handdator

Visa fullständig version : Vad händer efter avslutad dygnsfasta/diet i övrigt?


EJL
2014-06-09, 12:38
Hej!

Har länge varit en flitig användare av sökfunktionen här på forumet och har sugit åt mig som en tvättsvamp utav all bra information som finns att tillgå här, men skulle behöva lite hjälp med en fråga som jag inte hittar något direkt tydligt svar på. :)


Jag har för närvarande ett uppehåll i min styrketräning och fokuserar på fettminskning, bland annat genom en och annan dygnsfasta. Hur bra den här metoden egentligen är går ju givetvis att diskutera förstår jag, men det jag undrar och inte kan hitta svar på är vad vikten som jag går upp efter avslutad fasta består utav? Särskilt då jag kan gå upp närmre 3-4 kilo på två dagar. Jag utesluter de "vanliga" kolhydratskällorna och äter till största del protein och en mindre andel fett, såklart blir ju inte kolhydraterna nollade då det blir lite grann från exempelvis grönsaker och mejeriprodukter.

Vätska förstår jag att jag lägger på mig, men inte enbart? Hur är det med glykogenpåfyllningen? Hur kan detta väga så mycket? Förlåt min okunskap, men det är därför jag frågar er. Sker det en sådan påfyllning trots litet intag av kolhydrater direkt efter en fasta? Jag frossar inte direkt efter fastan, men ser till att äta mig mätt på bra mat.
Har i efterhand också lagt märket till att mitt vätskeintag inte är riktigt lika stort direkt efter fastan som under själva fastan, om det nu skulle vara relevant.

Har ju läst att många går upp i vikt direkt efter avslutad diet trots att det inte skett något intag utav massa onyttigheter. Vad består viktuppgången av och varför?

Tack!

EnergiÖverskott
2014-06-09, 12:52
Styrketräning borde vara en fundamental del för dig om det är fettminskning du vill åt och inte bara viktminskning.

vicarious
2014-06-09, 13:25
Vad består viktuppgången av och varför?


Mag och tarminnehåll samt vätska och glykogen.

EJL
2014-06-09, 13:26
Styrketräning borde vara en fundamental del för dig om det är fettminskning du vill åt och inte bara viktminskning.

Tack för ditt svar, men det finns flera orsaker till uppehållet. Bland annat en skada.
Men det var inte riktigt det mitt inlägg handlade om. :)

EJL
2014-06-09, 13:28
Mag och tarminnehåll samt vätska och glykogen.

Tack! Kanske en dum fråga, men glykogendepåerna fylls på trots en väldigt snål kolhydratskost? Hur mycket glykogen-vikt snackar vi om här på ett ungefär? :)

EJL
2014-06-09, 13:31
Det kan inte vara fettvikt då? Förutsatt att jag inte ligger på ett grymt kaloriöverskott.