handdator

Visa fullständig version : 30min taxiresa för 3200kr!


Akerhage
2014-06-06, 08:06
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19011433.ab

Är ju helt sinnes att detta ens är lagligt? Det ger ju en så dålig bild av Sverige att det första som sker när man som turist kommer till Stockholm riskerar bli totallurad av dessa taxibolag. En halvtimmes resa för 3200kr, med en kostnad på 2100kr per mil?

Det borde väl för sjutton gå att lagstifta att man inte skall få ta sådana priser? Hur är det motiverat ens?

Jag blir förbannad. Vad hade ni gjort om ni råkat ta en sådan taxi av misstag och notan kom fram? Usch, stackars turister i Sverige : /

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19011446.ab
En annan artikel där en man fick betala 38.000kr från Frihamnen till Arlanda, en resa på 4 mil. Man hade ju för fan kunnat åka jorden runt istället. *gah!*

ducedo
2014-06-06, 08:19
Nu åker jag inte taxi särskilt ofta men är det inte en självklarhet att man tar reda på priset innan man påbörjar resan?

Olegh
2014-06-06, 08:21
Det är svårt att lagstifta bort idioter, fifflare, opportunister och egoister.


F.ö. ett skolboksexempel på när "marknaden" inte fungerar särskilt bra, just eftersom alla parter aldrig har fullständig information. Här blir det extra tydligt. Jag förväntar mig åtminstone en rad svar där köparen tillskriv det fullständiga ansvaret.

Akerhage
2014-06-06, 08:24
Nu åker jag inte taxi särskilt ofta men är det inte en självklarhet att man tar reda på priset innan man påbörjar resan?

Jag åker inte heller taxi ofta, bara på fyllan någon gång varje år. Men jag tror inte att alla dubbelkollar priset innan resan. Helst inte turister som kommer hit i godan tro och skall åka in till stan med dessa taxibolag. De ser ju "professionella" ut så jag antar att man bara tar första bästa bil in.

Känns ju inte som att det borde vara jättesvårt att lagstifta något maxtal per mil för alla taxibolag, eller bolag som bedriver taxiverksamhet?

WHITEFOLKS
2014-06-06, 08:30
Det jag inte förstår med taxibolag etc är varför de med dagens teknik inte har en skärm/whatever där de knappar in adressen, får upp på gps vart det är och kostnaden dit. Sedan får kunden godkänna att det är dit han ska och priset. Kör.

Jag förstår varför friåkarna inte gör så men att de stora bolagen inte inför det för både kundernas och deras egen skull fattar jag inte. Till viss del är det ju så med "apparna" nu och det är smidigt och bra för alla inblandade parter.

Du "ska" inte reglera priserna men däremot kan man reglera hur verksamheten går till i övrigt (t.ex. kräva gps/kartfunktion med prisuppgift). Om man sedan godkänner att åka med i en taxi som kostar X kr, då är det som det är.

Grotesk
2014-06-06, 08:32
Är det inte krav/lag/sportsligt att det ska stå en prislista i fönstret?

Jag kanske har drömt.

Akerhage
2014-06-06, 08:33
Exakt, håller helt klart med dig där. Det skall ju underlätta för allas parter. Hur fungerar det förresten med taxibolag? Kan vem som helst bara ansöka om att få sin bil till att bli en taxibil? Och sen då ta ut vilket pris han vill?

Akerhage
2014-06-06, 08:35
Är det inte krav/lag/sportsligt att det ska stå en prislista i fönstret?

Jag kanske har drömt.

Jo, det är just detta som gör att de kommer runt allt. Att det finns någon minimal dekal någonstans där det står ett pris. Men hur lätt är det att veta för någon som aldrig varit i Sverige innan ex? Kanske inte ens har förstått hur mycket 2100kr/mil är?

Därför jag tycker det borde finnas någon laglig smärtgräns för vad man faktiskt får lov att ta ut.

WHITEFOLKS
2014-06-06, 08:36
Prislistorna är lite skitsamma oavsett för det är svårt att relatera till siffrorna som står där (oftast).

Akerhage
2014-06-06, 08:39
Meningen är väl säkert att det skall vara svårt att förstå de där taxorna för att man skall luras och bara sätta sig i bilen och hoppas på det bästa.

Olegh
2014-06-06, 08:39
Lite som WF är inne på så borde det ju inte vara omöjligt att utvidga ansvaret att lämna prisuppgift till att, muntligt eller skriftligt, kommunicera ett fullständigt prisförslag baserat på resans preliminära längd.

The_RobRoy
2014-06-06, 08:39
Om jag var turist och åkte till valfritt U-land, då skulle jag vara på vakt för att bli lurad. Men man kan ju tycka att när man kommer till ett välutvecklad land som Sverige, där korruption är bland de lägsta i världen, då ska man fan kunna sätta sig i en taxi och få en vettig kostnad utan att haggla som med någon taxi maffia i Phuket.. ..katastrof!

Varför kan inte svenska myndigheter ta i med nyporna mot sådana här dumheter..

Oljeblixten
2014-06-06, 08:43
Det låter ungefär som när man är utomlands på semester tycker jag, jag har alltid gillat att Sverige varit befriat från dessa renodlade banditer bakom ratten men det börjar visst vända. :/

WHITEFOLKS
2014-06-06, 08:51
Det låter ungefär som när man är utomlands på semester tycker jag, jag har alltid gillat att Sverige varit befriat från dessa renodlade banditer bakom ratten men det börjar visst vända. :/

Det är inget nytt. Det här är extremfall men dubbla mot standardpriset är vanligt när folk tar "fel bil".

Akerhage
2014-06-06, 08:52
Jag känner till och med att detta känns värre än vad jag förväntar mig utomlands. Okay att dem där försöker lura mig på 200kr extra en resa. Men dessa priser här är ju hutlösa, 38.000kr??? Och det är fullt lagligt, helt jävla sinnes.

