handdator

Visa fullständig version : Stillasittande och kroppsfett hos elitidrottare


King Grub
2014-06-11, 07:25
Overweight and obesity are defined as abnormal or excessive fat accumulation that presents a health risk. Even in athletes an increased adiposity affects health and performance. Sedentary behaviour has been associated with higher levels of adiposity, independent of moderate-to-vigorous physical activity. However, it is unclear whether this independent relationship still exists in highly trained athletes. The aim of this study was to examine the association of sedentary behaviour with body fatness in elite athletes. Cross-sectional data from 82 male athletes (mean age 22 years) were used. Total and regional body composition was measured by dual energy X-ray absorptiometry. Self-reported time spent in sedentary behaviour and weekly training time was assessed in all participants at one time point and multiple regression analyses were used. Sedentary behaviour predicted total fat mass (β = 0.77; 95% CI: 0.36-1.19, P < 0.001) and trunk fat mass (β = 0.25; 95% CI: 0.07-0.43, P = 0.007), independent of age, weekly training time, and residual mass (calculated as weight-dependent variable) but not abdominal fat. Also, no associations of sedentary behaviour with fat-free mass, appendicular lean soft tissue, and body mass index were found. These findings indicate that athletes with higher amounts of sedentary behaviour presented higher levels of total and trunk fatness, regardless of age, weekly training time, and residual mass. Therefore, even high moderate-to-vigorous physical activity levels do not mitigate the associations between sedentary behaviour and body fatness in highly trained athletes.

J Sports Sci. 2014 Jun 10:1-8. Sedentary behaviour and adiposity in elite athletes.

Gpajpen
2014-06-11, 08:35
Bara till o gå runt i cirklar hela dagarna då, spela roll om du drog 8km i högt tempo på morgonkvisten och tänker avrunda dagen med en fotbollsmatch.

Morty
2014-06-11, 08:54
Seriöst verkar stillasittande vara redigt dåligt. Själv brukar jag "tillåta" mig själv att sitta på arslet hela dagen med att säga att jag behöver vila benen men det ska nog bli stopp på det nu. Stått en timma hittils och det är faktiskt ganska jobbigt.

ceejay
2014-06-11, 09:27
Seriöst verkar stillasittande vara redigt dåligt. Själv brukar jag "tillåta" mig själv att sitta på arslet hela dagen med att säga att jag behöver vila benen men det ska nog bli stopp på det nu. Stått en timma hittils och det är faktiskt ganska jobbigt.

Tror nog att aktiv vila är mycket bättre. Jag presterar ofta bättre de dagar jag jobbat innan träningen, förutsatt att jag fått tillräckligt med sömn.

Morty
2014-06-11, 09:33
Tror nog att aktiv vila är mycket bättre. Jag presterar ofta bättre de dagar jag jobbat innan träningen, förutsatt att jag fått tillräckligt med sömn.

Ja, visst är det så! Men man vill ju så gärna höra goda nyheter om sina dåliga vanor....

TIMPA
2014-06-11, 09:47
Har börjat stå upp på jobbet nu med då jag har möjligheten till ett höj och sänkbart skrivbord, började i måndags. Det är riktigt frestande att sänka skrivbordet och sätta sig men fördelarna med att stå upp verka vara många.

lillmesen
2014-06-11, 10:52
Nu kommer nog den där norrmannen att bli ännu mera nojig :(

Om man går promenad ca 2 timmar om dagen då? Utöver styrketräning och konditionsträning?

koncept
2014-06-11, 10:56
Nu kommer nog den där norrmannen att bli ännu mera nojig :(

Om man går promenad ca 2 timmar om dagen då? Utöver styrketräning och konditionsträning?

Studien säger väl just att stillasittande leder till större fettinlagring än aktivitet, oavsett övrig aktivitet.

JHA
2014-06-11, 11:42
Jag står alltid upp vid skrivbordet. Började för nåt år sen.
Kroppen värkte efter ett par dar i början, nu känns det bara behagligt och helt naturligt.
Dessutom bidrar stående förmodligen till en bättre hållning.

skipz
2014-06-11, 12:01
Hade ett jobb utomlands under några månader. Det var ett jobb där fick stå/gå 90% av arbetstiden, dessutom var jag tvungen att cykla till och från jobbet och uträtta alla ärenden med cykeln/till fots.
Satt typ aldrig stilla helt enkelt, sen när jag kom hem så har man återfått bilen, ett mer stillasittande jobb, sitter vid datorn x antal timmar om dagen.
Fan vad mycket bättre jag mådde och vilka resultat jag såg på träningen under den tiden. Synd bara att jag inte har motivationen/möjligheten att hoppa runt lika mkt i min nuvarande situation :b

exor
2014-06-11, 12:07
Tur att man står upp i arbetet då. Sitter cirka 1,5-2 timmar om dagen och det är under måltider och setvilan.

Morty
2014-06-11, 12:18
Tur att man står upp i arbetet då. Sitter cirka 1,5-2 timmar om dagen och det är under måltider och setvilan.

Vad gör du på kvällarna?

BobaFett
2014-06-11, 12:32
Hur stor var skillnaden i fettmassa?

perak
2014-06-11, 12:40
Vad menas med det fetmarkerade? Jag trodde att 1 motsvarade normalt och att ju mer stillasittande desto högre värde av fettmassa men så verkar ju inte detta skulla tolkas.

