handdator

Visa fullständig version : Funderar ni något på livet efter träningen?


XXXL
2014-06-08, 23:14
Jag sitter och grubblar på det här med att bli gammal, fram tills man är 40 snickrar man ju på sig sin kropp till perfektion antingen gällande styrka, utseende eller båda.

Men sen då? Vad händer när man blir 50 och allt börjar gå åt skogen, hur mycket man än tränar och hur mycket man försöker hålla sig i form så bara går det inte.

Är ni rädda för att de ska ta knäcken på er?

cero
2014-06-08, 23:17
När du är 50 kommer du inte ens bry dig om styrketräning, tro mig. Men det går i alla fall att bibehålla en bra form om man fortsätter träna ordentligt vilket väldigt få gör i den åldern.

Loke
2014-06-08, 23:20
Antagligen är jag inte tillräckligt nördig, för detta oroar mig inte alls. Jag är helt säker på att mitt intresse kommer dö långt innan min kropp börjar ge upp.

Captainwide
2014-06-08, 23:20
Är ni rädda för att de ska ta knäcken på er?

Alla vet att efter ens glansår är det dags att börja bli en Mr. Miyagi. Du skall föra vidare dina kunskaper och läror till den utvalde.

XXXL
2014-06-08, 23:21
Antagligen är jag inte tillräckligt nördig, för detta oroar mig inte alls. Jag är helt säker på att mitt intresse kommer dö långt innan min kropp börjar ge upp.

Jag är inte heller direkt supernördig, men vissa här inne så som de lever och tränar idag. Man undrar ju om inte de kommer ha en kris närmare 40 när de hittar sitt gamla instagram konto och ser bilder på hur man såg ut då.

När du är 50 kommer du inte ens bry dig om styrketräning, tro mig. Men det går i alla fall att bibehålla en bra form om man fortsätter träna ordentligt vilket väldigt få gör i den åldern.

De finns en anledning till det, snälla låt inte de här bli en "kan alla göra 200 i böj enkelt" tråd igen där folk helt ur röven säger att "Jag kommer träna när jag är 60 som när jag var 30" , innerst inne tror jag nog att vi alla vet att många av oss kommer sitta där med artros i knäna och ha svårt att göra en armhävning.

cero
2014-06-08, 23:21
Tankarna åldras, även om man inte vill det. Helt oundvikligt. :D

Jag är inte heller direkt supernördig, men vissa här inne så som de lever och tränar idag. Man undrar ju om inte de kommer ha en kris närmare 40 när de hittar sitt gamla instagram konto och ser bilder på hur man såg ut då.

Man blir mycket mycket mindre ytlig med åldern.

Olegh
2014-06-08, 23:21
Nej, är redan knäckt och har ingen form. (Jag skämtar men det är sant)

panzerpig
2014-06-08, 23:23
klart det går att ha en bra form längre än 40. träning ser jag som ett livslångt intresse.

XXXL
2014-06-08, 23:25
Jag kollade på lite youtube klipp med Ric Drasin där han pratar om hur han tränade med arnold och sådär, han sa att han hade försökt få många av de som var med på den tiden (golden era) men få ställer upp för de klarar inte av hur de ser ut idag.

http://classicbodybuilders.com/blog/wp-content/uploads/Ric_Drasin_On_Bodybuilding_Diet_Of_The_70s1.jpg

RxIAzrNehfY

Arf Pingvin
2014-06-08, 23:26
Helt trygg med förfallet. Det är inte värt slitaget på kroppen att träna så hårt hela livet. Har redan börjat tackla av. Väntar bara på döden.

Langster
2014-06-08, 23:31
Jag kommer nog att dra ner en hel del på min investering (tid, tankeverksamhet) i träning när jag märker att det verkligen börjar gå utför. Jag är beredd på det. Jag har tränat så pass länge att jag sett min kropp i alla möjliga olika former och satsar knappast på att hålla mig i något som ens liknar toppform året runt. Jag mår inte dåligt av att vara i dålig form eller att tappa i styrka det är sånt man blivit tvungen att vänja sig vid med tiden. Faktiskt möjligt att jag skulle vara mer nojjig över förfallet om jag inte tränat under de här åren.
Ser fram emot att träna lite lagom och bara ha kul på gymmet.

cero
2014-06-08, 23:45
Jag kollade på lite youtube klipp med Ric Drasin där han pratar om hur han tränade med arnold och sådär, han sa att han hade försökt få många av de som var med på den tiden (golden era) men få ställer upp för de klarar inte av hur de ser ut idag.

Ja men dessa grabbar är helt sjukligt besatta.

ceejay
2014-06-08, 23:48
kommer nog alltid träna lite

XXXL
2014-06-08, 23:55
Ja men dessa grabbar är helt sjukligt besatta.

Fast vissa här inne är nog det också, nu tänker jag på instagram och celsius maffan med flera.

Langster
2014-06-09, 00:03
Fast vissa här inne är nog det också, nu tänker jag på instagram och celsius maffan med flera.

Celsiusmaffian kommer nog inte att träna så pass länge att det ens är åldern som får stå för förfallet. Men visst är det dom som kommer att stå för majoriteten av ångesten både när de blir gamla och nu.

XXXL
2014-06-09, 00:15
Jag är inte direkt superstark heller, men nånstans långt inne så tror jag de kommer gnaga på mig när man blir gammal och klen att tänka tillbaka på hur man var när man var yngre. Jag föreställer mig att jag hade haft problem med att hacka i mig det...