Här är väl ett typexempel på dem som luras.

"Kevin Mason från Ohio var på konferens i Sverige och tog en taxi från Arlanda in till hotellet i city.
– Det var först när jag såg att det dragits 770 dollar från mitt kreditkort som jag förstod att jag blivit lurad, säger han.
Kevin Mason tyckte att priset på 5000 kronor verkade högt, men vid den tidpunkten visste han inte hur kronan stod i förhållande till dollarn.
Han skrev om händelsen till Transportstyrelsen, men fick beskedet att inget kunde göras.
– Jag försökte att få tillbaka pengar från mitt kreditkortsföretag, men det gick inte heller, så jag får väl inse att det är kört, säger han.
– Delvis har jag väl mig själv att skylla som inte var mer uppmärksam, men jag förmodar att det är många som gör som jag och blir enkla offer."

timoat
2014-06-06, 09:29
Jag har faktiskt sag till folk att de håller på att hoppa in i en för dyr taxi. Chauffören blev skitförbannad men jag sa att han kunde dra åt helvete.

Om jag tar taxi frågar jag alltid innan vad det kommer kosta ungefär.

Oljeblixten
2014-06-06, 09:31
Tur att jag är Smålänning och alltid ber om en prisuppskattning innan man åker, skulle någon säga "400kr" och sedan vilja ha 4.000kr vid resans mål skulle jag nog göra punktering på hans bil. :(

Jockefoten
2014-06-06, 09:32
Minns när jag kom till Stockholm för första gången och skulle åka taxi ifrån Bromma till kontoret på Liljeholmen. Kostade 600:- :D

Blev lagom utskrattad av alla coola stockholmare.

WHITEFOLKS
2014-06-06, 09:32
Jag vet inte om det spelar någon roll om han säger 100 och det kostar 500 tbh. Rent "lagligt" dvs.

WHITEFOLKS
2014-06-06, 09:34
Minns när jag kom till Stockholm för första gången och skulle åka taxi ifrån Bromma till kontoret på Liljeholmen. Kostade 600:- :D

Blev lagom utskrattad av alla coola stockholmare.

I Stockholm ska man alltid ta en utav taxi stockholm/taxi kurir/taxi 020. Då är man safe :)

Bromma-Liljeholmen för 600kr är bra jobbat tbh :D

ceejay
2014-06-06, 10:04
varför betalar man den sjuka summan? Man lär ju också märka att priset drar iväg rejält.

Jag hade nog dragit en springnota, efter att ha nycklat bilen lite.

Akerhage
2014-06-06, 10:06
varför betalar man den sjuka summan? Man lär ju också märka att priset drar iväg rejält.

Jag hade nog dragit en springnota, efter att ha nycklat bilen lite.

Jag hade med dragit. Dock med min tur så hade jag väl åkt dit själv för det och fått betala ännu mer sen :)

frazkakan
2014-06-06, 10:09
Om man får ta 9000kr/mil, då borde ju också 100.000kr milen vara ok? När tar lagen över, och orimligheten kör över prissättningen?

Kan man ta 1 miljon:- / milen?

3 miljoner?

Jag antar att det finns lagrum som säger emot detta, men i mitt tycke och antagligen 99,99% av befolkningen så är 9000:- milen även det utanför periferien över vad som ens kan uppfattas vara någorlunda acceptabelt pris.

Dennis93
2014-06-06, 10:14
Nu bor man ju i Sthlm så har koll på vilka man ska åka med och inte men, är man från sverige lär man ju reagera när det börjar kosta flera hundra och man bara åkt en liten skitsträcka. Och då helt enkelt kliva ur bilen.

Men som turist är det ju inte lika lätt, jag tycker att det minsta man kan göra är att sätta upp en riktigt stor jävla skylt vid alla utgångar på Arlanda mm. och varna för de här idioterna. Och informera om att man kan kolla på det gula lapparna och de bör stå typ 300kr och inte 3000kr.

timoat
2014-06-06, 10:15
Om man skulle bestämma sig för att ta springnota, får de lov att hålla fast en? Det brukar ju vara så att om någon använder övervåld på tex en inbrottstjuv så åker de själva oftast på en anmälan av tjuven, och i tuben får ju tex kontrollanter inte hålla fast en, det är bara vakter som får det.

PureWhey
2014-06-06, 10:19
Tveksamt, om inte biljettkontrollanter får hålla kvar dig har jag svårt att tro att chaffisar får det

Skickat ifrån böjracket

Nordenator
2014-06-06, 10:19
Om man skulle bestämma sig för att ta springnota, får de lov att hålla fast en? Det brukar ju vara så att om någon använder övervåld på tex en inbrottstjuv så åker de själva oftast på en anmälan av tjuven, och i tuben får ju tex kontrollanter inte hålla fast en, det är bara vakter som får det.

Kontrollanten får (skrev fel) hålla fast dig, men bara i det fallet att sagda kontrollant vet att du gjort en brottslig handling. Vilket de inte kan veta i dagens samhälle med SMS-biljetter och liknande. I fallet med taxi är det rätt uppenbart att man gjort en brottslig handling och de har rätt att använda visst våld för att hålla en.

Akerhage
2014-06-06, 10:21
Tror de får hålla fast dig, det räknas väl antagligen som stöld och då sätter väl nödvärn in där. Att du har rätt att hålla fast eller stoppa en person som stulit något. Då får du använda försvarbart våld.

The_RobRoy
2014-06-06, 10:29
Om man får ta 9000kr/mil, då borde ju också 100.000kr milen vara ok? När tar lagen över, och orimligheten kör över prissättningen?

Kan man ta 1 miljon:- / milen?

3 miljoner?

Jag antar att det finns lagrum som säger emot detta, men i mitt tycke och antagligen 99,99% av befolkningen så är 9000:- milen även det utanför periferien över vad som ens kan uppfattas vara någorlunda acceptabelt pris.

