handdator

Visa fullständig version : Vad är min kcal-behov?


JOJJEL
2014-06-09, 22:24
Jag väger 80 kg och är 1:86 lång och bänkar ca 60 kg i 5 reps (precis börjat igen sen nån vecka tillbaka). Jag har ett stillasittande jobb som jag cyklar i en kvart till och likaså tillbaka. Jag gymmar 3 gånger i veckan.


Kan någon schysst person räkna ut vad mitt energibehov/kaloribalans är? Jag fick det av någon sida till 2700 kcal, så när jag "bulkar" tänkte jag ligga på 2700+500 ungefär per dag i kalorier.

Låter detta rimligt eller? För jag tycker 2700 låter ganska mycket (3200 om jag ska bulka). Eller? *popcorn*

Tack!

kwame
2014-06-09, 22:33
Hmm, ingen kan säga bara sådär. Beror på individ till individ.
När jag deffade så låg jag på cirka 2700 kcal, 185 cm 85kg och då bänkade jag runt 130kg (om vi ska jämföra med att du drog en referens till det xD).
Förövrigt så hade jag ett fysiskt jobb (betongfabrik) och tränade 5-7 dagar i veckan.
Låg på cirka 500 kcal underskott per dag, vilket märktes på vikten, gick ner cirka 4 kg på 6 veckor.

Jag tycker du kan börja med 3000 kcal per dag och minst 200g protein/dag. Du märker efter 2-3 veckor om du ska minska eller öka ditt kcal intag. Tänk dock på att en bulk är ingen ursäkt för att slänga i sig massa skräp.

JOJJEL
2014-06-09, 22:48
Jag tycker du kan börja med 3000 kcal per dag och minst 200g protein/dag. Du märker efter 2-3 veckor om du ska minska eller öka ditt kcal intag. Tänk dock på att en bulk är ingen ursäkt för att slänga i sig massa skräp.

Om jag går upp skitmycket vikt så är det för mycket och om jag knappt har gått upp så måste jag äta mer menar du?

vicarious
2014-06-10, 10:28
Det går inte att räkna ut exakt, alla formler är uppskattningar. Lägg dig på ett fixerat intag och se vad som händer. 2500-3000 kcal låter rimligt.

Simplicity
2014-06-10, 11:39
https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=QulHU5XADpGk4ASNjYDoAg#q=r%C3%A4kna+ut+Kalorif% C3%B6rbrukning

Första träffen på google...

Beemel
2014-06-10, 11:52
Bokför allt du äter och dricker varje dag.

Väg dig varje dag (helst samma tid)

Utvärdera medel och/eller median för vikten efter två veckor

Korrigera kaloriintaget för att passa din målsättning

\o/

Med lite tur har du på köpet lärt dig lite om hur din kropp reagerar på maten du äter.

dluddeckens
2014-06-10, 12:03
Jag har personligen insett att mitt kcal är väsentligt lägre än vad uträkningarna indikerar.

Ligger runt 1800 kcal för balans. Då tränar jag ändå 5 dagar i veckan och går en hel del på fritiden.

Stillasittande arbete är förödande för kcalförbrukningen.

Xead
2014-06-10, 12:13
Jag har personligen insett att mitt kcal är väsentligt lägre än vad uträkningarna indikerar.

Ligger runt 1800 kcal för balans. Då tränar jag ändå 5 dagar i veckan och går en hel del på fritiden.

Stillasittande arbete är förödande för kcalförbrukningen.

Men precis som du säger är det högst individuellt. Jag sitter på mitt arsle alldeles för mycket och tränar 3-4 dagar i veckan med ett dagligt energiintag som sällan faller under 3000 kcal och har legat runt 70 pannor det senaste halvåret (innan dess vägde jag mig aldrig).

Tycker att TS ska testa sig fram och använda diverse uträkningar som en startpunkt och gå vidare därifrån om så behövs.

SirreASDF
2014-06-10, 13:26
Jag använder mig av http://www.viktvakten.se/rakna_ut_energibehov.htm för att få en guideline. Den har visat stämma väldigt bra för mig.

Observera att jag inte räknar in träning i detta, utan lägger på 200-300 kcal de dagar jag gymmar, samt lägger jag till förbrukade kalorier vid konditionsträning de dagar jag kör det. Alltså, använder länken för att räkna ut förbrukning en dag jag inte tränar alls i stort sett, sedan adderar jag ev förbrukning av träning. Skulle säga att min felmarginal ligger på ungefär +/- 100.

Givetvis ger det bara en guideline som sagt, så välj en siffra och testa dig fram med hjälp av vågen.

anvihl
2014-06-10, 14:05
Jag har personligen insett att mitt kcal är väsentligt lägre än vad uträkningarna indikerar.

Ligger runt 1800 kcal för balans. Då tränar jag ändå 5 dagar i veckan och går en hel del på fritiden.

Stillasittande arbete är förödande för kcalförbrukningen.

Vikt och längd? Nån sjukdom? Crashdieter i bakgrunden?

Förutom min träning sitter jag heeelt stilla i min livssituation just nu förutom lite matlagning/diskning/städning etc. Styrketränar 4 helkroppspass i veckan+ 1-2h kondition varje dag och mitt energibehov går sällan under 4000kcal. Innan jag började träna mer och äta mer stod jag också stilla runt 2000kcal.

Mouline
2014-06-10, 14:05
Läs mitt inlägg:...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699