadar sig av träning. Folk runtomkring mig får nog betraktas som en "normalpopulation" när det gäller träning, kanske mot "tränar mer än medel".

Jag tror det är vanligare att man är alltför försiktig, så man tränar och tränar och aldrig får resultat, och lessnar. Än att man tar i för mycket och skadar sig. Men det är en ovetenskaplig observation.

Sverker
2014-06-28, 13:45
Om man tränat lagom och ordentligt utan att dra på sig skador så kan man nog ha en mer slitstark kropp på äldre dagar, men om man tränat på gränsen till max i 25 år med tävlingssatsningar osv så är risken att man har slitningar och annat som kommer att smyga sig fram när återhämtningen börjar dala.

Tror det är svårt att säga något generellt. Beror helt på individen och hur man tränat. Att träna vettigt utan att tvinga kroppen till den absoluta gränsen är nog en bra tumregel för en frisk kropp långsiktigt.

+1. Men ska vi ge år till livet eller liv till åren.

Det löser nog sig själv. Har man tränat hela livet kommer man säkert att fortsätta träna på högsta nivå, vad kroppen tillåter. Antingen med det man alltid gjort eller med det som finns kvar att göra, typ cykla istället för att springa.

bighulken
2014-06-29, 05:20
+1. Men ska vi ge år till livet eller liv till åren.

Det löser nog sig själv. Har man tränat hela livet kommer man säkert att fortsätta träna på högsta nivå, vad kroppen tillåter. Antingen med det man alltid gjort eller med det som finns kvar att göra, typ cykla istället för att springa.

Jo,så är det!!....man får anpassa träningen å livet efter förutsättningarna som blir, med ålderdomen.

Själv har jag fått sluta med löpning pga ett knä, promenader i stället. Samt viktuppgång i 30 år har ju gjort sitt till.

ska bli intressant att se hur detta expriment fortlöper.....

Väger 150+ i dagsläget,senaste invägning var på 154.45kg. Men kommer nog inte öka så mycket mer i vikt misstänker jag. Nu är det nog mera att skulptera på rätt sätt på kroppen.

Samt att någon gång deffa lite lätt, så att 1kg/månad kanske försvinner. En sak händer när man blir äldre, eller flera saker händer.

Men det tar längre tid att återhämta sig efter passen, samt även tävlingar.
Man bör vara noggrann med mängden vila, samt med vad man äter. Vilket jag inte behövde vara när jag var yngre, typ från 20-35 års åldern. Då gick det bra i alla fall med träningen, även fast man var ute i stökade på helgerna, men detta är väldigt individuellt.

Så vissa program funkar inte lika bra som äldre längre!
Kan inte köra fler än 4 pass/vecka typ. Visst, kanske kan öka på antal pass, men då blir det kortare pass i stället. Typ 1 tim/pass. Samt även att det inte funkar lika bra att köra igenom kroppen 2ggr/vecka längre heller. 3ggr är hart omöjligt (för mig). Går nog, men då får inte kroppen tillräckligt med återhämtning. Samt att vissa muskler återhämtar sig fortare, och andra långsammare.

Man ska nog även akta sig litet, för att börja jojo dieta, inom detta gebit.
Helst ligga på en bra balans som man vet ens egen kropp å liv klarar av. Helst lite på plus sidan, så man vet att man får tillräckligt med föda/protein i sig.
Men inget måste.

Men märker att många håller på å bulka upp sig, för att sedan deffa ned sig.
Inte så bra för kroppens metabolism, att jojo dieta på detta sätt.

Men att träna styrketräning är ett sätt, att införliva kvalité i livet. Finns många andra sätt också. Alla är vi olika.

hej svejs....Med vänlig hälsning/

BobaFett
2014-06-29, 11:50
Missade den här tråden. Kul att den eskalerade på grund av mitt inlägg :D

Roande med alla dessa inlägg om att man riskerar sitt liv och bör tänka på sina barn osv.

Finns ju kliniker i USA som gör det efter en viss ålder i hälsobevarande syfte.

