handdator

Visa fullständig version : Hur många rep/set marklyft och knäböj i mitt program?


Xtreme
2014-06-08, 12:30
Kör programet nedan 3 gånger i veckan där alla övningar är 4*8-12 (inbyggd progression) utom knäböj och marklyft som jag kör 3*5 efter ett antal uppvärmningsset. Gillar att köra dem på låg rep och undrar vad ni tycker. Funkar det? Dessutom läst att de övningarna är bra att köra på lägre rep pga skaderisk. Varierar knäböj och marklyft vart annat pass.

Squats/Deadlifts
Bench Presses
Bent-Over Rows
Overhead Barbell Presses
Barbell Curls
Mage

Simplicity
2014-06-08, 12:36
borde funka utmärkt sålänge det känns bra och du hinner återhämta dig mellan passen. Tycker dock du bör lägga in en vertikal dragövning för rygg i schemat (någon variant av chins/latsdrag).

En vettig idé kan också vara att ändra repsomfånget på något av passen så att du inte köra samma på alla pass.

EDIT: Och ja, precis som du säger, är det övningar där det är en vettig idé att köra lågrep, kör man högre hinner ofta stabiliserande muskler bli trötta i slutet av seten med förhöjd skaderisk som resultat.

Xtreme
2014-06-08, 12:45
En vettig idé kan också vara att ändra repsomfånget på något av passen så att du inte köra samma på alla pass.



Syftar du på mark och böj eller övriga övningar? På övriga övningar kör jag första veckan 8 rep, andra veckan 9 rep och så fortsätter det till 5 veckan då jag kör 12 rep. Klarar jag alla set/rep höjer jag vikten 10% och börjar om på 8 rep. Annars stannar jag på vikten. Böj och mark är dock det samma för rep/set men höjer vikten.

Simplicity
2014-06-08, 15:47
Syftar du på mark och böj eller övriga övningar? På övriga övningar kör jag första veckan 8 rep, andra veckan 9 rep och så fortsätter det till 5 veckan då jag kör 12 rep. Klarar jag alla set/rep höjer jag vikten 10% och börjar om på 8 rep. Annars stannar jag på vikten. Böj och mark är dock det samma för rep/set men höjer vikten.

Båda delar. Nu får du ju i och för sig en del variation i de övriga övningarna så kör på med den metoden så länge du fortsätter göra ökningar, men jag hade nog varierat i böj och mark på åtminstone ett av passen och kanske lagt in några övningar med upp emot 15 reps på något av passen.

Varierade repsomfång är ett bra recept på skadeförebyggande och fortsatta ökningar.