handdator

Visa fullständig version : En vilsen nybörjares resa till deff


QuarterPounder
2014-06-08, 19:40
Hej,

Jag har ett litet problem som jag hoppades att någon kunnig skulle kunna hjälpa mig med.
Jag och min sambo hade tänkt att börja räkna kalorier och göra matschema/matlådor därefter. Tyvärr så har jag stött på ett problem på vägen som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp med.

Jag 30år, 188cm, 95kg, jobbar som röris så arbetet är aktivt samt kör judo 2 pass i veckan samt gym 5 pass

Hon 35år 165cm, 60kg, Arbetar som revisor så relativt stillasittande arbete kör ca 5 pass gym i veckan.


Nu till själva problemet.

Vi använde oss utav matkalkyl.se och Harris-Benedict ekvationen.
Vi har valt att höja proteinet till protein 50% kolisar 20% och fett 30% enbart för mättnadskänslan av högre proteinintag, så tänkte vi höja kolhydratsintaget när vi ska börja lägga på masssa och kom fram till att:

Jag skall äta ca 2540 kalorier om dagen
Hon skall äta 1427 kalorier om dagen


Men problemet uppstod efter att vi inhandlat massa kyckling, sötpotatis, grönsaker, jordnötssmör blev att vi vet inte hur fasiken vi ska räkna ut allt, för enligt tabellen nedan står det att vi ska dela upp det såhär.

Protein
315 gram protein per dag. 1260 kcal kommer från protein.
Kolhydrater
126 gram kolhydrater per dag. 504 kcal kommer från kolhydrater.
Fett
84 gram fett per dag. 756 kcal kommer från fett.

Gör jag då såhär jag ska räkna ut allt?
Exempel : 100g sötpotatis är 86 kolhydrater, 1 kolhydrat är 4 kalorier (86x4=344kalorier)? Tex till kvällsmålet efter träningen, och resternade kolhydrater kan jag fördela till frukost och mellanmål.

Hopps jag inte gav någon migrän av all text, gjort så gott jag kunnat att efterforska innan jag postade men det är en ny värld för mig så hoppas ni har överseende :)

R Scarpa27
2014-06-08, 19:45
Det finns 86 kalorier i Sötpotatis (100 g). och 360kj... alltså inte 344 kalorier i 100g sötpotatis...

QuarterPounder
2014-06-08, 19:47
Det har du pinsamt nog väldigt rätt i :)
Men då blir det 400gram sötpotatis 344kalorier och 400gram är rätt mycket, hade räknat på max 200g ca till middagen och resten utslaget på annat under dagen. Tror jag ska ta en paus och vila hjärnan lite, suttit ett par timmar och försökt få ordning på allt men nu känns det bara som the Matrix ;(

skyclaw
2014-06-08, 20:41
Låt mobilen sköta all uträkning istället.
Ladda ner någon kaloriräknar-app (jag rekommenderar Lifesum).
Väg allting innan ni tillagar det, skriv in det i appen. Klart!

R Scarpa27
2014-06-08, 21:02
eller ät som vanligt men lägg om kosten, mer grönsaker, mer rotfrukter ist för ris och pasta... osv.

magert kött nöt/kycklling osv.

inte säkert det hjälper just dig men blir enklare med mer mat som ger bra mättnad till små kalorier.

men räkna om du är osäker på hur mkt du stoppar i dig.

ni tränar ju ganska hårt också väldigt mkt... och därav behöver en del energi...
är målet viktnedgång?

har du bild på?
95 kg på 188cm med så mkt träning kanske inte behövs mkt deff på ?

och din tjej på 60kg e ju inte mkt till vikt med 5 styrkepass i veckan, kanske en muskler?

vad är målet? och hur ser ni på er själva?

QuarterPounder
2014-06-09, 05:03
Låt mobilen sköta all uträkning istället.
Ladda ner någon kaloriräknar-app (jag rekommenderar Lifesum).
Väg allting innan ni tillagar det, skriv in det i appen. Klart!

Hej, ska ladda ner appen och kolla för det lät intressant :)

eller ät som vanligt men lägg om kosten, mer grönsaker, mer rotfrukter ist för ris och pasta... osv.

magert kött nöt/kycklling osv.

inte säkert det hjälper just dig men blir enklare med mer mat som ger bra mättnad till små kalorier.

men räkna om du är osäker på hur mkt du stoppar i dig.

ni tränar ju ganska hårt också väldigt mkt... och därav behöver en del energi...
är målet viktnedgång?

har du bild på?
95 kg på 188cm med så mkt träning kanske inte behövs mkt deff på ?

och din tjej på 60kg e ju inte mkt till vikt med 5 styrkepass i veckan, kanske en muskler?

vad är målet? och hur ser ni på er själva?

Hej,

Jag var och mätte min fettprocent och låg för 6 veckor sen på ca 18% nu kanske 15%?. Det vore kul att hamna på 8-12% och sen öka på och bygga sakta men säkert därifrån. Tjejen vill nog gå ner lite i kroppsfett hon oxå och sen som jag forma. Har ingen bild men kan ta en och pma :)

Angående maten så är det enklare för mig med uträknat och klart då jag lagar en veckas mat på helgen, och ju mer koll jag har desto lättare borde det bli att justera allt eftersom, men jag vill även verkligen lära mig mer om träning och kost :)