handdator

Visa fullständig version : Smärta i "armbågen" vid chins


shifty
2014-06-07, 12:40
Hej,
Vet inte om det är rätt ställe för tråden men i alla fall.

Jag känner av en smärta vid armbågen/armbågsleden när jag kör chins med brett grepp eller latsdrag med brett grepp. Känner ingenting av smärtan om jag kör chins med handflatorna mot varandra eller latsdrag med v-handtag.

Någon som vet vad det kan bero på?

TWSS
2014-06-08, 19:42
Bump! Samma här!

Apdjur
2014-06-18, 13:45
Tennisarmbåge?
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Tennisarmbage/

Bryggan
2014-06-18, 18:15
Samma här...i snart ett år :(.

Det började som en bicepfästesinflammation och övergick senare till att bli både tennisarmbåge, golfarmbåge. Nu för tiden har jag känningar hela vägen från skuldran till underarmen i höger arm. Bicep på höger sida är större och mycket mer vaskulär än på vänster och jag är vänsterhänt. Kan bara dra slutsatsen att jag är inflammerad i höger arm.

Saker som gör det hela bättre är noggrann stretching innan träning av biceps, axlar, underarm. Jag kör på eftersom läkar- och naprapatbesök inte gett något och hoppas det går över av sig själv.
Märker också att jag är märkbart försvagad pga smärtor om jag kör strikta bicepscurls, där "draget" startar från rak arm.
Som bilden:
http://nator.myshowroom.se/files/2012/07/incline-offset-thumb-dumbbell-curl_470x360_1-300x229.jpg
Däremot om jag kör Scottcurl så svider det till i de första två repsen men sedan kan jag köra hur hur tungt som helst. Dvs stor skillnad.

Mitt tips är att köra alla möjliga och omöjliga stretching-övningar för armarna. Läste någonstans att om man har möjlighet så ska man försöka köra med ett mjukt grepp i chins, dvs skumgummigrepp eller liknande. Det kommer att ökar förmågan att rotera handleden under rörelsen och därmed minska påfrestningen på muskelfästena. Jag har inte själv provat men funderar på att inhandla två skumgummigrepp.

I mitt fall tror jag allt uppkom pga dålig träning av biceps, tränade aldrig biceps och när jag gjorde det så var det Scottcurl, lite slarvigt ibland och aldrig med full ROM. Raka strikta bicepscurls med hantel och stående känns som ett bättre alternativ för träning av biceps med full ROM.