handdator

Visa fullständig version : Bästa lyftarsko för man med knäproblem


kwame
2014-06-11, 17:49
Hejsan!
Har tränat i cirka 5-6 år, klarat cirka 150kg i böj, men kan just nu inte köra med mer än stången pga knäproblem.

Har varit hos sjukgymnast och enligt henne så är mitt muskelfäste för främre lårmuskeln problemet och därav har jag ont i knäna. Enligt henne så beror det på mitt fotvalv och att jag kört med dåliga skor.

Så, då är min fråga: Vilka lyftarskor är de bästa för mig? Jag har lite över normal höjd på mitt fotvalv enligt mig, och min fot vill oftast vika sig innåt mot fotvalvet och därav får jag helt fel på allting, knäet följer med. Jag har även problem att få mina knän att hamna innanför slutet på foten.

Tycker denna bilden är ganska bra beskrivande på min böj:
http://www.jogg.se/files/artiklar/bilder/full/bild_201116853313.jpg

Mina knän sticker iväg utåt direkt, jag har verkligen problem att flytta bak hela kroppen så att knäna hamnar innanför såhär:
http://www.linabjorkskog.com/wp-content/uploads/2011/11/knäböj.jpg

Tycker dessa skor är GRYMT snygga, hur uppfyller dom mina krav enligt någon kunnig?
http://www.lyftarshopen.se/nav202903?type=sc&product=535162

lillmesen
2014-06-11, 18:11
Hur är din rörlighet? speciellt i ljumskarna

fokusera på att trycka ut knäna när du böjer

kwame
2014-06-11, 19:07
Hur är din rörlighet? speciellt i ljumskarna

fokusera på att trycka ut knäna när du böjer

Hur menar du med att trycka ut knäna?

lillmesen
2014-06-11, 19:42
Hur menar du med att trycka ut knäna?

Sätt dig på huk, tryck ut knäna mha musklerna i röven och utsida lår

http://zmoore.com/wp-content/uploads/2013/06/knees-out.jpg

du känner säkert till denna maskin som man kan se damer sitta i och köra för att träna "bort fettet" från benen..

aB67P2N-iHE

de muskler som öppnar upp höften kallas abduktorer.

Det är alltså samma princip när du böjer, tryck ut knäna så att de är i linje med fötterna.

Hur pass rörlig är du då?

verkar vara en del som tror att ett bar OL-skor är lösningen på alla problem :(

kwame
2014-06-11, 20:00
Jag gillar att stå brett, och det känns mest naturligt för mig att stå som bilden till vänster. Tänker alltid på att ha knäna i samma vinkel som mina fötter.

lillmesen
2014-06-11, 20:08
Jag gillar att stå brett, och det känns mest naturligt för mig att stå som bilden till vänster. Tänker alltid på att ha knäna i samma vinkel som mina fötter.

alltså bilden till höger visar ju bara vad som händer / kan hända om man inte skjuter ut knäna.

Hopp, inga svar på mina övriga frågor, vilka skor har du kört med hittills etc osv.

Kan du köra ass to the grass med spikrak rygg och kroppen relativt upprätt?

Är du stel i fotlederna/vaderna?

kwame
2014-06-11, 20:29
alltså bilden till höger visar ju bara vad som händer / kan hända om man inte skjuter ut knäna.

Hopp, inga svar på mina övriga frågor, vilka skor har du kört med hittills etc osv.

Kan du köra ass to the grass med spikrak rygg och kroppen relativt upprätt?

Är du stel i fotlederna/vaderna?

Spelade in en kort film nu framifrån och från sidan, så blir de lättare att se. Kan dvs inte ha spikrak rygg vid atg, den blir ganska snabbt böjd. Hur vet jag om jag är stel i fotleder/vader?

Hittils har jag bara använt vanliga löparskor (Skäms på mig jag vet) Första gången jag faktiskt ska använda riktiga lyftarskor.

