handdator

Visa fullständig version : Enkelt schema för ont om tid, missar jag något?


bagmol
2014-06-12, 09:45
Hej kollo!

Har fått min första unge för några månader sedan och har inte tid att springa på gymmet :( så har nu följt nedanstående schema ett tag

Dag 1: Marklyft och knäböj på gymmet
Dag 2: Vila
Dag 3: Armhävningar med blyvikter på ryggen samt chins/pullups. Passet körs i vardagsrummet.
Dag 4: Vila

Sen börjar jag om osv..

Så jag är på gymmet max var fjärde dag vilket gör att jag kan ta hand om min del av ansvaret hemma utan problem.

Men stora frågan, är det något jag missar med ovanstående schema eller får jag med hela kroppen?

Xtreme
2014-06-12, 11:51
Har du inte tid att gå till gymet mer än en gång i veckan eller vara på gymet särskilt länge? Har det med dagarna att göra skulle du kunna sänga in lite fler basövningar på dag ett som bänk, OH-press och rodd.

bagmol
2014-06-12, 12:40
Nej precis, innan gick jag ju varannan dag men nu var fjärde istället.

Tack för tippset ska fundera på militärpress och skivstångsrodd då

JO_NI
2014-06-13, 09:11
Jag är i samma situation. Har löst det med att skaffa en power rack i källaren. När lillen sover hinner man med ett bra pass om man är effektiv. Sen när baby monitorn börjar låta får man göra resten klart vid nästa tillfälle :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

svenbanan
2014-06-13, 10:10
Nej precis, innan gick jag ju varannan dag men nu var fjärde istället.

Tack för tippset ska fundera på militärpress och skivstångsrodd då

Om inte annat så kan du ju skaffa dig en TRX (eller bygga själv för en bråkdel av priset). Då kan du köra kroppsviktsrodd också, plus massa annat såklart.

Du kan ju göra nåt militärpressliknande om du kör handstående armhävningar (mot en vägg) också. Ett tips är dock att ha magen mot väggen och liksom "gå uppför väggen" för att komma i rätt position (snarare än att sparka upp till handstående med ryggen mot väggen). Betydligt behagligare att kunna göra en kullerbytta ut från väggen då man failar istället för att rasa ihop i en hög med bruten nacke.

filmjölk
2014-06-13, 10:31
Inte ha ångest över träningen nu, utan kör när du kan, de övningar du gillar och se träningen som en behaglig egentid istället för prestationsinriktad.

Vill du köra bicepscurls istället för böj på gymmet trots att det är ovettigt användande av den tiden, så skitsamma och kör curls ändå.

stemag
2014-06-13, 10:51
Inte ha ångest över träningen nu, utan kör när du kan, de övningar du gillar och se träningen som en behaglig egentid istället för prestationsinriktad.

Vill du köra bicepscurls istället för böj på gymmet trots att det är ovettigt användande av den tiden, så skitsamma och kör curls ändå.


Det är när man läser sådana här inlägg som man tycker att det borde finnas en gilla-knapp på kollo.

;)

Mackie Messer
2014-06-13, 13:58
Rent spontant känns det som att jag skulle iaf gjort så att vartannat gympass skulle jag kört bänkpress+marklyft och vartannat pass skulle jag kört militärpress+knäböj.

SirreASDF
2014-06-13, 14:09
Beroende på hur mycket tid du har när du väl är på gymmet, så skulle jag försöka få med mark, böj och bänk som prio 1. OH-pressen skulle jag skita i då jag tycker att bänken bygger bra med axlar. Om det finns tid över skulle jag lägga in dips också. Bänken kan väl plockas bort om du tycker att armhävningarna med extra vikt ger nog. (Så det är väl vad alla andra sagt!)

På ditt hemma pass skulle jag köpa in några hantlar från typ jula/biltema och försöka få in lite mer övningar, reversed flies för baksida axlar, kanske axelpressar, lite curls om du känner för det osv.

Det som gäller generellt när man har lite tid är väl att köra så mycket basövningar som möjligt och sen verkligen prioritera isolationsövningarna på det som släpar.

Leetsauce
2014-06-13, 15:01
Dom dagarna du kan ta dig till gymmet kanske något sånt här är relevant https://www.youtube.com/watch?v=pm-mYQ7a3xM