handdator

Visa fullständig version : Pendlay rows dåligt vid högre rep?


Xtreme
2014-06-12, 23:10
Läst på flera ställen (utan att hitta någon anledning) att pendlay rows ska utföras med lägre rep (runt 5) och om man vill köra högre rep runt 10 är det bättre att välja klassisk skivstångsrodd. Även läst att pendlay rows fungerar bäst för styrka medan klassisk skivstångsrodd är bättre för massa.

Vad säger ni om det? Varför skulle inte pendlay rows vara lämpligt för 8-12 reptitioner? Att man gör en liten pause (stången på marken) kan jag se att det kanske är mindre optimalt för muskeltillväxt eftersom man förlorar anspänningen.

monsa123
2014-06-12, 23:27
Klart som sjutton den är bra att utföra med högreps också. Det gäller, som med alla övningar, att behålla fokus, form och intensitet.

Aping
2014-06-13, 12:42
Jag tror rekommendationen finns för att Pendlay anser att övningen ska göras för att träna explosivitet och att den träningseffekten försvinner om man går över 5 reps...

Kan ha med ojämn belastning för olika muskelgrupper att göra också, att ett visst schvung behövs för att inte trötta ut eller skada muskler som riskerar hamna i en utsatt position "för länge" i ett icke-explosivt utförande. Typ som att köra ryck/stöt långsamt. Blir ju bara fuckat.

Scorpionida
2014-06-14, 11:48
Intressant! Har själv gått över till pendeln från vanliga roddar. Är helt klart en explosiv övning, såsom apan sa, att köra fler än fem-sju rep tar bort en viktig komponent i övningen. Kan lika gärna köra vanliga roddar isf.

DieErste
2014-06-16, 14:28
är det att man drar upp ryggen en aning vid varje rep som skiljer den mot vanlig?

Scorpionida
2014-06-16, 14:34
är det att man drar upp ryggen en aning vid varje rep som skiljer den mot vanlig?

Nej. Du drar ned upp från marken med pararell rygg.

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/

DieErste
2014-06-16, 14:55
Nej. Du drar ned upp från marken med pararell rygg.

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/

aha, håller mig nog till mina vanliga stångroddar då :)

funderat på att köra arnolds variant med när man står upphöjt

för att gå on topic så kör jag både hög och lågreps (hypertrofidag 6x8-12 styrka 4*3-5)

känner dock att under 5 är svåt att få till bra teknik och ändå ta ut sig. kan köra 90*5-6 men kör jag högre vikt blir det att man drar med trapsen känns det som :/

Aping
2014-06-16, 16:37
Nej. Du drar ned upp från marken med pararell rygg.

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/
Nja, ländryggen är parallell och jobbar bara statiskt. Det ingår dock i övningen att man börjar med en krökning fr o m mellersta rygg och avslutar med full kontraktion i mellan- och bröstrygg.

Man ser det inte så tydligt i videon i din länk eftersom farbrorn är så grov och inte så rörlig. Jag har exempelvis en skillnad på minst 45 grader i vinkel mellan start- och slutposition för bröstryggen.

RassK
2014-06-16, 16:53
Övningen lämpar sig mer för explosivitet- och/eller styrkebaserade repsomfång. Stångrodd lämpar sig bättre för hypertrofi pga den konstanta anspänningen och excentriska portionen av rörelsen.

Om jag ska köra lågreps använder jag pendlay med dubbelpronerat grepp - om jag ska köra högreps använder jag stångrodd med supinerat grepp.

PureWhey
2014-06-16, 18:45
Övningen lämpar sig mer för explosivitet- och/eller styrkebaserade repsomfång. Stångrodd lämpar sig bättre för hypertrofi pga den konstanta anspänningen och excentriska portionen av rörelsen.

Om jag ska köra lågreps använder jag pendlay med dubbelpronerat grepp - om jag ska köra högreps använder jag stångrodd med supinerat grepp.

Så kör jag också.

