handdator

Visa fullständig version : Är maten mitt problem eller varför ökar jag inte?


Quazar
2014-06-06, 19:33
Tja!

Vänder mig till er då jag vet att kunskapen finns här. Jag har upplevt lite dåligt med styrkeökningar på gymmet de senaste året. Har väl tränat seriöst de senaste 3 åren nu iaf. Ligger på ca 80 kg, 180 cm och 14% kroppsfett.

Kör bröst, triceps, axlar, mage ena passet och ben, rygg, traps och biceps andra passet. Blir 3-4 pass i veckan så 1,5-2 ggr i veckan blir samtliga muskler tränade. Utöver det kondition 1-2 gånger i veckan.

Två typiska matdagar:

Frukost: Havregrynsgröt, sylt och mjölk.
Lunch: Spagetti och köttfärsås.
Middag: Äggmackor.

Frukost: En hönökaka med kaviar. Oboy eller juice.
Lunch: Potatis, torsk och dillsås.
Middag: Kycklingfile och pommes frites i ugn.

Utöver detta blir det ungefär 2 redbull i veckan, ett pringlesrör i veckan och någon 33cl burk coca-cola. Mcdonalds/Pizza blir nog i snitt en gång i veckan med.

Standard varje dag är 1,5-2L vatten, 1 "Mitt Val Sport" piller (multivitamin), 1 Magnesiumtablett och 1 Kalcium+vitamin D tablett. Samt att jag försöker dricka en whey80 proteindrink efter varje träning.

Jag skulle vilja utesluta att mina problem med styrkeökningarna kan härledas till maten. Jag har gått upp ca 5 kg senaste 6-8 månaderna så jag torde ju ligga på ett litet överskott. Och muskelmässigt ser det bättre ut nu än för 6-8 månader sedan. Det är styrkan som avtagit lite. Jag vill veta om jag borde byta träningsupplägg eller om problemet torde sitta i maten.

R Scarpa27
2014-06-06, 19:37
kanske mer energi (kolhydratsladdning till styrkepassen?) kan göra grymmt mkt på prestatiion och styrka.

AronP
2014-06-06, 23:08
Efter 3 år är alla nybörjarelökningar borta och man får steppa upp sitt game rejält för att fortsätta utvecklas.

EnergiÖverskott
2014-06-07, 05:27
kanske mer energi (kolhydratsladdning till styrkepassen?) kan göra grymmt mkt på prestatiion och styrka.

Att kolhydratsladda för styrketräning är rätt overkill. Jag hade bara börjat äta lite mer rent generellt.

J3T69
2014-06-07, 12:40
Håller med scarpa.men nu ligger jag i slutfasen av min diet så det kanske är skillnad.

Diomedea exulans
2014-06-07, 12:42
Är hyfsat säker på att det inte är maten det är fel på.

BobaFett
2014-06-07, 12:58
Hur många set/muskelgrupp blir det per vecka och vilka repsintervall kör du? Hur ser det ut med vila mellan set? Hur har du periodiserat? Kör du till fail varje set?

Vad är målet med träningen?

Hur ser konditionspassen ut?

Quazar
2014-06-07, 13:26
Hur många set/muskelgrupp blir det per vecka och vilka repsintervall kör du? Hur ser det ut med vila mellan set? Hur har du periodiserat? Kör du till fail varje set?

Vad är målet med träningen?

Hur ser konditionspassen ut?

Ca 12-16 set på allt förrutom ben där jag kör 4-5 övningar istället för 2-3 så säg 20-26 set på benen. Detta är alltså räknat per vecka (1,5-2 gympass per muskel).

Repsintervallet ligger på 6-8. Klarar jag 2 set med 8 reps så höjer jag vikten till nästa pass så då brukar första seten ligga på 6 reps.

Vila mellan set är väldigt olika. Ibland 40-45 sek, ibland 3 minuter, men oftast runt 1.10-1.40 ligger vilan på.

Jag har testat periodisera några veckor för 2-3 månader sedan då jag kört 12-15 reps/set på alla övningar. Så sent som nu i måndags började jag köra 3-5 reps/set och tänkt köra det i 3-4 veckor. Just pga uteblivna ökningar.

Jag kör sällan till fail. Hade jag fått en tusenlapp för varje rep när jag kört klart setet så hade jag nog oftast klarat 2-3 reps till.

Målet är att bli större och starkare, inte fitnessmodell med superlågt kroppsfett.