Tänk om man ska gå hem från ICA när man är runt 60, man har köpt lite dasspapper och mjölk totalvikt på kassen kanske 3 kg, och man måste stanna flera gånger för att man inte orkar och för att greppet i nävarna tar slut

DET hade jag tyckt varit mycket värre än att man blir lös i huden, skrynklig och att man inte ser ut som förr kanske... men när orken ger med sig fy fan i helvete

Langster
2014-06-09, 00:22
Fast det hade ju hänt oavsett om du tränat eller inte. Du kanske får glädjas åt att du har lite mer ork på äldre dar pga träningen istället?

Det verkar som att de allra flesta accepterar att de blir gamla, annars hade ju alla tagit livet av sig vid 60. De flesta verkar ju faktiskt ta det med ro.

mangemani
2014-06-09, 00:23
för mig är livet inte uppbyggt efter att ha en sån bra fysik som möjligt, muskler är bara en kul bonus jag får utav något som jag tycker är skönt att göra.
så när kroppen min slutar att lägga på sig muskler så gråter jag inte blod precis, jag fortsätter med träningen som vanligt då jag mår bra utav det.

förstår inte riktigt varför en muskulös kropp är så fruktansvärt viktigt att ha hos vissa, precis som att utan stora muskler så skulle, ja, vad hända(?)..precis, ingenting händer.
kan möjligtvis förstå de som tävlar och håller på och vill bibehålla sin titel eller försöker vinna titeln, men annars, hos alla dessa hobby byggare, nej, jag förstår inte.

cakehole
2014-06-09, 01:54
för mig är livet inte uppbyggt efter att ha en sån bra fysik som möjligt, muskler är bara en kul bonus jag får utav något som jag tycker är skönt att göra.
så när kroppen min slutar att lägga på sig muskler så gråter jag inte blod precis, jag fortsätter med träningen som vanligt då jag mår bra utav det.

förstår inte riktigt varför en muskulös kropp är så fruktansvärt viktigt att ha hos vissa, precis som att utan stora muskler så skulle, ja, vad hända(?)..precis, ingenting händer.
kan möjligtvis förstå de som tävlar och håller på och vill bibehålla sin titel eller försöker vinna titeln, men annars, hos alla dessa hobby byggare, nej, jag förstår inte.

mangemani: Hur kan du inte förstå att en muskulös kropp är fruktansvärt viktigt för vissa? Blir du inte imponerad av en kille som drar 400kg i marklyft? Det är ingen vikt man drar om man inte gör uppoffringar.

För att ta ett exempel. Bilda familj är fruktansvärt viktigt för vissa, men för mig är det inte ett dugg viktigt. Vi är redan överbefolkade så det räcker.

För en del är livet uppbyggt efter att få en så tjock plånbok som möjligt, så framgångsrik karriär som möjligt, så mycket tid i rampljuset som möjligt, så många timmar i WoW som möjligt, så fint hus som möjligt, så perfekt familj som möjligt, så snygg fysik som möjligt, så stark fysik som möjligt..

Trådskaparens fråga kan jämföras med denna liknelsen: Om ditt liv kretsar kring att bygga ditt drömhus, och det skulle brinna ner strax efter att det stod färdigt. Samt att vi ponerar att du inte har en försäkring som täcker branden. Hur skulle du då gå vidare? Du kan ju flytta till en lägenhet! Det funkar ju, trots att det inte är din dröm.

Jag ser inget konstigt i att vilja bli så stark eller hård i kroppen som generna tillåter. Mycket av det handlar om att visa för sig själv, och andra, att man har den vilja och disciplin som uppgiften kräver. Om man har en, eller flera, förebilder inom träning, så kanske man vill se hur nära man kan komma sitt ideal.

För egen del så tar jag en dag i taget. Ens livsperspektiv hinner nog ändras både en och två gånger innan, och om, man ens kommer att bli 50+.

ARMSTARK
2014-06-09, 08:00
mangemani: Hur kan du inte förstå att en muskulös kropp är fruktansvärt viktigt för vissa? Blir du inte imponerad av en kille som drar 400kg i marklyft? Det är ingen vikt man drar om man inte gör uppoffringar.

För att ta ett exempel. Bilda familj är fruktansvärt viktigt för vissa, men för mig är det inte ett dugg viktigt. Vi är redan överbefolkade så det räcker.

För en del är livet uppbyggt efter att få en så tjock plånbok som möjligt, så framgångsrik karriär som möjligt, så mycket tid i rampljuset som möjligt, så många timmar i WoW som möjligt, så fint hus som möjligt, så perfekt familj som möjligt, så snygg fysik som möjligt, så stark fysik som möjligt..

Trådskaparens fråga kan jämföras med denna liknelsen: Om ditt liv kretsar kring att bygga ditt drömhus, och det skulle brinna ner strax efter att det stod färdigt. Samt att vi ponerar att du inte har en försäkring som täcker branden. Hur skulle du då gå vidare? Du kan ju flytta till en lägenhet! Det funkar ju, trots att det inte är din dröm.

Jag ser inget konstigt i att vilja bli så stark eller hård i kroppen som generna tillåter. Mycket av det handlar om att visa för sig själv, och andra, att man har den vilja och disciplin som uppgiften kräver. Om man har en, eller flera, förebilder inom träning, så kanske man vill se hur nära man kan komma sitt ideal.

För egen del så tar jag en dag i taget. Ens livsperspektiv hinner nog ändras både en och två gånger innan, och om, man ens kommer att bli 50+.

När man blir vuxen kanske man inte behöver "visa upp sig" för att duga. Allting kretsar inte kring det egna jaget, man är inte så himla intressant som man tror när man är ung.

