handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden of beef jerkey


Steckmaestro
2014-06-08, 17:16
Tjenare... detta wonderstuff från USA måste ju vara rena drömkosten för alla som vill bli mera deffade och samtidigt äta enorma mängder protein.

Per 100 gram
277 kcal
50 gram protein
8.6 gram kolhydrater
5 gram fett.

Slår väl vilken proteinshake som helst?
Problemet är väl snarast att det är ganska dyrt och svårt tillgängligt i det här landet. Kan man köpa större kvantiteter till ett kraftigt rabatterat pris?

cero
2014-06-08, 17:39
Proteinpulver (direkt i käften utan mjölk) vinner väl ändå?

Tobbey
2014-06-08, 17:57
Innehåller oftast helt absurda mängder salt, så inget man vill överäta för mycket av. Kan du inte prova att göra själv med lövbiff? Finns en del recept på nätet vet jag, inte så krångligt faktiskt (verkar det som).

PureWhey
2014-06-08, 18:03
Någon som prövat själv och kan dela med sig av ett schyst recept?
Älskar beef jerkey, dock dyrt som attan.

jontexer
2014-06-08, 19:12
köpte på mig ett gäng förpackningar jerky av kyckling på ********, de hade för 7kr förpackningen då. riktigit goda dessutom!

Steckmaestro
2014-06-17, 21:28
Ska prova att göra egen beef jerkey imorgon, återkommer med resultat :)

z_bumbi
2014-06-18, 07:37
Någon som prövat själv och kan dela med sig av ett schyst recept?
Älskar beef jerkey, dock dyrt som attan.

Om jag inte minns fel finns det en hel tråd med recept.

ATJL
2014-06-18, 07:54
Salta lövbiff, vänta 5min så att saltet drar ur vätska ur köttet. Pensla med olja och lite soja, krydda (brukar köra svartpeppar, chili eller cayene). Häng dem i ett ugnsgaller genom att trä fast dem i ena änden med tandpetare, alt lägg bitarna på gallret.

Placera så de hänger fritt i ugnen, placera en djup ugnsplåt under som samlar upp vätska.

Ugnen på ca 80 grader och (viktigt) ha ugnsluckan på glänt genom att placera tex en träslev i kläm.

5-6 timmar senare (får bedömnas från batch till batch): Beffjerky!