Sedentary behaviour predicted total fat mass (β = 0.77; 95% CI: 0.36-1.19, P < 0.001) and trunk fat mass (β = 0.25; 95% CI: 0.07-0.43, P = 0.007

exevision
2014-06-11, 12:41
De som satt mer kanske även åt mer?

perak
2014-06-11, 12:46
Vad menas med det fetmarkerade? Jag trodde att 1 motsvarade normalt och att ju mer stillasittande desto högre värde av fettmassa men så verkar ju inte detta skulla tolkas.

Sedentary behaviour predicted total fat mass (β = 0.77; 95% CI: 0.36-1.19, P < 0.001) and trunk fat mass (β = 0.25; 95% CI: 0.07-0.43, P = 0.007

efter lite googling verkar det som att det är en skala från 0 till 1 och att mer är närmare 1, dvs det finns större korrelation för total fettmassa än bukfetmassa om jag tolkar det rätt?

CalleP
2014-06-11, 13:10
De som satt mer kanske även åt mer?

Eller rörde sig mindre =P

BobaFett
2014-06-11, 13:38
De som satt mer kanske även åt mer?

Du menar att de som satt mer inte åt mindre vilket de borde ha gjort?

XXXL
2014-06-11, 13:52
Jag var arbetslös i 7 månader av en rad anledningar och det var mitt absolut sämsta träningsår, jag planerade ju att bulka då såklart och tränade hårdare och bättre än vad jag orkat göra när jag jobbat men det kändes som att allt jag la på mig bara var rent skit, givetvis var de väl inte så men det kändes som 95% fett.

Nu när man jobbar istället så känns det som om jag kan lägga på mig ännu mer vikt men det ser ut som och känns som en helt annan typ av massa. Jag känner också att jag kan äta mer skit utan att behöva "betala" för det på samma sätt även fast jag ligger på balans eller minus.

3bz
2014-06-11, 22:43
Vad menas med det fetmarkerade? Jag trodde att 1 motsvarade normalt och att ju mer stillasittande desto högre värde av fettmassa men så verkar ju inte detta skulla tolkas.

Sedentary behaviour predicted total fat mass (β = 0.77; 95% CI: 0.36-1.19, P < 0.001) and trunk fat mass (β = 0.25; 95% CI: 0.07-0.43, P = 0.007

Beta i en regression är helt enkelt slope (riktningskoefficient): vanlig linjär regression innebär att du försöker hitta en linje som bäst förklarar data: y = a + bx (här är b beta). Bäst i detta fallet betyder least squares, där tar man avståndet från varje individuell punkt till regressionslinjen och kvadrerar dem för att sen addera dem. De värde på a och b som ger minst summa är bäst fit och blir modellen man använder.

Förklarade visst lite som inte var relevant.. men iaf, om vi tar y = a + bx och antar y -> vikt , x -> längd, då kvantifierar b det linjära sambandet mellan x och y. Om vi säger att y är i kg och x i cm så landar kanske b väldigt nära 1, alltså, en ökning av 1 cm i längd ger en ungefärlig ökning i vikt på 1kg.

I denna studien är det dock inte enkel linjär regression, utan det ser ut mer som : y: a + b1x1 + b2x2 , i detta fall måste man specificera ett värde på x2 för att kunna säga något specifikt om b1. Om det nu är så att koefficienterna för fat mass och trunk fat mass (+ de andra) är standardiserade så (vilket de troligtvis är då icke-standardiserade koefficienter är B och standardiserade är Beta) så är det inte uppenbart möjligt att säga något kvantitativt om hur stillasittande påverkar fettmassan, det går bara jämföra de olika koeffiicienterna med varandra. Precis som perak skriver så betyder större beta starkare samband, dock är det ingen gräns på beta, utan det handlar om samband mellan standardavvikelser för xn och y. Har tyvärr inte tillgång till fullängdaren så kan inte leta upp icke-standardiserade koefficienter, således går det heller inte säga något kvantitativt (behöver ju även veta vad stillasittande är i för enhet).

Till sist undrar jag hur de löst eventuella problem med multicolinearity (korrelation mellan predictors), det känns ju som många predictors är liknande.


Glömde säga... jag håller med vad andra sagt angående aktivitet och träning, en dag av stillasittande leder oftast till väldigt dålig prestation när det kommer till styrketräning.

Batistuta
2014-06-12, 01:54
Nu kommer nog den där norrmannen att bli ännu mera nojig :(

Om man går promenad ca 2 timmar om dagen då? Utöver styrketräning och konditionsträning?

Haha, bra kommentar:)

Hemi
2014-06-12, 03:15
Har också känt mig bäst i kroppen när jag haft hårt arbete. Som sophämtare med bil utan kran t ex, vi sprang och lyfte och svingade hela dagarna. De som jobbat länge var i bra form och hade bra kroppar bortsett från lever och lungor antagligen. Det var svårt att träna efteråt men det kändes som om träningen lade grädde på moset.

Gpajpen
2014-06-12, 07:44
Lever?

Macroman
2014-06-12, 09:26
Jag var arbetslös i 7 månader av en rad anledningar och det var mitt absolut sämsta träningsår, jag planerade ju att bulka då såklart och tränade hårdare och bättre än vad jag orkat göra när jag jobbat men det kändes som att allt jag la på mig bara var rent skit, givetvis var de väl inte så men det kändes som 95% fett.