Jag vet egentligen inget om preparat osv men har fått för mig att det är stora överdrifter när det gäller säkerhet, bieffekter efter att ha sett bigger stronger faster och andra källor på internet. Är mycket diskussioner om det på youtube etc.

Nej jag skulle aldrig ta några preparat oavsett ålder. Har lyckats bra utan.

DonFlex
2015-01-24, 10:50
Jag tycker inte att 45-50 år känns speciellt gammalt inom styrketräning/ bodybuilding, men kroppens återhämtning kanske ändå är lite sämre (ren). Har själv fyllt 40 och tränar 3-split och det blir 6 pass/ vecka, det kanske är lite mycket. Jag brukar få slänga in någon extra vilodag i bland, då jag känner mig sliten. Man kanske skulle träna 3 dagar, vila 2 dagar och sedan börja om nu när man inte är i 20-årsåldern längre? Man bör vara extra noga med att köra många uppvärmningsset innan man går på det tyngre artilleriet, sedan ska man nog inte ska träna så jävla tungt när man är lite "äldre", i alla fall som "äldre" nybörjare, men nog fan kan man få en fin fysik efter 45 år.

Gnistan
2015-01-24, 13:17
Jo, fast min fråga gällde om att börja efter 40+

Här en 53 åring
Tränade och tävlade till 93. La av i 23 år utan någon träning alls.
Kört ca ett år nu.

J3T69
2015-01-24, 15:19
Vid 45 har du inte nått någon ålder då några speciella negativa fysiologiska förändringar som påverkar muskeluppbyggnaden inträtt.

Det va ju skönt att höra då en annan är påväg till 46.

J3T69
2015-01-24, 15:30
Här en 53 åring
Tränade och tävlade till 93. La av i 23 år utan någon träning alls.
Kört ca ett år nu.

Kul att höra gnistan;)
46 år själv och aldrig varit i bättre form i hela livet:)

Gnistan
2015-01-24, 15:43
Kul att höra gnistan;)
46 år själv och aldrig varit i bättre form i hela livet:)

Finemang
Kör hårt och ta samtidigt bra hand om dig.
Själv kan jag väl inte säga att jag är i toppform så som man var då man var yngre och träningen går lite trögare, men går gör det.
Lite av trögheten kan härledas till att jag fick åldersdiabetes.
Men visst. Några ynglingar sportar man väl i bänkenpressen fortfarande
MVH
Gnistan

caro
2015-01-24, 22:53
Nu har jag iofs fött tre barn som var stora redan vid födseln, och som orsakat vissa irreversibla defekter, men om man bortser från det tycks det fungera utmärkt väl att träna med gott resultat även vid 45+. Det jag framförallt tänker på, som skiljer från mina jämnåriga är att jag hittills aldrig lidit av sådant som ont i kroppen, rygg eller axlar. Inga mediciner, inga onda knän eller höfter. Ingen mental förslappning. Eller liknande. Jag tillskriver träningen varje dag jag kan skjuta det framför mig. Dessutom är jag hyggligt stark.

Decepticon
2015-01-25, 12:10
Vad kan man egentligen förvänta sig som nybörjare efter 45 år, det var väl det som frågan gällde? TS undrar om man kan få en muskulös och snygg kropp, inte bara lite allmänt tränad, för det kan man bli upp i 80-års åldern, men det är en annan sak, han är inte ute efter "rehab". Min uppfattning är att man kan bli ganska rejält grov även om man börjar lite senare i livet, förutsatt att man tränar hårt och sköter kosten. Ge det 3 år, så kan du säkert imponera på strandpromenaden ..

Diomedea exulans
2015-01-25, 12:15
Man kan inte få bra fysik före 45 iaf, det har jag konstaterat.

caro
2015-01-25, 12:19
Vad kan man egentligen förvänta sig som nybörjare efter 45 år, det var väl det som frågan gällde? TS undrar om man kan få en muskulös och snygg kropp, inte bara lite allmänt tränad, för det kan man bli upp i 80-års åldern, men det är en annan sak, han är inte ute efter "rehab". Min uppfattning är att man kan bli ganska rejält grov även om man börjar lite senare i livet, förutsatt att man tränar hårt och sköter kosten. Ge det 3 år, så kan du säkert imponera på strandpromenaden ..

