handdator

Visa fullständig version : Nygammal gymråtta undrar..


sungun
2014-06-13, 16:59
Skit!! Mitt första långa inlägg på forumet raderades. Tack!!!*gah!*

Då får det bli en kort repris..

Tränat sedan ungdomen men sporadiskt på senare år. Läste mycket om träning förr å har en del kurser å utbildningar i bagaget. Men nu när jag halkade in på detta forum för att se om jag kunde få lite inspiration att bli en fit gubbe så inser jag att jag missat massor de senare åren. Inte köra till failure?? Va! det har man ju gjort jämt i alla pass alla set..

Alltid kört för pump med lite högre repsantal. Nähä? Fel det också!

Helt nytt för mig att grunden i dom program jag hittar lägger basen på tunga styrkeövningar. Låter dock väldigt vettigt för att få en styrkegrund.

Undring: Vissa program satsar på tunga basövningar om tex 5x5 medans andra håller på 3x5. Skillnad?

Ett upplägg på en bendag å två överkropp med variation istället för en dag överkropp med variation. Tankar?

Sörjer att jag inte varit med från början på detta forum å kunnat ta del av all kunskap redan för flera år sedan. Men bättre sent än aldrig.*flex*

vicarious
2014-06-13, 17:03
Det finns inget rätt eller fel. Tro inte på allt du läser. Det viktigaste är att sträva efter progression i träningen, annars kan det vara svårt att utvecklas. Vilket upplägg man använder spelar oftast mindre roll men basövningar är en bra grund i alla grundläggande träningsprogram.

sungun
2014-06-13, 17:39
Tackar! Nån mer som har tankar om mitt upplägg med ett sexdagarsprogram? Jag får då plats att hålla mig med lite fler övningar på överkropp utan att det blir så mycket samma dag. Undrar bara för att jag inte sett nåt sånt upplägg på forumet. Två olika dagar för överkropp grundar sig mest på att jag sedan länge valt att dela ryggen i en latsdag å en roddag. Kör lats å avslutar med lite biceps. Finns helt enkelt inte ork med roddar oxå på samma dag.

mangemani
2014-06-13, 19:12
om du tränat sedan ungdomen så borde du ju ha någon hum om vad som funkade för dig:).
finns ju ingen poäng i att börja gå efter något som har ändrats sedan din tid om det du nu gjorde funkade för dig.
if it isnt broke, dont fix it.

sungun
2014-06-13, 19:39
Men så bra funkade det nog inte. Så nog rätt vältränad ut i perioder men om man tänker på hur många hårda timmar som låg bakom så var vinsterna rätt små. Största problemet är att jag troligen varit glutenintolerant hela mitt liv å bara tagit upp en bråkdel av det jag stoppade i mig. Nu är jag glutenfri sedan flera år å märker hur allt numera vill fastna runt midjan. Vill börja om från början med träning som jag garanterat vet är så optimalt som möjligt.

Järngrisen
2014-06-13, 21:48
Optimalt existerar bara i ditt huvud.
Träna hårt, vila mycket och ät rejält.
Jag kan iofs tycka att 6 dagar i veckan är minst en förmycket. Det är ju min personliga uppfattning och kanske inte gäller dig.

sungun
2014-06-13, 22:26
Optimalt existerar bara i ditt huvud.
Träna hårt, vila mycket och ät rejält.
Jag kan iofs tycka att 6 dagar i veckan är minst en förmycket. Det är ju min personliga uppfattning och kanske inte gäller dig.

Inser att det är mycket men vill gärna ha rutinen att gå iväg varje dag då jag inte gör nåt annat nu ändå. Underkroppen blir inte körd med tunga lågreps pga trasig rygg. Har bara några tunga övningar på överkropp. Tänkte pröva 5x5 på dom. Alternativt kör jag pyramid upp till ett maxset.