Bra fråga.. ..kul att sätta sig i taxin och sen hamna i domstol för att man inte betalat 1.2 msek för de metrarna man åkte innan man upptäcker vad som hänt :D

Tigerkotten
2014-06-06, 10:36
Eftersom jag jobbar vid kryssningsfartyg så är det ofta tjafs med dessa friåkare vid vissa kajer. Saken är att de säger till passagerarna att de kör via taxameter, så de tror det är okej.

Men samtidigt hade folk från Stockholmshamnar pratat med advokater och de hade sagt om en passagerare kommer nu till kajen och får betala ett överpris, så kan man bestrida det och att de ej upplyst ordentligt. Då gäller dvs ej den där gula skylten där priset står informerat. Då säger man själv ett "dugligt" pris och betalar det enbart.

Fast en länk i denna tråd säger annorlunda.

Alfers
2014-06-06, 10:38
Om man får ta 9000kr/mil, då borde ju också 100.000kr milen vara ok? När tar lagen över, och orimligheten kör över prissättningen?

Kan man ta 1 miljon:- / milen?

3 miljoner?

Jag antar att det finns lagrum som säger emot detta, men i mitt tycke och antagligen 99,99% av befolkningen så är 9000:- milen även det utanför periferien över vad som ens kan uppfattas vara någorlunda acceptabelt pris.
Det här har jag också tänkt på. Sätter man upp en skylt att det kommer kosta 1 miljon och man har lagen på sin sida så börjar det ju tom börja löna sig att dra alla ens kunder till domstol.

Om man skulle bestämma sig för att ta springnota, får de lov att hålla fast en? Det brukar ju vara så att om någon använder övervåld på tex en inbrottstjuv så åker de själva oftast på en anmälan av tjuven, och i tuben får ju tex kontrollanter inte hålla fast en, det är bara vakter som får det.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande
Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."
En taxismitning ger knappast fängelse.

Rikard Jansson
2014-06-06, 10:43
varför betalar man den sjuka summan? Man lär ju också märka att priset drar iväg rejält.

Jag hade nog dragit en springnota, efter att ha nycklat bilen lite.

Det här; gått ut, vevat sönder en sidoruta och sprungit :)

4623
2014-06-06, 10:52
Om vi vänder på det. Får vi hålla fast taxichauffören för ocker?

Nordenator
2014-06-06, 10:53
...

Straffet för bedrägligt beteende är som högt fängelse i sex månader. Är det ett större belopp lär det gissningsvis falla under någon värre kategori, däremot.

Oljeblixten
2014-06-06, 11:00
Jag kan tänka mig att drar man en springnota/vägrar betala en av dessa banditer finns det nog risk att man får ta ut sina aggressioner i form av nödvärn.

Matsa
2014-06-06, 11:08
Jag kan tänka mig att drar man en springnota/vägrar betala en av dessa banditer finns det nog risk att man får ta ut sina aggressioner i form av nödvärn.

Då får vi hoppas att ceejay har golfklubban med sig. :D

Snobbe
2014-06-06, 11:35
Sjukt att det är lagligt, det är tråkigt att man ska behöva berätta för turister att de måste akta sig för vilken taxibil dom sätter sig i... Speciellt eftersom dom flesta är otroligt lika varandra.

Yes
2014-06-06, 12:31
Det är svårt att lagstifta bort idioter, fifflare, opportunister och egoister.


F.ö. ett skolboksexempel på när "marknaden" inte fungerar särskilt bra, just eftersom alla parter aldrig har fullständig information. Här blir det extra tydligt. Jag förväntar mig åtminstone en rad svar där köparen tillskriv det fullständiga ansvaret.
Bullshit. Till att börja med kan ingen vara allvetande, allra minst politiker. Sedan är det här ett exempel på just hur det faktiskt fungerar. Blåser man sina kunder blir kunderna arga och varnar andra. I fortsättningen blir folk mer försiktiga och ser till att välja bolag de kan lita på.

För övrigt finner jag det ytterst tveksamt att priset skulle hålla i domstol. Det kan möjligen bli svikligt förledande (beroende på omständigheterna) eller helt enkelt ett oskäligt avtalsvillkor som kan jämkas.

Alfers
2014-06-06, 12:42
Straffet för bedrägligt beteende är som högt fängelse i sex månader. Är det ett större belopp lär det gissningsvis falla under någon värre kategori, däremot.

Utan att kunna någonting så tycker jag att det borde vara bedgrägligt beteende om man sätter sig i en taxi med tanke att ta springnota från början.

http://www.mitti.se/allt-vanligare-med-springnotor-fran-taxin/
"– Om det rör sig om belopp under 1 600 kronor räknas det som bedrägligt beteende. Då gör man en åtalsprövning, vad det kostar samhället att utreda brottet jämfört med skadan som är skedd. Men sätter man det i system så kan man dömas för det."
Knivigt alltså.

Vet inte vad rätten tycker om såna här fall..

Olegh
2014-06-06, 12:55
Bullshit. Till att börja med kan ingen vara allvetande, allra minst politiker. Sedan är det här ett exempel på just hur det faktiskt fungerar. Blåser man sina kunder blir kunderna arga och varnar andra. I fortsättningen blir folk mer försiktiga och ser till att välja bolag de kan lita på.

För övrigt finner jag det ytterst tveksamt att priset skulle hålla i domstol. Det kan möjligen bli svikligt förledande (beroende på omständigheterna) eller helt enkelt ett oskäligt avtalsvillkor som kan jämkas.

Vilket sätts ur spel genom att man har en obegränsad kundkrets som har svårt att ta del av tidigare kunders erfarenheter.

En tredje part måste i så fall förmedla relevant information, uppenbarligen på ett mer effektivt sätt än idag.

bubbaklubba
2014-06-06, 13:08
typiskt svenskt att utnyttja situationen och blåsa ovetande.