Sheogorath
2014-06-16, 19:37
Det finns en sund anledning till att tänka att olika intervall är lämpliga för olika övningar som inte har med skaderisk att göra, också. Det handlar t.ex. om att olika stabiliserande muskler kan vara väldigt olika uthålliga. Om man vill köra höga reps i en övning där en mindre uthållig stabiliserande muskel är flaskhalsen kan man komma att behöva använda en så låg vikt att övningen blir kass för övningens målmuskel.

bertbert
2014-06-16, 21:25
Jag gillar att köra någon slags korsning mellan stångrodd och pendlayrodd efter att ha kluddat med alla möjliga varianter ett tag. Vi kan kalla min variant för bertrodd (bertrtrd?). Utförande:

-Starta från marken i varje repetition, död stång alltså
-Dra mot magen
-Pronerat grepp, en tumme ut från blanka området
-Höjer ryggen lätt under repetitionen i en sammansatt rörelse, alltså inte dra igång stången med enbart korsryggen men ändå involvera den dynamiskt
-Parkera stången nära benen i varje repetition!
-Explodera inte upp stången utan dra mjukt

På sätt och vis kan man säga att det blir en friviktsvariant av sittande kabelrodd. Fungerar också finfint om man står på en upphöjning för längre rörelse.

F Ultra
2014-06-16, 23:32
Nja, ländryggen är parallell och jobbar bara statiskt. Det ingår dock i övningen att man börjar med en krökning fr o m mellersta rygg och avslutar med full kontraktion i mellan- och bröstrygg.

Man ser det inte så tydligt i videon i din länk eftersom farbrorn är så grov och inte så rörlig. Jag har exempelvis en skillnad på minst 45 grader i vinkel mellan start- och slutposition för bröstryggen.

Varför ska man belasta kotorna i pendlays när det är fyfy i andra övningar? Skulle någon marka med bröstryggen på det viset så skulle ju folk reagera direkt, större vikt naturligtvis, men ändå?

Matsa
2014-06-16, 23:36
Varför ska man belasta kotorna i pendlays när det är fyfy i andra övningar? Skulle någon marka med bröstryggen på det viset så skulle ju folk reagera direkt, större vikt naturligtvis, men ändå?

Att kröka bröstryggen anser de flesta vara ok när man markar, det kan rentav vara en god idé för vissa då man får en kortare rörelse. Anledningen till att Pendlay vill att man kröker bröstryggen i startpositionen är dock inte att man kan lyfta mer vikt.

Aping
2014-06-16, 23:58
I marklyftsrörelsen har du andra, starkare, muskelgrupper som drar i vissa lägen och kan tvinga musklerna i övre kotpelaren till att utföra en negativ rörelse (och är det illa nog klämmer man diskar osv). Tänk dig att du gör ett marklyft och höften går upp snabbare än ryggen. Till slut har du helt böjd bröstrygg som ligger kota mot kota med en massa vikt hängande på. Det är kass. Eller åtminstone ett betydande riskmoment.

I denna rodden är muskelrörelsen som böjer kotpelaren i bröstryggen garanterat koncentrisk eller "positiv" (vet inte riktigt vad som är rätt begrepp) eftersom du börjar en bra bit över det "farliga" läget och drar dig därifrån. Så du kan inte hamna i något farligt extremläge för kotorna när vikten är tung.

Anders The Peak
2014-06-17, 07:05
Övningen är riktigt värdelös känns mer som en typ SAFE certifierad övning dvs bortkastad tid på gymmet tillsammans med en PT som är SAFE certifierad och har fått utbildningen betald av föräldrarna för att den verkade intressant...

lillmesen
2014-06-17, 08:18
Övningen är riktigt värdelös känns mer som en typ SAFE certifierad övning dvs bortkastad tid på gymmet tillsammans med en PT som är SAFE certifierad och har fått utbildningen betald av föräldrarna för att den verkade intressant...

Fast nu är väl övningen "framtagen" av Glenn Pendley? Ingen dålig coach i övrig? :)

anvihl
2014-06-17, 08:30
Jag kör pendley rodd med att dra stången precis nedanför bröstet så stången hamnar ungefär vid samma punkt som när jag bänkar. Det ger hela övre ryggen mer stryk, när jag ror mot naveln/magen så tycker jag bara min lats utvecklas och det är inte mitt mål med att köra rodd. Jag vill få hela ryggen utvecklad.

