handdator

Visa fullständig version : Ingen ökad energiförbrukning efter styrketräning hos personer med diabetes typ 2


King Grub
2014-06-06, 09:02
BACKGROUND:

People with a family history of type 2 diabetes have lower energy expenditure (EE) and more obesity than those having no such family history. Resistance exercise (RE) may induce excess post-exercise energy expenditure (EPEE) and reduce long-term risk for obesity in this susceptible group.

PURPOSE:

To determine the effect of RE on EPEE for 15 hours after a single exercise bout in healthy, untrained young men having a family history of type 2 diabetes.

DESIGN:

Seven untrained men (23 ± 1.2 years, BMI 24 ± 1.1) completed a 48-h protocol in a whole room calorimeter. The first day served as a control day, with a moderate 40-min RE bout occurring on the second day. Differences in post-exercise EE were compared with matched periods from the control day for cumulative 15-min intervals (up to 150 min) and 15 hours after the RE bout was completed.

RESULTS:

The most robust difference in EPEE between the experimental and control days was observed in the first 15-minute post-exercise period (M=1.4Kcal/min; SD=0.7; p<0.05). No statistically significant differences in EPEE were noted beyond 90-minutes of continuous measurement.

CONCLUSIONS:

Young people with a family history of type 2 diabetes may not show EPEE after a single RE bout when observed for 15 hours after RE and long-term resistance training may be required to promote EPEE.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2014 Jun 5. A Single Bout of Resistance Exercise Does Not Promote Excess Post-Exercise Energy Expenditure in Untrained Young Men with a Family History of Diabetes.

Gnistan
2014-06-06, 11:25
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2014 Jun 5. A Single Bout of Resistance Exercise Does Not Promote Excess Post-Exercise Energy Expenditure in Untrained Young Men with a Family History of Diabetes.

Nu har jag inte haft diabetes från det jag var ung utan fått det på äldre dar.
Men det där med ingen ökning av energiförbrukningen efter träning förstår jag inte? Men jag kanske missar något i texten? Att man inte känner sig särskilt piggare efter träning är nog något som jag inte gjorde särskillt mycket även innan diabetesen?
Mitt socker brukar sjunka kraftigt då jag tränar om jag inte får i mig något sött under träning.
Sedan kan det även hända att det ökar kraftigt en tid efter träningen.
Sedan känner jag det som jag inte har samma go som man hade innan jag fick diabetes UNDER TRÄNING, men det kan vara på grund av att jag blivit äldre med.
Jag kan dessutom vara mycket ojämn när det gäller att prestera. Kan en dag göra lätta flerrepare på på en vikt för att nästa gång känna det som det är blytungt på bara några få reps, samma vikt.

King Grub
2014-06-06, 11:27
"Piggare" har inte med saken att göra alls. Det här handlar om EPOC.

Gnistan
2014-06-06, 11:49
"Piggare" har inte med saken att göra alls. Det här handlar om EPOC.

Aha! Nu hänger jag med. Sökte på ordet EPOC.
Kaloriförbrukningen I STORT ja.
Ursäkta missen.
Ja det är svårt med träningen som diabetes och försöka gå ned i vikt om man är insulinbehandlad.

Gnistan
2014-06-06, 12:52
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2014 Jun 5. A Single Bout of Resistance Exercise Does Not Promote Excess Post-Exercise Energy Expenditure in Untrained Young Men with a Family History of Diabetes.

Framgår inte i texten men tar för givet att det var insulinbehandlade diabetiker som var med i gruppen (de som tar sprutor)

För de med diabetes typ-2 där det räcker med tablettbehanling är det lite lättare att förbränna kalorier, fett, gå ned i vikt.
Jag fick i början ta sprutor 4 gånger per dag. Nu räcker det med nattinsulin och tabletter på dagen. När jag var helt insulinbehandlad var det mycket svårt med viktnedgång. Nu är det LITE lättare att förbränna kalorierna, fett tycker jag.
Tabletter innehåller inget insulin utan triggar kropen att trycka ut lite mer hos de diabetiker som fortfarande har lite insulinproduktion kvar.

Sverker
2014-06-06, 13:32
Det var 24-åringar med äldre släktingar som fått diabetes typ 2. Texten verkar antyda att dessa unga personer löper större risk att bli överviktiga senare i livet.

Gnistan
2014-06-06, 14:34
Det var 24-åringar med äldre släktingar som fått diabetes typ 2. Texten verkar antyda att dessa unga personer löper större risk att bli överviktiga senare i livet.

Ok
Ja en övervikt dåliga matvanor osv kan trigga igång en diabetes som är genetiskt betingad. Men om man vänder på steken så behöver det inte betyda att man blir överviktig för att man har släktingar som har diabetes typ-2
Så det var nog därför jag missförstod det hela i texten då. Och dessutom rubriken "ingen ökning av energiförbrukning hos personer med diabetes typ-2". Tänkte då att dessa unga redan hade börjat få lite högre blodsockervärden, en start till diabetes (som smög sig på mig). Eller att de redan börjat bli behandlade så att saga.