handdator

Visa fullständig version : Bli av med förkylning??


TWSS
2014-06-14, 12:44
Tjena, har haft ont i halsen 2 dagar nu.. Inte speciellt sjuk, bara ont i halsen och lite täppt i näsan. Bombar med c-vitamin och andra vitaminer..

Är redan liten som en tändsticka, måste kunna träna så fort som möjligt.. Känner mig mindre och mindre för varje timme som går*gah!*

Något tipps för att tillfriskna snabbare?
Väldigt tacksam för svar!

King Grub
2014-06-14, 12:48
200000 år efter människans tillkomst och det finns fortfarande inga botemedel mot förkylning.

TWSS
2014-06-14, 12:59
200000 år efter människans tillkomst och det finns fortfarande inga botemedel mot förkylning.

Nej det vet jag, men kan man på något sätt "hjälpa" kroppen att bli frisk snabbare? Förutom att tvätta händerna ofta och äta mycket vitaminer och mineraler?
Mvh

King Grub
2014-06-14, 13:00
Nej, knappast. Inte din c-vitamin heller. Det skall i sådana fall vara när man känner dom första symptomen, innan förkylningen bryter ut.

Facetard
2014-06-14, 13:03
Klä sig lite varmare, tjocka strumpor speciellt sen ha ventilationsfönstret stängt under natten är min hemlighet för att tillfriskna snabbt.
OCH varm choklad :cofffee:

Victuhh
2014-06-15, 13:13
Påverkar inte en högkolhydratkost tillfrisknandet positivt eller var har jag hört detta?

King Grub
2014-06-15, 13:22
Det förbättrar immunförsvaret och minskar risken att smittas och insjukna.

TWSS
2014-06-16, 12:42
Tack för svaren! Känner mig bra nu, var lite täppt på morgonen bara.
Känner mig lite "torr" i halsen, men inte nära ont, vågar man sig på ett pass?
Mvh!

beckman88
2014-06-16, 13:20
Ta det försiktigt och lyssna på din kropp. Skoj att du känner dig bättre, kör igång lugnt och besvärar halsen dig mer så finns det bra produkter på apoteket mot halsont. Förstår att du vill tillfriskna snabbare, det bästa sättet för detta är vila och bra nutrition. Så länge du inte har ont i bröstet eller är andningspåverkad känns det som att du kan träna, lite täppt i näsan på morgonen är inget större problem :)
/Leg. Sjuksköterska.

TWSS
2014-06-16, 15:56
Tack! "Problemet" är att jag kan "känna nånting" i halsen, men det gör inte ont alls.. Men drar nog iväg endå, känns det dåligt skiter jag i de :)

Extremen
2014-06-17, 12:04
Facetard har svaret värme löser problemet

Kunglig12
2014-06-17, 12:14
Har varit förkyld sen torsdag .. Näsan rann bara lite men trodde det var pga pollen! Blev helt förkyld/fuckad hals fre fram tills idag...vet ej hur länge jag kommer att ha det! Men jag tror jag klarar av att träna... Trots att det kom gult snor (fyfan) precis när jag var tvungen o snyta mig! Alltså känns lite överdrivet att inte träna på 5 (6 om jag ej gör det idag håller) dagar pga lite förkylning...

Så frågan är att jag kanske håller på bli frisk kan man träna då? Har löst att drt när man håller på bli sjuk man ska undvika träning men ej nör håller på bli frisk

Kunglig12
2014-06-17, 12:16
Har varit förkyld sen torsdag .. Näsan rann bara lite men trodde det var pga pollen! Blev helt förkyld/fuckad hals fre fram tills idag...vet ej hur länge jag kommer att ha det! Men jag tror jag klarar av att träna... Trots att det kom gult snor (fyfan) precis när jag var tvungen o snyta mig! Alltså känns lite överdrivet att inte träna på 5 (6 om jag ej gör det idag håller) dagar pga lite förkylning...

Så frågan är att jag kanske håller på bli frisk kan man träna då? Har löst att drt när man håller på bli sjuk man ska undvika träning men ej nör håller på bli frisk

Oj mena ej trönat på 4 dagar och 5 med idag ha

King Grub
2014-06-17, 12:18
Det är klart du KAN träna. Om det är bra är en annan sak. Är det ett virus som kan orsaka hjärtmuskelinlammation som ligger bakom förkylningen kan det sluta riktigt illa. Då kan träningskarriären vara över för all framtid. Det är värre än att vila 5-6 dagar. Bara du kan bestämma om det är värt risken.