Järngrisen
2014-06-13, 23:12
Det är ju en anledning god som någon, sysselsättning.
Men då kanske du skulle dela upp kroppen mer än över/under?

sungun
2014-06-14, 00:33
Det är ju en anledning god som någon, sysselsättning.
Men då kanske du skulle dela upp kroppen mer än över/under?

Skulle jag gjort innan jag började läsa på forumet. Skulle ha bombat nån muskelgrupp med många övningar å sen låtit den vila nästan en vecka. Nu känns inte det optimalt att behöva så lång återhämtning så detta känns bättre. Muskelgruppen piskas istället 'lagom' med två olika varianter av basövningen två ggr på en vecka.

lördagsgrogg
2014-06-15, 14:05
Optimalt är bara teoretiskt. En ursäkt för att inte bara göra.

Är du starkare och större än förra året så har du gjort rätt. Om inte gör något annat. Omvärdera efter ett år igen. Upprepa i 70 år.

Gnistan
2014-06-15, 16:16
Skit!! Mitt första långa inlägg på forumet raderades. Tack!!!*gah!*

Då får det bli en kort repris..

Tränat sedan ungdomen men sporadiskt på senare år. Läste mycket om träning förr å har en del kurser å utbildningar i bagaget. Men nu när jag halkade in på detta forum för att se om jag kunde få lite inspiration att bli en fit gubbe så inser jag att jag missat massor de senare åren. Inte köra till failure?? Va! det har man ju gjort jämt i alla pass alla set..

Alltid kört för pump med lite högre repsantal. Nähä? Fel det också!

Helt nytt för mig att grunden i dom program jag hittar lägger basen på tunga styrkeövningar. Låter dock väldigt vettigt för att få en styrkegrund.

Undring: Vissa program satsar på tunga basövningar om tex 5x5 medans andra håller på 3x5. Skillnad?

Ett upplägg på en bendag å två överkropp med variation istället för en dag överkropp med variation. Tankar?

Sörjer att jag inte varit med från början på detta forum å kunnat ta del av all kunskap redan för flera år sedan. Men bättre sent än aldrig.*flex*

Kan väl vara marginal skillnad mellan 3x5 och 5x5. Men man kan väl kanske trycka på lite mer och få lite mer explosiva lyft med 2 reps färre?
Jag kollar dock framförallt sammanlagda antal reps då jag kör som ger mig mer. Än att snöa in på reps/set separat så att saga.
Exempel: Kör jag oftast minst 30-40 reps och många gånger kör jag mer än så. 5x5 ger då 25 reps vilket ger på gränsen lite för lite för min del under en uppbyggnad.
Under upptrappning för styrka kör jag däremot annorlunda och färre sammanlagda reps.

Men vi är alla olika och du får känna in vad som funkar bra för dig.

Leetsauce
2014-06-15, 20:00
Programmen är la ofta uppbyggda som att man kör 5x5 tills man behövt köra typ 2 eller 3 deloads o sen övergår man till 3x5 tills man fått 2 eller 3 deloads o sen övergår man till typ 1x5 (läs texas method typ).

havok
2014-06-15, 20:30
Man kan lätt bli förvirrad av alla upplägg ja!
Jag tänker att om 80% av resultaten kommer från kosten (vilket jag kan sköta nästan optimalt) så står träningen för en ganska liten del egentligen. Då är det skötsamma vilket program man kör så länge man tar nått som passar och är kul!

Ajemän
2014-06-15, 21:17
Man kan lätt bli förvirrad av alla upplägg ja!
Jag tänker att om 80% av resultaten kommer från kosten (vilket jag kan sköta nästan optimalt) så står träningen för en ganska liten del egentligen. Då är det skötsamma vilket program man kör så länge man tar nått som passar och är kul!


Jag skulle säga tvärt om i så fall, 80% träning 20% kost

~2g protein/kg kv och energibalans +/- några hundra kcal och hyffsad koll på mikronutrienterna - mycket svårare än så behöver man inte göra det.

