handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt med alla lightläsker?


Depzon
2014-06-13, 09:28
Var det inte så för några år sedan att väldigt många läsksorter hade en lightvariant? Pommac light, Trocadero light, Portello light osv.

Nu när man går på affären ska man ha jäkligt tur om man hittar något annat än Coca-Cola, Fanta och Sprite i lightvarianter. Om butiken har något eget märke och då är det oftast bara just de smakerna som finns i light också. Börjar bli less på apelsinläsk light även om jag tycker om det i grunden. Spriteaktig läsk light har jag aldrig tyckt är kul och jag vill inte dricka en massa cola light då jag redan får i mig så mycket koffein.

Nån som minns om de gamla lightsorterna (t.ex. de jag först nämnde) var "kalorifria" eller var det ändå en del kalorier i dem?

Tisu
2014-06-13, 09:37
COOP Forum har Trocadero light iaf (innehåller dock koffein). COOP Konsum har Schweppes indian tonic light.

Depzon
2014-06-13, 09:46
Vet du om det är försumbara mängder koffein?

Aldrig testat Schweppes indian tonic. Det jag minns av märket är att det smakar vuxenbeskt!

vicarious
2014-06-13, 10:13
Jag håller inte med, tycker det är tvärtom. Tycket utbudet av lightläsk har blivit bättre. Trocadero och Portello light finns fortfarande kvar.

Alltidxx
2014-06-13, 15:50
Förut fanns mycket fler light-varianter av allt möjligt men sen kom LCHF-arna och var så högljudda att livsmedelsindustrin tolkade det som att vinden hade vänt. Innan light fanns inget särskilt av någonting för då gungade inte båten.

Depzon
2014-06-15, 12:43
Var handlar du då, vicarious? Jag brukar regelbundet kolla Willys, små Coop, Ica Kvantum.

Alltidxx: Hehe, då tänkte livsmedelsindustrin att, då drämmer vi på med sockerkolhydrater nu när folk vill ha protein och fett.

Alltidxx
2014-06-15, 12:45
Vanilj-Coca cola ftw! :)

vicarious
2014-06-15, 13:10
Var handlar du då, vicarious? Jag brukar regelbundet kolla Willys, små Coop, Ica Kvantum.


ICA Supermarket men finns på Coop här också. Det är ju bara höra med butiken om de kan ta in fler drycker från Vasa bryggeri (de som gör Trocadero och Portello). Det enda jag saknar är fler light-versioner av Fanta. Tror bara jag sett en enda (Fanta Zero apelsin). Exotiska frukter hade varit kul som light.

Depzon
2014-06-15, 13:15
Just ja, jag kollar ett stort Coop Forum ibland också. De har ju sina spirit-läsker men aldrig i lightvariant, verkar jämt vara slut. Ska kolla ett annat stort Coop om jag hinner i dag.

Har hört att Vasas Trocadero light har 7 kcal/100 g. Att något som heter Guttsta gör en med 1-2 kcal/100 g. Undrar vilka som kan tänkas sälja den.

Depzon
2014-06-15, 13:18
Japp, har ofta tänkt på hur otroligt det hade varit om det fanns Fanta Exotic Zero!

Även passionsfrukt och Dr Pepper. Och ja, alla bär- och fruktsmaker i hela världen :)

Tomasholm
2014-06-15, 13:26
Dr pepper light finns ju i Sverige.

Andrew_1982
2014-06-16, 05:43
Tycker utbudet är ganska snålt av lightprodukter. Hade ju varit fördelaktigt med många fler.

Var på ICA i Olskroken häromdan och tänkte det kunde vara kul att testa något nytt, men det fanns knappt något att välja på.

vicarious
2014-06-16, 06:49
Tycker utbudet är ganska snålt av lightprodukter. Hade ju varit fördelaktigt med många fler.

Var på ICA i Olskroken häromdan och tänkte det kunde vara kul att testa något nytt, men det fanns knappt något att välja på.

Då är det ju inte utbudet i sig som är snålt, utan den butiken som inte väljer att ta in fler light-produkter.