Matsa
2014-06-09, 08:10
Kommer vara lugnt för mig, jag har andra intressen jag kan nörda ner mig i. Dessutom kommer jag nog fortfarande vara i rätt mycket bättre form än de flesta av mina jämnåriga bekanta. ;)

AronP
2014-06-09, 08:33
Jag har pratat om det förut men kan dra det igen. Jag har rätt så rejäl ångest över när jag inte kommer brinna för byggningen längre eller när kroppen börjar motarbeta mig. Min identitet är rätt så starkt knuten till byggningen (det är mitt största intresse, dom flesta jag umgås med håller på med styrketräning osv), jag har andra intressen men det är byggningen som formar mig mest som person. Största oron ligger inte i det visuella men det kommer vara ett hårt slag när jag se kroppen börja förfalla. Men då jag har andra intressen så kommer jag nog gå igenom en kris och sen bygga upp något nytt, men ja, det kommer bli jobbigt.

Nordenator
2014-06-09, 09:01
Sedan så är väl inte ett så drastiskt förfall heller. Farsgubben är närmare 60 men jag tror fan nästan han är starkare än mig i vissa övningar fortfarande.

awesomooo
2014-06-09, 09:08
Sk bli jävligt skönt tänker jag.

Diomedea exulans
2014-06-09, 09:09
Att bli svagare och svagare på gymmet är inget jag nojar över. Det sker ju varje gång man deffar, inte blir man deppig för det.

häftig
2014-06-09, 09:21
jag tänker på detta klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=rGgoCm1hofM

It's never to late bro

Duran
2014-06-09, 09:22
Jag är 32 och tänker en del på att man inte har så många glansdagar kvar när det gäller träningen men det stressar mig inte som det gjorde när jag var yngre. Jag tänker mest att det är bäst att passa på nu och se hur stark man hinner bli. Jag har redan börjat få andra värderingar och det känns skönt att vara mindre självupptagen. Det känns faktiskt himla befriande att inte behöva bli bäst på nåt alls längre, utan lägga mer energi på relationer isället. Det får man ut långvariga vinster ifrån.

Dessutom. .. och det här är taskigt... men efter 30 så börjar folk bli feta till höger och vänster så om jag bara håller i träningen någorlunda ( vilket jag har tänkt göra livet ut) så kommer jag bara bli snyggare med åren jämfört med alla som släppt taget. :em:

Nordenator
2014-06-09, 10:04
Jag är 32 och tänker en del på att man inte har så många glansdagar kvar när det gäller träningen men det stressar mig inte som det gjorde när jag var yngre. Jag tänker mest att det är bäst att passa på nu och se hur stark man hinner bli. Jag har redan börjat få andra värderingar och det känns skönt att vara mindre självupptagen. Det känns faktiskt himla befriande att inte behöva bli bäst på nåt alls längre, utan lägga mer energi på relationer isället. Det får man ut långvariga vinster ifrån.

Dessutom. .. och det här är taskigt... men efter 30 så börjar folk bli feta till höger och vänster så om jag bara håller i träningen någorlunda ( vilket jag har tänkt göra livet ut) så kommer jag bara bli snyggare med åren jämfört med alla som släppt taget. :em:

Jag gillar hur du tänker. Formstabilitet över tid ger relativa gains.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

spoon
2014-06-09, 10:26
Bara för att det är XXXL som har gjort tråden så måste jag nämna att vi har en 60-åring på klubben som med lätthet böjer 200. Jag kommer fortsätta träna på ett eller annat vis lång tid framöver. Så länge man håller igång så kommer man prestera och se bättre ut än majoriteten av jämnåriga.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Frantic
2014-06-09, 10:45
Jag har ett jobb som gör mig så illa jäkla tvungen att hålla mig i form tills dagen jag går i pension. Förmodligen kommer min träning på äldre dagar se lite annorlunda ut med mer konditionsträning och lättare styrketräning som är snällare mot kroppen.

Minimjölk
2014-06-09, 11:23
Jag slutade "träna" för runt 5år sedan efter nästan 15år på gymmet. Totalt sett har jag mer vinster än föluster av detta. Ffa allt har jag mer tid och energi över till annat i mitt liv och är betydligt mer flexibel.

Visst har jag tappat muskler och lagt på mig fett men min kropp fungerar lika bra eller bättre för mitt kontorsarbetande Svensson-liv. Jag kan ibland sakna känslan att "känna" på mina muskler men jag vet också vad jag en gång uppoffrade och då är det långtifrån värt mödan för mig. Jag kommer säkerligen starta träna igen mest för att det är kul/skönt men då hålla det på en mer sund underhållsnivå.

Det är upp till varje person att själva avgöra vad som är viktigt i deras liv men jag vågar nog säga att för de flesta hobbybyggare/lyftare som inte tävlar så är inte ett avslut i träningskarriären så farligt om man hittar andra intressen. Åldern kommer ändå förr eller senare ta ut sin rätt på olika sätt och man måste acceptera att varje sak har sin tid. N uslutade jag iofs träna i ung ålder och inbillar mig att jag om jag verkligen vill skulle kunna komma tillbaka i gammatlt gott slag efter detta längre uppehåll. Det kanske är värre att köra på som vanligt men konstant se att man blir sämre och svagare?

Förr kunde jag förvänta mig att lyfta 6reps på 150kg på ett pass men om jag då bara klarade 5reps eller jag missade ett proteinintag blev jag knäckt och förbannad i dagar och grubblade över mitt misslyckande. Tittar jag tillbaka nu så ser jag att denna form av misslyckande inte spelade så stor roll i det stora hela för min utveckling mer än att det gjorde mig ännu mer dedikerad vilket i sig inte är så dåligt men för mig personligen skulle en sundare balans varit att föredra totalt sett. Detat insåg jag dock först när ja gfick ett mer avslappnat förhållningssätt, När jag var mitt upp i träningen tyckte jag att jag levde i balans och att andra som påpekade att jag kanske borde resonera annorlunda hade fel. :)

Exdiaq
2014-06-09, 11:28
Eventuella livet efter döden menar du?