Konditionspassen är väldigt olika. Allt ifrån korpfotbollsmatch, korpfotbollsträning, intervallträning och ibland någon 5-7km lunk. Men aldrig mer än 2 gånger i veckan och då nästan alltid på dagar jag inte gymmar.

BobaFett
2014-06-07, 15:14
Ca 12-16 set på allt förrutom ben där jag kör 4-5 övningar istället för 2-3 så säg 20-26 set på benen. Detta är alltså räknat per vecka (1,5-2 gympass per muskel).

Repsintervallet ligger på 6-8. Klarar jag 2 set med 8 reps så höjer jag vikten till nästa pass så då brukar första seten ligga på 6 reps.

Vila mellan set är väldigt olika. Ibland 40-45 sek, ibland 3 minuter, men oftast runt 1.10-1.40 ligger vilan på.

Jag har testat periodisera några veckor för 2-3 månader sedan då jag kört 12-15 reps/set på alla övningar. Så sent som nu i måndags började jag köra 3-5 reps/set och tänkt köra det i 3-4 veckor. Just pga uteblivna ökningar.

Jag kör sällan till fail. Hade jag fått en tusenlapp för varje rep när jag kört klart setet så hade jag nog oftast klarat 2-3 reps till.

Målet är att bli större och starkare, inte fitnessmodell med superlågt kroppsfett.

Konditionspassen är väldigt olika. Allt ifrån korpfotbollsmatch, korpfotbollsträning, intervallträning och ibland någon 5-7km lunk. Men aldrig mer än 2 gånger i veckan och då nästan alltid på dagar jag inte gymmar.

Om du vill bli så stark som möjligt så ska du köra nåt slags styrkeschema typ boris sheiko eller nåt sånt med förutbestämda vikter, set och rep utifrån ditt max.

Håll vilan lång, en minut räcker inte om du ska lyfta tungt.

Ska du bli så stor som möjligt ska du både köra lågreps, högreps, kort vila lång vila. Dropset, superset etc.

Storlek på muskler går inte att träna specifikt utan musklerna måste bli bra på allt utom extrem uthållighet. (Typ konditionsträning eller 20+ reps).

Sniggel
2014-06-07, 15:19
Om du vill bli så stark som möjligt så ska du köra nåt slags styrkeschema typ boris sheiko eller nåt sånt med förutbestämda vikter, set och rep utifrån ditt max.

Håll vilan lång, en minut räcker inte om du ska lyfta tungt.

Ska du bli så stor som möjligt ska du både köra lågreps, högreps, kort vila lång vila. Dropset, superset etc.

Storlek på muskler går inte att träna specifikt utan musklerna måste bli bra på allt utom extrem uthållighet. (Typ konditionsträning eller 20+ reps).

+1 Kör med 5 minuter som standard. Om det nu inte är en kombination av styrka o massa. Då kan man även ha kort vila mellan seten, som Boba påpekade.

Quazar
2014-06-07, 15:19
Om du vill bli så stark som möjligt så ska du köra nåt slags styrkeschema typ boris sheiko eller nåt sånt med förutbestämda vikter, set och rep utifrån ditt max.

Håll vilan lång, en minut räcker inte om du ska lyfta tungt.

Ska du bli så stor som möjligt ska du både köra lågreps, högreps, kort vila lång vila. Dropset, superset etc.

Storlek på muskler går inte att träna specifikt utan musklerna måste bli bra på allt utom extrem uthållighet. (Typ konditionsträning eller 20+ reps).

Jo jag kör lite dropset och exentrisk träning någon gång ibland samt varierar vilan. Denna tråd var ju främst för att jag ville utesluta kosten som en "bov" i dåliga ökningar även med tanke på att man tränat några år.

anvihl
2014-06-07, 16:01
Om du vill bli så stark som möjligt så ska du köra nåt slags styrkeschema typ boris sheiko eller nåt sånt med förutbestämda vikter, set och rep utifrån ditt max.

Håll vilan lång, en minut räcker inte om du ska lyfta tungt.

Ska du bli så stor som möjligt ska du både köra lågreps, högreps, kort vila lång vila. Dropset, superset etc.

Storlek på muskler går inte att träna specifikt utan musklerna måste bli bra på allt utom extrem uthållighet. (Typ konditionsträning eller 20+ reps).