Antag att svaret på frågan skulle vara "Nej, det går inte att få muskulös kropp om man börjar träna efter 45, sorry".

Skulle "man" sluta träna då?

TheOne1994
2015-01-25, 13:40
en hyggligt bra vältränad kropp på en 45 åring är mer impornerande än en 25 åring med vältränad kropp....dom flesta 40 + ser ut som en påse skit så jämförelsen är inte rättvis :)

Decepticon
2015-01-25, 13:47
Antag att svaret på frågan skulle vara "Nej, det går inte att få muskulös kropp om man börjar träna efter 45, sorry".

Skulle "man" sluta träna då?

Man kanske inte skulle sluta träna, men träna med ett annat upplägg och fokusera på en sund kropp om det ändå är kört för en "muskulös" kropp (inte Mr Olympia förstås).

Strixen
2015-01-25, 13:52
Nu har jag tränat 1 år, och jag tycker att jag börja att ta form, men en axel jävlas vilket är frustrerande. Det enda som laggar är biceps, vet i fan hur jag ska få dem att växa, alla andra muskelgrupper utvecklas bra, så 3 år får man nog räkna med ..

Jag kan nog hålla med föregående skribent, vore det kört att bygga en snygg kropp efter 45, så skulle jag nog träna med ett annat upplägg.

bighulken
2015-01-25, 13:57
TS: Ja det kan man, få bra fysik efter 45 års ålder, även om man börjar att träna då.

Övertygad om att lägger man x antal år på detta, så kommer fysiken......

Jag kör på, och jag är ingen ungdom längre, 51 års ålder!!!

Första tävlings året 2014 på bana, och 6-7 tävlingar. Hade tur och fick:

Nässjö: styrkelyft 3 delgrenar med utr: SM-Guld.
Örebro: styrkelyft 3 delgrenar klassiskt: SM-guld.
Sandviken: Bänkpress med utr. SM-guld.

Men stolt över att ha Bänkpressat 1 kg mer än klubbkamraten(Antti mourujärvi)=strongman som tävlar i eliten. på en KM förra året.......lol.

Men...bör tilläggas....att Antti varit skadad och drog av biceps, och sedan fick operera denna, och på rehab, på väg tillbaka, tränade på våran klubb(extrem Power).

Så antagligen därför jag lyckades pressa 1 kg mer, samt att han antagligen höll tillbaka, pga, kommande tävling osv......men i alla fall.........lol.

Han pressade: 185kg och jag ändrade sista minuten till 186kg, men förlorade i alla fall, på wilks poäng, Antti kom 3:a och jag 4:a.........även fast jag lyfte 1kg mer. Han vägde mindre.........lol........typiskt, borde jag tänkt på.....men men.........tjock som man e, så får man lida pin......om man vill vara fin..............Med vänlig hälsning/

PS: ok, fysiken får man jobba mer med när man är till åren kommen, dvs, det sätter sig gärna lite på maggen.......men man kan ju dieta ned också.........
154kg och 191cm strumpelästen.=tjock.........lol.....men går ned i spagat........hi hi hi.....

J3T69
2015-01-25, 20:48
Finemang
Kör hårt och ta samtidigt bra hand om dig.
Själv kan jag väl inte säga att jag är i toppform så som man var då man var yngre och träningen går lite trögare, men går gör det.
Lite av trögheten kan härledas till att jag fick åldersdiabetes.
Men visst. Några ynglingar sportar man väl i bänkenpressen fortfarande
MVH
Gnistan

Jag har läst en hel del av dina tidigare inlägg och jag fattar att du är duktigt skolad.
Om jag läst rätt har du tävlat tidigare?
Skulle vilja någon ha någon kunnig bredvid mig i bänken då jag aldrig riktigt
Får till det med bra teknik. Nu har jag en axel som är svårläkt men jag ger mig fan
På att bli hyfsad i bänkpress bara min axel vill läka ut snart.
Mycket trist att höra om din diabetes, fick du det nyligen?
Är ganska övertygad att du klår merparten på gymmen fortfarande; )
Lycka till du med!
Mvh J3T69

caro
2015-01-25, 21:11
Man kanske inte skulle sluta träna, men träna med ett annat upplägg och fokusera på en sund kropp om det ändå är kört för en "muskulös" kropp (inte Mr Olympia förstås).