Tycker man generellt ser två olika sorters roddare på gymmet, en sort som har jätteutvecklade lats och underutvecklad övre rygg (jag tillhör den gruppen) och de som har tvärsom med underutvecklade lats och överutvecklad övre rygg. Den tidigare gruppen är de som faktiskt lärt sig använda sina lats, men som utvecklar en teknik för att maximera vikten på stången= ro mot magen med så kort lyftväg som möjligt och den senare gruppen är de som ser hur de med stora lats gör och försöker efterapa dom, men som inte kan använda sina lats så övre ryggen får göra allt jobb. Det är min analys i alla fall.

Anders The Peak
2014-06-17, 11:06
Fast nu är väl övningen "framtagen" av Glenn Pendley? Ingen dålig coach i övrig? :)
Och det är en garanti för att det inte är en skitövning :):)

Det finns andra effektivare övningar än den som är betydligt mindre påfrestande för ländrygg...

lillmesen
2014-06-17, 11:33
Och det är en garanti för att det inte är en skitövning :):)

Det finns andra effektivare övningar än den som är betydligt mindre påfrestande för ländrygg...

okej så det var den springande punkten till varför den sög häst? :)

Nämn övningarna du hade i åtanke :)

Scorpionida
2014-06-17, 14:09
Nja, ländryggen är parallell och jobbar bara statiskt. Det ingår dock i övningen att man börjar med en krökning fr o m mellersta rygg och avslutar med full kontraktion i mellan- och bröstrygg.

Man ser det inte så tydligt i videon i din länk eftersom farbrorn är så grov och inte så rörlig. Jag har exempelvis en skillnad på minst 45 grader i vinkel mellan start- och slutposition för bröstryggen.

Har läst av en farbror på internet att detta med böjlig rygg är inget man behöver lägga någon större vikt på. Olika människor har olika rörlighet, en gymnast kan böja sin rygg säkert ända till rumpan.

Bättre att fokusera att inte gunga med benen osv. Säger inte att du har fel dock, var och en har sina individuella skillnader. För egen del vill jag ändå hålla övningen så enkel som möjligt.

okej så det var den springande punkten till varför den sög häst? :)

Nämn övningarna du hade i åtanke :)

Hantelrodd kör jag när ländryggen tröttnar. Känns som dock att hantelrodd inte är alls lika "tung", så är lite skeptisk till den. Kanske bara mina egna förmodar ifs.

Anders The Peak
2014-06-17, 15:10
okej så det var den springande punkten till varför den sög häst? :)

Nämn övningarna du hade i åtanke :)

Det fungerar hur bra som helst med roddmaskin med bröststöd eller maskin rodd med eller utan stöd lite beroende på om man vill sträcka ut latsen eller köra den helt isolerad.

lillmesen
2014-06-17, 15:22
Det fungerar hur bra som helst med roddmaskin med bröststöd eller maskin rodd med eller utan stöd lite beroende på om man vill sträcka ut latsen eller köra den helt isolerad.

om man enbart har en skivstång då? Sälrodd? ;)

Anders The Peak
2014-06-17, 15:24
om man enbart har en skivstång då? Sälrodd? ;)

Antingen Dorian Yates Row tungt och Arnolds Row stretch och pump.

http://www.youtube.com/watch?v=rNjwZ1fxtCQ

http://www.youtube.com/watch?v=f3CqTvPls_Q

http://www.youtube.com/watch?v=rNjwZ1fxtCQ

http:/http://www.youtube.com/watch?v=f3CqTvPls_Q

lillmesen
2014-06-17, 15:26
Antingen Dorian Yates Row tungt och Arnolds Row stretch och pump.

Arnoldroddar = "vanlig" skivstångsrodd med mycket gung?

