handdator

Visa fullständig version : Rimlig ökning i knäböj och marklyft för nybörjare?


Xtreme
2014-06-11, 15:48
Gillar ha fasta punkter när jag ska försöka lägga på mer vikt på stången men är osäker på vad som är rimligt för knäböj och marklyft.

Kör nu knäböj på 70kg 3x5 + uppvärmning samt marklyft 90kg 3x5 + uppvärmning vilket känns tungt.

Upplägget ser ut som följande:
Vecka 1: knäböj - marklyft - knäböj
Vecka 2: marklyft - knäböj - marklyft
Vecka 3: knäböj - marklyft - knäböj
Vecka 4: marklyft - knäböj - marklyft
etc etc

Funderat på om man ska försöka lägga på 2,5kg i knäböj och 5kg i marklyft var annan vecka eller en gång i månaden.

Vad tycker ni?

PureWhey
2014-06-11, 15:49
Kika på ett program med genomtänkt progression för att se hur det kan se ut eller börja med ett sådant.

Pzorz
2014-06-11, 19:22
soraya, nu va du lite off topic. även som bot borde du kunna visa lite hänsyn.

Xtreme
2014-06-11, 20:48
Kika på ett program med genomtänkt progression för att se hur det kan se ut eller börja med ett sådant.

Kör redan ett program med genomtänkt progression som har ett repintervall på 8-12 rep där man lägger på ett rep/vecka och vid 12 rep ökar man vikten och börjar om på 8 rep. Följer det på alla andra övningar men eftersom jag föredrar att köra marklyft och knäböj på lägre rep fungerar inte den metoden riktigt.

Har tidigare kört stronglifts där man ökade varje gång man gjorde övningen men det känns som lite för tuff progression/ökning i dagsläget.

VoDaresVins
2014-06-11, 20:57
Kör redan ett program med genomtänkt progression som har ett repintervall på 8-12 rep där man lägger på ett rep/vecka och vid 12 rep ökar man vikten och börjar om på 8 rep. Följer det på alla andra övningar men eftersom jag föredrar att köra marklyft och knäböj på lägre rep fungerar inte den metoden riktigt.

Har tidigare kört stronglifts där man ökade varje gång man gjorde övningen men det känns som lite för tuff progression/ökning i dagsläget.

Går ju ändå att köra på så med mark och knäböj också men bara sänka repsen som du själv nämnde. När jag började med dessa övningar körde jag 3*5 på samma vikt och ökade repsen tills jag nådde 3*8 och lade på en till viktskiva först då utan nån förutbestämd dag när nästa vikt skulle på.

VoDaresVins
2014-06-11, 21:00
Missade tydligen din första rad i ditt inlägg. :/ Fast att bara öka repsen och sen vikten utgående från det är ändå ett förslag om du inte vill rusa fram för fort.

markusswe
2014-06-11, 21:51
Inom 5 år bör du iaf böja 200kg lätt annars är det ett misslyckande :)

collieweed
2014-06-11, 23:27
Vadå tänk om han väger 48. Då är väl tex 195 inte ett misslyckande?