Nu när man jobbar istället så känns det som om jag kan lägga på mig ännu mer vikt men det ser ut som och känns som en helt annan typ av massa. Jag känner också att jag kan äta mer skit utan att behöva "betala" för det på samma sätt även fast jag ligger på balans eller minus.

Man rör sig helt klart mer även om man bara har ett kontorsjobb än man gör när man bara är hemma har iaf jag märkt.

Macroman
2014-06-12, 09:28
Lever?

Dom söp. Förr lämnade man ju alltid öl till sopgubbarna som en sorts dricks. Kommer ihåg att min dagmamma gjorde det när jag var liten.

Morty
2014-06-12, 10:59
Beta i en regression är helt enkelt slope (riktningskoefficient): vanlig linjär regression innebär att du försöker hitta en linje som bäst förklarar data: y = a + bx (här är b beta). Bäst i detta fallet betyder least squares, där tar man avståndet från varje individuell punkt till regressionslinjen och kvadrerar dem för att sen addera dem. De värde på a och b som ger minst summa är bäst fit och blir modellen man använder.

Förklarade visst lite som inte var relevant.. men iaf, om vi tar y = a + bx och antar y -> vikt , x -> längd, då kvantifierar b det linjära sambandet mellan x och y. Om vi säger att y är i kg och x i cm så landar kanske b väldigt nära 1, alltså, en ökning av 1 cm i längd ger en ungefärlig ökning i vikt på 1kg.

I denna studien är det dock inte enkel linjär regression, utan det ser ut mer som : y: a + b1x1 + b2x2 , i detta fall måste man specificera ett värde på x2 för att kunna säga något specifikt om b1. Om det nu är så att koefficienterna för fat mass och trunk fat mass (+ de andra) är standardiserade så (vilket de troligtvis är då icke-standardiserade koefficienter är B och standardiserade är Beta) så är det inte uppenbart möjligt att säga något kvantitativt om hur stillasittande påverkar fettmassan, det går bara jämföra de olika koeffiicienterna med varandra. Precis som perak skriver så betyder större beta starkare samband, dock är det ingen gräns på beta, utan det handlar om samband mellan standardavvikelser för xn och y. Har tyvärr inte tillgång till fullängdaren så kan inte leta upp icke-standardiserade koefficienter, således går det heller inte säga något kvantitativt (behöver ju även veta vad stillasittande är i för enhet).

Till sist undrar jag hur de löst eventuella problem med multicolinearity (korrelation mellan predictors), det känns ju som många predictors är liknande.


Glömde säga... jag håller med vad andra sagt angående aktivitet och träning, en dag av stillasittande leder oftast till väldigt dålig prestation när det kommer till styrketräning.


http://media.tumblr.com/e398aea471a492d533cce74065af3d3c/tumblr_inline_n1j4iaQZ571rhonj6.gif

Zababa
2014-06-12, 23:56
http://media.tumblr.com/e398aea471a492d533cce74065af3d3c/tumblr_inline_n1j4iaQZ571rhonj6.gif

Haha! Spot on!

exor
2014-06-13, 05:22
Vad gör du på kvällarna?

Hemma vid 20-21. Laga mat, äta, duscha sen lägga sig och sova. Någon gång ibland sätter jag mig i soffan i 10-15 minuter för att varva ner men oftast inte.

Gpajpen
2014-06-13, 08:23
Hemma vid 20-21. Laga mat, äta, duscha sen lägga sig och sova. Någon gång ibland sätter jag mig i soffan i 10-15 minuter för att varva ner men oftast inte.
Vad gör du när du äter? Hoppas inte du sitter still.

Matsa
2014-06-13, 15:44
Vad gör du när du äter? Hoppas inte du sitter still.

Tur att man står upp i arbetet då. Sitter cirka 1,5-2 timmar om dagen och det är under måltider och setvilan.

*jorgen*

Blue.plz
2014-06-13, 18:43
Vad menas med det fetmarkerade? Jag trodde att 1 motsvarade normalt och att ju mer stillasittande desto högre värde av fettmassa men så verkar ju inte detta skulla tolkas.

Sedentary behaviour predicted total fat mass (β = 0.77; 95% CI: 0.36-1.19, P < 0.001) and trunk fat mass (β = 0.25; 95% CI: 0.07-0.43, P = 0.007

efter lite googling verkar det som att det är en skala från 0 till 1 och att mer är närmare 1, dvs det finns större korrelation för total fettmassa än bukfetmassa om jag tolkar det rätt?

Det ser ut att vara regressionskoefficienter, dock framgår det inte vilken typ av regressionsanalys och om de är standardiserade eller inte (ibland används beta för att visa det).

Min gissning är att det är standardiserade regressionskoefficinter i en linjär regressionsanalys (fat mass och trunk fat mass borde vara kontinuerliga och kanske normalfördelade).

Högre värde är starkare prediktionsvärde.
edit:
Beta i en regression är helt enkelt slope (riktningskoefficient): vanlig linjär regression innebär att du försöker hitta en linje som bäst förklarar data: y = a + bx (här är b beta). Bäst i detta fallet betyder least squares, där tar man avståndet från varje individuell punkt till regressionslinjen och kvadrerar dem för att sen addera dem. De värde på a och b som ger minst summa är bäst fit och blir modellen man använder.