Här är iaf videon!
https://www.youtube.com/watch?v=Q8wXzTILw8Q&feature=youtu.be

rooz
2014-06-11, 20:46
Nu har vi ju inte mycket diagnos att utgå från, dock så skulle jag kunna ge en slant på att det inte dina fotvalv som är problemet.

Skulle kunna vara stelhet i Quadriceps, och stretcha loss dessa torde vara av intresse innan du köper ett par skor för 2.200:-.

Gober
2014-06-11, 20:47
Öva upp rörlighet med övningar jag fick av min sjukgymnast + Adidas Power Perfect II är det bästa som jag gjort för min benträning. Fotvalv tror jag inte mycket på, men tro fan man får knäproblem av ett par löparskor som för övrigt är väldigt vanligt på mitt gym.

kwame
2014-06-11, 20:47
Nu har vi ju inte mycket diagnos att utgå från, dock så skulle jag kunna ge en slant på att det inte dina fotvalv som är problemet.

Skulle kunna vara stelhet i Quadriceps, och stretcha loss dessa torde vara av intresse innan du köper ett par skor för 2.200:-.

Tyckte du att det såg ut som det på videon?
Oavsett så ska man ju ha ett par riktiga lyftarskor, och det har ju inte jag. Löparskor är inte direkt optimalt, ganska mjuka och vid högre vikter är de alldeles för "mjuka".

Gober: du får gärna länka övningarna du fick!

lillmesen
2014-06-11, 20:51
ställ dig mot en vägg, med ett ben i taget testa följande.
Sätt tårna mot väggen med det ben du vill testa, ha den andra foten en bit bakom. Böj sedan i knät, kommer knät att nudda väggen? Om ja, flytta bak foten på det ben du vill testa en centimeter, upprepa tills du inte klarar mer. Gör dito för det andra benet. Hur långt kommer du?

Du kommer säkert långt bara att ha skor med platt och hård sula, tex ett par converse eller "crossfit" skor typ Reebok nano, men om du är en smula orörlig kan lyftarsko med klack vara bra, men de tenderar att belsta knät mer i och med de extra sjuvkrafterna som uppstår när man står framåtlutad (samma fenomen inträffar när man inte böjer till parallellt eller djupare)

filmen, ser inte såå tokigt ut, Kan du trycka ut knäna ytterligare, samt inte ha fötterna så extremt utåtvinklade? :) Vad händer om du simulerar en knäböj genom att ha säg ett kvastskaft istället för stång? Det du gjorde nyss var en frontböj så att säga

lillmesen
2014-06-11, 20:52
Foamrolla quadsen är jävligt najs med.

lillmesen
2014-06-11, 20:58
sedan finns det ju billigare pjuck än adipower, tex powerlifter II ca 900 spänn

Gober
2014-06-11, 21:10
sedan finns det ju billigare pjuck än adipower, tex powerlifter II ca 900 spänn

Fast med mycket mindre klack. Har man dålig rörlighet kan högre klack hjälpa mer. Bäst är väl iofs att öva upp rörligheten först om det nu går :-)

Power Perfect II kostar ca 1400.

rooz
2014-06-11, 21:17
Är man ute efter KFP (Klack för pengarna) så är ju Do-win något att kika på 50mm klack.


Och att bedöma dina knäböj efter en video där du kör utan vikt känns tämligen värdelöst, eftersom jag tror du brukar göra det med stång & vikt?


En film med 135-140kg så kan du få bättre tips. Och jag är för mycket lekman för att säga om du är stel i quadtriceps från en film. Men efter vad vi vet så känns det inte långsökt.

lillmesen
2014-06-11, 21:19
Fast med mycket mindre klack. Har man dålig rörlighet kan högre klack hjälpa mer. Bäst är väl iofs att öva upp rörligheten först om det nu går :-)

Power Perfect II kostar ca 1400.

ja power perfect II är nog best bang for the buck

mycket och mycket mindre:

adipower har 22mm skillnad mellan fram och baksida, powerlift har 15mm , powerperfect har 22mm den med

Det viktigaste med en lyftardoja anser jag vara att sulan är platt och stenhård, samt den där fina spännremmen som gör att skon blir en del av kroppen så att säga.

lillmesen
2014-06-11, 21:21
Dock bör man ju kunna bemästra en knäböj med ett kvastskaft innan man ger sig ut på de tunga kilogrammen

koncept
2014-06-11, 21:24
I filmen du länkade ovan ser det ut som att du skiftar tyngdpunkten till insidan av foten på vägen upp. Det vill du inte göra.

