handdator

Visa fullständig version : Udda övning


Drek
2014-06-10, 20:11
tja, satt och tänkte på varför man aldrig ser någon köra tricep pushdown med armbågarna utåt? har bara sett stora killar som jay cutler som kör den. Tycker själv att det är en skön övning men varför är den så oanvänd?*flex*

crizzan
2014-06-10, 20:20
Jag låter någon mer kunnig svara på denna frågan men du får ju ingen bra strech, kortare rom och större skaderisk skulle jag tro.

Men som jag tidigare sa hoppas jag någon mer kunnig svarar/rättar mig.

filmjölk
2014-06-10, 23:25
Den blir lite lätt en smalbänk/dip-rörelse istället för en push-down tycker jag. Lite svår att göra rätt jämfört med vanliga pushdowns, gillar inte den alls. Får plocka bort såpass vikt att den blir för lätt för att få till bra.

pezrulezhaakon
2014-06-11, 00:51
tja, satt och tänkte på varför man aldrig ser någon köra tricep pushdown med armbågarna utåt? har bara sett stora killar som jay cutler som kör den. Tycker själv att det är en skön övning men varför är den så oanvänd?*flex*

Varianten belastar triceps mindre, om nu det är det man vill.

Sparven från Minsk
2014-06-11, 07:56
Varianten belastar triceps mindre, om nu det är det man vill.

Tänkte precis skriva det haha, ser inte någon direkt anledning att köra med armbågarna vinklade utåt så...

AronP
2014-06-11, 08:09
Jag kör den ibland men då med en mer push-övning än den normala vilket gör att jag kan köra med betydligt tyngre vikt. Går gärna ned lite i repstal också.

Bryggan
2014-06-11, 09:08
tja, satt och tänkte på varför man aldrig ser någon köra tricep pushdown med armbågarna utåt? har bara sett stora killar som jay cutler som kör den. Tycker själv att det är en skön övning men varför är den så oanvänd?*flex*

Varianten belastar triceps mindre, om nu det är det man vill.
Om övningen inte tar lika mycket på triceps, vilka muskler för upp vikten?

pezrulezhaakon
2014-06-11, 11:57
Om övningen inte tar lika mycket på triceps, vilka muskler för upp vikten?

Bröstmuskeln, coracobrachialis och främre delta står för merarbetet.

filmjölk
2014-06-11, 12:12
Den ser dock cool ut när en proffsbyggare kör den, musklerna är ju så pass stora på dem att den blir ett bra sätt att visa upp sina gigantiska triceps i för tex. en film, svårt att få till lika bra vinkel att filma triceps i vanliga pushdowns.

När de flexar triceps på scen vinklar de ju också ut armen sådär, och inte i en "pushdownrörelse"

vicarious
2014-06-11, 13:25
tja, satt och tänkte på varför man aldrig ser någon köra tricep pushdown med armbågarna utåt? har bara sett stora killar som jay cutler som kör den. Tycker själv att det är en skön övning men varför är den så oanvänd?*flex*

Det blir mer som en pressövning då och andra muskler kommer in i leken som pez säger. Syftet med pushdowns är att isolera triceps. Vill man pressa med triceps finns det nog bättre övningar att göra detta.

Edit: mina armbågar fuckar ur av det dessutom.