Förklarade visst lite som inte var relevant.. men iaf, om vi tar y = a + bx och antar y -> vikt , x -> längd, då kvantifierar b det linjära sambandet mellan x och y. Om vi säger att y är i kg och x i cm så landar kanske b väldigt nära 1, alltså, en ökning av 1 cm i längd ger en ungefärlig ökning i vikt på 1kg.

I denna studien är det dock inte enkel linjär regression, utan det ser ut mer som : y: a + b1x1 + b2x2 , i detta fall måste man specificera ett värde på x2 för att kunna säga något specifikt om b1. Om det nu är så att koefficienterna för fat mass och trunk fat mass (+ de andra) är standardiserade så (vilket de troligtvis är då icke-standardiserade koefficienter är B och standardiserade är Beta) så är det inte uppenbart möjligt att säga något kvantitativt om hur stillasittande påverkar fettmassan, det går bara jämföra de olika koeffiicienterna med varandra. Precis som perak skriver så betyder större beta starkare samband, dock är det ingen gräns på beta, utan det handlar om samband mellan standardavvikelser för xn och y. Har tyvärr inte tillgång till fullängdaren så kan inte leta upp icke-standardiserade koefficienter, således går det heller inte säga något kvantitativt (behöver ju även veta vad stillasittande är i för enhet).

Till sist undrar jag hur de löst eventuella problem med multicolinearity (korrelation mellan predictors), det känns ju som många predictors är liknande.


Glömde säga... jag håller med vad andra sagt angående aktivitet och träning, en dag av stillasittande leder oftast till väldigt dålig prestation när det kommer till styrketräning.

Det var en bättre förklaring.
En liten sak, det stavas multicollinearity (två L trots att det ser knäppt ut, ingen har någonsin trott mig och alla brukar rätta mig). Ett sätt att lösa det är att inte testa det. Många gånger är det väl ett mindre problem än man kan tro?

cero
2014-06-13, 20:16
http://3.bp.blogspot.com/-WpuYGqCEHDg/UBznzaqReKI/AAAAAAAAB_0/0Vc8_mnnhqw/s1600/mind-blown.gif

Diomedea exulans
2014-06-13, 20:17
Dum fråga kanske, men hur är det med stillaliggande? Är det lika illa som stillasittande?

King Grub
2014-06-13, 20:20
Värre. Skulle man hamna i sängläge inträder reell muskelförlust mycket snabbt, inom 48 timmar. Inte pga ökad nedbrytning, utan pga att muskeluppbyggnaden stannar av.

exevision
2014-06-14, 06:08
Du menar att de som satt mer inte åt mindre vilket de borde ha gjort?

Ja.

exor
2014-06-14, 07:45
*jorgen*

Tack för att jag slapp posta ;)

killenigrillen
2014-06-14, 10:02
Värre. Skulle man hamna i sängläge inträder reell muskelförlust mycket snabbt, inom 48 timmar. Inte pga ökad nedbrytning, utan pga att muskeluppbyggnaden stannar av.

Har du några aktuella studier på detta? Just nu är jag för lat för att söka själv...
Skulle vara riktigt bra att ha i bagaget, jag jobbar inom vården där det finns uppenbara risker att folk blir immobiliserade pga svåra skador osv.

Slugus
2014-06-14, 11:20
Värre. Skulle man hamna i sängläge inträder reell muskelförlust mycket snabbt, inom 48 timmar. Inte pga ökad nedbrytning, utan pga att muskeluppbyggnaden stannar av.

Det är väl också därför astronauter tränar dagligen när de är på uppdrag i ISS.

cero
2014-06-14, 13:29
Det är väl också därför astronauter tränar dagligen när de är på uppdrag i ISS.

Och trots det kan de knappt gå när de kommer ned på jorden igen. :D

PureWhey
2014-10-18, 21:46
Och trots det kan de knappt gå när de kommer ned på jorden igen. :D

Mjo... Tappas galet med massa osv. Pratades om det i något JRE-avsnitt när en astronaut var med.

Starvation
2014-10-18, 21:56
Det är väl också därför astronauter tränar dagligen när de är på uppdrag i ISS.

Tyvärr räcker det ju aldrig att träna ett par timmar om dagen när du är helt tyngdlös resten av dagen lol.

whuddafuks
2014-10-18, 22:21
Tyvärr räcker det ju aldrig att träna ett par timmar om dagen när du är helt tyngdlös resten av dagen lol.

Blir lite som att kompensera 3 kebabpizzor med en cola light. Det är redan kört för ens del :d

Agitator
2014-10-18, 22:34
Skönt att veta varför man är fet iaf :)

upperkatt
2014-10-19, 06:59
Värre. Skulle man hamna i sängläge inträder reell muskelförlust mycket snabbt, inom 48 timmar. Inte pga ökad nedbrytning, utan pga att muskeluppbyggnaden stannar av.

Även benen i kroppen börjar väl brytas ned mer av osteoklasterna? Benresorptionen ökar alltså?

Slartibartfast
2014-10-19, 10:36
Detta gäller alltså viceralt fett (döttsfettet) inte underhudsfett?