Tillsammans med den kraftiga utåtvinkeln och ändå ganska dålig öppning av höften (du får inte ut knäna ordentligt trots att fötterna är vinklade utåt mycket), indikerar det att du kan vara plattfotad och att din ankelrörlighet är dålig framåt och snett utåt.

Jobba varje dag på att få upp rörligheten i fotlederna:
5mn_H7TiPbE&feature=kp

Köp ett par lyftarskor med upphöjd häl.

lillmesen
2014-06-11, 21:32
indikerar det att du kan vara plattfotad och att din ankelrörlighet är dålig framåt och snett utåt.

Hade för mig att han skrev att han hade högt fotvalv?

anvihl
2014-06-11, 21:40
När jag övade upp min rörlighet i fotlederna drog jag på mig en kraftig bristning i soleus och en kraftig överbelastning i framsida lår samt knäsmärtor som begränsar mig till att knappt kunna gå att handla just nu, så lek inte med fotlederna i onödan om du inte måste.

kwame
2014-06-11, 22:15
Just nu kan jag knappt köra knäböj med stången pga mina knän, ja så dåliga har de blivit.
Förr körde jag upp till 150kg utan problem.

"ställ dig mot en vägg, med ett ben i taget testa följande.
Sätt tårna mot väggen med det ben du vill testa, ha den andra foten en bit bakom. Böj sedan i knät, kommer knät att nudda väggen? Om ja, flytta bak foten på det ben du vill testa en centimeter, upprepa tills du inte klarar mer. Gör dito för det andra benet. Hur långt kommer du?"

Hmm, har du någon video/bild som beskriver detta utförandet?

lillmesen
2014-06-11, 22:29
Just nu kan jag knappt köra knäböj med stången pga mina knän, ja så dåliga har de blivit.
Förr körde jag upp till 150kg utan problem.

"ställ dig mot en vägg, med ett ben i taget testa följande.
Sätt tårna mot väggen med det ben du vill testa, ha den andra foten en bit bakom. Böj sedan i knät, kommer knät att nudda väggen? Om ja, flytta bak foten på det ben du vill testa en centimeter, upprepa tills du inte klarar mer. Gör dito för det andra benet. Hur långt kommer du?"

Hmm, har du någon video/bild som beskriver detta utförandet?

http://www.tobiassaarela.com/2013/01/07/testa-din-fotledsr%C3%B6rlighet-14510979

Le Havre
2014-06-11, 22:43
Gav inte sjukgymnasten dig några råd?

Dina knäproblem kommer inte försvinna bara för att du köper ett par lyftarskor.

kwame
2014-06-12, 10:22
Gav inte sjukgymnasten dig några råd?

Dina knäproblem kommer inte försvinna bara för att du köper ett par lyftarskor.

Hennes råd var "Cykla 30 minuter om dagen och kör knäböj på ett ben"
Köpte en riktig racercykel så vart ute i medel 45 minuter om dagen sen jag köpte den (1 vecka sedan) och poängen med enbensböj var väl att jag ska få in stabiliteten på mina knän och rätt teknik, antar jag..

Oavsett så kommer ju inte mina knäproblem bli bättre av att jag fortsätter köra i ett par löparskor.

@lilmesen, jag provade det där.
"Ett normalt resultat är att kunna nudda vägen med knäet och ha tån 8 cm från väggen. Detta med hälen i golvet, och knäet i linje med foten."
Det var inget problem faktiskt.