Yes
2014-06-06, 13:14
Vilket sätts ur spel genom att man har en obegränsad kundkrets som har svårt att ta del av tidigare kunders erfarenheter.

En tredje part måste i så fall förmedla relevant information, uppenbarligen på ett mer effektivt sätt än idag.
Nej, det finns ingen obegränsad kundkrets. Idag sprids dessutom information extremt snabbt.

Varför? Folk är inte så jävla hjälplösa att de måste daddas. Och varför är det så uppenbart att det måste informeras mer effektivt än idag? Det kommer alltid finnas någon som blir blåst.

Olegh
2014-06-06, 13:20
Ok.

timoat
2014-06-06, 13:27
Nej, det finns ingen obegränsad kundkrets. Idag sprids dessutom information extremt snabbt.

Varför? Folk är inte så jävla hjälplösa att de måste daddas. Och varför är det så uppenbart att det måste informeras mer effektivt än idag? Det kommer alltid finnas någon som blir blåst.

Folk som kommer hit på semester och inte talar/läser svenska, eller är inbegripna i svensk valutas värde, det är inte alltid så lätt! Det är ju uppenbart att de försöker blåsa folk när de nästintill är identiska med legitima taxibilar. Inget fel att upplysa folk om faror och fällor väl?

Yes
2014-06-06, 14:11
Folk som kommer hit på semester och inte talar/läser svenska, eller är inbegripna i svensk valutas värde, det är inte alltid så lätt! Det är ju uppenbart att de försöker blåsa folk när de nästintill är identiska med legitima taxibilar. Inget fel att upplysa folk om faror och fällor väl?
Det är kanske inte så lätt och det är tråkigt att folk blir lurade. Vad jag invänder mot är att det på något vis skulle vara marknadens misslyckande eller att det skulle behövas åtgärder.
Sen ska det inte heller överdrivas hur svårt det är. Sök reda på information innan du åker hit, se till att få riktiga prisuppgifter och åk helst inte själv med någon som ser ut att kunna ge dig stryk.

Gabriel174
2014-06-06, 14:12
Även om det alltid är jobbigt att lägga fram 36 § AvtL så bör det enligt min mening i just det här fallet anses vara ett typiskt oskälighetsfall. Ytterligare skydd ges i det andra stycket för konsumenter och övriga i en "underlägsen" ställning.

Yes
2014-06-06, 14:30
Även om det alltid är jobbigt att lägga fram 36 § AvtL så bör det enligt min mening i just det här fallet anses vara ett typiskt oskälighetsfall. Ytterligare skydd ges i det andra stycket för konsumenter och övriga i en "underlägsen" ställning.
Bilar som liknar etablerade bolag, svårlästa lappar och inga raka svar på priser gör att jag även yrkat svikligt förledande (36 £ AvtL är ju lite meckig, även om jag tror mer på den i detta fallet).

Annars är det bara erbjuda en skälig betalning. Om inte det godtas så slanta en del och lämna personuppgifter så kan Abdulla processa om han vill. Försöker han hålla kvar dig polisanmäler du och/eller tar till nödvärn.

Gabriel174
2014-06-06, 14:36
Bilar som liknar etablerade bolag, svårlästa lappar och inga raka svar på priser gör att jag även yrkat svikligt förledande (36 £ AvtL är ju lite meckig, även om jag tror mer på den i detta fallet).

Annars är det bara erbjuda en skälig betalning. Om inte det godtas så slanta en del och lämna personuppgifter så kan Abdulla processa om han vill. Försöker han hålla kvar dig polisanmäler du och/eller tar till nödvärn.

Som du säger är 36 § AvtL, som alla andra generalklausuler, meckig(a) men det är nog den som är applicerbar i detta fall.

Ifall Abdulla gör ett envarsgripande så är jag väldigt säker på att nödvärn inte gäller, på samma sätt som det finns utrymme för den som utför ett envarsgripande att missta sig på situationen och ”göra fel”, utan att själv straffas för något brott som har med gripandet att göra (t.ex. ifall någon ropar "ta fast tjuven!" så kan man inte göra ett kontra-envarsgripande på den som gör ett envarsgripande).

Yes
2014-06-06, 14:49
Som du säger är 36 § AvtL, som alla andra generalklausuler, meckig(a) men det är nog den som är applicerbar i detta fall.

Ifall Abdulla gör ett envarsgripande så är jag väldigt säker på att nödvärn inte gäller, på samma sätt som det finns utrymme för den som utför ett envarsgripande att missta sig på situationen och ”göra fel”, utan att själv straffas för något brott som har med gripandet att göra (t.ex. ifall någon ropar "ta fast tjuven!" så kan man inte göra ett kontra-envarsgripande på den som gör ett envarsgripande).
Ifall skälig betalning erbjuds samt kontaktuppgifter lämnas är det svårt att hävda man misstagit sig. Det är ju uppenbarligen inte fråga om att ta springnota.

Jag vet för övrigt fall som lett till åtal under liknande omständigheter. Hur det gått sen vet jag inte.

Gabriel174
2014-06-06, 15:01
Ifall skälig betalning erbjuds samt kontaktuppgifter lämnas är det svårt att hävda man misstagit sig. Det är ju uppenbarligen inte fråga om att ta springnota.

Jag vet för övrigt fall som lett till åtal under liknande omständigheter. Hur det gått sen vet jag inte.

Frågan är dock vem som har lagen på sin sida. Abdulla eller den som erbjuder ett "skäligt" pris? Jag misstänker att Abdulla får göra ett envarsgripande, men jag är inte säker.


Vilka omständigheter? Du menar att någon som gjort ett envarsgripande blivit åtalad för detta? Har varit i kontakt med Jack Ågren (http://www.juridicum.su.se/polopoly/person_bb.asp?lang=swe&personid=412), och det var han som sa att det fanns utrymme för den som utför ett envarsgripande att missta sig på situationen och ”göra fel”, utan att själv straffas för något brott som har med gripandet att göra.