Masterpan
2014-10-25, 14:00
Vad tror ni om att vid lång tid att stillasittande göra x antal knäböj så att man får upp flåset typ var 20e minut? Skulle detta kunna göra en stor skillnad i förhållande till hur stor efforten är?

anvihl
2014-10-25, 14:05
Blir lite som att kompensera 3 kebabpizzor med en cola light. Det är redan kört för ens del :d

Dock hade det inte blivit bättre med en sockercola adderat ;).

BobaFett
2014-10-25, 14:53
Nu vill jag veta hur mycket fett det skiljde mellan de två grupperna.

Ni drar en massa slutsatser hit och dit men jag vill veta hur stor skillnaden var i kg fett.

Rör det sig om ett halvt kilo kan det ju vara väldigt signifikant i en studie men skulle i praktiken vara obetydligt.

Till King Grub: Jag sitter (ligger) för det mesta när jag inte tränar. Jag har ett ganska stillasittande jobb där jag går en timme per pass i snitt, resten sitter jag vid datorn.

Hur mycket påverkar det här min träning tror du?

Några tips hur man kan ändra sina vanor? Hur fan fixar man ett rörligt liv liksom, det går ju inte. :confused:

Kroppsfettet bryr jag mig inte om, det är bara att minska kalorierna men fixar man ett rörligt liv så kanske man skulle kunna ha några kilo mer muskler på kroppen.

anvihl
2014-10-25, 15:08
Några tips hur man kan ändra sina vanor? Hur fan fixar man ett rörligt liv liksom, det går ju inte. :confused:
.

Promenera på din fritid. Har du inget att göra, rör på dig! Promenera/cykla mer än kör bil. Jag har för mig att du bor i o-hamn? Superliten stad, cykelavstånd överallt, inga ursäkter för att köra bil där. Besök till polare, affären, gymmet eller andra ärenden så är det givet att du ska promenera eller cykla. Stå upp när du äter/fikar och se till att göra småsaker hemma varje dag som städa/tvätta/diska etc. Är du beredd att lägga lite pengar så skaffa ett höjbart skrivbord så du kan stå vid datorn eller stå upp och läsa. Jobbar du på okg vet jag att de kan tillhandahålla de i vissa kontor om man tjatar. Parkera så långt bort du kan från inpasseringen så får du en hyfsad promenad till kontoret på morgon och eftermiddag. Sitter du vid datorn i långa perioder ställ dig upp och gå iväg och drick lite vatten/gå på muggen/hitta på en ursäkt för att gå iväg.

Sen borde det ju vara självklart att man alltid går omkring mellan seten på gymmet, man står upp när man lagar mat (inga jävlar pallar som vissa har och sitta på) osv.

Din nya hobby är att röra på dig så många minuter per dag som möjligt, grattis! ;)

BobaFett
2014-10-25, 18:17
Promenera på din fritid. Har du inget att göra, rör på dig! Promenera/cykla mer än kör bil. Jag har för mig att du bor i o-hamn? Superliten stad, cykelavstånd överallt, inga ursäkter för att köra bil där. Besök till polare, affären, gymmet eller andra ärenden så är det givet att du ska promenera eller cykla. Stå upp när du äter/fikar och se till att göra småsaker hemma varje dag som städa/tvätta/diska etc. Är du beredd att lägga lite pengar så skaffa ett höjbart skrivbord så du kan stå vid datorn eller stå upp och läsa. Jobbar du på okg vet jag att de kan tillhandahålla de i vissa kontor om man tjatar. Parkera så långt bort du kan från inpasseringen så får du en hyfsad promenad till kontoret på morgon och eftermiddag. Sitter du vid datorn i långa perioder ställ dig upp och gå iväg och drick lite vatten/gå på muggen/hitta på en ursäkt för att gå iväg.

Sen borde det ju vara självklart att man alltid går omkring mellan seten på gymmet, man står upp när man lagar mat (inga jävlar pallar som vissa har och sitta på) osv.

Din nya hobby är att röra på dig så många minuter per dag som möjligt, grattis! ;)

Det där skulle jag kunna ändra på men det skulle hålla i några dagar. Det går inte, jag är inte den typen av person. Har inte cyklat eller gått en meter sen jag skaffade bil. Aldrig att jag skulle få för mig att göra sysslor hemma innan jag verkligen måste.

Diomedea exulans
2014-10-25, 18:43
Det där skulle jag kunna ändra på men det skulle hålla i några dagar. Det går inte, jag är inte den typen av person. Har inte cyklat eller gått en meter sen jag skaffade bil. Aldrig att jag skulle få för mig att göra sysslor hemma innan jag verkligen måste.

Ställ bilen när du ska någonstans dit det tar mindre än en kvart att promenera.
Varför går det inte, du verkar disciplinerad annars?

BobaFett
2014-10-25, 19:09
Varför går det inte, du verkar disciplinerad annars?

För att jag är en knarkare när det gäller dator + soffa. Beroende på riktigt, sabbar hela mitt sociala liv typ. Måste fixa det där. Måste slänga ut datorn och TV'n.

Det är ju tur att jag är beroende av gymmet också.

Hemi
2014-10-25, 19:27
För att jag är en knarkare när det gäller dator + soffa. Beroende på riktigt, sabbar hela mitt sociala liv typ. Måste fixa det där. Måste slänga ut datorn och TV'n.