Kan alltid träna i någon form.

mangemani
2014-06-09, 11:34
mangemani: Hur kan du inte förstå att en muskulös kropp är fruktansvärt viktigt för vissa? Blir du inte imponerad av en kille som drar 400kg i marklyft? Det är ingen vikt man drar om man inte gör uppoffringar.

För att ta ett exempel. Bilda familj är fruktansvärt viktigt för vissa, men för mig är det inte ett dugg viktigt. Vi är redan överbefolkade så det räcker.

För en del är livet uppbyggt efter att få en så tjock plånbok som möjligt, så framgångsrik karriär som möjligt, så mycket tid i rampljuset som möjligt, så många timmar i WoW som möjligt, så fint hus som möjligt, så perfekt familj som möjligt, så snygg fysik som möjligt, så stark fysik som möjligt..

Trådskaparens fråga kan jämföras med denna liknelsen: Om ditt liv kretsar kring att bygga ditt drömhus, och det skulle brinna ner strax efter att det stod färdigt. Samt att vi ponerar att du inte har en försäkring som täcker branden. Hur skulle du då gå vidare? Du kan ju flytta till en lägenhet! Det funkar ju, trots att det inte är din dröm.

Jag ser inget konstigt i att vilja bli så stark eller hård i kroppen som generna tillåter. Mycket av det handlar om att visa för sig själv, och andra, att man har den vilja och disciplin som uppgiften kräver. Om man har en, eller flera, förebilder inom träning, så kanske man vill se hur nära man kan komma sitt ideal.

För egen del så tar jag en dag i taget. Ens livsperspektiv hinner nog ändras både en och två gånger innan, och om, man ens kommer att bli 50+.

nej, inte ett dugg faktiskt. folk som kan rädda andra människors liv i brinnande byggnader, genom svåra operationer osv, folk som kommer på nyskapande ideer m.m, DET är imponerande för mig.
att lyfta 400kg i marklyft för ingen vettig anledning alls, nja.

men för att summera(det jag fick ut av din text), stora muskler ska man ha för att kunna imponera på andra, kunna mäta sig med andra tränande, verka frän inför folk etc.
men om man nu tar bort allt vad som heter "jag bryr mig så mycket om vad andra tycker om mig" prat, vad behöver man musklerna till? både jobb och livet klarar man hur bra som helst utan extra muskler ju.

AronP
2014-06-09, 11:43
men om man nu tar bort allt vad som heter "jag bryr mig så mycket om vad andra tycker om mig" prat, vad behöver man musklerna till? både jobb och livet klarar man hur bra som helst utan extra muskler ju.
Tränar du inte för att bygga muskler/lyfta tung vikt så förstår jag det. Men när själva musklerna/vikten är målet så det ju massor av muskler/hög vikt ett tydligt tecken på den insats du lag ned. Precis som utbildning, materiella ting, barn kan vara något sådant du är stolt över och som du jobbat för, det handlar om självförverkligande. När det bara blir ett svunnet minne så försvinner lite av tjusningen också, även om du vet att du faktiskt klarade av det.

Med det inte sagt att man måste ha det som mål. Men för dom som har det som mål så kan jag förstå att det känns jobbigt om det tas ifrån dom. Precis som jag kan förstå att vackra människor som blir gamla får enorm ångest och försöker bekämpa detta med alla tillåtna medel, eller föräldrar som vägrar inse större brister hos deras barn. Barn-referensen kanske är lite väl hård och överdriven men den har en poäng anser jag.

Pudzianovski
2014-06-09, 11:48
Jag sitter och grubblar på det här med att bli gammal, fram tills man är 40 snickrar man ju på sig sin kropp till perfektion antingen gällande styrka, utseende eller båda.

Men sen då? Vad händer när man blir 50 och allt börjar gå åt skogen, hur mycket man än tränar och hur mycket man försöker hålla sig i form så bara går det inte.

Är ni rädda för att de ska ta knäcken på er?

Man ändrar perspektiv med åldern. När du är 15 tänker du på ett sätt, när du är 25 på ett annat och vid 35 på ett tredje. Skillnanden är väl kanske att när man tränat 15 år och är 35 så vet man att man kommer att tänka annorlunda i livet vid olika tidpunkter (också framåt).

Min träning och mina perspektiv har gått från att jag ska spela i NBA (15 års åldern) till att jag ska göra 200+ kg i bänk (20 års åldern) till att jag är glad om jag håller igång lite (35 års åldern).

Med tiden förändras saker som flera sagt redan. Familj, skador, arbete, vänner, barn med mera!! Andra saker får värde i livet. Värdet av att du som 40 åring har en stenhård form samtidigt som du bänkar 250kg är antagligen inte så stort. Ingen bryr sig då om det eller om du är lite rund och bänkar 120kg istället. Alla frågar istället hur du mår, hur jobbet går, familjen osv osv.

Att hålla igång lite med motion av olika slag är väl dock aldrig fel :)

King Grub
2014-06-09, 11:53
Jag har exakt samma perspektiv och intressen nu som för 20 år sedan. Om det är bra eller dåligt är en annan sak. :p Än så länge, vid 40, finns det naturligtvis inga tecken på "förfall" och jag har inga planer på att det skall göra det vid 50 heller.

