handdator

Visa fullständig version : En vilsen nybörjares resa till deff


QuarterPounder
2014-06-08, 19:40
Hej,

Jag har ett litet problem som jag hoppades att någon kunnig skulle kunna hjälpa mig med.
Jag och min sambo hade tänkt att börja räkna kalorier och göra matschema/matlådor därefter. Tyvärr så har jag stött på ett problem på vägen som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp med.

Jag 30år, 188cm, 95kg, jobbar som röris så arbetet är aktivt samt kör judo 2 pass i veckan samt gym 5 pass

Hon 35år 165cm, 60kg, Arbetar som revisor så relativt stillasittande arbete kör ca 5 pass gym i veckan.


Nu till själva problemet.

Vi använde oss utav matkalkyl.se och Harris-Benedict ekvationen.
Vi har valt att höja proteinet till protein 50% kolisar 20% och fett 30% enbart för mättnadskänslan av högre proteinintag, så tänkte vi höja kolhydratsintaget när vi ska börja lägga på masssa och kom fram till att:

Jag skall äta ca 2540 kalorier om dagen
Hon skall äta 1427 kalorier om dagen


Men problemet uppstod efter att vi inhandlat massa kyckling, sötpotatis, grönsaker, jordnötssmör blev att vi vet inte hur fasiken vi ska räkna ut allt, för enligt tabellen nedan står det att vi ska dela upp det såhär.

Protein
315 gram protein per dag. 1260 kcal kommer från protein.
Kolhydrater
126 gram kolhydrater per dag. 504 kcal kommer från kolhydrater.
Fett
84 gram fett per dag. 756 kcal kommer från fett.

Gör jag då såhär jag ska räkna ut allt?
Exempel : 100g sötpotatis är 86 kolhydrater, 1 kolhydrat är 4 kalorier (86x4=344kalorier)? Tex till kvällsmålet efter träningen, och resternade kolhydrater kan jag fördela till frukost och mellanmål.

Hopps jag inte gav någon migrän av all text, gjort så gott jag kunnat att efterforska innan jag postade men det är en ny värld för mig så hoppas ni har överseende :)

R Scarpa27
2014-06-08, 19:45
Det finns 86 kalorier i Sötpotatis (100 g). och 360kj... alltså inte 344 kalorier i 100g sötpotatis...

QuarterPounder
2014-06-08, 19:47