Det är ju tur att jag är beroende av gymmet också.

Samma för mig. Datande-livsration börjar gå rejält snett. Samma för de flesta jag känner, vad f-n händer med folk?

XXXL
2014-10-26, 00:21
Samma för mig. Datande-livsration börjar gå rejält snett. Samma för de flesta jag känner, vad f-n händer med folk?

Man får ju se alla positiva fördelar också tycker jag, det är avslappnande och det är roligt = bra nog för att väga över eventuella nackdelar.

Om man nu inte sitter 10-16 timmar om dagen.

Tiga
2014-10-26, 11:51
Att stillasittande är dåligt visste jag men vad kan man göra om man exempelvis är student och måste plugga 6-8h/dag? Jag kan knappast göra detta stående.

Just nu tar jag pauser på 5-10 min varje timme och försöker röra på mig.
Vad mer kan man göra?

Utöver dessa 6-8h timmar sitter man även ner när man äter och kollar på tv/dator vilket blir totalt runt 10h/dag. Det är inte alls bra men vad har man för alternativ?

svenbanan
2014-10-26, 12:39
Att stillasittande är dåligt visste jag men vad kan man göra om man exempelvis är student och måste plugga 6-8h/dag? Jag kan knappast göra detta stående.

Just nu tar jag pauser på 5-10 min varje timme och försöker röra på mig.
Vad mer kan man göra?

Utöver dessa 6-8h timmar sitter man även ner när man äter och kollar på tv/dator vilket blir totalt runt 10h/dag. Det är inte alls bra men vad har man för alternativ?

Klart du kan. Om du verkligen verkligen vill. Du kan stå längst bak i föreläsningssalen istället för att sitta ned. Du kan skaffa dig ett högre skrivbord där du bor så att du kan stå och jobba vid. Kan vara svårt att anteckna då du står upp (och inte har ett högt bord), så du får väl skaffa en karthållare som de har i skidorientering. Kanske saker och ting tar längre tid stående, men det ju du som får välja vad du vill prioritera.

Uppenbart är ju att det inte är lika bekvämt att stå upp och göra allt detta. Det är ju därför stolen blev uppfunnen en gång i tiden. Men visst fan är det möjligt. Gör dig beredd på att bli betraktad som ett miffo av alla i din omgivning ifall du tänker vara seriös med detta.

Att påstå att det inte går att komma runt detta problem för att man tycker det är drygt att behöva resa sig ur soffan då man glor på dumburken tio timmar per dag är ju bara larvigt.

EnergiÖverskott
2014-10-26, 12:58
Att stillasittande är dåligt visste jag men vad kan man göra om man exempelvis är student och måste plugga 6-8h/dag? Jag kan knappast göra detta stående.

Just nu tar jag pauser på 5-10 min varje timme och försöker röra på mig.
Vad mer kan man göra?

Utöver dessa 6-8h timmar sitter man även ner när man äter och kollar på tv/dator vilket blir totalt runt 10h/dag. Det är inte alls bra men vad har man för alternativ?

Jag planerar mina föreläsningar och framtida idéer för mitt företag när jag sitter på en cykel på gymet. Där kan man trampa på rätt ordentligt med en padda framför sig. Dagar när jag har lite mindre att göra så kolla jag på nyhetsmogon i 60-120 minuter på diverse konditionsmaskin.

Det går att komma runt allt. Det gäller bara att sluta leta omöjligheter :)

Tiga
2014-10-26, 13:10
Klart du kan. Om du verkligen verkligen vill. Du kan stå längst bak i föreläsningssalen istället för att sitta ned. Du kan skaffa dig ett högre skrivbord där du bor så att du kan stå och jobba vid. Kan vara svårt att anteckna då du står upp (och inte har ett högt bord), så du får väl skaffa en karthållare som de har i skidorientering. Kanske saker och ting tar längre tid stående, men det ju du som får välja vad du vill prioritera.

Uppenbart är ju att det inte är lika bekvämt att stå upp och göra allt detta. Det är ju därför stolen blev uppfunnen en gång i tiden. Men visst fan är det möjligt. Gör dig beredd på att bli betraktad som ett miffo av alla i din omgivning ifall du tänker vara seriös med detta.

Att påstå att det inte går att komma runt detta problem för att man tycker det är drygt att behöva resa sig ur soffan då man glor på dumburken tio timmar per dag är ju bara larvigt.

Tack för ditt svar. Det här med ett högre skrivbord är något jag tänkt på.
Haha, jag blir redan betraktat som ett miffo bara för att jag reser mig och går en runda varje timme.

Jag planerar mina föreläsningar och framtida idéer för mitt företag när jag sitter på en cykel på gymet. Där kan man trampa på rätt ordentligt med en padda framför sig. Dagar när jag har lite mindre att göra så kolla jag på nyhetsmogon i 60-120 minuter på diverse konditionsmaskin.

Det går att komma runt allt. Det gäller bara att sluta leta omöjligheter :)

Jaha, det är alltså sådant ni gör...planerar. Har alltid tänkt att ni som sitter med padda/mobil på cykeln inte ens kan vara utan dem i 1-2 timmar.

