handdator

Visa fullständig version : Att bara äta protein till t ex frukost, subopti?


Mags
2014-06-09, 14:03
Nu kanske detta är lite foliehattigt av mig, men jag frågar ändå: Kan det vara så att en frukost bestående av 25 g vassle förbränns rätt snabbt utan att det hinner ge den muskelproteinstimulerande effekten?

vicarious
2014-06-09, 15:14
Kan det vara så att en frukost bestående av 25 g vassle förbränns rätt snabbt utan att det hinner ge den muskelproteinstimulerande effekten?

MPS kommer stimuleras oavsett om det används som energi eller inte (vilket majoriteten kommer göra ändå).

Mags
2014-06-11, 14:58
Är det verkligen så?

Naturligtvis kommer nästan allt bli energi tillslut, men jag tänkte att det kanske ligger kvar kortare tid i blodet/musklerna om man har fastat.
Det är väl att vissa aminosyror binder in till ampk och sådana som gör protein muskeluppbyggande?

cAase
2014-06-11, 15:39
Proteintillförsel i fastande tillstånd ger väl nästintill högst MPS-ökning än något annat scenario.

vicarious
2014-06-11, 17:01
Är det verkligen så?

Naturligtvis kommer nästan allt bli energi tillslut, men jag tänkte att det kanske ligger kvar kortare tid i blodet/musklerna om man har fastat.
Det är väl att vissa aminosyror binder in till ampk och sådana som gör protein muskeluppbyggande?

Sökfuntionen ;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4814174&postcount=5
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3873166&postcount=51

Depzon
2014-06-11, 19:18
Oftast bara exakt den frukosten jag får i mig i och med att jag tränar rätt snart efter uppstigning och aldrig är hungrig innan och inte heller vill känna att jag har nåt i magen.

Tobbey
2014-06-11, 19:20
Oftast bara exakt den frukosten jag får i mig i och med att jag tränar rätt snart efter uppstigning och aldrig är hungrig innan och inte heller vill känna att jag har nåt i magen.

Fattar inte hur folk inte kan äta på morgonen, jag är alltid extremt hungrig när jag vaknar, oavsett om jag ätit mycket dagen innan eller ej :( Skulle gärna skippa den tidiga morgonfrukosten men det går inte.

R Scarpa27
2014-06-11, 19:57
Fattar inte hur folk inte kan äta på morgonen, jag är alltid extremt hungrig när jag vaknar, oavsett om jag ätit mycket dagen innan eller ej :( Skulle gärna skippa den tidiga morgonfrukosten men det går inte.

testa inta mycket mat sent... innan läggdags... eller någoit rejält på kvällen iaf...
jag lovar du vaknar ej hungrig...

folk som stirrar efter frukost så fort de kliver upp äter oftast klent på kvällen eller som äter pyttesmå portioner utspritt över c10 måltider per dag...

stort mål som sista mål med efterrätt sent gör s å jag sover bättre och vaknar icke hungrig =).
håler mig oftast till lunch enkelt. dock inga problem med hungern överhuvudtaget =P...
blir aldrig stirrig som vissa blir så fort de inte får mat.

Tobbey
2014-06-11, 20:05
Jag brukar inta mellan 2-3000 kcal till middag, men det är iofs vid 18-19 tiden. Har funderat på att käka vid 20-21 istället, just för att kanske inte vakna lika hungrig, sen är det riktigt gött att lägga sig och sova mätt och belåten.

Depzon
2014-06-11, 20:23
Om jag äter riktigt jäkla våldsmycket på kvällen innan jag lägger mig brukar jag vakna hungrig. Äter jag "ganska" mycket på kvällen brukar jag inte vara hungrig på morgonen.

Förut var jag hungrig om jag vaknade vid 7 efter 7 timmars sömn, mätt om jag vaknade 11 efter 11 timmars sömn och inte hungrig förrän vid 14-15. Kan inte direkt se några samband med nånting.

vicarious
2014-06-12, 06:41
testa inta mycket mat sent... innan läggdags... eller någoit rejält på kvällen iaf...
jag lovar du vaknar ej hungrig...

folk som stirrar efter frukost så fort de kliver upp äter oftast klent på kvällen eller som äter pyttesmå portioner utspritt över c10 måltider per dag...


Helt tvärtom för mig. Desto mer mat sent på kvällen, desto hungrigare på morgonen. Men man måste ju inte äta bara för att man är hungrig. Det går oftast över.

R Scarpa27
2014-06-12, 20:06
Helt tvärtom för mig. Desto mer mat sent på kvällen, desto hungrigare på morgonen. Men man måste ju inte äta bara för att man är hungrig. Det går oftast över.

precis..
dock om man intar mer fett/protein i kosten på kvällen så håller man sig ganska ordentligt, men egentligen varför bry sig så länge man har mat tillgängligt 24/24 :D... för mlnga år sedan var det standard att käka skogaholmslimpa, med smör och pricikorv och dricka oboy kl 2 på natten =P.

tobbey du intar väl mestadels kolhydrater?

EnergiÖverskott
2014-06-13, 05:30
precis..
dock om man intar mer fett/protein i kosten på kvällen så håller man sig ganska ordentligt, men egentligen varför bry sig så länge man har mat tillgängligt 24/24 :D... för mlnga år sedan var det standard att käka skogaholmslimpa, med smör och pricikorv och dricka oboy kl 2 på natten =P.

tobbey du intar väl mestadels kolhydrater?

