handdator

Visa fullständig version : figurspel forum


mangemani
2014-06-07, 13:09
finns det några svenska sidor där allt vad som heter figurspel/tennfigurer diskuteras? forumet får gärna ha ett trådar om målning.

i väntan på att jag ska hitta en sida, så frågar jag här.
ni som håller på med att måla figurer till tex warhammer. bloodbowl eller andra krigs spel och som använder er utav dessa washes(quickshade) som slut touch kanske vet vilken utav light, medium, dark jag ska använda då basfärgerna på figurerna är blå och gul?

har jag fattat det rätt att ju större ytor med mörka färger det är på en figur, desto mörkare wash ska man använda sig utav och tvärtom om det är ljusa färger?
om detta stämmer, ska jag växla mellan mörk/ljus på samma figur eller ska jag utgå efter den färg det är mest utav på figuren?

Tomten
2014-06-07, 17:51
finns det några svenska sidor där allt vad som heter figurspel/tennfigurer diskuteras? forumet får gärna ha ett trådar om målning.

i väntan på att jag ska hitta en sida, så frågar jag här.
ni som håller på med att måla figurer till tex warhammer. bloodbowl eller andra krigs spel och som använder er utav dessa washes(quickshade) som slut touch kanske vet vilken utav light, medium, dark jag ska använda då basfärgerna på figurerna är blå och gul?

har jag fattat det rätt att ju större ytor med mörka färger det är på en figur, desto mörkare wash ska man använda sig utav och tvärtom om det är ljusa färger?
om detta stämmer, ska jag växla mellan mörk/ljus på samma figur eller ska jag utgå efter den färg det är mest utav på figuren?

Du gör det nog lite enkelt för dig. Att använda olika washes kombineras ofta med andra tekniker som drybrushing, En wash används för att skapa djup och struktur (med drybrushing) eller för att skapa glans. Det kan också användas för att få material att se smutsigt ut. Finns säkert tusentals andra sätt att använda washes. Finns också tonvis med böcker och ställen på nätet där du kan läsa mer om hur det kan fungera i olika situationer.

mangemani
2014-06-08, 18:43
har kikat på youtube och så som jag har uppfattat det så ska man ta den färdigmålade figuren och stryka på quickshaden och låta den torka i några timmar och sedan ska det tydligen vara klart och ger figuren ett mer djup, gör den "levande".
fanns även några andra tekniker och bland dem fanns drybrushing för att göra det lite snyggare, men jag nöjer mig med washen.

men du vet inte om något forum inriktat på figur spel och dess målning och allt som handlar diorama byggen och spel mm?
verkar tyvärr inte vara många här som kan något om detta;)

rolf
2014-06-08, 18:56
The warhammer forum (http://warhammer.org.uk/phpBB/) eller Heresy online (http://www.heresy-online.net/forums/forumdisplay.php?f=27)t.ex.

Och jag är också av åsikten att en sådan wash inte är en "genväg" man avslutar lite snabbt med, utan en i mängden av tekniker för att få mer djup i modellen.

Länge sen jag var så här nördig. Kul! :D

Jaha, missade att du sökte svenska forum. Nevermind then.

mangemani
2014-06-08, 20:26
men när ska man använda dessa washes då:)?
har sett några tekniker på youtube som sagt och en utav dem var att typ doppa figuren i warpaint quickshade och sedan skaka av överflödig vätska och sedan är den klar.
men jag kanske har missat något, kanske de gjorde något innan denna wash, typ använde wash i själva målar stadiet?
har även sett en teknik där de först grundmålar, washar, airbrushar, lägger på detaljer och sedan är den klar, men finner den först nämnda enklare och snabbare.
dock så är detta nytt för mig, dessa washes, försökte mig på det när jag var liten(svart färg utblandat med mycket vatten) men gick inge bra, så fick jag nys om dessa quickshade och tyckte det lät enkelt och bra.
men hur gör man, pls teach me:), hur använde ni en wash?

rolf
2014-06-08, 22:20
Kan bara prata för mig själv, så vill du ha fler (och antagligen bättre) svar, så kolla i målardelarna av forumen jag länkade.

Jag använde alltid en wash för att lägga skugga efter att jag grundmålat ett område i den grundfärg jag ville ha. Blev bättre resultat så, än att fortsätta att highlighta texturerna direkt på grundfärgen. Principen är ju att alltid gå från mörkare färg längst in, till ljusare och ljusare färg i flera lager på utstående partier, för att skapa en illusion av djup. Ju fler lager och snyggare övergångar, desto bättre resultat. Med hjälp av en wash blir denna illusion bättre, än genom att bara använda färg.

