handdator

Visa fullständig version : Strunta i knäböj/köra endast marklyft?


Scorpionida
2014-06-12, 16:01
Hur vore det om man struntade helt i knäböj, och körde endast marklyft tre gånger i veckan?

Har nu nött på knäböj för att komma upp i riktiga vikter, hittils dock endast upp till 5*5 90 kg med godtagbar form. Har tänkt att bli mycket starkare i knäböj, så att jag orkar lyfta ordentliga vikter i marklyft senare under höst/vinter. Är nu dock sommar, och känns som en tid för sambaträning, d v s köra på vad man egentligen älskar, vilket är marklyft.

SÅ, hur vore det att endast köra marklyft? Kan man öka i benstyrka av detta? Eller MÅSTE man även ha knäböj i det hela för att även förbättra marklyftet? Vore det mao häderi att enbart köra marklyft?

Nackdelar/fördelar?

Stor Hård Ådrig
2014-06-12, 16:16
Marklyft tränar främst rumpa, ländrygg och baksida lår så dina quads kommer antagligen komma efter, så hade inte rekommenderat det. Men om du hatar böj kan du ju lägga in benpress eller liknande.

anvihl
2014-06-12, 16:21
Givetvis funkar det, men som sagt lär dina framsidor bli lidande så jag hade lagt in typ utfall/splitböj i ditt program om du skippar böjen och fokuserar på mark. Har du risiga knän kanske benpress funkar bättre.

lillmesen
2014-06-12, 17:48
Det beror på hur du kör marklyften, dvs hur pass långt ned du har röven i startläget :)

bighulken
2014-06-12, 18:16
du ökar på bra i benstyrka i mark.
dvs om du kör den ordentligt, går långt ner först å hämtar å sedan upp.Det beror på tekniken mkt också. sen har du sumo mark som tar bra på där böjen också tar. Variera mellan smalmark å sumo.

Scorpionida
2014-06-13, 17:07
Ok! Tack för svaren! :)

Mackie Messer
2014-06-13, 17:40
du ökar på bra i benstyrka i mark.
dvs om du kör den ordentligt, går långt ner först å hämtar å sedan upp.Det beror på tekniken mkt också. sen har du sumo mark som tar bra på där böjen också tar. Variera mellan smalmark å sumo.

Men om man börjar med höften/rumpan långt ner så börjar den sakta röra sig uppåt när man blir trött/vikten blir tyngre och det är inget bra eftersom stång ska upp innan rumpa/höft.

Och TS, har du äntligen klarat 90kgx5 så kanske du borde köra knäböj nån gång i veckan för annars är det stor risk att du bara tar 70kgx5 om tre månader när sommaren är slut. Och det är väldigt korkat om du vill träna med tunga vikter som du skriver i trådstarten.

sungun
2014-06-13, 17:44
Kanske komplettera med benspark å sissys för mera framsida?

Röda Björnen
2014-06-13, 17:55
Hur vore det om man struntade helt i knäböj, och körde endast marklyft tre gånger i veckan?

Har nu nött på knäböj för att komma upp i riktiga vikter, hittils dock endast upp till 5*5 90 kg med godtagbar form. Har tänkt att bli mycket starkare i knäböj, så att jag orkar lyfta ordentliga vikter i marklyft senare under höst/vinter. Är nu dock sommar, och känns som en tid för sambaträning, d v s köra på vad man egentligen älskar, vilket är marklyft.

SÅ, hur vore det att endast köra marklyft? Kan man öka i benstyrka av detta? Eller MÅSTE man även ha knäböj i det hela för att även förbättra marklyftet? Vore det mao häderi att enbart köra marklyft?

Nackdelar/fördelar?

Jag skulle säga att det kommer skada din progression i marklyft om du skippar knäböj, det ger så mycket fördelar i din övriga träning att köra knäböj.

Men gillar du den inte, så är det inget måste.

Edit; Tillägg att jag själv nu under en period haft problem med knäna kört mycket hög rep sumo mark istället för knäböj och under de här 3 veckorna bibehållit och ökat styrkan i böj.

Scorpionida
2014-06-13, 18:37
Ja, det får bli samba-knäböj för mig istället då under sommaren:)

Komma över 100 5*5 vore najs.