handdator

Visa fullständig version : Köpa ny cykel


Pudzianovski
2014-06-11, 19:18
Fasen vad det var svårt!

En vanlig citycykel/stadscykel/gubbcykel----modell vanlig.

Jag har en 10 år gammal Monark som är på väg till graven. Kollat på lite nytt. Cresent, Merida och King. Meridan var riktigt skön. Men de kostar ju en del. 5-6 tusen spänn på en cykel som jag inte cyklar överdrivet mycket på eller långt. En biltemacykel kostar hälften. Någon som är lite insatt!?

Är det verkligen värt att lägga dubbla priset? Vad är det som skiljer? Tankar? :confused:

bb X
2014-06-11, 23:45
Fasen vad det var svårt!

En vanlig citycykel/stadscykel/gubbcykel----modell vanlig.

Jag har en 10 år gammal Monark som är på väg till graven. Kollat på lite nytt. Cresent, Merida och King. Meridan var riktigt skön. Men de kostar ju en del. 5-6 tusen spänn på en cykel som jag inte cyklar överdrivet mycket på eller långt. En biltemacykel kostar hälften. Någon som är lite insatt!?

Är det verkligen värt att lägga dubbla priset? Vad är det som skiljer? Tankar? :confused:

Dom som kostar är dom som rullar 10km på ett tramp :)

Själv så skulle jag inte gjort det, går knappt att cykla mer än 4-5 månader per år innan bilen lockar mer.

BlötSnö
2014-06-11, 23:48
Ska du vara ekonomisk så tar du pengarna du skulle lagt på en biltemacykel och köper en begagnad märkescykel.
Begagnad kvalitet > Nytt av osäker kvalitet.

Pudzianovski
2014-06-12, 10:32
Själv så skulle jag inte gjort det, går knappt att cykla mer än 4-5 månader per år innan bilen lockar mer.

Fattade inte riktigt vad du menar? ska jag inte köpa en cykel eftersom jag ändå kommer vilja åka bil om 4-5 månader?

Jag har cyklat sedan jag var liten. Tror inte det kommer förändras bara sådär.


Ska du vara ekonomisk så tar du pengarna du skulle lagt på en biltemacykel och köper en begagnad märkescykel.
Begagnad kvalitet > Nytt av osäker kvalitet.

Ja, jag har kollat på begagnat men inte hittat något vettigt i närheten där jag bor ännu. Annars är absolut ett bra alternativ och jag kollar blocket då och då! :)

Kristus
2014-06-12, 10:35
Skippa den billigare cykeln... Jag köpte en cykel på biltema och det märktes snabbt att dom sparar in pengar på kvalitet. Ekrar gick av, växlar krånglade, det ena problemet efter det andra.

Pudzianovski
2014-06-12, 10:41
Skippa den billigare cykeln... Jag köpte en cykel på biltema och det märktes snabbt att dom sparar in pengar på kvalitet. Ekrar gick av, växlar krånglade, det ena problemet efter det andra.

Ja, det verkar finnas väldigt många åsikter om de billiga cyklarna. En del verkar supernöjda och en del inte alls. Jag vet inte vad som faktiskt skiljer åt. Misstänker att det är ganska mycket samma skit på alla cyklar. Jag kan ju trots allt köpa två billiga jämfört med en dyr så att säga ;)

hahavaffan
2014-06-12, 10:41
Köp myyyycket hellre en bättre begagnad kvalitetscykel än skräpet från Biltema etc. Dom rostar sönder på en sommar, helt ärligt.

Duffman
2014-06-12, 11:51
Jag kan ha fel, men var det inte just Biltemas cykel som ramen gick av på när de testade den i Råd & Rön? Livsfarligt för fan...

Piranha
2014-06-12, 11:59
Har själv just köpt en Cykel så mina tankar.


Kroppsvikt, ju högre ju bättre kvalle på cykeln.

Ramstorlek (din längd )

Sträckor, hur långt skall du cykla stöten (antal växlar) sittställning

Underlag, asfalt grus ??