Sen kunde man ju använda en wash till att ge metallfärg olika toner också, blev annan effekt än på "matta" färger.

mangemani
2014-06-08, 22:40
detta är guld:).
nu inväntar jag ett parti quickshade från en butik, så jag kan inte testa mig fram än, men all info är guld värt tills dess.
gillar inte engelska sidor, men jag ska se om jag får ut något utav sidorna du länkade till.
tack iaf

mangemani
2014-06-08, 22:48
btw, kan passa på att fråga, har under hela mitt liv använt mig utav humbrols färger och inte ens tänkt tanken på att arbeta med andra märken.
men jag har fått tipsen om valejo och citadels färger som ska vara mycket bra för just mitt ändamål, krigs (spels) figurer.
men är det så stor skillnad på humbrol och dessa 2 märken?

TranceII
2014-06-08, 22:57
Detta verkar aktivt:

http://www.svenska40k.se/forum/index.php

eller detta http://15mm.se/forum/index.php

mangemani
2014-06-08, 23:06
TranceII: du är guld värd, tack, precis vad jag sökte efter:), inte för att de engelska var så pjåkiga heller såg jag nu, men föredrar svenska:)

rolf
2014-06-09, 23:26
btw, kan passa på att fråga, har under hela mitt liv använt mig utav humbrols färger och inte ens tänkt tanken på att arbeta med andra märken.
men jag har fått tipsen om valejo och citadels färger som ska vara mycket bra för just mitt ändamål, krigs (spels) figurer.
men är det så stor skillnad på humbrol och dessa 2 märken?

De enda humbrolfärgerna jag använt har varit väldigt gamla icke-vattenlösliga färger, som ofta var alldeles för tjocka. Nu vet jag inte om humbrol har nyare vattenlösliga färger också, men iaf jämfört med det förstnämnda så är det en värld av skillnad att använda valejo eller citadel. Båda är svindyra tyvärr, men mycket lättare att jobba med IMO.

mangemani
2014-06-10, 12:27
De enda humbrolfärgerna jag använt har varit väldigt gamla icke-vattenlösliga färger, som ofta var alldeles för tjocka. Nu vet jag inte om humbrol har nyare vattenlösliga färger också, men iaf jämfört med det förstnämnda så är det en värld av skillnad att använda valejo eller citadel. Båda är svindyra tyvärr, men mycket lättare att jobba med IMO.

kan även tillägga att under dessa år som trogen humbrol användare, så har jag aldrig lyckats få till mina figurer så där mästerligt bra som så gott som alla andra lyckas få till dem och det beror inte på att jag är skakig på handen, missar/skiter i detaljer eller att jag helt enkelt är dålig på att måla rent generellt, utan det har berott på färgen som har klumpat ihop sig och varit för tjock.
1 burk humbrol kostar typ 16kr(det billigaste jag har hittat iaf, kostade typ 9kr då jag var liten) och 1 flaska med valejo kostar uppåt 30kr och om det nu är stor skillnad och valejo är lättare att arbeta med, då är de extra kronorna lätt värt.
ska nog byta märke.

mangemani
2014-06-10, 20:44
första försöket ever med quickshade nyss.
det är som jag har läst, figuren kommer till liv i ens händer:)
mäktigt imponerad och spar en ju en massa tid.
följde med en bok då jag beställde, val utav färger, basecoating, washes, drybrushing osv, allt togs upp.
ska läsa lite om drybrushing och highlighting för det var ju vissa ställen på figuren som blev lite för "smutsiga"

Mental
2014-06-11, 10:13
Mina figurspelande umeåvänner hänger på http://stridshammaren.se/forum/
Det är nog mycket lokalt och kanske inte så aktivt, men lite matnyttigt finns det nog.

mangemani
2014-06-26, 14:49
har kommit en bra bit på mitt projekt och har nu kommit till flaggorna.
har printat ut en hel del flaggor, fäst dem vid figurerna och vikt dem får att få den där fladdrande looken.
men det ser inte riktigt bra ut, det ser för "rent" och "färgigt" ut.
figurerna ser "levande" och "skuggiga" ut och flaggorna är helt rena och skiner upp det hela.

har studerat länkar och läst i forum ang dessa flaggor, men har inte riktigt hittat någon bra lösning på hur man får flaggor att passa in lite mer.
har testat att washa med förtunnad svart färg, försökt med quickshade men det blev bara fult.

är det någon som har något tips? det är alltså papper vi pratar om, inte metall.