Hm, ok, jag förstår. Tror jag. Jag är iofs mest nyfiken på hur stark jag kan bli ... utan att tänka så himla mycket på hur det ser ut. Jag tänker "testa och se". Men visst, om det skulle vara helt kört enligt all beprövad erfarenhet, skulle jag i alla fall inte förvänta mig det. Stämmer.

Nåja, lyckligtvis tror jag, och det verkar ju finnas fog för det, att man kan göra rätt mycket, rätt länge. :)

Tolkia
2015-01-25, 21:31
Jag förstår inte riktigt vitsen med att ställa "bra fysik", eller som någon skrev "muskulös kropp" och "rehab" mot varandra. Rehabilitering är träning för att återfå funktion/kapacitet efter skada eller sjukdom, inte en eufemism för "mesig träning", "träning för personer som inte är så intresserade av att bli bättre på sin sport", eller "träning för personer som inte bryr sig om hur de ser ut".

Sedan är det ju inte heller så att Coleman respektive skröplig åldring är de enda alternativen på skalan efter att man passerat 45.

On topic skulle jag säga att vad som är "bra" varierar beroende på vem som tycker, men att man absolut kan få en för sin ålder bra fysik efter 45 och, för den delen, att de flesta som börjar träna före 45 inte får en toppfysik bara för sin ålder.

Gnistan
2015-01-25, 22:12
Jag har läst en hel del av dina tidigare inlägg och jag fattar att du är duktigt skolad.
Om jag läst rätt har du tävlat tidigare?
Skulle vilja någon ha någon kunnig bredvid mig i bänken då jag aldrig riktigt
Får till det med bra teknik. Nu har jag en axel som är svårläkt men jag ger mig fan
På att bli hyfsad i bänkpress bara min axel vill läka ut snart.
Mycket trist att höra om din diabetes, fick du det nyligen?
Är ganska övertygad att du klår merparten på gymmen fortfarande; )
Lycka till du med!
Mvh J3T69

Hej på dig.
Ja axlar är ett problem för oss skrotlyftare. Mina är inte av bästa kvalite heller.
Bänkpressteknik är något man får fila på rätt länge och det är inte alltid man får till en perfekt press även om man kört länge och tycker man kan tekniken.
Jo jag tävlade på handikapppsidan i bänkpress och la helt av med träningen av olika skäl. Skador, saker i mitt liv som hände 1993. Dessutom la man mer eller mindre ned hela verksamheten på handikappsidan vad gäller bänkpress och slutade skicka tävlande till internationella tävlingar från Sverige. Här hemma var det inte mycket som hände heller tävlingsmässigt.
Var inte i närheten av någon träning på ca 23 år. Tävlade i klass 67,5 75 samt lite i klass 82,5. Numera är man en veritabel köttbulle och väger oftast mer åt 90 kilo hållet. Har tävlat i 2 tävlingar för oldboy nu. En i februari förra året på gymmet på mitt jobb samt ett KM på Södra TK där jag blev inbjuden att köra på deras luciatävling. Men tar inte allt för alvarligt på tävlande, en kul grej bara.
Min diabetes har jag haft några år nu och det är ju inte optimalt att ha den och samtidigt försöka prestera något så när på gymmet.
Har väl kört ca ett år nu om man tar bort 3 månader för resa till Afrika, alvarliig magsjuka och även en rejäl förkyllning senast.
Merparten på gymmet får slå mig om de vill. Jag brukar inte gå upp på några större vikter numera då jag är lite rädd om axlar. Jag kan väl pressa något så när i vikt om jag tycker axlarna är med på noterna den dagen.
Sist axlarna och den gamla kroppen tyckte att det var ok så åkte 110 kg upp relativt lätt så någon liten rest kanske finns kvar i gubben?