Budget ?



För min del blev det en Bianchi Camaleonte 3

http://www.cykellagret.se/productfiles/images/1/158678ee-ae18-4604-936a-86a8d4efa8b4_large.jpg

XXXL
2014-06-12, 12:21
Piranha hur funkar det med en rejäl böjröv när man sitter på en sån där? Sadeln ser väldigt liten ut.

Pudzianovski
2014-06-12, 12:22
Har själv just köpt en Cykel så mina tankar.

Kroppsvikt, ju högre ju bättre kvalle på cykeln.
Ramstorlek (din längd )
Sträckor, hur långt skall du cykla stöten (antal växlar) sittställning
Underlag, asfalt grus ??
Budget ?

För min del blev det en Bianchi Camaleonte 3


Bianchin var riktigt snygg! (men inte vad jag tänkte mig)

Tänker mig modell citybike/hybrid. 3-7 växlar.
Cyklar korta sträckor och mest stadsturer på asfalt. Från och till jobb 1 km.
Pakethållare är ett måste.
Budget cirkus max 6000. Men helst en bra bit under.

King Grub
2014-06-12, 12:24
Piranha hur funkar det med en rejäl böjröv när man sitter på en sån där? Sadeln ser väldigt liten ut.

Det är breda damsadlar man får träsmak av.

Oxe
2014-06-12, 12:36
Piranha hur funkar det med en rejäl böjröv när man sitter på en sån där? Sadeln ser väldigt liten ut.

tänk prostatamassage, sen är vi alla olika i vad vi tycker om :booty:

Piranha
2014-06-12, 12:40
tänk prostatamassage, sen är vi alla olika i vad vi tycker om :booty:

Aha men dom häringa har en skåra i mitten så man skall slippa problemen, fast jag tror man kommer behöva härda röven rejält för den där, cykeln i sig skall vara god för 140 kg.

Piranha
2014-06-12, 12:44
Piranha hur funkar det med en rejäl böjröv när man sitter på en sån där? Sadeln ser väldigt liten ut.

Det är röven som skall härdas...

Nordenator
2014-06-12, 12:54
Stämmer in med kören. Köp en bra cykel (ny eller beggad) istället för något skräp från biltema. Det är så jävla mycket skönare att cykla med en cykel som går lätt istället för att trampa fram med en bandvagn.

Juxta
2014-06-12, 13:48
Bra tråd. Är precis inne på samma spår. Men har ingen aning vad som är bra och inte. Är egentligen inte beredd att lägga mer än 2000kr på en cykel, begagnad.
Just nu cyklar jag på tjejens damcykel fram och tillbaka till jobbet, sammanlagt 90min. Träsmak och ont i röven och gamla tanter cyklar om mig.
Eftersom lilltjejen snart blir tillräckligt gammal vill man ju ha pakethållare också så man kan montera barnstol.

Förslag? Hittar ju några cyklar på Blocket(Stockholmsområdet), men de kan ju lika gärna vara skräp för nån som noll koll.

http://www.blocket.se/stockholm/Herrcykel_Svalan_28__3_vaxlar_las_54426442.htm?ca= 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Helt_ny_26__Citybike___Pinewood__City_6000__544216 21.htm?ca=11&w=1

?!

Piranha
2014-06-12, 14:47
Bra tråd. Är precis inne på samma spår. Men har ingen aning vad som är bra och inte. Är egentligen inte beredd att lägga mer än 2000kr på en cykel, begagnad.
Just nu cyklar jag på tjejens damcykel fram och tillbaka till jobbet, sammanlagt 90min. Träsmak och ont i röven och gamla tanter cyklar om mig.
Eftersom lilltjejen snart blir tillräckligt gammal vill man ju ha pakethållare också så man kan montera barnstol.

Förslag? Hittar ju några cyklar på Blocket(Stockholmsområdet), men de kan ju lika gärna vara skräp för nån som noll koll.

http://www.blocket.se/stockholm/Herrcykel_Svalan_28__3_vaxlar_las_54426442.htm?ca= 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Helt_ny_26__Citybike___Pinewood__City_6000__544216 21.htm?ca=11&w=1

?!