Xtreme
2014-06-17, 16:05
Anledningen att jag föredrar Pendlay framför vanliga rodd är att man hela tiden kan ha koll på sin rygg så att det inte mer liknar shrugs vid slutet av ett set när man börjar bli trött.

exevision
2014-06-17, 16:41
anledningen att jag föredrar pendlay framför vanliga rodd är att man hela tiden kan ha koll på sin rygg så att det inte mer liknar shrugs vid slutet av ett set när man börjar bli trött.

+1

filmjölk
2014-06-17, 16:59
Skivstångsroddar i alla dess former suger pung för oss som är feta om magen, ROM:en blir kort och kontraktionen dålig för att magen hamnar i vägen. Att köra med två hantlar istället för stång oavsett stel eller dynamisk rygg i rörelsen är att föredra tycker jag.

Sheogorath
2014-06-17, 19:18
Skivstångsroddar i alla dess former suger pung för oss som är feta om magen, ROM:en blir kort och kontraktionen dålig för att magen hamnar i vägen. Att köra med två hantlar istället för stång oavsett stel eller dynamisk rygg i rörelsen är att föredra tycker jag.

Stången berättar för dig att nu får du skärpa dig. Järnet ljuger inte.

;)

Sniggel
2014-06-17, 19:39
Jag gillar att köra någon slags korsning mellan stångrodd och pendlayrodd efter att ha kluddat med alla möjliga varianter ett tag. Vi kan kalla min variant för bertrodd (bertrtrd?). Utförande:

-Starta från marken i varje repetition, död stång alltså
-Dra mot magen
-Pronerat grepp, en tumme ut från blanka området
-Höjer ryggen lätt under repetitionen i en sammansatt rörelse, alltså inte dra igång stången med enbart korsryggen men ändå involvera den dynamiskt
-Parkera stången nära benen i varje repetition!
-Explodera inte upp stången utan dra mjukt

På sätt och vis kan man säga att det blir en friviktsvariant av sittande kabelrodd. Fungerar också finfint om man står på en upphöjning för längre rörelse.

Va fan det där är ju min variant (ffa det fetstilta känns som "personlig twist" som passar min biomekanik som handsken :P). Förutom sista punkten. Kör den rätt så explosivt ändå.

bertbert
2014-06-17, 19:57
Och det är en garanti för att det inte är en skitövning :):)

Det finns andra effektivare övningar än den som är betydligt mindre påfrestande för ländrygg...

Pendlayrodd är ju inte påfrestande för ländryggen eftersom man lägger ner stången mellan varje repetition. Ja, jag antar att man har någorlunda vettig styrkefördelning.

bertbert
2014-06-17, 19:58
Va fan det där är ju min variant (ffa det fetstilta känns som "personlig twist" som passar min biomekanik som handsken :P). Förutom sista punkten. Kör den rätt så explosivt ändå.

Kör jag den för explosivt kan jag hiva upp rätt stora vikter utan att involvera latsen så mycket. Gör jag den lite mjukare så kan jag involvera hela ryggen dynamiskt. Så tänker jag...

filmjölk
2014-06-17, 22:20
Stången berättar för dig att nu får du skärpa dig. Järnet ljuger inte.

;)

Japp. I just den övningen blir det väldigt tydligt, tur att man kan träna runt det :D

Aping
2014-06-17, 23:24
[...]Säger inte att du har fel dock, var och en har sina individuella skillnader. För egen del vill jag ändå hålla övningen så enkel som möjligt.[...]
Klart jag inte har fel, jag har inte haft någon åsikt i frågan eller kommit med något påstående :-) Reflekterade bara över att du sa raka (haha) motsatsen till vad Pendlay själv beskrivit i länken du postade, angående om ryggen ska böja sig eller ej under övningen. Han skriver att själva poängen är att inte ha en rak rygg - om man nu har rörlighet för det. Sorry om jag var otydlig.

spas
2014-06-18, 07:19
Japp. I just den övningen blir det väldigt tydligt, tur att man kan träna runt det :D

Järnet ljuger inte men det går att överlista, skön vetskap när man inte orkar ta tag i formen =). Nu blir det glass.

björne92
2014-06-18, 16:49
Jag kör i princip bara pendley row på lågreps (4-5) vilket funkat rätt bra för mig, sen kan ja köra sittande rodd eller latsdrag/chins för att få massa

Sniggel
2014-06-18, 18:26
Kör jag den för explosivt kan jag hiva upp rätt stora vikter utan att involvera latsen så mycket. Gör jag den lite mjukare så kan jag involvera hela ryggen dynamiskt. Så tänker jag...