Men jag har aldrig haft sådan bra muskeltillväxt som när jag tränade Sheikoprogram, hur förklaras det?

BobaFett
2014-06-07, 17:04
Men jag har aldrig haft sådan bra muskeltillväxt som när jag tränade Sheikoprogram, hur förklaras det?

Det vet inte jag, förmodligen beror det på att du gick från ett kasst till ett jävligt bra program.

Den överlägset största faktorn för muskelstorlek är fortfarande att bli så stark man kan.

BobaFett
2014-06-07, 17:08
Jo jag kör lite dropset och exentrisk träning någon gång ibland samt varierar vilan. Denna tråd var ju främst för att jag ville utesluta kosten som en "bov" i dåliga ökningar även med tanke på att man tränat några år.

Om du går upp i vikt så är det med största sannolikhet inte maten utan du tränar som en kärring :D

Quazar
2014-06-07, 18:23
Om du går upp i vikt så är det med största sannolikhet inte maten utan du tränar som en kärring :D

Var övertränad förrut så därför kör jag inte till fail lika ofta längre. Kan vara det som är boven men finns ju typ lika många förespråkare för att inte köra till fail som att köra till fail

AronP
2014-06-07, 18:45
Att träna hårt är inte samma sak som att träna till fall.

R Scarpa27
2014-06-07, 19:56
Att träna hårt är inte samma sak som att träna till fall.

att träna till fall lär ju vara värdelöst =p då ligger man ner och tränar inte alls :D

R Scarpa27
2014-06-07, 19:59
Att kolhydratsladda för styrketräning är rätt overkill. Jag hade bara börjat äta lite mer rent generellt.

beror väl helt klart på situationen.
kosten ser ut, personlighet, behöver energi inför passet, osv osv...
det var en ide av många. tycker sjäkv det kan göra mkt och ge mig även bättre styrkepass. kanske bara behöver vara några mackor, malto/gainer, något energigivande osv.

sen beror ju allt på hur man känner innan passet..
ingen dag är den andra lik i varken energi och ork.

Diomedea exulans
2014-06-07, 21:04
Var övertränad förrut så därför kör jag inte till fail lika ofta längre. Kan vara det som är boven men finns ju typ lika många förespråkare för att inte köra till fail som att köra till fail

Att träna hårdare behöver inte betyda att man tränar till fail. Du kan t ex göra fler set, träna oftare eller träna med kortare setvila.

Gpajpen
2014-06-07, 22:34
Att träna hårt är inte samma sak som att träna till fall.
Hur tränar man hårt utan att ta i fullt?

Och än värre, hur håller man koll på progression? Hur vet du om du ökar eller om du bara lägger dig lite närmare fail?

BobaFett
2014-06-07, 23:01
Var övertränad förrut så därför kör jag inte till fail lika ofta längre. Kan vara det som är boven men finns ju typ lika många förespråkare för att inte köra till fail som att köra till fail

Handlar inte om att köra till fail. Man kan köra till fail på det sista setet för muskelgruppen men inte de andra. Anledningen är att om du kör till fail på alla set kommer du att göra mindre repetitioner totalt.

Angående att träna som en kärring: tror att många begränsar sig själva mentalt innan de ens lyft vikten.

Man slutar när det gör ont trots att man har 10 reps kvar på högrepspassen. Man vågar inte lägga på 10 kilo till på stången trots att man klarar det på styrkepassen etc.

AronP
2014-06-07, 23:03
Hur tränar man hårt utan att ta i fullt?

Och än värre, hur håller man koll på progression? Hur vet du om du ökar eller om du bara lägger dig lite närmare fail?

Man kan ta ta i fullt ut utan att ta i för mycket. Dom flesta som failar, failar mentalt. Det handlar hela tiden om att pusha sig själv på olika sätt och bryta mentala barriärer. Minska vilan, öka tut, öka volymen, dropset, rest-pausw, etc. Med viss reservation för att folk har olika definition på fail, min är att man inte orkar vikten.

Kolla in t.ex dom coaches av hurril så ser du hård träning.

Gör du en tung 6a på x vikt och två veckor senare gör en lätt 8a på x vikt så har du progression. Sen kan du givetvis testa max ibland, det är väl Eddie berglund (som var med på body radio) som aldrig failat ett lyft på träning.

BobaFett
2014-06-08, 09:44
Problemet med din träning är att din kropp har anpassat sig. Du underhåller bara. Precis som 99% av alla som tränar.