Om du syftar på det scenariot du beskrev (d.v.s. att man erbjudit ett skäligt pris, men att detta besvarats med ett envarsgripande och sedan nödvärn på det) så vore det intressant att läsa domen.

Yes
2014-06-06, 15:37
Frågan är dock vem som har lagen på sin sida. Abdulla eller den som erbjuder ett "skäligt" pris? Jag misstänker att Abdulla får göra ett envarsgripande, men jag är inte säker.


Vilka omständigheter? Du menar att någon som gjort ett envarsgripande blivit åtalad för detta? Har varit i kontakt med Jack Ågren (http://www.juridicum.su.se/polopoly/person_bb.asp?lang=swe&personid=412), och det var han som sa att det fanns utrymme för den som utför ett envarsgripande att missta sig på situationen och ”göra fel”, utan att själv straffas för något brott som har med gripandet att göra.

Om du syftar på det scenariot du beskrev (d.v.s. att man erbjudit ett skäligt pris, men att detta besvarats med ett envarsgripande och sedan nödvärn på det) så vore det intressant att läsa domen.
Det kan inte gärna bli brottsligt eftersom uppsåtet inte varit att ta springnota utan istället att lösa en tvist.
För att dra en analogi hade det inte varit brottsligt att bestrida och vägra betalning på en fordran. Och det är i princip vad chaffisen har - en fordran mot kunden.

Fallet jag närmast tänker på handlade om en kund som inte kunde betala (kortet funkade inte) och chaffisen kvarhåller kunden medan polis tillkallas.

Röda Björnen
2014-06-06, 16:11
Är man så dum att man ger sig in i en taxi utan att dubbelkolla priset för den färd du behöver så får man skylla sig själv.

frazkakan
2014-06-06, 17:23
Är man så dum att man ger sig in i en taxi utan att dubbelkolla priset för den färd du behöver så får man skylla sig själv.

Skitsnack.

Tänk dig att du tittar i baksätet på kostnadsförslagen, och du ser att det tydligen kostar 300:- / mil.

Och så har herr taxichaufför tagit med en liten dvärg som gömmer six i baksätet och klister upp en ny lapp med priset 30.000:- / mil.

Jag menar, det skulle ju t.om kunna ske. Och hur ska någon kunna bevisa att ändring har skett? Alltså sitter då någon sedan på en nota på 120.000:- Arlanda -> Stockholm, trots att personen i god tro trodde att det skulle vara "normal" taxa...

Skälig prissättning ska alltid gälla, alltid.

stevebc
2014-06-06, 19:20
Taxi till Arlanda, eller flyg ToR till Bangkok? Haha! Ibland levererar Aftonbladet.

Nej men ärligt, varför inte fråga om fast pris för en så trafikerad sträcka som mellan Sveriges huvudstad och största stad och landets största flygplats? Man kan väl för fan inte hoppa in i första bästa bil utan att ha en susning om vad det kostar och sen hoppas att man råkar göra en bra deal.

Men visst, det är väl bara att lägga ner några dagar på att lagstadga bort det, så "försäkrar" man sig mot att de som inte vet bättre blir blåsta på massa pengar. Det kan det kanske vara värt.

Olegh
2014-06-06, 19:38
Taxi till Arlanda, eller flyg ToR till Bangkok? Haha! Ibland levererar Aftonbladet.

Nej men ärligt, varför inte fråga om fast pris för en så trafikerad sträcka som mellan Sveriges huvudstad och största stad och landets största flygplats? Man kan väl för fan inte hoppa in i första bästa bil utan att ha en susning om vad det kostar och sen hoppas att man råkar göra en bra deal.

Men visst, det är väl bara att lägga ner några dagar på att lagstadga bort det, så "försäkrar" man sig mot de som inte orkar lära sig hur man tar sig runt i en stad.

Det kan man väl? En viss typ av varor och tjänster har ju "standardpriser" som alla icke-bedrägliga rörelser rättar sig efter. Jag skulle t.ex kunna gå och sätta mig på ett café och beställa en fralla och en slät kopp kaffe utan att kolla på prislistan. Jag vet ungefär vad det kostar.

Att dessa banditer lyckas med vad de gör är som sagt en effekt av att de på ett mycket finurligt sätt kombinerar två (tre)viktiga egenskaper hos sina kunder.

1. Agerande enligt exemplet ovan med standardpriser
2. Kunden är kund en och endast en gång. Man har i princip inget att vinna på en nöjd kund.
(3. Ang. diskussionen kring legaliteten: Genom att rikta in sig på turister ser man till att kunden har minimala möjligheter (förutsättningar) att faktiskt bestrida notan. Genom att se till att den "bara" är förbannat hög och inte fantasihög, i stil med flera hundratusen, ökar man för det första chansen att kunden betalar för att bara bli av med problemet. För det andra minskar man risken för att kunden tycker att det är värt mödan att uttömma sina juridiska rättigheter)



Jag vidhåller att detta är ett marknadsmisslyckande. Alternativet är att man ser det som ett slags normalläge där man alltid måste utgå från att någon försöker blåsa en. Om det är en grundförutsättning som måste gälla så gillar jag marknadsekonomi ännu mindre.

sabenada
2014-06-07, 06:42
Det kan man väl? En viss typ av varor och tjänster har ju "standardpriser" som alla icke-bedrägliga rörelser rättar sig efter. Jag skulle t.ex kunna gå och sätta mig på ett café och beställa en fralla och en slät kopp kaffe utan att kolla på prislistan. Jag vet ungefär vad det kostar.

Att dessa banditer lyckas med vad de gör är som sagt en effekt av att de på ett mycket finurligt sätt kombinerar två (tre)viktiga egenskaper hos sina kunder.

