handdator

Visa fullständig version : Effekt av glasögon med glas i olika färger på prestation i benpress


King Grub
2014-06-13, 11:32
AIM:

The effect of color on physiological parameters appears well documented. However, methodological weaknesses and limitations to practical application suggest it to be substantially under researched with regard to physical performance. The aim of this study was to consider the effects of red, blue and clear (control) colored lens glasses on a muscular endurance task.

METHODS:

Fifteen healthy males (m = 21.0, ±1.34 years) were instructed to perform repetitions to failure using their predetermined 25 repetition maximum (RM) on a seated leg press. Participants completed three randomised trials exposed to blue, red and clear lenses.

RESULTS:

A repeated measure ANOVA identified a significant difference in the amount of repetitions performed between the three conditions. A pairwise comparison revealed significantly greater repetitions for the blue lens condition compared to clear lenses (p = 0.008). From the data an effect size (ES) of 0.76 was calculated for blue lensed glasses. The red lens condition showed no significant variation from clear lenses in repetitions performed.

CONCLUSIONS:

The findings of this research suggest that exposure to the color blue improves performance of a muscular endurance based task. Such a simple and inexpensive performance enhancement warrants further investigation to explore different exercise modalities as well as effects of different colored lenses, and the mechanisms as to how color affects performance.


J Sports Med Phys Fitness. 2014 Jun 12. The effect of colored lenses on muscular performance.

David_wigren
2014-06-13, 12:45
Så för optimala resultat ska man trycka tungan mot gommen och träna med blåtinta glasögon. Vore faktiskt ganska häftigt om det visade sig stämma.

Zalzero
2014-06-13, 13:20
Jag hade för mig att blå glas inte var särskilt nyttigt för ögonen?

Diomedea exulans
2014-06-13, 13:30
Så om man ska kriga så är det inte bra att ha blå uniform. Då blir ju motståndaren starkare.

Hade karolinerna haft röda rockar hade Sverige kanske varit en stormakt idag.

Fliptones
2014-06-13, 14:09
Jag har läst någonstans att blått ljus inte alls är bra när man ska sova.
Så även om studien verkar skum kan det ligga något i det hela. :)

Snubben
2014-06-13, 14:34
Jag har läst någonstans att blått ljus inte alls är bra när man ska sova.
Så även om studien verkar skum kan det ligga något i det hela. :)

http://tranastyrka.se/julklappstips-1-att-somna-lattare-pa-kvallarna/

För ungefär 10 år sen upptäckte man också speciella celler i ögat vars uppgift var att just registrera ljus och signalera hjärnan om tiden på dygnet via en reglering av melatonin (1, 2). Dessa celler har man också sett reagerar kraftigast på våglängder som innebär blått ljus och när cellerna aktiveras så minskas produktionen av melatonin, du blir piggare (3). För den som är intresserad kallas dessa celler för melanopsin.

http://www.nytimes.com/2011/07/05/health/05light.html?_r=4&pagewanted=all&

earf
2014-06-13, 16:17
Hahaha vadfan

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

borjaompanytt
2014-06-13, 16:44
Hahaha vadfan

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Ja, tänkte vaffan e de 1e april eller?

Diomedea exulans
2014-06-13, 19:59
http://tranastyrka.se/julklappstips-1-att-somna-lattare-pa-kvallarna/



http://www.nytimes.com/2011/07/05/health/05light.html?_r=4&pagewanted=all&

Ah, vänta, det är ju logiskt ju. Man ser att himlen är blå = kroppen fattar att det är dag = man blir piggare = man blir starkare.

Hemi
2014-06-13, 20:30
Så om man ska kriga så är det inte bra att ha blå uniform. Då blir ju motståndaren starkare.

Hade karolinerna haft röda rockar hade Sverige kanske varit en stormakt idag.

Man har faktiskt studerat det på olympiska brottare och kom fram till ungefär det du säger, har jag för mig.

Hemi
2014-06-13, 20:35
Fast det kan vara någonting med att bära rött också att det är en mer dynamisk färg som står ut över de andra. Hur som helst för att spåna loss lite, rött läses in i hjärnan först pga hur frekvenserna träffar ögonen, blått sist, då jag antar att ögats evolution har anpassat sig efter ljusvågorna och att då de flesta bär och frukter har röda och gula färger och bakgrunden är grön och blå. I grafisk formgivning kan man utnyttja det för att få text att stå ut eller det omvända effekten kan faktiskt bli för stark. Rött ,kelvingrader ca 3000, blått kelvin 10 000 eller så.

Fernicus
2014-06-16, 11:52
Så, kommande träningsrelaterade Instagrambilder kommer alltså vara av en burk Celcius med ett par snabba blå solglasögon bredvid? (följt av 100 pretentiösa hashtags)

AronP
2014-06-16, 11:55
Sjukt ballt ju.

Griip
2014-06-16, 12:38
Man har faktiskt studerat det på olympiska brottare och kom fram till ungefär det du säger, har jag för mig.

Fast det presenterades inte så(tror jag). Om vi læst samma kælla. Dær var det framlagt ungefær som så att om man bær røtt blir man starkare/kraftigare før att røtt ær en dominant færg. Alltså inte før att motståndaren var blå, utan før att du ær rød.. men vem vet. Lite korkad diskussion då det kan vara hur som. Tycker dock det ær mer logiskt att det ær det man sjælv bær som spelar roll.

Hemi
2014-06-17, 02:27
Du har nog rätt i det men också att man lägger märke till folk som bär rött mer än kalla färger eller om vi pratar kelvin grader, varma grader. Jag missade lite förresten rött ligger på 1000 grader kelvin. Men som sagt det gäller själva frekvensen, rött, brandgult och kanske gult sticker ut över grönt och blått, likaså ljust lägger sig framför mörker. Även blåbär är ju röda inuti och mosas sönder lätt. Kanske för att djuren skall se och slicka i sig dem.

BobaFett
2014-06-17, 09:00
Var kan man köpa dessa magiska glasögon?

Knatcharn
2014-06-17, 10:45
Intressant! På 60-talet prioriterade man styrkan... Skulle vara kul om man såg någon gå runt och träna med dessa.

http://oi57.tinypic.com/2a9pdw3.jpg