Men träning är en jääävla djungel man ska hitta rätt i, och det kräver mycket experimenterande på egen hand

Sarco
2014-06-15, 22:13
Skit!! Mitt första långa inlägg på forumet raderades. Tack!!!*gah!*

Då får det bli en kort repris..

Tränat sedan ungdomen men sporadiskt på senare år. Läste mycket om träning förr å har en del kurser å utbildningar i bagaget. Men nu när jag halkade in på detta forum för att se om jag kunde få lite inspiration att bli en fit gubbe så inser jag att jag missat massor de senare åren. Inte köra till failure?? Va! det har man ju gjort jämt i alla pass alla set..

Alltid kört för pump med lite högre repsantal. Nähä? Fel det också!

Helt nytt för mig att grunden i dom program jag hittar lägger basen på tunga styrkeövningar. Låter dock väldigt vettigt för att få en styrkegrund.

Undring: Vissa program satsar på tunga basövningar om tex 5x5 medans andra håller på 3x5. Skillnad?

Ett upplägg på en bendag å två överkropp med variation istället för en dag överkropp med variation. Tankar?

Sörjer att jag inte varit med från början på detta forum å kunnat ta del av all kunskap redan för flera år sedan. Men bättre sent än aldrig.*flex*

Det är ju inte svart eller vitt. Högreps, pump och failure är inte fel men det finns fler sidor på myntet.

Basövningar har fått en renässans (bänk har väl aldrig varit ute) men det är för mycket fokus på dem ibland tycker jag. De är en bra grund men de är inte oersättliga.

5x5 jämfört med 3x5 är ju bara skillnad i volym. Eller skriver du reps*set? Treor ser man inte så ofta för gemene man tycker jag, annat än på marklyft kanske. Många kör med lågreps i schema (ex. basövning 5 reps, komplementövningar 8-12 reps) eller periodiserar in styrkescheman någon månad här och där.

En populär tresplit som passar med ditt exempel är push/pull/legs. Det funkar bra för många. Själv gillar jag halvkropp men det handlar mest om tid.

Gnistan
2014-06-16, 11:23
Skit!! Mitt första långa inlägg på forumet raderades. Tack!!!*gah!*

Då får det bli en kort repris..

Tränat sedan ungdomen men sporadiskt på senare år. Läste mycket om träning förr å har en del kurser å utbildningar i bagaget. Men nu när jag halkade in på detta forum för att se om jag kunde få lite inspiration att bli en fit gubbe så inser jag att jag missat massor de senare åren. Inte köra till failure?? Va! det har man ju gjort jämt i alla pass alla set..

Alltid kört för pump med lite högre repsantal. Nähä? Fel det också!

Helt nytt för mig att grunden i dom program jag hittar lägger basen på tunga styrkeövningar. Låter dock väldigt vettigt för att få en styrkegrund.

Undring: Vissa program satsar på tunga basövningar om tex 5x5 medans andra håller på 3x5. Skillnad?

Ett upplägg på en bendag å två överkropp med variation istället för en dag överkropp med variation. Tankar?

Sörjer att jag inte varit med från början på detta forum å kunnat ta del av all kunskap redan för flera år sedan. Men bättre sent än aldrig.*flex*

Man kanske kan säga så här:
3x5= 15 sammanlagda reps
5x5= 25 sammanlagda reps
Du får ut 10 mer reps som kanske kan vara ok om du tränar en längre tid?
Kör du t.ex bänk 2 gånger per vecka i 4 veckor så har du
200 reps mot 120 reps.

sungun
2014-06-16, 14:42
Har ingen dator å bara mitt upplägg på kladdpapper så jag har svårt att visa det. Men det ser ut som två omgångar ben/push/pull på raken men jag varierar alla övningar så inga är samma. Sex dagar i sträck, en dag vila. Vad tror ni? En basövning per dag å max fem assistövningar..:-)