Visa fullständig version : Aspartam och angiogenes
King Grub
2014-06-14, 08:47
Angiogenesis is the process of generating new blood vessels from preexisting vessels and is considered essential in many pathological conditions. The purpose of the present study is to evaluate the effect of aspartame on angiogenesis in vivo chick chorioallantoic membrane (CAM) and wound-healing models as well as in vitro 2,3-bis-2H-tetrazolium-5-carboxanilide (XTT) and tube formation assays. In CAM assay, aspartame increased angiogenesis in a concentration-dependent manner. Compared with the control group, aspartame has significantly increased vessel proliferation (p < 0.001). In addition, in vivo rat model of skin wound-healing study showed that aspartame group had better healing than control group, and this was statistically significant at p < 0.05. There was a slight proliferative effect of aspartame on human umbilical vein endothelial cells on XTT assay in vitro, but it was not statistically significant; and there was no antiangiogenic effect of aspartame on tube formation assay in vitro. These results provide evidence that aspartame induces angiogenesis in vitro and in vivo; so regular use may have undesirable effect on susceptible cases.
Hum Exp Toxicol. 2014 Jun 12. Aspartame induces angiogenesis in vitro and in vivo models.
Sa studien något om vad detta kan bero på?
Måste ju ha fått idén nånstans ifrån. Man måste ju ha haft nån "hunch" om att aspartam skulle kunna ha en sådan verkan.
Mackie Messer
2014-06-14, 09:50
Sa studien något om vad detta kan bero på?
"Past studies
claimed that aspartame induces regenerative
cytokine production leading to the activation of
mitogen-activated protein kinases and resulting in the formation of new blood vessels."
Aspartam tros inducera cytokine-produktion som leder till aktivering av mitogen-activated protein kinases. (Cytokiner är viktiga signalämnen som leukocyter (vita blodkroppar) frisätter.)
De refererar till denna artikel: Alleva R, Borghi B, Santarelli L, et al. In vitro effect of
aspartame in angiogenesis induction. Toxicol In Vitro
2011; 25(1): 286–293.
Cytokiner är viktiga signalämnen som leukocyter (vita blodkroppar) frisätter.
De produceras och frisätts av många andra celler också.
Fetbulle
2014-06-14, 20:56
Kan någon snabbt förklara resultatet? Först läser jag det som någonting positivt, dvs. Compared with the control group, aspartame has significantly increased vessel proliferation (p < 0.001). In addition, in vivo rat model of skin wound-healing study showed that aspartame group had better healing than control group, and this was statistically significant at p < 0.05.
Men sen verkar slutsatsen vara negativ, These results provide evidence that aspartame induces angiogenesis in vitro and in vivo; so regular use may have undesirable effect on susceptible cases.
lol e d lugnt att dricka pepsi max lr
Mackie Messer
2014-06-14, 21:21
Kan någon snabbt förklara resultatet? Först läser jag det som någonting positivt, dvs. Compared with the control group, aspartame has significantly increased vessel proliferation (p < 0.001). In addition, in vivo rat model of skin wound-healing study showed that aspartame group had better healing than control group, and this was statistically significant at p < 0.05.
Men sen verkar slutsatsen vara negativ, These results provide evidence that aspartame induces angiogenesis in vitro and in vivo; so regular use may have undesirable effect on susceptible cases.
Angiogenes, bildandet av nya blodkärl är en sak som bidrar till att tumörer kan växa och sprida sig. Därför är en ganska utbredd strategi inom cancerforskningen att hitta metoder att bromsa angiogenes i och i angränsning till tumörer.
Om aspartam kan inducera angiogenes kan det eventuellt öka tillväxten av tumörerceller som uppkommit i vävnaden.
Det kanske även finns andra sjukdomstillstånd som kan förvärras eller orsakas av detta.
NeutronStar
2014-06-14, 21:54
Med andra ord så har aspartam gått från att vara dåligt (efter spekulationer), till inte dåligt (efter forskning) till dåligt (efter forskning). Men hur stora mängder rör det sig om?
Med andra ord så har aspartam gått från att vara dåligt (efter spekulationer), till inte dåligt (efter forskning) till dåligt (efter forskning). Men hur stora mängder rör det sig om?
Inte (än?), bedömningarna har inte ändrats.
NeutronStar
2014-06-14, 22:45
Inte (än?), bedömningarna har inte ändrats.
Man får hoppas att det här inte visar sig vara något stort, man vill inte bli tillrättavisad av de som tror att vaccin ger autism och att morötter botar cancer.
chilla. Så stora växlar drar nog ingen, men det var ett intressant fynd. Jag har aldrig tidigare hört att aspartam skulle kunna ha denna verkan, kanske bara jag som är offline. Tack för länken
Ola Wallengren
2014-06-15, 10:09
Denna studie undersöker effekten av aspartam i en lösning, inte vad som händer när man konsumerar aspartam (det bryts omgående ner till aminosyror och metanol och finns alltså inte inne i kroppen).
Det mest relevanta resultatet är att om man droppar en aspartamlösning på ett sår så verkar det läka bättre.
De placerade celler i en aspartamlösning och såg vad som hände.
De injecerade aspartam i kycklingägg.
De droppade aspartam på sår.
Sårläkningsförmågan är ju onekligen intressant.
Sårläkningsförmågan är ju onekligen intressant.
Vad kan mekanismen bakom detta vara?
Hum Exp Toxicol. 2014 Jun 12. Aspartame induces angiogenesis in vitro and in vivo models.
Hade en hel del problem med dålig mage och hy innan jag kom på att aspartam troligen var orsaken. Har inte haft de problemen sedan jag skippade att dricka sådant som innehåller aspartam.