Rikard Jansson
2014-06-09, 12:35
Ser fram emot det, jag är ärketypen som kommer behålla styrkan väldigt länge då jag verkar vara stark trots brist på muskelmassa. Ska träna mycket grepp och underarmar och roa mig med att spöa 20åringar i armbrytning trots att jag ser ut att snart dö.

Ajemän
2014-06-09, 12:38
I min värld är det främst när åldern stiger som man faktiskt har nytta av all sin träning. När jag är 65 kommer jag vara både snyggare, starkare, smidigare, snabbare och förhoppningsvis mer hälsosam än random 50-åring...
Jag kommer kunna plocka många fler blåbär utan att bli trött :cool:

Jag tror man kommer känna sig extremt nöjd över att vara i form när man är äldre.

Sarwien
2014-06-09, 13:28
innerst inne tror jag nog att vi alla vet att många av oss kommer sitta där med artros i knäna och ha svårt att göra en armhävning.

Du skriver verkligen bra många dumma saker

Exdiaq
2014-06-09, 13:45
När du är 50 kommer du inte ens bry dig om styrketräning, tro mig. Men det går i alla fall att bibehålla en bra form om man fortsätter träna ordentligt vilket väldigt få gör i den åldern.

Jag känner en hel del som bryr sig väldigt mycket om styrketräning "trots" att de 50+.

Piranha
2014-06-09, 13:52
Jag sitter och grubblar på det här med att bli gammal, fram tills man är 40 snickrar man ju på sig sin kropp till perfektion antingen gällande styrka, utseende eller båda.

Men sen då? Vad händer när man blir 50 och allt börjar gå åt skogen, hur mycket man än tränar och hur mycket man försöker hålla sig i form så bara går det inte.

Är ni rädda för att de ska ta knäcken på er?


Man är nog ute å cyklar om man hänger upp hela livet och tillvaron på träningen, man bör såklart så flera olika frön i sin trädgård så man sen kan skörda även ifrån andra grödor..

XXXL
2014-06-09, 14:13
Du skriver verkligen bra många dumma saker

Menar du att du aldrig i hela ditt liv kommer få ledproblem på grund av alla år du tränat eller var det att du inte kommer kunna göra en armhävning du reagerade över?

Allting har sitt pris, krämporna kommer för dig också ska du se.

Matsa
2014-06-09, 14:50
Menar du att du aldrig i hela ditt liv kommer få ledproblem på grund av alla år du tränat eller var det att du inte kommer kunna göra en armhävning du reagerade över?

Allting har sitt pris, krämporna kommer för dig också ska du se.

Ja, jo men du verkar ju ha en fullständigt skev bild av det här med att bli gammal. Det verkar i alla fall så om man ser på vad du har skrivit i tråden.

Tänk om man ska gå hem från ICA när man är runt 60, man har köpt lite dasspapper och mjölk totalvikt på kassen kanske 3 kg, och man måste stanna flera gånger för att man inte orkar och för att greppet i nävarna tar slut

Om du är i så dåligt skick redan som 60-åring att du inte orkar bära hem lite varor från affären så har du nog åkt på en ordentlig släng av ebola eller något. Det är liksom något som många klarar långt över 80-strecket. Tittar jag på mina 60-åringa kollegor så är flertalet av dem inte så långt efter sådana som är hälften så gamla i fysisk förmåga, fast det beror kanske på att de senare tillhör WOW-generationen. ;)

Givetvis kommer förfallet förr eller senare och för någon som har varit nära sin genetiska potential som yngre kanske skillnaden blir än mer märkbar, men jag ser inga konstigheter med folk som orkar både träna, paddla kajak och bedriva viltvård fast de närmar sig pensionsåldern. Många unga koloiter tycks tro att förfallet börjar vid 25, när man är 40 har man tur om man slipper rullator och vid 60 är det på sin höjd att man klarar att hasa sig från soffan till badrummet på en bra dag.

När du är 50 kommer du inte ens bry dig om styrketräning, tro mig. Men det går i alla fall att bibehålla en bra form om man fortsätter träna ordentligt vilket väldigt få gör i den åldern.

Å andra sidan verkar det här inte mycket mindre förvirrat. Varför skulle han inte bry sig om träning bara för att han blir äldre? Det är väl inte jätteovanligt att folk tränar trots att de börjar bli till åren?

Jag har exakt samma perspektiv och intressen nu som för 20 år sedan. Om det är bra eller dåligt är en annan sak. :p Än så länge, vid 40, finns det naturligtvis inga tecken på "förfall" och jag har inga planer på att det skall göra det vid 50 heller.

Nej Grub, det går inte för sig. Du har tio år på dig att utveckla helt nya intressen och bli en helt annan person. Tycker faktiskt att du ska skärpa dig. ;)

Sarwien
2014-06-09, 15:16
Ja, jo men du verkar ju ha en fullständigt skev bild av det här med att bli gammal. Det verkar i alla fall så om man ser på vad du har skrivit i tråden.



Om du är i så dåligt skick redan som 60-åring att du inte orkar bära hem lite varor från affären så har du nog åkt på en ordentlig släng av ebola eller något. Det är liksom något som många klarar långt över 80-strecket.

Givetvis kommer förfallet förr eller senare och för någon som har varit nära sin genetiska potential som yngre kanske skillnaden blir än mer märkbar, men jag ser inga konstigheter med folk som orkar både träna, paddla kajak och bedriva viltvård fast de närmar sig pensionsåldern. Många unga koloiter tycks tro att förfallet börjar vid 25, när man är 40 har man tur om man slipper rullator och vid 60 är det på sin höjd att man klarar att hasa sig från soffan till badrummet på en bra dag.



Kunde inte sagt det bättre själv

Anders77
2014-06-09, 15:21
Vi har ett flertal 70+-are i klubben som fortfarande tävlar i styrkelyft. Jag hoppas också hålla på så länge.

