handdator

Visa fullständig version : Hjälp vid deff/viktminskning


Meswe
2014-06-09, 06:17
Tränar och tränat styrka 3-4ggr senaste året om inte mer, lagt på mig bra muskulatur och styrka mot innan då jag bara vägde mycket istället. Så nu finns det muskler under allt, mitt problem är bara att det som gömmer dem för att visa sina fina former inte vill gå bort.

När det kommer till cardio så brukar jag slänga in det lite innan styrkepassen för att värma igång och ibland kör jag på efter. Det händer även att jag tar dagar där jag kör ren konditionsträning. Cross/Spring/Spinning etc.

Problemet jag har är att jag senaste 2 månaderna försökt lägga om kosten till det bättre men ser inga resultat på varken våg eller måttband. Med tanke på att jag reducerat kcal intaget rätt bra och beräknar mina macros via matdagboken.se så borde jag se resultat någonstans tycker jag.

Vad gör man fel tro? Testade PF 16:8 men hade svårt med tiderna. Funderar på kicka igång det igen. Äta mellan 12-20 vilket borde fungera.

31år
102kg
186cm

Försöker hålla mig till 2200kcal per dag, vilket jag tycker fungerar utan att jag blir hungrig. Hur bör jag lägga mina macros gällande protein/kolh/fett? Ska jag äta annorlunda på vilodagar? Bara lite råd och tips skulle vara trevligt.

Barbastark
2014-06-09, 07:34
Känns spontant inte som det är något hormonellt då du baserat på längd vikt siffrorna har en del fett att göra av med. Så kanske bara en enkel felberäkning av vad du faktiskt tar in vs gör av med.

Formlerna för uträkning av basal energiförbrukning är snittvärden, och även om dem generellt stämmer bra så finns det alltid anomaliteter i befolkningen. Min upplevelse är även att energiförbrukning från aktivitet, så som löpning, cykel osv från olika appar+sidor på nätet kan tendera att visa allt för högt.

På det positiva sidan så vet du ju nu vad din faktiska energiförbrukning är då du varit viktstabil på x kcal intag under ganska lång tid. Så utgå nu från dessa siffror och prova att ta bort lite kcal tills du börjar gå ned.

I övrigt vid deff så gäller högt proteinintag, 2g/kg kroppsvikt+, samt se till att få i dig i alla fall 0.8g fett/kg kroppsvikt + fyll ut övrigt med kolhydrater. Styrketräning på det.