Fattar inte vad det är, varför står beggade cyklar så högt i kurs?

Juxta
2014-06-12, 14:47
Fattar inte vad det är, varför står beggade cyklar så högt i kurs?

Det är sommarsäsong kanske.

spoon
2014-06-12, 14:59
Jag köpte en Merida för någon månad sedan. Modellen hette "speed" eller något sånt. Det är smala däck, inga dämpare och rakt styre. Lätt-trampad som fan. Nu är det kul att cykla. Så jag röstar för en liknande cykel om du inte ska ut i skog och mark.

J.V
2015-05-26, 13:20
Jag har för mig att det ska finnas en "vi som cyklar eller tänker börja göra det"-tråd men jag lyckas inte hitta den så jag bumpar denna istället.

Jag är less på att sitta på buss och tåg 30-90 minuter enkelväg till skola och jobb så jag tänker köpa en cykel. Inget jätteavancerat, tänkte mig max 2500kr, 3500 om det är något riktigt jävla kap. Någon pendlar/räsergrej.

- Vad ska man ha för storlek på ramen när man är 183cm lång?
- Sträckorna blir i vanliga fall 7-25km, hur viktigt är det att ha 21 växlar? Eller går det med 7? Förutom en mountainbike i åldern när det var coolt att cykla på bakhjulet har jag bara haft gamla tantcyklar så jag har ingen aning om hur växlarna är på sådana här pendlar/räsercyklar är och känns. Jag har en 2km lång, brant backe när jag ska till både skola och jobb så en riktigt lätt växel är ett måste i alla fall. :D Annars hyfsat plant, bara asfalt.
- Pedalerna. Bör man ha sådana där som kan haka fast pjuxen på eller är det skitsamma på mina distanser? Vill helst inte behöva de extra skorna att släpa runt på när man väl är framme men jag är inte helt emot, vill inte hata varenda minut på cykeln.

Har kollat lite och de märkena i den prisklassen här i Australien är Reid, Condor, Osprey och CREATE. Specialized och Bianchi finns om man har tur. Något märke man för fokusera på och/eller undvika?

cero
2016-03-01, 19:16
Vad är det absolut billigaste man kan få en ny herrcykel för? Finns det billigare än Biltema?

en stor stark
2016-03-11, 10:08
Jag vill inte starta ny tråd så jag testar här. Hade tänkt köpa en mountainbike i tid tills att det blir lite varmt. Cykla ut någonstans och campa/klättra/grilla är väl planen.
Men hur hittar man en bra mountainbike? Vad är det man ska kolla på? Målet är att cykla i halvtuff terräng men ändå inte extrem terräng (bra och detaljerad förklaring, jag vet). Och hur mycket kan det kosta då? Jag tänker att jag är nybörjare och inte behöver någon överdrivet bra cykel men jag vill ändå ha en som passar och som är duglig.
Kanske finns någon sida med bra information?

snej
2016-03-11, 11:19
Jag cyklar året runt, har en citymountainbike från Biltema som har några år på nacken. Tung som stryk och och växlar och bromsar strular, ska investera i en dyrare cykel snart. Cyklar man hela vintern som jag gör så är det definitivt värt det..

Snubben
2016-03-11, 11:34
Köp cykel på polisen utförsäljning av stöldgods. Du får en hybridcykel för max 1000 SEK, praktiskt taget ny..

unsuspected
2016-03-11, 22:34
Jag vill inte starta ny tråd så jag testar här. Hade tänkt köpa en mountainbike i tid tills att det blir lite varmt. Cykla ut någonstans och campa/klättra/grilla är väl planen.
Men hur hittar man en bra mountainbike? Vad är det man ska kolla på? Målet är att cykla i halvtuff terräng men ändå inte extrem terräng (bra och detaljerad förklaring, jag vet). Och hur mycket kan det kosta då? Jag tänker att jag är nybörjare och inte behöver någon överdrivet bra cykel men jag vill ändå ha en som passar och som är duglig.
Kanske finns någon sida med bra information?

