handdator

Visa fullständig version : Hur är det egentligen med muskelfibrer, kan de omvandlas?


Frågenarkomanen
2014-06-07, 13:20
Hej!!

jag har sökt runt lite men hittar inget slutgiltigt svar, för vissa påstår att man kan omvandla typ 2b till 2a med andra påstår att det typ bara går genom att sitta still (ja ngt sådant läste jag men det kanske var fel).

så ajg tänkte fråga på kolozzeum nu. det är bra för om någon säger något fel så kan 3 andra personer rätta den så här får man oftast korrekt svar!

Kan man omvandla typ 2b till 2a? Hur?

Kan man omvandla typ 1 till 2? Hur?

Testarozza
2014-06-07, 14:26
Vad jag lärt mig går det iallafall att anpassa dem till det man vill göra. Ska man bli bäst krävs det nog dock att man gör det generna givit en.

Hur man gör det? Träna den träningsform du vill så anpassas dem skapligt, vad JAG lärt och hört.

smeander
2014-06-07, 14:57
Hej!!

jag har sökt runt lite men hittar inget slutgiltigt svar, för vissa påstår att man kan omvandla typ 2b till 2a med andra påstår att det typ bara går genom att sitta still (ja ngt sådant läste jag men det kanske var fel).

så ajg tänkte fråga på kolozzeum nu. det är bra för om någon säger något fel så kan 3 andra personer rätta den så här får man oftast korrekt svar!

Kan man omvandla typ 2b till 2a? Hur?

Kan man omvandla typ 1 till 2? Hur?

Du har Typ I, Typ IIa och Typ IIx i kroppen. Ingen muskelfibertyp kan omvandlas till någon annan. Dock så kan Typ IIa anta de utmärkande egenskaperna för Typ I och IIx, vid enbart konditionsträning kommer IIa att anpassa sig och anta Typ I's karaktär ochr vid enbart styrketräning kommer IIa att anta IIx's karaktär.

PureWhey
2014-06-07, 16:16
Skulle vara fint med källa/or.

Skickat ifrån böjracket

Fuark
2014-06-07, 16:23
Har lärt mig samma sak som smeander skrev. Har ingen källa utöver att det lärs ut i utbildningen

Testarozza
2014-06-07, 16:40
Skulle vara fint med källa/or.

Skickat ifrån böjracket


Kanske inte världens bästa källa, eller bra överhuvudtaget.

http://www.derekdecater.com/muscle-fiber-adaptations-to-exercise/

Var vad jag hittade på nätet nu, lärde mig om det jag skrev på en träningskurs.

cero
2014-06-07, 17:30
Du har Typ I, Typ IIa och Typ IIx i kroppen. Ingen muskelfibertyp kan omvandlas till någon annan. Dock så kan Typ IIa anta de utmärkande egenskaperna för Typ I och IIx, vid enbart konditionsträning kommer IIa att anpassa sig och anta Typ I's karaktär ochr vid enbart styrketräning kommer IIa att anta IIx's karaktär.

Mao, om du är ett långsamt fetto kommer du aldrig bli snabb. Någonsin.

tomn
2014-06-07, 20:49
All typ av träning leder till att typ IIx omvandlas till typ IIa. Slutar du träna kommer dessa typ IIa-fibrer som ovanlats att återigen övergå till typ IIx.

Ovanstående information är taget från Gudiols och Neumans "Forma kroppen och maximera den prestation" där de refererar till;
Anderson et al. Muscle, genes and athletic performance. Sci Am. 2000 Sep;283(3):48-55
Anderson & Aagaard. Effects of strength training on muscle fiber types and size; consequences for athletes training for high intensity sport. Scand J MedSci Sports. 2010 Oct;20 Suppl 2:32-8.