Tack för ditt svar.

svenbanan
2014-10-26, 16:28
Jaha, det är alltså sådant ni gör...planerar. Har alltid tänkt att ni som sitter med padda/mobil på cykeln inte ens kan vara utan dem i 1-2 timmar.

Tack för ditt svar.

Nej jag kör stillasittande 24/7 och orkar inte heller resa mig ur tvsoffan om det inte är världskrig. Men det är ju ett "medvetet" val... ;)

EDIT: Aha, det var inte till mig du skrev det... nvrmnd

EnergiÖverskott
2014-10-26, 16:32
Jaha, det är alltså sådant ni gör...planerar. Har alltid tänkt att ni som sitter med padda/mobil på cykeln inte ens kan vara utan dem i 1-2 timmar.

Tack för ditt svar.

Jag är sådan av mig att jag ofta vaknar vid 05 av mig själv på morgonen och då är det raka vägen till gymet. Tycker det sätter en riktigt fin ton för dagen att se på nyheterna eller att sätta dagsagendan på en cykel eller crosstrainer ett tag. Efter är jag både pigg, glad, full av endorfiner och fått ett helt OK träningspass under tiden :)

maqan
2014-10-26, 20:14
Att stillasittande är dåligt visste jag men vad kan man göra om man exempelvis är student och måste plugga 6-8h/dag? Jag kan knappast göra detta stående.

Det gör jag. Utöver att ta pauser regelbundet då jag försöker röra på mig och mjuka upp stela muskler.

Klart du kan. Om du verkligen verkligen vill. Du kan stå längst bak i föreläsningssalen istället för att sitta ned. Du kan skaffa dig ett högre skrivbord där du bor så att du kan stå och jobba vid. Kan vara svårt att anteckna då du står upp (och inte har ett högt bord), så du får väl skaffa en karthållare som de har i skidorientering. Kanske saker och ting tar längre tid stående, men det ju du som får välja vad du vill prioritera.

Uppenbart är ju att det inte är lika bekvämt att stå upp och göra allt detta. Det är ju därför stolen blev uppfunnen en gång i tiden. Men visst fan är det möjligt. Gör dig beredd på att bli betraktad som ett miffo av alla i din omgivning ifall du tänker vara seriös med detta.

Att påstå att det inte går att komma runt detta problem för att man tycker det är drygt att behöva resa sig ur soffan då man glor på dumburken tio timmar per dag är ju bara larvigt.

This.

maqan
2014-10-26, 20:16
Jag är sådan av mig att jag ofta vaknar vid 05 av mig själv på morgonen och då är det raka vägen till gymet. Tycker det sätter en riktigt fin ton för dagen att se på nyheterna eller att sätta dagsagendan på en cykel eller crosstrainer ett tag. Efter är jag både pigg, glad, full av endorfiner och fått ett helt OK träningspass under tiden :)

Det gäller att förena nytta med nöje, eller kanske till och med nytta^2 i detta fallet :).

supercharge
2014-10-27, 02:33
Så man lagrar på sig mer fett om man sitter/ligger still mycket även om man annars tränar hårt? Det här är ju ett elände eftersom många, inklusive undertecknad, har ett stillasittande arbete.

Frågan är då, räcker det att "lura" kroppen med att knata runt en kort sväng någon gång i timmen och därmed kicka igång systemet lite, eller är det kontinuerlig rörelse som behövs? Alltså att du helst ska ha ett jobb som servitör eller någonting där man går konstant.

z_bumbi
2014-10-27, 08:09
Så man lagrar på sig mer fett om man sitter/ligger still mycket även om man annars tränar hårt? Det här är ju ett elände eftersom många, inklusive undertecknad, har ett stillasittande arbete.

Frågan är då, räcker det att "lura" kroppen med att knata runt en kort sväng någon gång i timmen och därmed kicka igång systemet lite, eller är det kontinuerlig rörelse som behövs? Alltså att du helst ska ha ett jobb som servitör eller någonting där man går konstant.

Fettet är inget problem utan det är andra hälsoeffekter man bör fokusera på och det går att "lura" kroppen genom att röra sig lite då och då. Flera korta pauser är bättre än några få längre.

BobaFett
2014-10-27, 09:43
Fettet är inget problem utan det är andra hälsoeffekter man bör fokusera på och det går att "lura" kroppen genom att röra sig lite då och då. Flera korta pauser är bättre än några få längre.

Vad är det exakt för hälsoeffekter?

Morty
2014-10-27, 15:01
Klart du kan. Om du verkligen verkligen vill. Du kan stå längst bak i föreläsningssalen istället för att sitta ned. Du kan skaffa dig ett högre skrivbord där du bor så att du kan stå och jobba vid. Kan vara svårt att anteckna då du står upp (och inte har ett högt bord), så du får väl skaffa en karthållare som de har i skidorientering. Kanske saker och ting tar längre tid stående, men det ju du som får välja vad du vill prioritera.

Uppenbart är ju att det inte är lika bekvämt att stå upp och göra allt detta. Det är ju därför stolen blev uppfunnen en gång i tiden. Men visst fan är det möjligt. Gör dig beredd på att bli betraktad som ett miffo av alla i din omgivning ifall du tänker vara seriös med detta.

Att påstå att det inte går att komma runt detta problem för att man tycker det är drygt att behöva resa sig ur soffan då man glor på dumburken tio timmar per dag är ju bara larvigt.