Skulle kolla på tyska internetcyklar typ Canyon eller Radon. Mer kunskap hittar du på happyride forumet.

Klein
2016-03-11, 22:58
Vad hände med gamla svenska kvalitetsmärken som Skeppshult (http://www.skeppshult.se/sv/)? Fortfarande bra? Jag minns att dessa cyklar höll i vått och torrt under hela barndomen och håller ännu ihop.

mattilainen
2016-03-11, 23:19
Jag vill inte starta ny tråd så jag testar här. Hade tänkt köpa en mountainbike i tid tills att det blir lite varmt. Cykla ut någonstans och campa/klättra/grilla är väl planen.
Men hur hittar man en bra mountainbike? Vad är det man ska kolla på? Målet är att cykla i halvtuff terräng men ändå inte extrem terräng (bra och detaljerad förklaring, jag vet). Och hur mycket kan det kosta då? Jag tänker att jag är nybörjare och inte behöver någon överdrivet bra cykel men jag vill ändå ha en som passar och som är duglig.
Kanske finns någon sida med bra information?
Intersport, cykelhuset, annan butik och fråga. En cykel för 6500 kommer du långt med, speciellt som nybörjare. Du får ok grejer helt enkelt. Man får vad man betalar för.

BJM
2016-03-12, 00:26
Många cykelbutiker har fjolårsmodellerna på rea. Sällan de lägger ut allt på nätet dessutom. Besök några butiker och det finns garanterat cyklar nedsatta till halva priset eller mer.

Cykelfolk är väldigt kåta på att ha senaste modell etc. Jag har själv köpt både utgående modell ny till vansinnigt bra pris samt en 6 månader gammal beggad cykel till mindre ön halva priset. :)

Snobbe
2016-04-05, 09:36
Jag har inte ägt en cykel på 10år men gillade att cykla när jag var yngre. Vad borde man skaffa för typ av cykel om man vill kunna pendla till jobbet men även kanske motionera lite på den? Är det värdelöst med en singlespeed isåfall eller vad skulle rekommenderas?

Funderar på att dra till någon cykelbutik o se om de har några begagnade, kan man få en helt ok begagnad för 2-4k?

banalban
2018-05-23, 02:42
https://www.blocket.se/goteborg/Cannondale_racer_strl_60_79228375.htm?ca=15&w=1

https://www.blocket.se/goteborg/Apollo_Ultimate_78652462.htm?ca=15&w=1


Eller Merida ride 91
2014
För 5000:-

Vilken och varför?

Kurash
2018-05-23, 07:31
Vad vill du ha cykeln till?
Det ena är en racer det andra en pendlarhoj. Hade inte betalat pengarna de begär för någon av dem dock.

banalban
2018-05-23, 08:29
Vad vill du ha cykeln till?
Det ena är en racer det andra en pendlarhoj. Hade inte betalat pengarna de begär för någon av dem dock.

Okok, egentligen en pendlarhoj. Men racer går ju undan. Vilken hade du valt och till vilket pris, om du måste? :)

Kurash
2018-05-23, 08:40
Jag hade tagit Cannondale. Det är ett riktigt märke, och trots den otroliga blandningen av komponenter så är det iallafall riktiga växlar och bromsar.
10-delade 105-reglage är inte dom vassaste, men ingen katastrof för en pendlarcykel. Rätt shyssta hjul också. Den är inte särskilt dyr, men inte direkt billig heller. Jag hade nog börjat på 3000 och sen kanske gått upp till 4000 om han verkligen inte vill släppa den och du känner att den kommer passa dig bra.

banalban
2018-05-23, 08:55
Jag hade tagit Cannondale. Det är ett riktigt märke, och trots den otroliga blandningen av komponenter så är det iallafall riktiga växlar och bromsar.
10-delade 105-reglage är inte dom vassaste, men ingen katastrof för en pendlarcykel. Rätt shyssta hjul också. Den är inte särskilt dyr, men inte direkt billig heller. Jag hade nog börjat på 3000 och sen kanske gått upp till 4000 om han verkligen inte vill släppa den och du känner att den kommer passa dig bra.