Loke
2014-06-09, 15:43
Du skriver verkligen bra många dumma saker

Fast du skrev en enda sak i träningsdelen idag som jag tycker var dummare än allt han skriver sammanlagt, så du är fortfarande i täten enligt mig. Grattis! :)

mycketbrännvin
2014-06-09, 16:24
Sen när familj och barn kommer med i bilden så kommer många falla bort, var så säkra. Jag vet att man måste dra ner på träningen i nåt skede, troligtvis innan man fyllt 40-50 men nog fan får man 3-4 pass i veckan med i dagschemat. Annars är det knappast heller nån ide att satsa onödigt mycket på träningen, iaf om man låter jobbet och det sociala livet lida för dens skull

Sniggel
2014-06-09, 20:04
Man är nog ute å cyklar om man hänger upp hela livet och tillvaron på träningen, man bör såklart så flera olika frön i sin trädgård så man sen kan skörda även ifrån andra grödor..

+1
Har själv vunnit tillbaka gamla intressen, samt fått något nytt. Men fortsätter givetvis att träna. Det är dock inte på samma nivå som tidigare men vad gör det? Jag började träna pga mer än en anledning (inte bara att bli starkast och störst). De andra anledningarna kommer att kvarstå livet ut. Så länge jag inte blir helt paralyserad förstås. Då kan jag erkänna att det är kört.

Känns faktiskt bra att man inte är lika driven och enkelspårig som för 5 år sen. Även om det hade sin charm förstås :)

Barbastark
2014-06-09, 20:56
Jag sitter och grubblar på det här med att bli gammal, fram tills man är 40 snickrar man ju på sig sin kropp till perfektion antingen gällande styrka, utseende eller båda.

Men sen då? Vad händer när man blir 50 och allt börjar gå åt skogen, hur mycket man än tränar och hur mycket man försöker hålla sig i form så bara går det inte.

Är ni rädda för att de ska ta knäcken på er?

Nej. Kommer säkert se på detta i linje med "för sin ålder". Fit för sin ålder. Vältränad för sin ålder osv. Man får ju anpassa sig utefter livets gång.

Slartibartfast
2015-04-24, 12:21
När du är 50 kommer du inte ens bry dig om styrketräning, tro mig.

Och det är ju rent bedrövligt, eftersom styrketräning bara blir viktigare och viktigare ju äldre man blir. Att styrketräna regelbundet när man är 80 är ju mycket viktigare än när man är 20.

#aesthetics bryr man sig förhoppningsvis inte lika mycket om när man är pensionär, men jag hoppas man har vett att inte sluta lyfta vikter.

Edit: damn, vilken necrobump. Jag blev hitlänkad.

awesomooo
2015-04-24, 12:24
Ska flytta till Rivieran och pimpla vin hela dagarna i solen när jag blir upp till åren.

Slartibartfast
2015-04-24, 12:34
Finns ju få saker som är så sorgligt som åldrade byggare.

Men att hålla sig i form, med starka muskler och lågt bf, borde vara i allas intresse fram till döden.

Ado2000
2015-04-24, 13:22
Jag sitter och grubblar på det här med att bli gammal, fram tills man är 40 snickrar man ju på sig sin kropp till perfektion antingen gällande styrka, utseende eller båda.

Men sen då? Vad händer när man blir 50 och allt börjar gå åt skogen, hur mycket man än tränar och hur mycket man försöker hålla sig i form så bara går det inte.

Är ni rädda för att de ska ta knäcken på er?

Personligen så vet jag detta att detta inte stämmer har en snubbe på gymmet som är 60+ och är mer vältränad än 90% av folket som kommer ditt, å för min del finns det nog inget liv efter träningen då ja förmodligen kommer vara död

ARMSTARK
2015-04-24, 13:42
Finns ju få saker som är så sorgligt som åldrade byggare.

Men att hålla sig i form, med starka muskler och lågt bf, borde vara i allas intresse fram till döden.

Men är inte det samma sak?

Alexton
2015-04-24, 13:45
Om allt verkligen brakar samman och man blir deppig är det förhoppningsvis lagligt med boost som i US. Annars får man väl emigrera till där det är, allt beror på hur högt man värderar sin träning mot annat.

Har själv träffat äldre män som är 60-70 i grym form så helt omöjligt verkar det inte.

HMS Laestander
2015-04-24, 13:52
Finns en herre på mitt gym som har börjat träna på gym för tre år sen. Han är 67 år gammal, gör 8 strikta chins och bänkpressar 95kg. Jag är absolut inte rädd för något större förfall.

Jag inser också att alla kanske inte klarar sig lika bra som han har gjort, men i vilket fall kommer jag fortsätta styrketräna till en dag när jag inte tycker det är roligt längre. Mina pass och min frekvens kommer ju variera under livets gång, framförallt i takt med att man kanske inte bara har sig själv att tänka på, så det gäller väl att njuta så gott man kan just NU när man har alla möjligheter i världen att göra precis som man vill med sin träning.

Slartibartfast
2015-04-24, 14:17
Men är inte det samma sak?

Njä. Åldrande byggare är 50 plussare som fortfarande kör bulk/cut varje år, går omkring solariebrända i golds gym-linne och pratar om gamla meriter.

ARMSTARK
2015-04-24, 14:33
Njä. Åldrande byggare är 50 plussare som fortfarande kör bulk/cut varje år, går omkring solariebrända i golds gym-linne och pratar om gamla meriter.