Eller så pluggar man fysioterapi och lärarna skiner upp som solar om du står upp på föreläsningar!

svenbanan
2014-10-27, 15:05
Eller så pluggar man fysioterapi och lärarna skiner upp som solar om du står upp på föreläsningar!

Tänkte inte på det... ;)

upperkatt
2015-10-23, 21:19
Om man tänker sig att man har ett tidtagarur och tar tiden varje gång man sitter, vad är då rimligt antal minuter/sekunder/timmar att sitta per dag?
Ex. vid måltider skulle jag nog ha svårt att stå upp som hemmet ser ut nå åtminstone.

Morty
2015-10-23, 21:50
Om man tänker sig att man har ett tidtagarur och tar tiden varje gång man sitter, vad är då rimligt antal minuter/sekunder/timmar att sitta per dag?
Ex. vid måltider skulle jag nog ha svårt att stå upp som hemmet ser ut nå åtminstone.

4-6 timmar som högst kanske? Vet inte. Kolla Elin Ekblom-Baks studier och återkom gärna!

upperkatt
2015-10-23, 22:42
4-6 timmar som högst kanske? Vet inte. Kolla Elin Ekblom-Baks studier och återkom gärna!

Tack :)

HenrikJ
2015-10-24, 18:21
Haha. Du har "lärt dig" att det är tråkigt med löpning? Nog för att löpning är något av det tråkigaste jag vet, men det tycker ju bevisligen inte alla.

svenbanan
2015-10-24, 18:31
Allt jag skriver är saker jag lärt mig. Några sakfel i det du presenterar ser jag då inte.
Tråkigt är det, och skadligt i jämförelse med cykling.

Det jag säger, är att du skriver som du gör för att du vill provocera folk. Inte för att du vill lära ut nåt eller föra en diskussion om nåt. Du vill att folk ska bli störda på det du skriver, alltså är du ett troll.

Om du kan krydda dina metkrokar med att delar av det du skriver är fakta så är det väl mest en bonus antar jag...

Diomedea exulans
2015-10-24, 18:35
Cykling är tråkigare än löpning, av följande skäl:

- Cykling får man ont i häcken av. Löpning får man ont i knäna av, men det är bättre.

- När man cyklar måste man koncentrera sig på att hålla ett lagom högt tempo. Joggar man så kommer man automatiskt in i ett lagom tempo. Det kan hända att man mitt i ett cykelpass råkar dra ner på farten så man plötsligt cyklar alldeles för slappt, men det kan inte hända att man plötsligt råkar börja promenera under ett joggningspass.

- Cykling går så snabbt så man måste cykla till typ grannkommunen för att få ut något av det, så man måste känna till massor vägar så man inte cyklar fel. Orka ta en examen i geografi innan man drar ut på ett cardiopass.

- En annan bieffekt av cyklingens snabbhet: Man måste akta sig mycket mer för annan trafik. Under löpning kan man drömma sig bort på trottoaren.

- Man trillar eller krockar aldrig när man joggar. I cykling är risken för de båda sakerna mångdubbelt större, och man kan skada sig ordentligt av det.

- Det är jobbigt att hålla reda på bråte. Cykling kräver mer bråte än joggning.

Tror det var allt.

upperkatt
2015-10-25, 09:26
Om man tänker sig att man har ett tidtagarur och tar tiden varje gång man sitter, vad är då rimligt antal minuter/sekunder/timmar att sitta per dag?
Ex. vid måltider skulle jag nog ha svårt att stå upp som hemmet ser ut nå åtminstone.

Börjar idag med att ta tiden, så sätter ingen speciell gräns då utan vill snarare börja med att helt enkelt identifiera problemet. Någon som är på? :hbang:

Coffe
2015-10-26, 09:43
Vad gör du när du äter? Hoppas inte du sitter still.

Jag har alltid blivit intalad att man ska sitta ner i lugn och ro och äta... fel i alla dessa år! *gah!*

Coffe
2015-10-26, 09:57
Samma för mig. Datande-livsration börjar gå rejält snett. Samma för de flesta jag känner, vad f-n händer med folk?

Kan stämma in i den kören. Sambon börjar lacka för att man slösitter vid datorn så mkt när man är hemma, lik förbannat är det svårt att slita sig även om man inte gör något vettigt eller ens roligt alls där... beroendevarning?

upperkatt
2015-11-17, 15:28
Något speciellt tips för att klara ryggen bättre när man står upp länge? Min ryggrad klarar inte riktigt av det. Marklyft? Vill helst slippa. Hehe.

ARMSTARK
2015-11-17, 16:30
Vad är det i stillasittandet som är så mycket sämre än stillastående? Skulle det vara bättre att sitta på något vingligt, sån där gymboll tex? Eller är det själva sittställningen som gör något hormonellt?

begt
2015-11-17, 16:42
Vad är det i stillasittandet som är så mycket sämre än stillastående? Skulle det vara bättre att sitta på något vingligt, sån där gymboll tex? Eller är det själva sittställningen som gör något hormonellt?

Finns flera saker. För det första får inte stödmuskulatur i mage och rygg jobba, och sen så blir man lätt stel i underkroppen. Särskilt lår, höftböjare, vader, IT-band (host) osv. Människan är inte "utformad" för att sitta ned flera timmar i sträck på daglig basis.