handdator

Visa fullständig version : Chins/pullups


NewGripper
2014-06-09, 14:52
Jag är helt värdelös på chins och pullups.
Någon som har nå bra tips förutom greasing the groove?
Det har jag varken tid eller ork att ägna mig åt.
Jag tror inte att någon annan övning har varit så svår att öka i som just dessa.

Ajemän
2014-06-09, 15:08
Hur många orkar du nu, och hur ser chinsträningen ut nu?

NewGripper
2014-06-09, 15:16
Utan att sprattla med benen o sånt, dvs strikt, så gör jag kanske 8 med handflatorna mot ansiktet och 6-7 med handflatorna bort från ansiktet med axelbrett grepp.

Jag har varierat min chinsträning.
1-2 pass i veckan.
Ibland kör jag 2or, 3or eller 4or tills jag nått typ 30-40 reps totalt eller så kör jag stegar från etta till max och sen bakåt igen.
Ibland har jag kört flera set till max och sen hoppat och gjort negativa reps.

Ajemän
2014-06-09, 17:58
Utan att sprattla med benen o sånt, dvs strikt, så gör jag kanske 8 med handflatorna mot ansiktet och 6-7 med handflatorna bort från ansiktet med axelbrett grepp.

Jag har varierat min chinsträning.
1-2 pass i veckan.
Ibland kör jag 2or, 3or eller 4or tills jag nått typ 30-40 reps totalt eller så kör jag stegar från etta till max och sen bakåt igen.
Ibland har jag kört flera set till max och sen hoppat och gjort negativa reps.

Jag tycker du ska köra 2 pass i veckan, 1 tungt och 1 lätt

Släng på 5-10kg och kör några riktigt tunga set, 2or-4or på tungdagen, med lång setvila.
Och på lättdagen t ex 5x5 med kontakt, utan vikt

Sen kan du variera hur mycket som helst med grepp, greppvidd, squeeze etc

Strunta i kv-maxning ett tag. Bättre med omväxling nu när du stått still ett tag :)

NewGripper
2014-06-09, 21:49
Okej!
Då ska jag börja med det from imorrn. Ger det juni juli o halva augusti :)
Ser om det ger något!

Ajemän
2014-06-10, 09:44
Okej!
Då ska jag börja med det from imorrn. Ger det juni juli o halva augusti :)
Ser om det ger något!

Gört!

Jag ökade ganska bra på 1tungt pass i veckan, typ 7 set 5-reppare. Ökade till 2 gånger i veckan och började öka riktigt bra.

Slänger även in nåt dropset ibland, lite kontaktchins, superset tunga latsdrag och lätta pullovers i kabel som ger vrålpump. Man kan variera hur mycket som helst, men basen bör nog vara tung, även om man kan göra väldigt många på kroppsvikt. Iaf så jag blivit bra på chins.

Sen ska man inte glömma att roddar och bicepsträning även överförs till chins rätt mycket...

NewGripper
2014-06-10, 10:31
Så, idag blev det såhär;
3 chins - kort vila - 3 pullups kroppsvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 5kgvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 10kgvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 5kgvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 5kgvikt
kort vila = 20-30 sekunder maxxx.
Kort vila för att jag orkade med det ;)

Och nu blir det tung hantelrodd, där är jag iaf stark.
Följt av lite shrugs och biceps.

Hur ser progressionen ut i chins framöver då?
Ska jag försöka tvinga fram 4or med samma vikter nästa pass?
Ska jag köra fler set med 10kgs?
Ska jag öka vikterna med 1,25 eller 2,5kg?

Inbillar mig att man inte ska stå kvar o harva med samma vikter pass efter pass :)

Ajemän
2014-06-10, 11:37
Så, idag blev det såhär;
3 chins - kort vila - 3 pullups kroppsvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 5kgvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 10kgvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 5kgvikt
3 chins - kort vila - 3 pullups + 5kgvikt
kort vila = 20-30 sekunder maxxx.
Kort vila för att jag orkade med det ;)

Och nu blir det tung hantelrodd, där är jag iaf stark.
Följt av lite shrugs och biceps.