1. Agerande enligt exemplet ovan med standardpriser
2. Kunden är kund en och endast en gång. Man har i princip inget att vinna på en nöjd kund.
(3. Ang. diskussionen kring legaliteten: Genom att rikta in sig på turister ser man till att kunden har minimala möjligheter (förutsättningar) att faktiskt bestrida notan. Genom att se till att den "bara" är förbannat hög och inte fantasihög, i stil med flera hundratusen, ökar man för det första chansen att kunden betalar för att bara bli av med problemet. För det andra minskar man risken för att kunden tycker att det är värt mödan att uttömma sina juridiska rättigheter)

Jag vidhåller att detta är ett marknadsmisslyckande. Alternativet är att man ser det som ett slags normalläge där man alltid måste utgå från att någon försöker blåsa en. Om det är en grundförutsättning som måste gälla så gillar jag marknadsekonomi ännu mindre.

Hej, jag håller med dig ända fram till du beskriver situationen som ett marknadsmisslyckande. Jag tror inte att du inser alla sätt på vilket marknaden är satt ur spel eller hämmad idag -- till exempel är varken flygplatserna, vägarna eller domstolarna marknadsinstitutioner.

Låt säga att det rådde fri etablering för flygplatser och att de var vinstdrivande, konkurrensutsatta, inte fick bidrag och att det inte fanns någon speciallagstiftning för just flygtrafik. Då skulle dåligt rykte och dåliga förbindelser med andra ställen bli ett problem för deras lönsamhet och därmed för ägarnas och chefernas personliga mål (karriär, prestige etc). Ett uppenbart sätt för dem att lösa detta vore att bara ge tillstånd till ärliga taxibolag att befinna sig på flygplatsens område. Men idag fattas inte sådana beslut av marknadsaktörer.

Antag vidare att domstolarna var privata. Vilken vinstdriven och konkurrensutsatt domstol skulle upprätthålla en räkning på tiotusentals kronor utan att det fanns varken dokument eller vittnen som styrkte att passageraren var medveten om vilket val han gjorde? Ingen domstol alls, eftersom det enbart skulle ge dem dåligt rykte.

Eftersom marknaden satts ur spel är detta att betrakta som ett statsmisslyckande. Myndigheterna har tagit på sig detta jobb själva och struntat i det eftersom de inte har några konkurrenter.

frazkakan
2014-06-07, 08:51
Hej, jag håller med dig ända fram till du beskriver situationen som ett marknadsmisslyckande. Jag tror inte att du inser alla sätt på vilket marknaden är satt ur spel eller hämmad idag -- till exempel är varken flygplatserna, vägarna eller domstolarna marknadsinstitutioner.

Låt säga att det rådde fri etablering för flygplatser och att de var vinstdrivande, konkurrensutsatta, inte fick bidrag och att det inte fanns någon speciallagstiftning för just flygtrafik. Då skulle dåligt rykte och dåliga förbindelser med andra ställen bli ett problem för deras lönsamhet och därmed för ägarnas och chefernas personliga mål (karriär, prestige etc). Ett uppenbart sätt för dem att lösa detta vore att bara ge tillstånd till ärliga taxibolag att befinna sig på flygplatsens område. Men idag fattas inte sådana beslut av marknadsaktörer.

Antag vidare att domstolarna var privata. Vilken vinstdriven och konkurrensutsatt domstol skulle upprätthålla en räkning på tiotusentals kronor utan att det fanns varken dokument eller vittnen som styrkte att passageraren var medveten om vilket val han gjorde? Ingen domstol alls, eftersom det enbart skulle ge dem dåligt rykte.

Eftersom marknaden satts ur spel är detta att betrakta som ett statsmisslyckande. Myndigheterna har tagit på sig detta jobb själva och struntat i det eftersom de inte har några konkurrenter.

Helt rätt. Pepsi cola startar domstol i Sverige.

Well played, sir. Well played.

Exdiaq
2014-06-07, 09:16
Det är svårt att lagstifta bort idioter, fifflare, opportunister och egoister.


F.ö. ett skolboksexempel på när "marknaden" inte fungerar särskilt bra, just eftersom alla parter aldrig har fullständig information. Här blir det extra tydligt. Jag förväntar mig åtminstone en rad svar där köparen tillskriv det fullständiga ansvaret.

Å ena sidan påstår att det inte går att lagstifta bort idioter (kund). Å andra sidan verkar du vilja se lagar vars syfte är att slippa idioter (chaufför) (?).

Det som behövs är vanligt "bondvett". Man börjar inte bruka en tjänst eller ingå i ett avtal utan att veta vad det kommer att kosta. Det är så korkat så hälften kunde vara nog.

Kunden är naiv och godtrogen, chauffören är en idiot som ser ett tillfälle att utnyttja en kund.

Jånni Balle
2014-06-07, 09:29
På Malmös centralstation har man typ lyckats få bort skojarna. Det finns ett inhägnat område där taxibilarna faktureras 30kr eller liknande bara för att ens köra in i området. Här hämtar man upp kunder och lägger dessa 30kr på kundens räkning.

Har inte sett några oseriösa bilar där, ska dock erkänna att jag inte är där särskilt ofta. Kanske är så att vissa bolag, dom stora, endast har lov att entra.

Råkade ut för en skojare för något år sen. Full som fan. Taxiresan på cirka 5-6km hamnade på 350kr. Brukar kosta typ 150-170 nånting så det kunde ju varit värre..

cero
2014-06-07, 10:13
kunden är naiv och godtrogen, chauffören är en idiot som ser ett tillfälle att utnyttja en kund.

+1

sabenada
2014-06-07, 13:31
Helt rätt. Pepsi cola startar domstol i Sverige.

Well played, sir. Well played.

