handdator

Visa fullständig version : Dextrosol under träning

JHA
2014-06-14, 13:04
Nu kanske jag ställer världens dummaste fråga men då är det fritt fram att skratta och peka.

Men det jag undrar är hur dumt det är att om man kör ett pass på runt två timmar efter första timmen ta en tablett dextrosol och sedan nån mer mot slutet av passet.
Har läst nånstans att sportsryck under passet motverkar muskeluppbyggnad och fettförbränning.
Jag märker nämligen att om jag tar dessa två ibland tre tabletter under andra halvan av ett långpass så mår jag ljusår bättre efteråt.
I vanliga fall vill man efter ett pass bara sätta sig på huk i duschen och gråta som ett barn. Den känslan nära nog försvinner om jag gör som ovan.
Men hur dumt är det egentligen?

King Grub
2014-06-14, 13:36
Det är inte dumt alls. Visst hämmar det fettförbränning under passet, men inte sett över hela dygnet. Muskeluppbyggnad hämmas inte av kolhydrat. Gör så om du mår och presterar bättre.

JHA
2014-06-14, 14:50
Bra då fortsätter jag i godan ro :)

PureWhey
2014-06-14, 15:13
Om jag kör långa pass upplever jag en bättre energi om jag tar snabba kolhydrater efter ung hälften :-)

Skickat ifrån böjracket

Sniggel
2014-06-14, 16:46
4 tabletter (13g kolhydrat?) låter ändå som en piss i Nilen så har det så god effekt så är det väl bara att fortsätta.

Kischen
2014-06-14, 20:09
4 tabletter (13g kolhydrat?) låter ändå som en piss i Nilen så har det så god effekt så är det väl bara att fortsätta.

Underskatta inte söt smak.

Sniggel
2014-06-15, 12:36
Menar du att själva upplevelsen av smaken är prestationshöjande?
Det kanske den är. Var väl nån studie som såg effekt på när man sköljde munnen med kolhydratslösning om jag minns rätt.

Linjedomarn
2014-06-15, 15:02
Brukar bli ett sånt paket under tävlingar för mig, tycker det funkar bra, speciellt när man inte kan äta.

cero
2014-06-15, 16:55
Det kanske den är. Var väl nån studie som såg effekt på när man sköljde munnen med kolhydratslösning om jag minns rätt.

Helt klart. Det ger en mental kick när man lider under långa pass.

svedemo
2014-06-16, 13:17

Ja du minns rätt. :) Träningslära hade en artikel om det:
http://traningslara.se/skolja-munnen-med-sportdryck-for-prestationsforbattring/

SteelPulse
2014-06-17, 17:42
Innehåller 1 tablett 13g? Eller innehåller 4 st 13 g kolhydrat?