Kör på med träningen och sköt om dig
MVH
Gnistan

Decepticon
2015-01-26, 13:29
Jag förstår inte riktigt vitsen med att ställa "bra fysik", eller som någon skrev "muskulös kropp" och "rehab" mot varandra. Rehabilitering är träning för att återfå funktion/kapacitet efter skada eller sjukdom, inte en eufemism för "mesig träning", "träning för personer som inte är så intresserade av att bli bättre på sin sport", eller "träning för personer som inte bryr sig om hur de ser ut".

Sedan är det ju inte heller så att Coleman respektive skröplig åldring är de enda alternativen på skalan efter att man passerat 45.

On topic skulle jag säga att vad som är "bra" varierar beroende på vem som tycker, men att man absolut kan få en för sin ålder bra fysik efter 45 och, för den delen, att de flesta som börjar träna före 45 inte får en toppfysik bara för sin ålder.

Såg du inte att "rehab" stod inom citationstecken och givetvis inte menades bokstavligt, men det tror jag de flesta förstod. TS är inte ute efter mesträning ("rehab-träning" = ett uttryck) för god kroppslig funktion, utan vill köra hardcore och få en snygg muskulös kropp, och undrar hur bra fysik man kan få när man börjar träna efter 45. Bra för sin ålder är nog inte riktigt vad som efterfrågades, en 90-åring kan få bra fysik för sin ålder, men lär knappas imponera på strandpromenaden.

J3T69
2015-01-26, 20:11
Hej på dig.
Ja axlar är ett problem för oss skrotlyftare. Mina är inte av bästa kvalite heller.
Bänkpressteknik är något man får fila på rätt länge och det är inte alltid man får till en perfekt press även om man kört länge och tycker man kan tekniken.
Jo jag tävlade på handikapppsidan i bänkpress och la helt av med träningen av olika skäl. Skador, saker i mitt liv som hände 1993. Dessutom la man mer eller mindre ned hela verksamheten på handikappsidan vad gäller bänkpress och slutade skicka tävlande till internationella tävlingar från Sverige. Här hemma var det inte mycket som hände heller tävlingsmässigt.
Var inte i närheten av någon träning på ca 23 år. Tävlade i klass 67,5 75 samt lite i klass 82,5. Numera är man en veritabel köttbulle och väger oftast mer åt 90 kilo hållet. Har tävlat i 2 tävlingar för oldboy nu. En i februari förra året på gymmet på mitt jobb samt ett KM på Södra TK där jag blev inbjuden att köra på deras luciatävling. Men tar inte allt för alvarligt på tävlande, en kul grej bara.
Min diabetes har jag haft några år nu och det är ju inte optimalt att ha den och samtidigt försöka prestera något så när på gymmet.
Har väl kört ca ett år nu om man tar bort 3 månader för resa till Afrika, alvarliig magsjuka och även en rejäl förkyllning senast.
Merparten på gymmet får slå mig om de vill. Jag brukar inte gå upp på några större vikter numera då jag är lite rädd om axlar. Jag kan väl pressa något så när i vikt om jag tycker axlarna är med på noterna den dagen.
Sist axlarna och den gamla kroppen tyckte att det var ok så åkte 110 kg upp relativt lätt så någon liten rest kanske finns kvar i gubben?