Hur ser progressionen ut i chins framöver då?
Ska jag försöka tvinga fram 4or med samma vikter nästa pass?
Ska jag köra fler set med 10kgs?
Ska jag öka vikterna med 1,25 eller 2,5kg?

Inbillar mig att man inte ska stå kvar o harva med samma vikter pass efter pass :)


Jag tror det viktigaste gällande progressionen är att man går in med 100% fokus på ETT set. Värm upp med lite försiktiga set och sedan PANG satsar du allt på setet du förberett dig på hela dagen.

Det är schysst att ha olika refernsvärden. Ex kan du ha referensvärden:

Kroppsvikt
5kg
10kg

Om du drog en 3a på 10kg med nöd och näppe så kommer du antagligen inte klara en 4a på 10kg nästa pass. Att gå in och köra en till 3a är bortkastad tid.

Då kan du istället köra på 5kg, och eftersom du kört ett pass på 10kg sedan dess så bör du få ut en till rep på 5kg.

T ex
Pass1 Maxning kroppsvikt
Pass2 Maxning 10kg
Pass3 Maxning 5kg

Tanken är då att du ska sätta 1 pb för varje pass, men på olika vikter.

Och efter referenssetet är gjort så kör du på med vad du nu tycker är lämpligt.


Inga ord som är lag såklart, bara ett upplägg som funkar kanon för mig, och detta kör jag i alla basövningar...
:)

NewGripper
2014-06-10, 14:37
Hehe ok, lite Jim Wendler 531 över det hela, fast omvänd ordning :)

Xtreme
2014-06-10, 14:45
Läste en blogg om en person som orkade göra strax under 10 st utan vikt. Började köra med vikt så att han orkade runt 5 stycken och ökade vikten suggestivt. Inte så långt senare (vet ej exakt) testade han och då gjorde han 25 stycken med bara kroppsvikt.

NewGripper
2014-06-10, 15:27
Läste en blogg om en person som orkade göra strax under 10 st utan vikt. Började köra med vikt så att han orkade runt 5 stycken och ökade vikten suggestivt. Inte så långt senare (vet ej exakt) testade han och då gjorde han 25 stycken med bara kroppsvikt.

Ja, det är ju lite av drömscenariot *flex*
Inget är omöjligt antar jag.
"Whether you think you CAN or you CAN'T, you are RIGHT!" :hbang:

So Strongk
2014-06-10, 18:08
Jag är helt värdelös på chins och pullups.
Någon som har nå bra tips förutom greasing the groove?
Det har jag varken tid eller ork att ägna mig åt.
Jag tror inte att någon annan övning har varit så svår att öka i som just dessa.

Mitt tips är att köra mycket med extravik, tungt tungt tunt hela tiden.
Jag gjorde 4 chins utan extravikt när jag började för 20 månader sedan, vägde då 74kg. Nu kör jag 4 reps med 42.5kg extra med kroppsvikt på 85kg.

Klarar typ 17 reps utan vikt nu. Försök att tagga som fan inför varje set (gäller iofs alla övningar..)
Men just chins är något jag gillar, blir nervös bara jag tänker på det.

NewGripper
2014-06-10, 20:17
Mitt tips är att köra mycket med extravik, tungt tungt tunt hela tiden.
Jag gjorde 4 chins utan extravikt när jag började för 20 månader sedan, vägde då 74kg. Nu kör jag 4 reps med 42.5kg extra med kroppsvikt på 85kg.

Klarar typ 17 reps utan vikt nu. Försök att tagga som fan inför varje set (gäller iofs alla övningar..)
Men just chins är något jag gillar, blir nervös bara jag tänker på det.

Det är rejäla chins det :)
jag väger 94-95kg ca. :)

NewGripper
2014-06-22, 19:43
Kört 4-5 pass hittills och jag har på ett eller annat sätt persat varje pass.
Härom dagen gjorde jag 6x6 på kroppsvikten.
Fina snabba, bara sista två Seten som vart lite sega.
Jag försöker ta fram det där lilla extra jävlaranamma när jag kör.
Försöker att göra nån form av ökning varje pass, lite mer vikt eller en rep mer osv.
Tror detta funkar bra faktiskt!

slo
2014-06-22, 20:16
Lånar lite för en fråga i allt detta. Jag kanske är dum, men Pull-ups är det med handflatorna mot dig eller ifrån dig? Det verkar vara lite skilda uppfattning om det där.