Tack för dina råd :)

speedy83
2018-05-23, 09:25
Jag hade tagit Cannondale. Det är ett riktigt märke, och trots den otroliga blandningen av komponenter så är det iallafall riktiga växlar och bromsar.
10-delade 105-reglage är inte dom vassaste, men ingen katastrof för en pendlarcykel. Rätt shyssta hjul också. Den är inte särskilt dyr, men inte direkt billig heller. Jag hade nog börjat på 3000 och sen kanske gått upp till 4000 om han verkligen inte vill släppa den och du känner att den kommer passa dig bra.

Kan nog bara instämma med passus att för en total nybörjare så är 105 helt ok, det är ju en "mitten" linje hos Shimano så man behöver absolut inte hetsa om ultegraprylar eller Dura Ace det första man gör kan jag tycka. Gillar man det och trivs med att cykla så kan man uppgradera senare. Känns ju trist att veta att man redan sitter på "top of the line" prylar dag 1 :)

Bob90
2018-05-23, 09:50
Jag hade tagit Cannondale.

+1, Cannondale gör ruskigt bra ramar. Har faktiskt inte ens sett Apollo som cykeltillverkare förut och kan inte uttala mig om dem.

banalban
2018-05-24, 04:16
Och mina herrar, om man lägger in den här;
https://www.blocket.se/goteborg/Raleigh_RX_Elite_Cyclo_X_Bike_2016__ny_2017__79379 162.htm?ca=15&w=1

Förändrar det ert val?

Kurash
2018-05-24, 07:38
Och mina herrar, om man lägger in den här;
https://www.blocket.se/goteborg/Raleigh_RX_Elite_Cyclo_X_Bike_2016__ny_2017__79379 162.htm?ca=15&w=1

Förändrar det ert val?

Sora och tektro är inget att skryta med. Den är dessutom mycket mindre än Cannondalen. Hur lång är du? Det viktigaste är att ha en cykel som passar. Även om ramen ser lite fräsig ut är det inget jag lagt pengar på, särskilt eftersom det verkar vara nån slags semi-CX med dubbdäck?

banalban
2018-05-24, 08:57
Sora och tektro är inget att skryta med. Den är dessutom mycket mindre än Cannondalen. Hur lång är du? Det viktigaste är att ha en cykel som passar. Även om ramen ser lite fräsig ut är det inget jag lagt pengar på, särskilt eftersom det verkar vara nån slags semi-CX med dubbdäck?192cm

Okok, tusen tack

banalban
2018-05-24, 13:14
Merida Ride 91 från 2014
Sista frågan :)

Är den något att ha och vilken prislapp begagnad?

VoDaresVins
2019-04-24, 11:23
Återvinner denna gamla tråd igen.
Är det nån som testat på att helt byta ut växlar och drev på en äldre cykel? Har inte kollat kostnaderna än så vet inte om det är värt det.
Jag har en Nishiki hybrid som är ca. 17 år gammal. För några år sen fick den sig en smäll så växeldelen (kan inga facktermer) blev helt inböjd i bakhjulet. Fick den rätt bra uträtad igen, har jag trott. Lånade dock kompisens Nishiki hybrid nyligen och märkte hur mycket lättare den gick att trampa än min. Så funderar nu på att byta allt utom ram, bromsar och hjul.
Undrar nu om det är svårt att byta allt det här själv och att få växlar injusterade rätt. Vill undvika risken att jag kastar bort pengar på komponenterna och det sedan inte blir bra i slutändan. Skulle ju dels vara klart billigare än att byta cykel och samtidigt är det ju inget fel på övriga delarna.

d1anny2
2019-04-24, 17:10
Återvinner denna gamla tråd igen.