Rätt tråkigt då jag som diabetiker skulle kunna dricka sådant som har det om det gick.
Angiogenes är när kroppen skapar nya blodkärl från gamla blodkärl. Egentligen är ju inte angiogenes i sig negativt, men tyvärr leder det ju inte bara till att kroppen kan läka sår utan också till att eventuella cancerceller lättare kan växa.
Det finns en mängd olika saker som stimulerar angiogenes, bland annat olika hormoner, kemikalier och även träning och säkert en massa saker som ännu inte har blivit kartlagt.
Masterpan
2014-06-15, 21:45
Får man inte en mängd nya kapillärer av konditionsträning? Alltså stimulering av angiogenes
King Grub
2014-06-15, 21:46
Det har inte med ev skadlig sådan av cancerceller att göra alls.
Nej, det är väl angiogenes i musklerna som stimuleras av träning vilket inte har något med cancer att göra, men det är ju samma process.
Mackie Messer
2014-06-16, 09:09
Det har inte med ev skadlig sådan av cancerceller att göra alls.
Vem pratar du med?
"Once a malignant cell is established, it requires factors to promote cell growth. Tumor growth depends on the formation of new blood vessels from pre-existing capillaries (angiogenesis). Angiogenic signaling pathways play an important role in different pathologies such as cancers (Folkman, 1995; Petruzzelli, 2000; Maffei et al., 2010), cardiovascular diseases (Jude et al., 2010), diabetes (Waltenberger, 2009), rheumatoid arthritis (Szekanecz et al., 2010) and retinopathies (Vedula and Krzystolikm, 2008), as well as vessel aging (Desai et al., 2009; Tosetti et al., 2009)."
Toxicol In Vitro. 2011 Feb;25(1):286-93.
Att aspartam bidrar till en aktivering och infiltration av immunceller som i sin tur möjliggör angiogenes och nybildning av skadad vävnad.
Vem pratar du med?
"Once a malignant cell is established, it requires factors to promote cell growth. Tumor growth depends on the formation of new blood vessels from pre-existing capillaries (angiogenesis). Angiogenic signaling pathways play an important role in different pathologies such as cancers (Folkman, 1995; Petruzzelli, 2000; Maffei et al., 2010), cardiovascular diseases (Jude et al., 2010), diabetes (Waltenberger, 2009), rheumatoid arthritis (Szekanecz et al., 2010) and retinopathies (Vedula and Krzystolikm, 2008), as well as vessel aging (Desai et al., 2009; Tosetti et al., 2009)."
Toxicol In Vitro. 2011 Feb;25(1):286-93.
Vad hade du tänkt göra, injicera aspartam?
Mackie Messer
2014-06-17, 10:15
Vad hade du tänkt göra, injicera aspartam?
Varför ska jag injicera aspartam? Jag citerar bara vad forskarna har skrivit i en tidigare artikel på det här ämnet.
Och om du inte begriper det så har forskarna använt något som kallas assays. In vitro och In vivo assays är experiment som är framtagna för att kunna undersöka säkra och kontrollerbara och mätbara förhållanden som kan uppstå i kroppen.
Jag hoppas att du förstår att slemhinnorna från munhålan ner till magsäcken exponeras för aspartam innan det bryts ner och aspartam absorberas av kroppen. Och jag hoppas att du begriper att små sår kan finnas i munhålan om man bitit sig i kinden, fått en blåsa i munnen, snusar eller har har magsår i magsäcken.
Men bara för att forskarna har påvisat att angiogenes påverkas av aspartam så betyder inte det att aspartam är livsfarligt och cancerframkallande. Forskarna har bara påvisat och bekräftat att aspartam påverkar angiogenes och det är viktig kännedom för fortsatt förståelse för hur aspartam kan påverka sin omgivning.
Men jag tar den "risken" och fortsätter dricka aspartmsötade drycker.
Experiments were performed to determine the mode of action of aspartame on vascular development in the sixth day and seventh day on CAM. On the sixth day, between 10 a.m. and 12 p.m., a window was opened on each egg to allow subsequent access to the CAM and 50 µL of test solution was placed on the surface of each CAM. Some control CAMs received phosphate-buffered saline (PBS), and then all the eggs were sealed with a transparent tape. On day 7, CAMs were screened and taken pictures using a computer-aided stereomicroscope
Lät man aspartamlösningen ligga i CAM från dag 6 till dag 7? Eller togs lösningen bort när de slöt igen äggen med transparent tejp?
Hur metaboliserar CAM aspartam?
Varför ska jag injicera aspartam? Jag citerar bara vad forskarna har skrivit i en tidigare artikel på det här ämnet.
Och om du inte begriper det så har forskarna använt något som kallas assays. In vitro och In vivo assays är experiment som är framtagna för att kunna undersöka säkra och kontrollerbara och mätbara förhållanden som kan uppstå i kroppen.
Jag hoppas att du förstår att slemhinnorna från munhålan ner till magsäcken exponeras för aspartam innan det bryts ner och aspartam absorberas av kroppen. Och jag hoppas att du begriper att små sår kan finnas i munhålan om man bitit sig i kinden, fått en blåsa i munnen, snusar eller har har magsår i magsäcken.
Men bara för att forskarna har påvisat att angiogenes påverkas av aspartam så betyder inte det att aspartam är livsfarligt och cancerframkallande. Forskarna har bara påvisat och bekräftat att aspartam påverkar angiogenes och det är viktig kännedom för fortsatt förståelse för hur aspartam kan påverka sin omgivning.
Men jag tar den "risken" och fortsätter dricka aspartmsötade drycker.
Finns det någon skillnad i exponering mellan "från munhåla ner till magsäck" och att injicera rakt in i ett ägg?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.