handdator

Visa fullständig version : Chin- eller pull-ups för bakre axel?


flamur
2014-06-07, 23:27
Hej,

Lite bakgrund innan frågan ^^ Jag tränar enligt schemat stronglifts 5x5. Jag kompletterar alltid passen med dips på ena (bänk-passet) och chins på andra (mark-passet).

Min fråga är kort och gott: Vilken typ av chin-/pull-övning ska jag göra och i vilket utförande för att träffa bakre axlar mest. Det är ju den muskel som egentligen får minst träning av detta schema har jag även fått för mig...

Tacksam för svar! =)

Med vänlig hälsning,

Flamur

monsa123
2014-06-07, 23:58
Du ska isolera bakre axlar, väldigt viktigt. Bara köra 3-4 set liggande omvända flyes eller face pulls. Inte svårare än så.

tomn
2014-06-08, 08:37
Du ska isolera bakre axlar, väldigt viktigt. Bara köra 3-4 set liggande omvända flyes eller face pulls. Inte svårare än så.

Varför är det väldigt viktigt?

Kör vilken som, båda kommer att träffa bakre portionen av deltoideus. Skulle denna muskelgrupp släpa av någon anledning, ja då kanske du "måste" ändra något i upplägget - t.ex. lägga till face-pulls.

RasmusA
2014-06-08, 20:11
Det är viktigt att ha starka baksidor för annars skapas en ostabilitet i axeln som kan leda till tråkiga grejer. Sedan kan du få framåtroterande axlar som inte heller är så kul!

jontexer
2014-06-08, 20:22
man får väl med bakre axlar i de flesta roddar, så det är ärligt talat inte så viktigt att isolera. Stronglifts 5x5 har jag för mig ger en ganska så jämn utveckling. Jag lade dock till chins så att jag fick ungefärligt samma volym på fram och baksida.

Mags
2014-06-09, 13:22
Breda grepp på roddar belastar väl bakre delts lite extra om inte jag tänker fel?

flamur
2014-06-09, 16:12
Breda grepp på roddar belastar väl bakre delts lite extra om inte jag tänker fel?

Är det så? Jag har googlat men hittar inget klockrent svar nämligen.

Jag kör just nu med "väldigt" breda pullups (handflatorna bort från ansiktet). Men jag får för mig att det mest ger lats-träning.

Annars är väl en variant att sluta med pullups och byta ut mot en ren bakre axelövning. Fast jag gillar tanken på att köra compoundövningar, så vore ju gött om någon pull/chinup funkade bra också.

Så frågan kvarstår känns det som.

Zkewl
2014-06-09, 18:01
Kör vanliga pull-ups(chins som folk i sverige kallar det för att undvika missförstånd.)
3 set facepulls för bakre axel bör väl inte skapa problem för 5x5.


Är det så? Jag har googlat men hittar inget klockrent svar nämligen.

Jag kör just nu med "väldigt" breda pullups (handflatorna bort från ansiktet). Men jag får för mig att det mest ger lats-träning.

Annars är väl en variant att sluta med pullups och byta ut mot en ren bakre axelövning. Fast jag gillar tanken på att köra compoundövningar, så vore ju gött om någon pull/chinup funkade bra också.

Så frågan kvarstår känns det som.

Kolla första övningen i detta klipp. https://www.youtube.com/watch?v=uJExRQu9BEY

Extra brett grepp i pullups är inte bättre för lats.

Latissimus Dorsi
2014-06-09, 18:02
Chins bakom nacken.