handdator

Visa fullständig version : Frusna grönsaker - näringstäthet


Alltidxx
2014-06-10, 22:42
Hur är näringsvärdena i frusna grönsaker som broccoli exempelvis? Jämfört med råa som man kokar själv eller allmänt bara.
Annars tycker jag de har alla fördelar: krispigare och godare, snabbare att tillaga, redan uppskurna. Grymt bra *popcorn*

slackerguru
2014-06-10, 22:48
Hur är näringsvärdena i frusna grönsaker som broccoli exempelvis? Jämfört med råa som man kokar själv eller allmänt bara.
Annars tycker jag de har alla fördelar: krispigare och godare, snabbare att tillaga, redan uppskurna. Grymt bra *popcorn*
Beror sig på vart och hur dom odlats skulle jag tro. Men om man utgår från att broccolin växt upp under samma förutsättningar så har jag för mig att det till och med är bättre med frysna bär och frukter om det fryses ner direkt när det plockats eftersom det då inte tappar någon näring när det ska färdas långt.
Men som sagt det är bara vad jag tror.
Det känns också som om det behövs mindre bekämpningsmedel om man fryser ner det direkt. Hoppas någon kan rätta mina påståenden.

Vunnis
2014-06-10, 22:58
Det ska inte vara någon större skillnad. Broccoli som du nämner brukar, som ganska många andra grönsaker, vara tillagad när den säljs frusen. Så den räcker det att tina innan du äter den. Microvågsugn är en bra variant, så slipper du koka grönsakerna och bli av med vitaminer i vattnet.

om man utgår från att broccolin växt upp under samma förutsättningar så har jag för mig att det till och med är bättre med frysna bär och frukter om det fryses ner direkt när det plockats eftersom det då inte tappar någon näring när det ska färdas långt.
Hållbarhet, alltså. ;) :D

illiaca
2014-06-11, 01:28
Desto färskare desto bättre har jag förstått det som. Med färskt är det typ det egna trädgårdslandet eller närodlat. En morot som fraktats från portugal och har legat i grönsaks-disken två dagar är väll egentligen inte färsk.

Isf, är det väll lika bra om inte bättre med fryst.

AronP
2014-06-11, 07:18
Frysta är oftast bättre om dom färska inte är närodlade. Sedan bör du undvika att koka grönsaker om du vill behålla näring i dom, betydligt bättre är då ångkokning.
http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/

Alltidxx
2014-06-11, 08:27
Tack för tipsen om micro och ångkokning. Jag får köpa mig sånt där speciellt durkslag som tillåter att man kan lägga på lock då:

•Att ÅNGKOKA är annars ett hett tips. Där åstadkommer du den absolut minsta näringsförlusten av olika former av värmetillagning. Allt som behövs är en kastrull med kokande vatten, ett durkslag som du ställer ner i kastrullen ovanför vattnet och sedan ett lock på det. Då kokas grönsakerna i durkslaget av vattenångan (1, 2).