handdator

Visa fullständig version : Vilket jordnötssmör?

hammark9
2014-06-07, 11:38
Vilket jordnötssmör ska man ha? Vill ju inte ha massa transfetter osv utan en "hälsosammare" variant som också smakar gott.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

EnergiÖverskott
2014-06-07, 11:46
Jordnötssmör som jordnötssmör. De flesta svenska nordiska märkena (kung markatta, green choise o.s.v) är i princip bara jordnötter. (typ 99,8%, resten är oftast havssalt) Så, ska du välja mellan dem är det bara att ta efter behag. Same shit different name liksom.

De amerikanska varianterna brukar ha en del socker i sig men, om du inte tänkt leva på JS är det rätt lugnt.

Jag äter aldrig JS själv typ förutom extreeemt fåtalt gånger och då blir det alltid green choise. Gillar både deras crunhy och creamy.

Xead
2014-06-07, 17:39
Brukade konsumera en hel del jordnötssmör förr om åren (i stort sett aldrig nu) och då var det Green Choice som gällde. Kung Markattas, speciellt den utan salt, smakar skit. Kanske har den blivit bättre nu men minns att jag starkt ogillade den.

Sevan jordnötssmör utan socker är också helt OK, dock en liten andel vegetabilisk olja tillsatt om jag inte missminner mig.

anvihl
2014-06-07, 17:43
Green choice är det absolut värsta jordnötssmöret smak och konsistensmässigt tycker jag, usch och fy! Det enda jag har hittat som är riktigt gott är body science js.

Xead
2014-06-07, 17:51
Om du nu är storkonsument av jordnötssmör, varför inte göra egen? Billigt att köpa stor pack med jordnötter, mixa till smör med valfria ingredienser tillsatta för att piffa upp det hela lite (t.ex. kakao).

ATJL
2014-06-07, 18:47
Green choice! Billigare än fitnessguru, godare än kung markatta, bättre fettsammansättning än body science.

bubbaklubba
2014-06-07, 18:59
Har aldrig gillat jordnötsmör. Nutella däremot. Men det är nog bara massa socker.

Hemi
2014-06-07, 19:26
Jordnötssmör som jordnötssmör. De flesta svenska nordiska märkena (kung markatta, green choise o.s.v) är i princip bara jordnötter. (typ 99,8%, resten är oftast havssalt) Så, ska du välja mellan dem är det bara att ta efter behag. Same shit different name liksom.

De amerikanska varianterna brukar ha en del socker i sig men, om du inte tänkt leva på JS är det rätt lugnt.

Jag äter aldrig JS själv typ förutom extreeemt fåtalt gånger och då blir det alltid green choise. Gillar både deras crunhy och creamy.

Det finns en del sorter I USA som i alla fall ser mer "naturliga" ut. Man måste ständigt röra om i burken för det blir hårdare i botten. Det är så jag minns JS från barndomen, numera är de fastare och hara samma konsistens rakt igenom. Om innehållsförteckninen har jag inte läst.

King Grub
2014-06-07, 19:34
Har aldrig gillat jordnötsmör. Nutella däremot. Men det är nog bara massa socker.

Ja, Nutella är skit. :D Men gott skit.

R Scarpa27
2014-06-07, 19:36
jag är stor brukare av jordnötssmör och har testat 30 tals olika.....

och kommit fram till...

kung markattas = sämst....smakar grus med noll smak & dyr...

sevans= prisvärd och godast..... grymmt prisvärd... sevans utan socker är riktigt awsum för att va sockerfri också...

http://cdn.mat.se/product-images/6341-280.jpg

sen är ju green choice god...

sen kan man göra eget med sourcream&onion smak mumsfilibabba...
jag gör mkt eget då jag äter väldigt mycket pb skulle bli ruinerad annars och tkr om att dosera och krydda själv... annars väljer jag sevans, go greens och ibland monkis...
även beställt vissa från usa som varit kanongoda :D

idag körde jag nöt creme :D

Sverker
2014-06-07, 19:36
Vilket jordnötssmör ska man ha? Vill ju inte ha massa transfetter osv utan en "hälsosammare" variant som också smakar gott.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

En koll på svenska marknaden visade att jordnötssmör antingen inte innehåller tillsatt fett eller så är det fullhärdat palmfett.
Man tillsätter fast fett för att ge fastare smör som inte släpper olja till ytan. Fast fett är ofta fullhärdat.

R Scarpa27
2014-06-07, 19:40

jordnötssmör tar allt :D my dryg hehe...
dock gör egen nutella med sötningsmedel? annars ät det...och se till helheten.
socker behöver inte vara onyttigt.

annars köp cavalier....... faktist asgod med stevia ist för socker!
http://3.bp.blogspot.com/-kL9TsZIY3NI/UmfavIg-nBI/AAAAAAAAI1g/GQzmExwwAQY/s1600/cavalier+1.jpg

Fuark
2014-06-07, 19:50
Köp inte kung markatta bara! Det smakar något helt annat än jordnötssmör

edit: såg att R_scarpa redan nämnt det, *high five*

Beemel
2014-06-08, 04:33
Vad man "ska ha" har jag ingen aning om. Jag gör mitt själv för att då vet jag och kan bestämma mer exakt vad som är i det.

Hemi
2014-06-08, 05:36
Marantha Organic tror jag senast jag hade hemma. Typ 1% socker eller så. Vet inte om den finns i Sverige men alla alg och grenola freaks ätare gillar den.

Hemi
2014-06-08, 05:40
Sen har vi "Nu Nuts completely GLUTEN, NUT & PEANUT FREE", pea butter. Ser ut som jordnötssmör, vet inte vad det smakar.

MåsBjörn Pålsson
2014-06-08, 08:26
Jag har, likväl som flera i tråden skrivit innan mig, haft Sevans olika varianter i topp på min jordnötssmörs-lista.
Har nu dock hittat en ny favorit - McKennedys från Lidl.
Finns både i en crunchy och en smooth variant. 95 respektive 93% jordnötter om jag inte missminner mig.
Kan varmt rekommendera det :)

rafflan
2014-06-08, 22:57
Har inte testat många men favoriten är någon amerikansk som man kan köpa på ICA, rä crunchy. Den är så jävla god! Har dock börjat med lite green choice istället för den är nyttigare.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

0rre
2014-06-09, 08:48
Skippy jordnötssmör, crunchy.