Du får sluta prata om "man" och mer om dig själv för även här är det tvärt om för många, inklusive mig. Mycket kolhydrater och protein på kvällen håller mig mätt 20+ timmar. Dock inte fett + protein.

Sniggel
2014-06-13, 07:32
testa inta mycket mat sent... innan läggdags... eller någoit rejält på kvällen iaf...
jag lovar du vaknar ej hungrig...

Haha. Kul vad man är olika. Bästa receptet för att vakna vrålhungrig för mig är att äta jättemycket precis innan läggdags :d
Ja det låter konstigt men så fungerar jag. Bra för bulk!

exor
2014-06-13, 07:38
Fattar inte hur folk inte kan äta på morgonen, jag är alltid extremt hungrig när jag vaknar, oavsett om jag ätit mycket dagen innan eller ej :( Skulle gärna skippa den tidiga morgonfrukosten men det går inte.

Har man ätit PF i cirka 6 år så är man inte direkt hungrig när man vaknar :) Äter första målet 6 timmar efter jag vaknar. Andra målet 1 timme innan jag går och lägger mig.

PÅ helgerna tar det cirka 4-5 timmar innan jag äter och tränar på morgonen för att bli hungrig :)

Mickee
2014-06-13, 08:01
Fattar inte hur folk inte kan äta på morgonen, jag är alltid extremt hungrig när jag vaknar, oavsett om jag ätit mycket dagen innan eller ej :( Skulle gärna skippa den tidiga morgonfrukosten men det går inte.

När jag äter enligt PF får jag en "hungerattack" ca 1 timma efter jag vaknar. Men det är bara att ta ett glas vatten så klarar jag mig lätt fram till lunch sen.

Men det är enbart när jag är inställd på att äta enligt PF.
Om jag skulle äta vanligt och frukosten blir framskjuten 30-60 min känns det som jag ska dö xD

Mags
2014-06-14, 22:56
Jag förstår fortfarande inte riktigt hur det funkar. Käkar man 100 gram EAA på en gång så kommer väl alla signalvägar mer eller mindre mättas, medan resten bryts ner? => Det hade varit bättre att dela upp det på två tillfällen med några timmar mellan?

Eller har jag missförstått detta?

King Grub
2014-06-15, 11:39
Det stämmer. Men 100 gram EAA från intakt protein förutom vassle är inte samma sak som 100 gram EAA från tillskott av fria aminosyror eller vassleprotein.

Även om 100 gram protein inte stimulerar proteinsyntesen mer än 30 gram protein, så kommer det att minska nedbrytningen många timmar efter intag och därigenom förbättra proteinbalansen. Det gör inte vassleprotein eller EAA.

Sniggel
2014-06-15, 11:49
Fattar inte hur folk inte kan äta på morgonen, jag är alltid extremt hungrig när jag vaknar, oavsett om jag ätit mycket dagen innan eller ej :( Skulle gärna skippa den tidiga morgonfrukosten men det går inte.

Folk har ju olika typer av hunger. Den större delen av mitt liv har jag tvingat i mig mat på morgonen "för att man ska" trots att jag inte haft nån lust till att äta. Jag gör inte så längre annat än i undantagsfall numera. Oavsett om jag kör PF eller ej. Men det är tack vare att jag provat PF och kunskapen om att (tidig) frukost har direkt negativa påföljder för min energinivå under första halvan av dagen som jag slutat med dumheterna :P
Ett lätt mellanmål 3-4 timmar efter uppvaknande är oftast hur jag äter mitt första mål mat.

Mags
2014-06-15, 13:34
Det stämmer. Men 100 gram EAA från intakt protein förutom vassle är inte samma sak som 100 gram EAA från tillskott av fria aminosyror eller vassleprotein.

Även om 100 gram protein inte stimulerar proteinsyntesen mer än 30 gram protein, så kommer det att minska nedbrytningen många timmar efter intag och därigenom förbättra proteinbalansen. Det gör inte vassleprotein eller EAA.

Ok, det är jag med på. Men det handlar väl om att t ex kött ligger kvar i magen ett tag innan det brytits ner och tagits upp.

Min tanke var att tex kolhydrater och protein konkurrerar med varandra i mitokondrierna (eller nått) och att det då skulle ge högre nettoproteinsyntes om man intar proteinet efter kolhydrat, jämfört med tvärtom.

På något sätt måste ju livslängden (i kroppen) av proteinet man ätit vara betydande...

Jontalinen
2014-06-15, 19:02
Jag har alltid varit katastrofhungrig när jag vaknar, sänker lätt en stor måltid. Nån vecka på PF och det är borta, lite hungrig kan man vara med de släpper. Våga prova!

Mags
2014-07-29, 11:55
Jag har alltid varit katastrofhungrig när jag vaknar, sänker lätt en stor måltid. Nån vecka på PF och det är borta, lite hungrig kan man vara med de släpper. Våga prova!

+1

Det stämmer. Men 100 gram EAA från intakt protein förutom vassle är inte samma sak som 100 gram EAA från tillskott av fria aminosyror eller vassleprotein.

Även om 100 gram protein inte stimulerar proteinsyntesen mer än 30 gram protein, så kommer det att minska nedbrytningen många timmar efter intag och därigenom förbättra proteinbalansen. Det gör inte vassleprotein eller EAA.

Anledningen till att EAA som individuella aminosyror inte gör det är väl att det mesta förbränns direkt. Borde inte detta vara fallet även om man äter en mindre mängd på tom mage, jämfört med om man samtidigt åt typ en banan?