Okej, någon slags generaliserad skämtfigur.
Men seriöst talat så är en vältränad 50 plussare ingen tragisk figur, vare sig hen är biffig eller slimmad. Det handlar egentligen om hur långt hen hann innan åldern började bryta ner hen. Speciellt en biffig person skulle jag tycka vara väldigt konstigt om denne en dag tänkte " Näe, nu har jag fyllt 50 så jag måste ha små muskler istället." En person som har köttat upp sig under 30-35 år och plötsligt är för stor för sin ålder. Väldigt konstigt. :confused:

TheOne1994
2015-04-24, 14:35
Jag sitter och grubblar på det här med att bli gammal, fram tills man är 40 snickrar man ju på sig sin kropp till perfektion antingen gällande styrka, utseende eller båda.

Men sen då? Vad händer när man blir 50 och allt börjar gå åt skogen, hur mycket man än tränar och hur mycket man försöker hålla sig i form så bara går det inte.

Är ni rädda för att de ska ta knäcken på er?

forsätt träna, sluta absolut inte vad du än gör. Du kommer alltid vara i bättre form än alla andra. Dock finns en nackdel: när tröjan åker av på stranden så är det du som är ett ufo ! Du ser så där musklig ut....och alla andra har en fotboll på magen. FOLK GLOR !

Beelz
2015-04-24, 14:39
Jag ska vara i toppform vid 50, jag är 24 nu. Sen är ju toppform subjektiv så....

Mitt mål med träningen är att aldrig bli en gammal gubbe som sitter o gnäller att jag har ont överallt, inte att bli ett söndertränat muskelberg som har pajjat alla leder i kroppen =)

XXXL
2015-04-24, 14:44
Jag inser nu att jag skulle ändrat åldern i första inlägget till 60 eller kanske 70.

50 är fan ingen ålder. Men det är nog runt 50 som det börjar gå utför.

TheOne1994
2015-04-24, 14:48
Jag inser nu att jag skulle ändrat åldern i första inlägget till 60 eller kanske 70.

50 är fan ingen ålder. Men det är nog runt 50 som det börjar gå utför.

man väljer själv :)

Gör det du tycker är roligt i livet, det går ganska fort ändå.

Men att sluta gymma är lite som ....att såga av sina ben. Eller bli av med pit*en..

eternallord
2015-04-24, 14:48
Om man vill bibehålla resultat efter 50 kan man ju alltid titta på åldersbehandling i form av TRT och HGH. Det kommer nog vara ganska vanligt förekommande om 20 år.

TheOne1994
2015-04-24, 14:54
https://www.youtube.com/watch?v=Qo6QNU8kHxI

Rikard Jansson
2015-04-24, 14:56
Ska sluta träna när jag blir 30 och tillbringa ledigheten med att dricka rom och få mina barn att bli mycket starkare och bättre än vad jag någonsin varit.

Taurus
2015-04-24, 15:18
Detta här med att hålla sig i trim kommer jag nog göra länge på ett eller annat vis. Jag har liksom lärt mig den hårda vägen redan, så det blir min styrka. Har spenderat min tid fram till nu på att bli självständig och lägga upp det jag vill och behöver i livet och har alltid tänkt framåt. Livet var inte alltid så roligt kanske, och jag är inte den som smälter in i mängden idag, men så har jag mycket att gå på nu.

Gav aldrig upp helt då, kommer inte att göra det sen heller

Henchman
2015-04-24, 16:28
Jag tränar inte efter långsiktiga mål men jag ser fördelen med att hålla kroppen rörlig till den grad att inte sträckningar sker direkt man provar något nytt. Och ryggen vill jag främst hålla frisk.

En bekväm kropp är många gånger behagligare än en bekväm fåtölj.

shut teh face
2015-04-24, 17:47
Jag tränar för hälsan och välmåendes skull

bubbe
2015-04-24, 18:13
Har precis gett upp mitt tävlande i SL. Visst hade jag kunnat fortsätta tävla lite på skoj eller försökt hålla igång enbart bänkpress. Istället bestämde jag mig för att sluta tävla helt och bara träna på SL-klubben i form av ledare och styrketräning när jag känner för det oftast blir det nu bara två gånger i veckan på lite halvfart eller så kan jag få för mig att träna någon helt annan övning än vanliga böj-bänk-mark. Dessutom ger det mig friheten att slippa hela tiden tänka på att kroppen ska vara utvilad, ordentligt med energi till nästa viktiga träningspass utan kan nu köra mer av annat som tidigare tog mycket återhämtning, tex börjat med judo, köpt en riktig kappseglingsjolle att fysträna i, köra mer i stora kappseglingsbåten utan att vara orolig att missa träningspass, åka med dottern till hennes träningar, åka till badhuset en gång i veckan, ta heldagar ute i naturen. Göra mycket andra aktiva saker flera gånger i veckan som jag kände kunde riskera mina träningspass när det var 100% SL.

Jag tappar styrka men får å andra sidan revansch på sånt jag har låtit bli att göra i många år.

LoveMachine
2015-04-24, 18:16
Livet efter träningen, finns det något sådant? I min kära sport, kendo, så brukar man säga att man kan gå i pension kring åttio. Då byter man till iaido eller kyudo fram tills man blir för senil för att få hantera vapen eller dör. När jag var tjugo fick jag stryka av en äldre herre som närmade sig åttio. Så än är det inte kört.

Dessutom så kan jag trösta mig med att jag var så fet och klen när jag var tjugo att jag nu som trettioåring har åtminstone 30 år (förutsatt att jag tränar) till innan jag är i sämre form än jag var då.

Diomedea exulans
2015-04-24, 18:39
Ska sluta träna när jag blir självsäker.