Dina pass resulterar inte i någon muskelskada.

Lösningen är att göra något annat och höja ribban på din träning. Kanske köra en overreaching- och deloadfas.

Testa nåt som gör att du knappt kan röra dig dagen efter.

Gpajpen
2014-06-08, 09:50
Problemet med din träning är att din kropp har anpassat sig. Du underhåller bara. Precis som 99% av alla som tränar.

Dina pass resulterar inte i någon muskelskada.

Lösningen är att göra något annat och höja ribban på din träning. Kanske köra en overreaching- och deloadfas.

Testa nåt som gör att du knappt kan röra dig dagen efter.

Att bli trött har inget egenvärde.

??

BobaFett
2014-06-08, 10:06
??

Blir du trött av att träna? Jag blir pigg.

Gpajpen
2014-06-08, 11:19
Blir du trött av att träna? Jag blir pigg.

Knappt kan röra dig dagen efter = pigg?

BobaFett
2014-06-08, 11:30
Knappt kan röra dig dagen efter = pigg?

Om du tror att du kommer att bygga muskler av att lalla runt och träna som en kärring så tror du fel.

Mentalt pigg.

Gpajpen
2014-06-08, 11:40
Om du tror att du kommer att bygga muskler av att lalla runt och träna som en kärring så tror du fel.

Mentalt pigg.

Han menar ju att det inte är bra att träna kroppen/muskulaturen onödigt trött. Att den som tränar (för) hårt skjuter sig själv i foten

Gpajpen
2014-06-08, 11:41
Väldigt motstridigt måste jag säga

BobaFett
2014-06-08, 11:59
Han menar ju att det inte är bra att träna kroppen/muskulaturen onödigt trött. Att den som tränar (för) hårt skjuter sig själv i foten

Hur mycket är onödigt hårt?

När du är nybörjare och kör 3 set 10 reps på en övning så kanske du knappt kan gå dagen efter.

Om jag skulle göra det så skulle jag förmodligen tappa muskler.

Du ska köra tillräckligt hårt för att skapa muskelskada. Hur mycket det är beror på vad din kropp anpassat sig till tidigare.

Alsor
2014-06-08, 12:34
hur mycket är onödigt hårt?

När du är nybörjare och kör 3 set 10 reps på en övning så kanske du knappt kan gå dagen efter.

Om jag skulle göra det så skulle jag förmodligen tappa muskler.

Du ska köra tillräckligt hårt för att skapa muskelskada. Hur mycket det är beror på vad din kropp anpassat sig till tidigare.

+1

Gpajpen
2014-06-08, 12:50
Det är svårt att veta vart man ska lägga sig. Och nu med din input?

Antingen:
Submaximal träning där jag känner mig pigg efteråt och inte slutkörd (och heller inte nöjd) som enligt ena lägret är optimalt. Långt från fail och inge utmattning. Inte så hög volym.

Eller maximalt hardcore träning där man tränar sig trött och belåten och utmanar och pressar kroppen. Men såklart blir trött i kroppen och behöver vila. Optimalt enligt andra lägret.

Men du har alltså hittat en medelväg där du kan träna så jävla hårt så du knappt kan röra dig dagen efter men fortfarande må bra och redo för omgång2?

Gpajpen
2014-06-08, 21:46
Bumpd

BobaFett
2014-06-08, 23:03
Det är svårt att veta vart man ska lägga sig. Och nu med din input?

Antingen:
Submaximal träning där jag känner mig pigg efteråt och inte slutkörd (och heller inte nöjd) som enligt ena lägret är optimalt. Långt från fail och inge utmattning. Inte så hög volym.

Eller maximalt hardcore träning där man tränar sig trött och belåten och utmanar och pressar kroppen. Men såklart blir trött i kroppen och behöver vila. Optimalt enligt andra lägret.

Men du har alltså hittat en medelväg där du kan träna så jävla hårt så du knappt kan röra dig dagen efter men fortfarande må bra och redo för omgång2?

Jag tränar inte så att jag inte kan röra mig dagen efter. Jag sa till honom att han kanske borde testa något som får honom att inte kunna gå dagen efter. Det betyder inte att den träningen som idag får honom att inte kunna gå dagen efter kommer att ha samma effekt om 3 veckor. Min tanke är att han förmodligen kört något som hans kropp anpassat sig till och att han inte skapar någon muskelskada längre.