handdator

Visa fullständig version : Halvkropps 3-5 dagar i rad?


exevision
2014-06-12, 06:30
Mål med träningen: styrka i böj, mark och bänk.
Har som grund kört helkropps 3ggr i veckan med fokus på just böj, mark och bänk. Dock så drar passen ut på tiden ibland och jag får forcera den/de sista övningarna vilket gör att de inte utförs så bra som jag vill. Funderar på att börja med halvkropps. Med halvkropps känner jag att jag får fokusera mer på övningarna och det utan att passen blir för långa. Veckorna ser lite olika ut för mig, men oftast är det måndag, onsdag och fredag som är fasta träningsdagar. Men jag har ofta möjlighet till att träna 1-2 dagar mer. Det innebär att jag isf skulle träna halvkropps 3-5 dagar i rad. Skulle det fungera, så länge jag anpassar intensitet och volym?

Grunden för passen skulle vara så här och ordningen av övningarna varieras per pass:

Under:
Knäböj
Frontböj
Marklyft

Över:
Bänkpress
Militärpress
Rodd
Chins

koncept
2014-06-12, 07:27
Det ser vettigt ut.

Räkna på det totala antalet set och reps du tänkt göra med det nya programmet och jämför med det du gjorde tidigare. Sätt sedan den totala volymen för varje lyft för hela veckan lite högre än det förra programmet.

Lägg till några stödövningar eller varianter på grundlyften så blir det bra, ex hantelpress, utfall och good morning som stödövningar och pausböj, pausbänk och kanske upphöjda mark om du har svårt att öka i grundlyften.

exevision
2014-06-12, 16:27
Bump.
Fler tankar om detta?

Coolya
2014-06-17, 19:05
Ja självklart går det och du är inne på rätt spår med att variera intensitet och volym. Du skulle kunna köra 2 lätta pass och 2 tunga pass t.ex.

Ajemän
2014-06-17, 19:28
Jag kör halvkropp varje dag som bas, men ibland blir det lite slitsamt för vissa kroppsdelar, så kanske hoppar över mark ett pass, eller bara kör axlar/triceps eller ben nåt pass...etc
Eftersom frekvensen blir så hög så kan man köra lite randompass ibland, gå efter vad man är sugen på och så.
Vilar var 10e dag kanske...

Det kräver att man har god teknik, känner sin kropp hyffsat och anpassar lite efter det, men resultatmässigt har det aldrig gått så bra som det gör :)


Sent from my D6503 using Tapatalk

exevision
2014-06-18, 05:58
Jag kör halvkropp varje dag som bas, men ibland blir det lite slitsamt för vissa kroppsdelar, så kanske hoppar över mark ett pass, eller bara kör axlar/triceps eller ben nåt pass...etc
Eftersom frekvensen blir så hög så kan man köra lite randompass ibland, gå efter vad man är sugen på och så.
Vilar var 10e dag kanske...

Det kräver att man har god teknik, känner sin kropp hyffsat och anpassar lite efter det, men resultatmässigt har det aldrig gått så bra som det gör :)


Sent from my D6503 using Tapatalk

Så är min tanke. Tex att bara köra en knäböjsvariant lätt vissa pass.

Ajemän
2014-06-18, 20:58
Så är min tanke. Tex att bara köra en knäböjsvariant lätt vissa pass.
Kör på. Basövningar och hög frekvens är en väldigt bra bas i styrketräning.