handdator

Visa fullständig version : Besök hos två sjukgymnaster och en naprapat, utan någon förbättring


SeriousMass
2014-06-11, 15:18
Hej!

Jag har under den här våren besökt två sjukgymnaster och en naprapat för att undersöka mitt problem med högra axeln. Alla antydde på att det var "Serratur Anterior" som behövdes stärkas upp. De gav mig övningar såsom hantelpress där endast den övre fasen skulle tränas (du ligger med nästan intill raka armar och sträcker ut) och samma typ av utförande fast med armhävningar.

Hur länge har smärta i axeln funnits? Två år. Fortsatte att träna allt även fast det gjorde ont. VARFÖR??? :confused:
När uppkommer smärtan? Vid övningar ovan huvud (hantellyft åt sidan, axelpress) och vid strika chins samt snebänk/bänkpress. Det gör även ont om jag lyft upparmarna i luften, håller axelbrett och pressar dom bakåt. Det känns obehaglit och trångt.
REHAB? Jag har kört rehab fyra månder i sträck utan någon minskad smärta. Jag är väldigt noga med att övningarna utförs korrekt. Till att börja med fick jag träningsvärk i ryggen (S.A).

Jag har tidigare kört armar, roddträning och ben vid sidan om rehaben. Nu i samband med studenten har jag vilat helt från gymmet (dock inte rehaben) och upplever inte alls att det har varit till någon fördel.

Så... Vad skulle ni göra i min situation? Forsätta att besöka olika sjukgymnaster och hoppas på att någon kan se vart problemet ligger? Bör jag kanske röntga axeln och se om det möjligen krävs en operation?

Vill kunna gymma fullt ut igen :cryout::cryout::cryout::cryout:

SeriousMass
2014-06-11, 15:24
Jag kan även tillägga att det knäcker till i axeln precis vid 90grader när jag utför lyft åt sidan. Det är precis då som smärtan kommer.

kalle1321
2014-06-11, 21:44
Var sitter smärtan? Fick du någon diagnos på problemen? Har du winged scapula? Fick du några fler övningar som rehab? Vet du hur smärtan uppkom? Känns smärtan djup/ytlig, molande/strålande?

Donkey Kong
2014-06-12, 09:54
Knepigt. Även jag skulle vilja veta var på axeln / i axeln det gör ont. Det där verkar mer vara runt skulderbladet-revbenssidan?
Sa de nåt om inflammation av slemsäckar eller förtjockade senor, eventuella broskskador?

Om jag förstått rätt så har du fått "axelhävningar" som rehab?
Hur är det med stretchingen? Har du "normalt rörelseomfång" (vad nu det är...).
kan du ha blivit "överstark" i någon del och det ställer till det?
Är axlarna framåtroterade?

En ondskefull tumregel är att om det tog 2 år att "göra" skadan tar det 1 år med rehab att fixa den! Så ge inte upp än, du är bara en tredjedel på vägen! :)

femörestips:
Undvik allt som gör ont-ont (alltså dåligt ont), vanligt ont (alltså bra-ont) är ok
kör utan vikt eller på "barnvikter"
Vila
Ät ordentligt med närande reparerande föda
koncentrera dig på benträning kommande halvåret
möjligen självmassage (foamroller och/eller två tennisbollar i socka) om det känns bra
möjligen stretching, rörlighet om det känns bra

Scratch89
2014-06-12, 21:27
Hur känns dessa tester vid 2:20 och framåt?
Fz2g5gI3RGg

SeriousMass
2014-06-13, 13:27
kalle1321

1. Här gör det ont
http://s9.postimg.org/xmpuyhuzf/bild_344.jpg (http://postimg.org/image/xmpuyhuzf/)

2. Tvivlar på att det är winged scapula.
3. Jag fick "hantelpress" av sjukgymnasterna och "axelhävningar" av naprapaten samt en stretchövning som jag sedan la av med då jag fick respons här på kolo att det kunde förvärra situationen.
4. Jag skulle testa djupa dips. Till att börja med uppkom det endast smärta vid snebänk och hantellyft. Sakta med säkert började även de resterande övningarna att påverkas negativt.
5. De fastslog att smärtan var djup. Om jag förstått det rätt gällande vad molande/strålande smärta har för definitionen så känner jag av en strålande smärta när jag exempelvis lyfter saker ovan huvud eller sträcker mig för att flytta något. Det uppstår därefter en liten molande smärta (eller snarare en obeväm känsla i axeln) som kan sitta var i någon timma efteråt. En dålig ovana som har vuxit fram i samband med det är att jag då helst vill knäcka axeln för att komma undan det ett tag.

Donkey Kong

1. Jajamän, det är vid skulderbladet-revbenssidan. Naprapaten tröck där och då uppkom samma typ av smärta i axeln som det gör då jag lyfter.
2. Nej, Naprapaten sade direkt att det var Serratur Anterior som stod för problemet. Sjukgymnasterna fann det båda svårt för att finna en anledning till smärtan. De sa att det bra mycket svårare att hitta en lösning på en person som "muskulös" i jämförelse med en otränad. De anade i alla fall också att det kunde vara Serratur Anterior.
3. Naprapaten sa att jag nog hade kört för mycket bröst och för lite rygg. Efter besöktet hos honom körde jag rygg två gånger i veckan, med fokus på rodd, i två månader samt rehab utan minskad smärta. Han påstod att jag redan efter två veckor skulle uppleva en förbättring.
4. Axlarna är lite framåtroterade så har lagt till stretching för bröst varje gång jag kör rehaben. Dock uppkommer det smärta i axeln då jag gör det.

Scratch89

Jag känner av mycket smärta vid 2:20. Vid 3:50 knackar det i axeln, eller det knäcker i varje fall till.

Scratch89
2014-06-13, 18:09
Då verkar det vara någon form av instabilitet.
Förutom att det är en rätt sunkig video är det här bra övningar.
hm7xqu-pOEc