För mig är Chins när man har flatorna ifrån dig, och pull-ups med handflatorna mot dig. Stämmer det?

NewGripper
2014-06-22, 20:32
Så resonerar jag med. :)
Folk får kalla de vad de vill. Jag fortsätter hävda att chins e handflatorna från o pullups mot ansiktet. :))

Ajemän
2014-06-22, 21:42
Så resonerar jag med. :)
Folk får kalla de vad de vill. Jag fortsätter hävda att chins e handflatorna från o pullups mot ansiktet. :))
Så är det i Sverige (inkl på tävling), men tvärt om i övriga världen :)

AntonHA
2014-06-22, 22:55
Jag kan göra likamånga pullups & chinups så jag ska nog pröva denna metod! Jag skulle dock gärna vilja passa på att låna tråden och ställa en fråga. När jag gör pullups (handflatorna vända bort från ansiktet) så börjar jag utan mening att svinga med fötterna framåt. Jag måste göra extremt långsamma pullups för att jag ska vara still. Om jag försöker göra dom någorlunda snabbt så blir det ''kaos'' så att säga :) , måste då stanna upp för att få slut på svinget. Om någon har ett tips på hur man skulle kunna lösa detta problem skulle det uppskattas mycket! :)

Ajemän
2014-06-22, 23:13
Jag kan göra likamånga pullups & chinups så jag ska nog pröva denna metod! Jag skulle dock gärna vilja passa på att låna tråden och ställa en fråga. När jag gör pullups (handflatorna vända bort från ansiktet) så börjar jag utan mening att svinga med fötterna framåt. Jag måste göra extremt långsamma pullups för att jag ska vara still. Om jag försöker göra dom någorlunda snabbt så blir det ''kaos'' så att säga :) , måste då stanna upp för att få slut på svinget. Om någon har ett tips på hur man skulle kunna lösa detta problem skulle det uppskattas mycket! :)
Prova ha böjda knän :)

svenbanan
2014-06-23, 02:47
Jag tycker ändå du ska försöka "grisa groven". Det tar ju verkligen ingen tid alls ifall du har en stång hemma. Har du inte det så kan du ju skaffa en. Nån hundring på en sportaffär för en sådan som man sätter i en dörrkarm. Funkar hur bra som helst. Testa inte att kippa i en sådan bara... ;)

En kvart på morgonen ett par gånger i veckan, man blir knappt svettig ens. 3 reps varje set, så många set du grejar med 1min vila. När du grejar 10 set ökar du till 4 reps nästa gång osv... Om du gör detta ett par gånger i veckan också förutom 1-2 "riktiga pass" då du kör extra tungt eller flera set till failure med lång setvila så kommer du snabbt bli bättre på att göra pullups.

Men ifall du egentligen mest är intresserad av att bygga latsen så är det kanske inte jättestor vits med det.

simon10
2014-06-23, 20:13
Lånar lite för en fråga i allt detta. Jag kanske är dum, men Pull-ups är det med handflatorna mot dig eller ifrån dig? Det verkar vara lite skilda uppfattning om det där.

För mig är Chins när man har flatorna ifrån dig, och pull-ups med handflatorna mot dig. Stämmer det?

Enligt min uppfattning har vi i Sverige vänt på vad Chins och Pull-Ups innebär av någon konstig anledning. Det du nämner är helt rätt ur ett svenskt perspektiv men internationellt (eller i USA iaf) är det tvärtom!

NewGripper
2014-06-25, 21:39
Så, idag blev det såhär;
4 chins - kort vila - 4 pullups kroppsvikt
4 chins - kort vila - 4 pullups + 5kgvikt
4 chins - kort vila - 4 pullups + 10kgvikt
4 chins - kort vila - 4 pullups + 5kgvikt
4 chins - kort vila - 4 pullups + 5kgvikt

hantelrodd 4x4 laetta o xplosiva 50kg

NewGripper
2014-06-25, 21:42
pb varje pass hittills

Shajjn
2014-06-25, 22:00
Viktade pullups, 1-3 set, är min favorit. Fick mig att bli stark och öka i totalantalet reps på kroppsvikten.