Förstår det. Jag kör den så ibland också. Menar inte att det skulle vara sämre på något vis. Bara att jag inte gör så (vanligtvis/just nu). Men det beror ju också på att mitt primära mål med övningen just nu är att lyfta mer vikt i övningen. Lyfta för lyftandets skull så att säga.

bertbert
2014-06-18, 20:24
Lyfta för lyftandets skull så att säga.

Det känns både poetiskt och nyttigt. Jag gillar hur du tänker. :)

DieErste
2014-06-21, 16:43
Provade "Arnold rodd" idag, den får ersätta stångrodden på hypertrofi dagen!

Sheogorath
2014-06-21, 18:54
Provade "Arnold rodd" idag, den får ersätta stångrodden på hypertrofi dagen!

Stående övning i mina program. Grym övning. :thumbup:

exevision
2014-06-21, 20:10
Hur mycket tar Arnold rodden på nedre trapz och romber?
Jämfört med vanlig stångrodd och pendlay?

Sheogorath
2014-06-21, 20:20
Hur mycket tar Arnold rodden på nedre trapz och romber?
Jämfört med vanlig stångrodd och pendlay?

Något mer nedre traps (relativt sett: hur det blir i absoluta tal med tanke på den lägre belastningen kan jag inte svara på) men ingen roddövning är något man "ska" välja för nedre traps hur som helst.

exevision
2014-06-21, 20:23
Något mer nedre traps (relativt sett: hur det blir i absoluta tal med tanke på den lägre belastningen kan jag inte svara på) men ingen roddövning är något man "ska" välja för nedre traps hur som helst.

Är chins bättre för det?

Sheogorath
2014-06-21, 21:46
Är chins bättre för det?

Ja. Och dips. Axelpressar ska inte underskattas som generell trapsövning heller.

DieErste
2014-06-21, 22:35
Ja. Och dips. Axelpressar ska inte underskattas som generell trapsövning heller.

Så vill man bygga mer vidd är fokus på roddar att föredra?
(När vi pratar ryggövningar dvs)

Sheogorath
2014-06-22, 00:01
Så vill man bygga mer vidd är fokus på roddar att föredra?
(När vi pratar ryggövningar dvs)

Det funkar inte så. Du får med mellersta och (beroende på höftvinkel) till mindre del övre traps i roddar men inte i chins/latsdrag. Du får med erector spinae i roddar, men inte i chins/latsdrag. Roddar är överlag bättre för baksida axlar och rhomboidéer, chins/latsdrag eventuellt något bättre för teres major. Både tränar latsen bra. Osv.

F Ultra
2014-06-22, 21:37
I marklyftsrörelsen har du andra, starkare, muskelgrupper som drar i vissa lägen och kan tvinga musklerna i övre kotpelaren till att utföra en negativ rörelse (och är det illa nog klämmer man diskar osv). Tänk dig att du gör ett marklyft och höften går upp snabbare än ryggen. Till slut har du helt böjd bröstrygg som ligger kota mot kota med en massa vikt hängande på. Det är kass. Eller åtminstone ett betydande riskmoment.

I denna rodden är muskelrörelsen som böjer kotpelaren i bröstryggen garanterat koncentrisk eller "positiv" (vet inte riktigt vad som är rätt begrepp) eftersom du börjar en bra bit över det "farliga" läget och drar dig därifrån. Så du kan inte hamna i något farligt extremläge för kotorna när vikten är tung.

Jag antar också att hävstången vid bröstryggen kontra ländryggen gör att medan nästan obefintliga vikter ger stor påfrestning i länden så kan man lasta på ganska rejält innan bröstryggen blir ett problem? Och att Pendlay vill att man ska dra med bröstryggen för att träna den (övre lats?) dynamiskt och inte bara statiskt?