Är det nån som testat på att helt byta ut växlar och drev på en äldre cykel? Har inte kollat kostnaderna än så vet inte om det är värt det.

Jag har en Nishiki hybrid som är ca. 17 år gammal. För några år sen fick den sig en smäll så växeldelen (kan inga facktermer) blev helt inböjd i bakhjulet. Fick den rätt bra uträtad igen, har jag trott. Lånade dock kompisens Nishiki hybrid nyligen och märkte hur mycket lättare den gick att trampa än min. Så funderar nu på att byta allt utom ram, bromsar och hjul.

Undrar nu om det är svårt att byta allt det här själv och att få växlar injusterade rätt. Vill undvika risken att jag kastar bort pengar på komponenterna och det sedan inte blir bra i slutändan. Skulle ju dels vara klart billigare än att byta cykel och samtidigt är det ju inget fel på övriga delarna.

Inledningsvis nää det är inte svårt. Men som med vad som helst, så tar det en stund att sätta sig ini hur man gör.

Trivs du med cykeln i övrigt? Jag har en Crescent Oden från 2000 som genomgått behandlingen två gånger. Är helnöjd. Senast köpte jag begagnade men fräscha delar från happyride till en låg kostnad.

Men. Om hjulen är gamla och osmorda skulle de må bra av att lämnas in och bli servade. Jag hade nog köpt begagnade kvalli-grejer, monterat rasket enligt diverse böcker och YouTube-videos, blivit hyfsat nöjd och sedan lämnat in den på helservice i cykelbutik. Brukar kosta under tusenlappen. Då går vederbörande igenom allt, fixar och smörjer upp lager i hjul etc.

[emoji3522]

VoDaresVins
2019-04-24, 18:19
Inledningsvis nää det är inte svårt. Men som med vad som helst, så tar det en stund att sätta sig ini hur man gör.

Trivs du med cykeln i övrigt? Jag har en Crescent Oden från 2000 som genomgått behandlingen två gånger. Är helnöjd. Senast köpte jag begagnade men fräscha delar från happyride till en låg kostnad.

Men. Om hjulen är gamla och osmorda skulle de må bra av att lämnas in och bli servade. Jag hade nog köpt begagnade kvalli-grejer, monterat rasket enligt diverse böcker och YouTube-videos, blivit hyfsat nöjd och sedan lämnat in den på helservice i cykelbutik. Brukar kosta under tusenlappen. Då går vederbörande igenom allt, fixar och smörjer upp lager i hjul etc.

[emoji3522]

Låter som ett bra tips att lämna in på service efter montering för att få allt tiptop. Kollade lite på priser så i runda slängar 200€ vore det att uppgradera de här delarna till samma som på en ny cykel i 800 eurosklassen. Visserligen får jag inte skivbromsar men tycker de hugger tillräckligt bra ändå. (Det var så cykeln blev trasig, en klåpare som lånade den och nöp i handbromsen...).
Ska kolla på youtube i förväg för att förstå bättre vad allt som behövs. Är nog annars rätt händig men var ändå orolig om hur svårt det är att få allt perfekt justerat men låter ju positivt att du lyckats.

d1anny2
2019-04-24, 19:19
Låter som ett bra tips att lämna in på service efter montering för att få allt tiptop. Kollade lite på priser så i runda slängar 200€ vore det att uppgradera de här delarna till samma som på en ny cykel i 800 eurosklassen. Visserligen får jag inte skivbromsar men tycker de hugger tillräckligt bra ändå. (Det var så cykeln blev trasig, en klåpare som lånade den och nöp i handbromsen...).

Ska kolla på youtube i förväg för att förstå bättre vad allt som behövs. Är nog annars rätt händig men var ändå orolig om hur svårt det är att få allt perfekt justerat men låter ju positivt att du lyckats.Vad har du hittat för delar? Länka den hör så kan vi kasta ett öga.