Kör på med träningen och sköt om dig
MVH
Gnistan

Tjena gnistan!
Jag resonerar samma som du där att folk gärna får "slå "en vad det gäller vikter hit
&dit men samtidigt så grämer det mig att jag inte kan ta i till 100% men va fan det kunde varit
Ännu värre.klen tröst men så är verkligheten.
Nåja, det är bara att bita i hop och förhoppningsvis är man med på banan snart
Igen.;)
Saknar du inte den där tiden då du tävlade?
Personligen så sitter alltid den där instinkten i mig att jag vill försöka prestera ännu
Bättre även om passet innan va riktigt bra.
Hur ofta tränar du nu per vecka med diabetes och lite halv griniga axlar?
Har du fortfarande motivation eller blir träningen mest på rutin?
kämpa på!
J3T69

Gnistan
2015-01-26, 21:36
Tjena gnistan!
Jag resonerar samma som du där att folk gärna får "slå "en vad det gäller vikter hit
&dit men samtidigt så grämer det mig att jag inte kan ta i till 100% men va fan det kunde varit
Ännu värre.klen tröst men så är verkligheten.
Nåja, det är bara att bita i hop och förhoppningsvis är man med på banan snart
Igen.;)
Saknar du inte den där tiden då du tävlade?
Personligen så sitter alltid den där instinkten i mig att jag vill försöka prestera ännu
Bättre även om passet innan va riktigt bra.
Hur ofta tränar du nu per vecka med diabetes och lite halv griniga axlar?
Har du fortfarande motivation eller blir träningen mest på rutin?
kämpa på!
J3T69

Ja att vi inte kan ta i till 100% är kanske mer att vi blivit lite mer försiktiga. Jag var av den typen som ung att jag kunde ta i så jag kunde gått sönder och det gjorde jag med några gånger.
Att vara en sådan person är väl både bra och dåligt. Jo visst är väl tävlingsmänniskan kvar lite i mig. Men då jag var ung och tävlade som bäst var det nästan krig i bland då man ville så mycket. Så är det inte numera.
Man var ju dessutom del i ett team då jag tävlade både nationellt och lite internationellt och ville göra sitt bästa.
Tränar oftast bara 3 dagar i veckan, måndagar, onsdagar samt fredagar.
Har hänt att jag tränat mer. jag har motivation. Vill gärna försöka hålla min diabetes i bättre kontroll samt gå ned i vikt. Men att bli av med överflödigt fett, vikt som insulinbehandlad är inte lätt kan jag säga. Sedan är det ju rätt kul att lyfta skrot måste jag erkänna och det blir till slut som ett gift man behöver. Tiden då jag tävlade som mest saknar man ju givetvis, Var en kul tid med många trevliga erfarenheter man fått och kramratskapet var fint.
Lite kanske man saknar tiden då man var som mest vältränad och då man ser någon på gymmet som kanske gör en del mer än mig i bänk och tänker tillbaka på då man låg och körde mångreppare på de vikterna. De ser ju gammelgubben köra på 80.90,100, 110 pannor och som kanske inte ser allt för lätt ut i bland. Vikter man lekte med en gång i tiden, men det vet ju inte de.

Ha det och kör på.
Vart tränar du föresten?
MVH
Gnistan

J3T69
2015-01-27, 21:13
Ja att vi inte kan ta i till 100% är kanske mer att vi blivit lite mer försiktiga. Jag var av den typen som ung att jag kunde ta i så jag kunde gått sönder och det gjorde jag med några gånger.
Att vara en sådan person är väl både bra och dåligt. Jo visst är väl tävlingsmänniskan kvar lite i mig. Men då jag var ung och tävlade som bäst var det nästan krig i bland då man ville så mycket. Så är det inte numera.
Man var ju dessutom del i ett team då jag tävlade både nationellt och lite internationellt och ville göra sitt bästa.
Tränar oftast bara 3 dagar i veckan, måndagar, onsdagar samt fredagar.
Har hänt att jag tränat mer. jag har motivation. Vill gärna försöka hålla min diabetes i bättre kontroll samt gå ned i vikt. Men att bli av med överflödigt fett, vikt som insulinbehandlad är inte lätt kan jag säga. Sedan är det ju rätt kul att lyfta skrot måste jag erkänna och det blir till slut som ett gift man behöver. Tiden då jag tävlade som mest saknar man ju givetvis, Var en kul tid med många trevliga erfarenheter man fått och kramratskapet var fint.
Lite kanske man saknar tiden då man var som mest vältränad och då man ser någon på gymmet som kanske gör en del mer än mig i bänk och tänker tillbaka på då man låg och körde mångreppare på de vikterna. De ser ju gammelgubben köra på 80.90,100, 110 pannor och som kanske inte ser allt för lätt ut i bland. Vikter man lekte med en gång i tiden, men det vet ju inte de.