R Scarpa27
2015-04-24, 18:45
Ska sluta träna när jag blir 30 och tillbringa ledigheten med att dricka rom och få mina barn att bli mycket starkare och bättre än vad jag någonsin varit.

tack för den ..... 30 är ungt spädbarnsman... :D
om du inte pratar om stenåldern då var 30 år gammalt :)

rolf
2015-04-24, 18:55
Njä. Åldrande byggare är 50 plussare som fortfarande kör bulk/cut varje år, går omkring solariebrända i golds gym-linne och pratar om gamla meriter.

Haha. Tror mig veta vilka två herrar du syftar på. :D

*Flash*
2015-04-24, 18:57
Never too late, eller något.;)
Man kanske inte är i sin fysiska prime time på ålderns höst men det betyder inte att man inte kan hålla sig i en form som ändå är imponerande.:)
na6yl8yIZUI

XXXL
2015-04-24, 19:09
https://www.youtube.com/watch?v=Qo6QNU8kHxI

Skulle iofs tycka att det vore ganska soft att sitta på hem när jag blir 70, lite som en blandning mellan att sitta inne, göra lumpen och bo i kollektiv.

Spela kort, nypa 20 åringar i stjärten och slåss med käpp.

Sniggel
2015-04-24, 22:26
Tankarna åldras, även om man inte vill det. Helt oundvikligt. :D



Man blir mycket mycket mindre ytlig med åldern.

Har märkt av detta. Har även haft ca en 5-årsperiod där jag avvänjt psykiskt mig från mina tidigare mål. Har varit tvungen pga att kroppen inte står pall för den träning jag bedrev (+ åkommor), och jag behövde kicka upp träningen ett snäpp för att fortsätta förbättras (dålig kombo). Plus att andra saker i livet började kännas väldigt mycket viktigare.

Jag tränar fortfarande och mår bra av det. Jag accepterar dessutom, (nästan) helt utan någon besvikelse, att jag är svagare/"klen" (i mina ögon). Och det känns bra att man faktiskt inte bryr sig jättemycket längre. Hittat andra mål i livet som engagerar mig och underhåller vad jag har fysiskt. Det viktigaste med träningen nu är att jag mår bra om jag bedriver den. Och det verkar räcka för mig nu för tiden.

Och nej, jag är inte gammal. Men jag har en hel del problem som man kanske inte "ska" ha i min ålder och det får jag förstås ta hänsyn till ^^

L-Sami
2015-04-24, 22:31
Det finns ingen anledning att sluta träna någonsin egentligen, ju äldre man blir desto viktigare blir det till och med då blir svagare och muskelmassan minskar successivt för varje år. Man håller sig självständig, förebygger muskelsvaghetsrelaterade skador/besvär och fall.

filmjölk
2015-04-24, 23:01
Jäkligt omoget sagt av mig detta men jag kan tänka mig ganska få sätt att dö som hade vart trevligare än att dö på gymmet när jag kör något jag tycker är roligt. Hjärtinfarkt samtidigt som jag precis slått PB i OHP hade vart något! "Japp! 120! där satt den!" följt av att dö 30sekunder senare.

XXXL
2015-04-24, 23:05
Jäkligt omoget sagt av mig detta men jag kan tänka mig ganska få sätt att dö som hade vart trevligare än att dö på gymmet när jag kör något jag tycker är roligt. Hjärtinfarkt samtidigt som jag precis slått PB i OHP hade vart något! "Japp! 120! där satt den!" följt av att dö 30sekunder senare.

Jón Páll Sigmarsson dog väl av en hjärtinfarkt från när han körde marklyft nere på sitt egna gym?

Borde inte vara så tokigt, men trisst för de andra som tränar där. Ingen aning om vad han hade på stången dock, kanske inte var något PB.

F Ultra
2015-04-25, 12:16
Never too late, eller något.;)
Man kanske inte är i sin fysiska prime time på ålderns höst men det betyder inte att man inte kan hålla sig i en form som ändå är imponerande.:)
na6yl8yIZUI

Tacka för en bra video, jäkligt cool kvinna det där. Sånt borde visas på tv.

King Grub
2015-04-25, 12:17
Rätt bra gener för huden på henne.

ARMSTARK
2015-04-25, 13:11
Jäkligt omoget sagt av mig detta men jag kan tänka mig ganska få sätt att dö som hade vart trevligare än att dö på gymmet när jag kör något jag tycker är roligt. Hjärtinfarkt samtidigt som jag precis slått PB i OHP hade vart något! "Japp! 120! där satt den!" följt av att dö 30sekunder senare.

PB kanske inte är så viktigt men jag förstår vad du menar. Jag brukar säga att om jag fick välja precis var jag ville vara så blev svaret gymet. Tom om jorden skulle gå under om en timme, " okej, då hinner jag med ett sista bänkpass." :d

TheOne1994
2015-04-25, 13:30
Jäkligt omoget sagt av mig detta men jag kan tänka mig ganska få sätt att dö som hade vart trevligare än att dö på gymmet när jag kör något jag tycker är roligt. Hjärtinfarkt samtidigt som jag precis slått PB i OHP hade vart något! "Japp! 120! där satt den!" följt av att dö 30sekunder senare.

citat a la CT Fletcher : https://www.youtube.com/watch?v=x5xXsdWRaFw

0:23 - >

Slartibartfast
2015-04-25, 13:41
Haha. Tror mig veta vilka två herrar du syftar på. :D

Dom finns på alla gym :)

Spettet
2015-04-25, 14:15
Är ni aldrig rädda för att skada er på gymmet så pass att ni kanske får men för livet?

King Grub
2015-04-25, 14:16
Inte mer än jag är rädd för att bli påkörd av en buss nästa gång jag går över gatan och få men för livet.