Varför inte? Privata domstolar är inte något nytt i historien och finns även i Sverige i dag i viss mån (man avtalar ofta om privata skiljedomstolar för att slippa dras med de statliga domstolarnas extremt långa handläggningstider)

Yes
2014-06-07, 13:39
Varför inte? Privata domstolar är inte något nytt i historien och finns även i Sverige i dag i viss mån (man avtalar ofta om privata skiljedomstolar för att slippa dras med de statliga domstolarnas extremt långa handläggningstider)
Skiljenämnder prövar bara tvister om parterna avtalat om det. Att den ordningen fungerar är inget argument för privata domstolar.

sabenada
2014-06-07, 13:45
På Malmös centralstation har man typ lyckats få bort skojarna. Det finns ett inhägnat område där taxibilarna faktureras 30kr eller liknande bara för att ens köra in i området. Här hämtar man upp kunder och lägger dessa 30kr på kundens räkning.


Med andra ord: makten att lösa problemet ligger i myndigheternas händer. På vissa håll (som i Malmö) väljer de att bry sig, på andra inte. Där de inte agerar måste man klassa det som ett statsmisslyckande eftersom de är ansvariga för de uppgifter de tar på sig (samt förhindrar andra att lösa).

WHITEFOLKS
2014-06-07, 13:48
Med andra ord: makten att lösa problemet ligger i myndigheternas händer. På vissa håll (som i Malmö) väljer de att bry sig, på andra inte. Där de inte agerar måste man klassa det som ett statsmisslyckande eftersom de är ansvariga för de uppgifter de tar på sig (samt förhindrar andra att lösa).

Sp är det vid alla tågstationer som ögs av bolag x(minns ej) och även arlanda. Det är inte myndigheterna som löst utan företaget.

sabenada
2014-06-07, 13:52
Skiljenämnder prövar bara tvister om parterna avtalat om det. Att den ordningen fungerar är inget argument för privata domstolar.

Min poäng var att privata domstolar nog inte hade varit en så främmande tanke för herr Frazkaka om han hade känt till att de redan existerar i viss mån idag, och har gjort det i ännu större utsträckning historiskt.

Men förklara gärna din andra mening. Du glömde bort att motivera den.

Yes
2014-06-07, 13:53
Jag vidhåller att detta är ett marknadsmisslyckande. Alternativet är att man ser det som ett slags normalläge där man alltid måste utgå från att någon försöker blåsa en. Om det är en grundförutsättning som måste gälla så gillar jag marknadsekonomi ännu mindre.
Det där argumentet är faktiskt bara tramsigt. Oavsett vilken ordning som gäller kommer det alltid finnas bedragare. Vissa människor kommer alltid vara fula fiskar som utnyttjar andra. Det kommer du inte ifrån.

eiri
2014-06-07, 13:54
hade blivit spring nota för min del :D

Yes
2014-06-07, 14:06
Min poäng var att privata domstolar nog inte hade varit en så främmande tanke för herr Frazkaka om han hade känt till att de redan existerar i viss mån idag, och har gjort det i ännu större utsträckning historiskt.

Men förklara gärna din andra mening. Du glömde bort att motivera den.
Du glömde själv att motivera varför det är ett argument för privata domstolar.

Nyttjandet av skiljenämnder sker inomobligatoriskt och rör endast förlikningsbara frågor. I utomobligatoriska förhållanden får du problem med vilken domstol som ska väljas (och lagvalsfrågor om du tänkt gå helt anarkokapitalist), domstolarna opartiskhet samt rättssäkerhet.

sabenada
2014-06-07, 14:33
Du glömde själv att motivera varför det är ett argument för privata domstolar.


Ok, här är ett exempel på en argumentation där förekomsten av privata skiljedomstolar är ett argument:

Pelle: Privata domstolar är en omöjlighet! Pepsi, lol.
Kalle: De existerar redan inom vissa områden. Det som existerar är möjligt.


Nyttjandet av skiljenämnder sker inomobligatoriskt och rör endast förlikningsbara frågor. I utomobligatoriska förhållanden får du problem med vilken domstol som ska väljas (och lagvalsfrågor om du tänkt gå helt anarkokapitalist), domstolarna opartiskhet samt rättssäkerhet.

Du förefaller resonera inom ramarna för nuvarande svenska system, vilket är rimligt med tanke på att jag sade att privata domstolar existerar idag, men min poäng var som sagt bara att de finns inom vissa områden redan och därmed inte bör avfärdas som en absurd tanke på förhand.

Frågan om val av domstol i ett helt annat system än dagens har jag skrivit om tidigare: det är upp till de inblandade att komma överens om, och både parter skulle ha incitament att komma överens för att få ärendet avgjort och få sin "heder" upprättad för att kunna fortsätta att leva i samhället.

Angående domstolarnas opartiskhet kan jag inte tänka mig en sämre situation än idag, när staten är både domare och part.

Yes
2014-06-07, 14:58
Du förefaller resonera inom ramarna för nuvarande svenska system, vilket är rimligt med tanke på att jag sade att privata domstolar existerar idag, men min poäng var som sagt bara att de finns inom vissa områden redan och därmed inte bör avfärdas som en absurd tanke på förhand.

Frågan om val av domstol i ett helt annat system än dagens har jag skrivit om tidigare: det är upp till de inblandade att komma överens om, och både parter skulle ha incitament att komma överens för att få ärendet avgjort och få sin "heder" upprättad för att kunna fortsätta att leva i samhället.

Angående domstolarnas opartiskhet kan jag inte tänka mig en sämre situation än idag, när staten är både domare och part.
Jag visade på skillnaderna mellan en skiljenämnd och en domstol.

Om de inblandade inte kommer överens om domstol stöter du på problem. Att tro att det löser sig genom att incitament att lösa tvisten är naivt. Det fungerar möjligen mellan hederliga och rationella individer. Det är ovanligt att båda parter är det.