Jag har inte heller skivbromsar. Trivs bra med det. Att ställa in växelpositioner fram och bak kan vara lite bökigt och tidskrävande, men inte så svårt om man är metodisk.
Ett tips är att man sällan använder 3 klingor fram. Behåller du vevpartiet eller ska du ha nytt? Isåfall kan det vara en poäng att köpa ett med endast en klinga fram och typ 8-9 bak beroende på hur mycket plats det är på kassettbodyn.

Ytterligare en bra grej med att fixa befintlig cykel är att den blir långt mindre stöldbegärlig än en ny cykel. Funkar med ett vikbart biltema-lås då!

Bra guide för delar av det du vill göra:
https://www.cykloteket.se/cyklopedin/mektips-byte-av-kedja-och-kassett/

d1anny2
2019-04-24, 19:21
Glömde nämna. Räkna med att behöva köpa verktyg för ett par hundringar...

VoDaresVins
2019-04-24, 20:35
Tack för tillläggskommentarerna. Jag kollade på delarna här (https://www.bike-discount.de/en/shimano), för att veta ungefär men kollade inte än om de levererar utomlands. Delarna jag kollade på var Shimano Deore. Måste dock läsa på lite så jag verkligen får rätta storlekarna till min ram. Den här cykeln (https://www.melesbike.fi/se/hybrik-501.html) såg jag som exempel.
Hade nog också tänkt byta vevpartiet. Har för mig jag hört det löns att byta allt så inte ny kedja nöts onödigt på gammalt drev och sen igen nöter bakdreven snabbare. Vet inte hur mycket fakta som ligger bakom det.
Vill nog ha växlar fram med, men skulle väl räcka med två drev då främre ettan blir nästan aldrig använd. Cykeln ska ja pendla med (om jag kan med mitt höftproblem) så vill kunna komma upp i bra fart men också tackla de brantare backarna på vägen.

Bob90
2019-04-24, 21:01
Ja alltså om man har bra ram (krävs dock att det finns rätt hål och dimensioner på ramen för det man vill "bygga om" den till) och hjul så tjänar man garanterat på att köpa alla andra delar så länge man tycker det är värt att lägga ner tiden och arbetet.

Den här sidan innehåller stört mycket värdefull kunskap om cyklar på samma ställe: https://www.sheldonbrown.com/articles.html

d1anny2
2019-05-01, 20:25
Fick du tag i något? Hux flux måste jag själv göra samma sak med min cykel. Blir alivio över hela linjen förutom kedjan som blir kmc. Landar på 900kr hos chainreaction.
Har du monterat ditt?
Mvh

VoDaresVins
2019-05-02, 07:50
Fick du tag i något? Hux flux måste jag själv göra samma sak med min cykel. Blir alivio över hela linjen förutom kedjan som blir kmc. Landar på 900kr hos chainreaction.
Har du monterat ditt?
Mvh

Jag har inte beställt nåt än. Blev lite knäckt när jag insåg att växelreglagen var integrerade med bromshandtagen på Nexusserien som jag har. Måste läsa på lite mera om jag kunde fortsätta använda de, alltså att ändå byta själva växlarna men använda gamla reglagen.
Vad allt får du för 900kr? Lät förmånligt jämfört med det jag kollat på.
En annan grej som jag ännu lämnade att fundera på är om jag kunde undvika byta hela vevpartiet och bara byta dreven istället. Som du föreslog skulle jag klara mig utan 3 drev fram, så måste kolla närmare om jag skulle kunna ändra nuvarande till bara 2 drev.

d1anny2
2019-05-02, 08:17
Jag har inte beställt nåt än. Blev lite knäckt när jag insåg att växelreglagen var integrerade med bromshandtagen på Nexusserien som jag har. Måste läsa på lite mera om jag kunde fortsätta använda de, alltså att ändå byta själva växlarna men använda gamla reglagen.

Vad allt får du för 900kr? Lät förmånligt jämfört med det jag kollat på.