Ha det och kör på.
Vart tränar du föresten?
MVH
Gnistan

Hallå där.
3 pass per vecka är inte fy skam.Det stämmer som du säger att det blir ett gift med
träningen vilket jag tycker är positivt.
Jag ligger mellan 4-5 pass per vecka lite beroende på hur kroppen mår osv.
Förstår också att det är svårt att hålla figuren i schack när du har diabetes men du gör
Säkert det som krävs för att det inte ska gå alldeles åt pipan.
Dom vikterna du skriver om kan jag bara drömma om även om jag så skulle bli frisk hehe.
Som det ser ut idag klarar jag inte mer vikt än runt 80 pannor i bänken för axeln men det är
En annan historia.
Bor åt borås hållet till så i dom regionerna tränar jag.
Ha det toppen gnistan.
//J3T69

isri92
2015-01-28, 08:31
https://www.youtube.com/watch?v=kuygZX3HKSQ

Hej! Osäker ifall någon har nämnt denna dokumentär, var ganska många sidor att kolla igenom så jag postar den iallafall! Jag tyckte att denna var väldigt intressant och visar verkligen att allt går ifall man vill. *flex*

/ Isak

Untouchable
2015-01-28, 13:53
https://www.youtube.com/watch?v=kuygZX3HKSQ

Hej! Osäker ifall någon har nämnt denna dokumentär, var ganska många sidor att kolla igenom så jag postar den iallafall! Jag tyckte att denna var väldigt intressant och visar verkligen att allt går ifall man vill. *flex*

/ Isak

För mig blir det bara en vit ruta, bifoga gärna länk!

isri92
2015-01-28, 18:30
För mig blir det bara en vit ruta, bifoga gärna länk!
I Want To Look Like That Guy:
http://youtu.be/DY0si9DPvLw
Hoppas denna länk fungerar bättre, bara en trailer till dokumentären dock :-). Enjoy.

Gnistan
2015-01-28, 18:30
Hallå där.
3 pass per vecka är inte fy skam.Det stämmer som du säger att det blir ett gift med
träningen vilket jag tycker är positivt.
Jag ligger mellan 4-5 pass per vecka lite beroende på hur kroppen mår osv.
Förstår också att det är svårt att hålla figuren i schack när du har diabetes men du gör
Säkert det som krävs för att det inte ska gå alldeles åt pipan.
Dom vikterna du skriver om kan jag bara drömma om även om jag så skulle bli frisk hehe.
Som det ser ut idag klarar jag inte mer vikt än runt 80 pannor i bänken för axeln men det är
En annan historia.
Bor åt borås hållet till så i dom regionerna tränar jag.
Ha det toppen gnistan.
//J3T69

Hej!
Ja jag försöker reducera min vikt men en dålig vana jag har som måste bort är att äta på kvällen. Samtidigt är jag mycket dålig på att få i mig något på morgonen tyvärr.
80 kilo som du kör är inte dåligt det heller.
Du är säkert mycket starkare i benen än vad jag är som har en förlamningsskada (men kan gå).
Benstyrka är mer användbart i verkliga livet än starka armar har jag märkt tidigt.
MVH
Gnistan

J3T69
2015-01-28, 20:42
Hej!
Ja jag försöker reducera min vikt men en dålig vana jag har som måste bort är att äta på kvällen. Samtidigt är jag mycket dålig på att få i mig något på morgonen tyvärr.
80 kilo som du kör är inte dåligt det heller.
Du är säkert mycket starkare i benen än vad jag är som har en förlamningsskada (men kan gå).
Benstyrka är mer användbart i verkliga livet än starka armar har jag märkt tidigt.
MVH
Gnistan

Men gnistan då, vem tycker inte om mat på kvällarna då haha?
Fasen jag kan gå hungrig under dagen men definitivt inte lägga mig hungrig.
Köp äggvita på dunk och lägg på några skink bitar med lite sallad så har du kvällsmaten
fixad.skär ner lite sallad efter tycke och smak både billigt&gott med få kalorier; )
Ja du i benen är jag relativt stark, spelat mycket fotboll i min ungdom men det är inte lika kul
Att vara stark i benen hehe.
Lägg till karate träning och innebandy så visst finns potential i mina ben.
ta hand om dig!
//J3T69

CalleP
2015-01-29, 05:23
NPG94VMWPww
64 år tror han började träna när han var runt 60.

