handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Främre höger axel är skadad, tips på vad det kan va?


Elgreco
2014-06-12, 10:19
Hej!

Har sen december månad haft problem med min högra axel. Har ont i framsidan av axeln. Varit på VC, kunde inte exakt säga vad som var fel. Varit hos en natrapat som gav mig stötbehandling. Han trodde det var en inflamation. Blev dock aldrig bättre av behandlingen så slutade efter 4-5 gånger.

Började därefter köra diverse rörlighets stretch övningar för axeln och rotationskuffar, vilket har gjort att jag nu kan köra alla muskelgrupper utan att få ont utom bröst. Där gör i princip allt ont.

Hur uppkom skadan? Körde lutande hantelpressar, tungt för att va för mig. När jag tryckt upp hantlarna tappade jag balansen och armarna vek sig bakåt. Lyckades dock få upp dem i position igen och utförde övningen. Axeln var dock aldrig den samma efteråt.

När uppkommer smärtan? När jag exempelvis kör hantelpress/bänk gör det ont i slutskedet av övning. Skulle jag köra axelpress eller militärpress gör det således ont i början av övningen. Gör även ont om jag ex. ska lägga upp något på en hylla.

Kunde som sagt till en början inte köra några drag övningar alls utan att få ont. Körde endast ben i 3-4 månader. Efter att jag börja stretcha kan jag dock köra de andra muskelgrupperna. Och när jag kör bröst gör det ont i övningarna, men det gör dock inte "ondare" dagen efter utan axeln är den samma. Vare sig bättre eller sämre.

Tips på vad det kan va samt hur kan jag bli bättre?

Vill verkligen kunna köra bröst igen!

Donkey Kong
2014-06-12, 10:36
Uppsök en sjukgymnast (gärna en som lyfter själv eller är kopplad till ett gym så de förstår problemet), få en diagnos och ett antal rehab-övningar.

Femöresgissning :
Skada - akut stress, klämd slemsäck. Inflammerad slemsäck (bursa). Rehabtid runt 6 månaders vila, eller 3 månaders rehab.

Personlig kommentar:
Nästa gång generellt sett - uppsök sjukgymnasten direkt, ta naprapaten/massören som tvåa.

Undvik alla smärtsamma övningar, utför endast rehabövningarna i början med mycket låg vikt eller endast kroppsvikt.

Brasklapp - inte alla kan köra bänkpress och hantelpress. Personligen är jag mycket dålig på bänkpress, axlarna gillar det ej, dock hantelpress så går det bra. Hur vet jag detta - jag skadar mig för ofta i bänkpress för att det skall vara värt att köra. Ta reda på vad som funkar för dig. :)

Elgreco
2014-06-12, 13:21
Tack för svaret, får väl boka en tid då hos någon lämplig sjukgymnast!

Skickat från min LT25i via Tapatalk