EnergiÖverskott
2014-06-16, 06:52
Jag tycker att light-utbudet i vårat land är rätt så bra bara att det kan skilja sig rejält från butik till butik. Mindre butiker tar inte sällan in enbart de drycker som garanterat säljer slut såsom Cola light/zero osv.

Pepsi max och Spirit Z tycker jag bäst om. Dricker säkert 1,5 liter/dag om man slår ut över ett år eller så.

R Scarpa27
2014-06-16, 08:06
Jag tror personligt.
Att uppflossandet av light läsk & cancerrisken & vissa (dieter som slagit igenom)
gjort att företagen satsat mindre på light.

Tror dock att light läsk är på uppåtväg igen då trender håller på att vända.

Säljer ju läsk där jag jobbar, & har märkt mycket skillnader på försälning varje år, som beror mycket på trender & media som folket läser & tror på allt.

när det gäller cola, har alltid standard sålt bäst.
light versionerna beställer vi inte in något mera, då zero säljer 10 ggr bättre.

& har märkt på senare att zero har stigit med några % i försäljning, sen kommer det alltid folk som påpekar att zero är värsta råttgiftet m.m

Dock är ju light & zero varianter dåligt ut utbud i Sverige om man jämför med många andra länder, därav beror mycket på att svensken dricker mest vanlig läsk.

Sen måste jag bara säga detta som jag stört mig mycket på...
Något en vanlig Svensson inte fattar, som man ofta hört är att de säger vid beställning.

Svensson: Du vet väl att light läsker är flera 100 ggr sötare än vanlig läsk!!!! över 300 ggr....

De fattar inte att sötningsmedel används i mkt mindre mängd för att få till samma sötningsgrad som socker alltså 300ggr mindre, därav kalorifritt.

De tror att läsken är 300ggr sötare, på allvar mkt vanligt fenomen.

Alltidxx
2014-06-16, 08:11
Det finns faktiskt vanilj coca-cola light ("zero") nu också (hittade på Coop) och jag blev i extas när jag såg det. Men sen när jag smakade den så var det som en axelryckning. Jag dricker mycket light och gillar det, men just på vaniljcolan som är min favvo så kommer jag dricka standardvarianten framöver, för skillnaden var för stor tyckte jag.

Depzon
2014-06-16, 08:52
Willys, Coop Forum, Coop Extra, Ica Kvantum = NADA! utöver det absoluta basutbudet. Vad fan är det här? Det är Göteborg alltså! En storstad, det ska väl för tusan kunna finnas ett utbud. Cider brukade det väl finnas en massa lightvarianter av också?

Googlade på Dr Pepper light och fick intrycket att det inte finns i Sverige, att nästan självaste grunddrycken är på väg bort.

mela
2014-06-16, 08:56
Har du kollat ICA Focus? Där finns mycket amerikanskt osv. Du måste nog snarare till en ICA Maxi än en Kvantum om du ska få lite utbud.

Willys & Coop har kasst utbud på väldigt mycket, så där är det inte konstigt att det inte finns.

Depzon
2014-06-16, 09:03
Jag kollade Focus för ett par veckor sedan men hade inte den här radarn särskilt ordentligt påslagen, men lämnade iaf läskavdelningen tomhänt med viss modfälldhet. Måste kolla igen ordentligt. Känns dock som att de hellre skulle ta in en amerikansk spejsad läsk med 99 g socker/100 g än t.ex. Portello light. (älskar Focus för deras utbud i övrigt)

Jag vet knappt var det finns något Ica Maxi, det ska jag kolla upp.

mela
2014-06-16, 09:04
Ah, jag köpte iofs aldrig läsk där men tänkte att de brukar ha rätt så bra utbud.

Du har Maxi på bl a Mölndalsvägen, mittemot Willys och i Allum.

Allum har light på olika smaksatta Cola och har haft Dr Pepper Light, vet dock inte hur det ser ut med trocadero osv, eftersom jag själv inte dricker det.

Depzon
2014-06-18, 22:50
Bingo på Ica Focus. De har Portello light och Trocadero light. Det är ju dock 7 kcal/100 g i dem. Kostade typ 18 kr + pant.

Ica Maxi vid Mölndalsvägen hade ingenting i den vägen!