Strixen
2015-01-31, 16:26
NPG94VMWPww
64 år tror han började träna när han var runt 60.

Bra fysik, men knappast "ren". I USA är det mer regeln än undantag att bl.a. ta extra testosteron efter man fyllt 45-50 år, då det är lätt att få utskrivet av sin husläkare, inte som i Sverige direkt ..

Arne Persson
2015-01-31, 16:49
Bra fysik, men knappast "ren". I USA är det mer regeln än undantag att bl.a. ta extra testosteron efter man fyllt 45-50 år, då det är lätt att få utskrivet av sin husläkare, inte som i Sverige direkt ..

Jag har svårt att se att denna fysik och dessa prestationer inte skall kunna uppnås helt ren?

datamg
2015-02-02, 10:29
Är drygt 51 och tränat i 8 år snart. När jag började träna var jag en liten lönnfet smal skit på cirka 80 kilo. Idag väger jag 110 kilo... tack vare en långsam bulk (ökat i vikt cirka 3 kilo per år de sista 4 åren) lyckas jag behålla säl formen men utan att vara lönnfet. Men naturligtvis har jag blivit starkare. Vikter och pass jag kör i dag kunde jag bara drömma om för några år sedan.

//MG

Strixen
2015-02-04, 16:20
Är drygt 51 och tränat i 8 år snart. När jag började träna var jag en liten lönnfet smal skit på cirka 80 kilo. Idag väger jag 110 kilo... tack vare en långsam bulk (ökat i vikt cirka 3 kilo per år de sista 4 åren) lyckas jag behålla säl formen men utan att vara lönnfet. Men naturligtvis har jag blivit starkare. Vikter och pass jag kör i dag kunde jag bara drömma om för några år sedan.

//MG

Det var inte dåligt, började du träna vid 43 år och efter 8 år har du gått upp 30 kg muskler? Det låter imponerade, inga mediciner på vägen?

Gnistan
2015-02-04, 18:35
Är drygt 51 och tränat i 8 år snart. När jag började träna var jag en liten lönnfet smal skit på cirka 80 kilo. Idag väger jag 110 kilo... tack vare en långsam bulk (ökat i vikt cirka 3 kilo per år de sista 4 åren) lyckas jag behålla säl formen men utan att vara lönnfet. Men naturligtvis har jag blivit starkare. Vikter och pass jag kör i dag kunde jag bara drömma om för några år sedan.

//MG

Mycket bra jobbat
Kör på bara och lycka till med träningen.
MVH
Gnistan

datamg
2015-02-10, 09:09
Det var inte dåligt, började du träna vid 43 år och efter 8 år har du gått upp 30 kg muskler? Det låter imponerade, inga mediciner på vägen?

Inbillar mig inte i att det är 30 kg muskler... det går inte ens att spekulera i. Har väl kroppsfett på 20 procent någonstans i dagsläget. Första halvåret ökade jag väl 15 kilo. Sedan har det gått långsammare. Men trots min sälform så har min fysik och styrka helt ändrats. För att ta ett populärt mått, från att ha haft en överarm på 31 centimeter så mäter den idag 42.

Jag har också använt mig av samma upplägg de sista sex åren. Tränar bröst, rygg, armar, ben och axlar fördelat över fyra dagar (tidigare var det dock fem dagar). Ben och axlar tränar jag på samma dag numera. Jag ändrar bara övningarna i passen om jag inte kommer vidare i en specifik övning. Ändrar aldrig ordning eller splittar på något annat sätt.

//MG