En annan grej som jag ännu lämnade att fundera på är om jag kunde undvika byta hela vevpartiet och bara byta dreven istället. Som du föreslog skulle jag klara mig utan 3 drev fram, så måste kolla närmare om jag skulle kunna ändra nuvarande till bara 2 drev.

Tjena. Jag har också integrerade reglage. De behöver man vanligtvis inte byta, oftast endast vajer och hölje om man känner för det.
Vevparti måste du inte byta, men lagret är viktigt att ha fräscht. Möjligt att detta passar:
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/shimano-un26-square-taper-bottom-bracket/rp-prod34652
Som du säger räcker det nog att ersätta en krans eller två, dock är dessa inte så dyra som du ser nedan i mitt upplägg.

För min del kommer jag att ta bort mitt vänstra reglage och ersätta med endast broms. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190502/bf9c0465802f14bfc3d51e2f833aab6d.jpg

delta_mats
2019-05-02, 08:32
Tja!
Jag ska cykla vätternrundan nästa år, 2020. Tänkte försöka hitta en cykel redan i höst, helst en bättre begagnad.
Jag har dock lite svårt att veta vad man får för pengarna. Säg att jag är beredd att lägga mellan 15-20k.

Jag är 188 cm lång och om jag förstår det rätt ska jag ha en ramstorlek på 57-58. Något mer man ska tänka på?

Vilka cykelmärken är bra? Vilka växlar mm är bra eller mindre bra?

Jag är totalt noob på detta område.

delta_mats
2019-05-02, 08:45
Letade upp ett par på blocket. Är dessa värda det som begärs?

Specialized S-Works Roubaix SL3 https://www.blocket.se/vi/84337441.htm

Bianchi Sempre Ultegra, Landsvägscykel https://www.blocket.se/vi/84584373.htm

Bianchi Infinito CV Ultegra 57cm https://www.blocket.se/vi/83925288.htm

d1anny2
2019-05-02, 11:11
Letade upp ett par på blocket. Är dessa värda det som begärs?



Specialized S-Works Roubaix SL3 https://www.blocket.se/vi/84337441.htm



Bianchi Sempre Ultegra, Landsvägscykel https://www.blocket.se/vi/84584373.htm



Bianchi Infinito CV Ultegra 57cm https://www.blocket.se/vi/83925288.htmFina cyklar av välkända tillverkare. Sök på varje modell, vad kostade den ny? Cyklar har hyfsat andrahandsvärde, men det beror förstås på skick. Även om någon påstår att det är nyskick (om det nu stämmer) så får den inte kosta i närheten av vad en likadan eller årets modell sprillans gör från till exempel canyons eller chainreactions hemsida.

Dvs samma riktlinjer som för generellt köp av begagnade grejer.

chidde
2019-05-02, 11:29
Letade upp ett par på blocket. Är dessa värda det som begärs?

Specialized S-Works Roubaix SL3 https://www.blocket.se/vi/84337441.htm

Bianchi Sempre Ultegra, Landsvägscykel https://www.blocket.se/vi/84584373.htm

Bianchi Infinito CV Ultegra 57cm https://www.blocket.se/vi/83925288.htm

Det finns en bra trad om just traningscyklar om du dammar av arkivet, brukade hanga en del nordar darinne i form av skaparn, MasterChief + andra kololegendarer. De kanske vaknar till om du bumpar traden men det har funnits bra tips dar tidigare

Hade for mig att du hangde darinne ocksa men nu kanske jag blandar ihop motorcykeltraden?

Iallafall, Olsson ar en god van till mig harinne och han ar/var ratt cykelkunnig
Tyvarr ligger hans koloproduktivitet pa noll nufortiden, men har skickat en liten vibb via ansiktsboken sa vi far se om han nappar

Olsson
2019-05-02, 11:36
Iallafall, Olsson ar en god van till mig harinne och han ar/var ratt cykelkunnig
Tyvarr ligger hans koloproduktivitet pa noll nufortiden, men har skickat en liten vibb via ansiktsboken sa vi far se om han nappar

Checking in :d