Staten är inte domare utan finansierar bara domstolarna. Det är en stor skillnad. Staten påverkar inte heller vilka som tillsätts som domare och kan inte avsätta en domare.
I fråga om korruption kan du vara bra jäkla säker på att våra domare inte är korrupta. Man kan tycka att de dömer fel, att lagar är korrupta, eller att de påverkas av omvärlden, men korruption är definitivt inget man behöver oroa sig för. Att göra karriär inom domstolarna är dessutom en väldigt lång process så du kan utgå ifrån att domaren är en ytterst kompetent jurist.

sabenada
2014-06-07, 16:56
Jag visade på skillnaderna mellan en skiljenämnd och en domstol.

Ja, men eftersom du inte skrev ut vad du anser att detta har för relevans tvingas jag gissa vad ditt argument går ut på. Min gissning är att du antingen har hängt upp dig på en distinktion i den svenska förvaltningsterminologin mellan domstol och skiljenämnd, eller att du menar att det faktum att vissa avgöranden görs av privata organisationer inte bevisar att alla frågor kan avgöras på det viset. Så jag får väl svara på båda alternativen då.

1.) Med domstol menar jag en organisation som har till syfte att utfärda åsikter i frågor om skuld eller tvister, och vars åsikter andra organisationer eller personer sedan baserar beslut om eventuella straffåtgärder på.

Det senaste halvåret har till exempel jag som privatperson skrivit under avtal som innehållit klausuler om att privata organisationer skall användas vid tvist. Dessa organisationer kallar jag domstolar, trots att jag är medveten om att olika lokala statliga domstolar (till exempel i Sverige) kan ha en annan åsikt än den privata domstolen på olika punkter.

2.) Min poäng var att det faktum att vissa avgöranden redan görs av privata domstolar innebär att de inte bör avfärdas som en absurd tanke. Det var inte menat som ett argument för att alla frågor (inkl. sådana där avtal ej föreligger) kan eller bör hanteras av privata domstolar. Det är visserligen min åsikt, men jag instämmer i att detta kräver ytterligare argument för att belägga.


Om de inblandade inte kommer överens om domstol stöter du på problem. Att tro att det löser sig genom att incitament att lösa tvisten är naivt. Det fungerar möjligen mellan hederliga och rationella individer. Det är ovanligt att båda parter är det.


Låt säga att alla domstolar är privata och att Passagerare hoppar in i Chaffis taxi på Arlanda och säger "kör mig till Slottet!". De diskuterar inte priset i förväg och när de kommer fram kräver Chaffis 10000 kr av Passagerare. Jag menar att i detta läge skulle det inte finnas en enda vinstdrivande domstol som skulle legitimera Chaffis krav, eftersom det faktum att villkoren (priset) var väldigt avvikande skulle innebära hårdare beviskrav för att styrka att båda parter hade förstått villkoren, dvs det skulle krävas ett skrivet avtal alternativt vittnen för att Chaffis skulle få rätt. Hur menar du att parternas rationalitet skulle spela in i detta läge?


Staten är inte domare utan finansierar bara domstolarna. Det är en stor skillnad.


Nu verkar du ha hängt upp dig på förvaltningsterminologi igen. I Sverige finns det till skillnad från många andra länder en organisation som verkligen kallar sig för Staten, men ur ett bredare statsvetenskapligt perspektiv är staten den organisation som innehar våldsmonopolet, och kommuner, landsting och domstolar befinner sig alla under det paraplyet -- domstolarna mer än de flesta organisationer, eftersom de är de som ansvarar för att upprätthålla statens påbud och dekret.



Staten påverkar inte heller vilka som tillsätts som domae och kan inte avsätta en domare.
I fråga om korruption kan du vara bra jäkla säker på att våra domare inte är korrupta. Man kan tycka att de dömer fel, att lagar är korrupta, eller att de påverkas av omvärlden, men korruption är definitivt inget man behöver oroa sig för. Att göra karriär inom domstolarna är dessutom en väldigt lång process så du kan utgå ifrån att domaren är en ytterst kompetent jurist.

Om man som jag anser att all lagstiftning (i motsats till lag/sedvanerätt) till sin natur är orättfärdig så är det inte mycket till tröst att de som upprätthåller den är omutbara. Egentligen vore det väl att föredra att de om upprätthöll en orättfärdig lag var mutbara, så att det fanns ett andningshål. För att illustrera med en historisk jämförelse: vem var värst, den omutbare sovjetiske/nazistiske domaren eller den mutbare?

Röda Björnen
2014-06-15, 07:50
Skitsnack.

Tänk dig att du tittar i baksätet på kostnadsförslagen, och du ser att det tydligen kostar 300:- / mil.

Och så har herr taxichaufför tagit med en liten dvärg som gömmer six i baksätet och klister upp en ny lapp med priset 30.000:- / mil.

Jag menar, det skulle ju t.om kunna ske. Och hur ska någon kunna bevisa att ändring har skett? Alltså sitter då någon sedan på en nota på 120.000:- Arlanda -> Stockholm, trots att personen i god tro trodde att det skulle vara "normal" taxa...

Skälig prissättning ska alltid gälla, alltid.

Då har du inte dubbel kollat priset, chauffören kan inte ändra ett fast pris under resans gång utan att meddela dig.

frazkakan
2014-06-15, 11:28
Då har du inte dubbel kollat priset, chauffören kan inte ändra ett fast pris under resans gång utan att meddela dig.

Jag menade på att blir det ord mot ord, så sitter ju kanske resenären i en väldigt svår sits, ofta. "Jo, ja sa till hen att det kostar 5000:- / milen"

Blir ju svårt att motbevisa med dagens upplägg

Vilson
2014-06-15, 12:07
Det här har jag också tänkt på. Sätter man upp en skylt att det kommer kosta 1 miljon och man har lagen på sin sida så börjar det ju tom börja löna sig att dra alla ens kunder till domstol.


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande
Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."
En taxismitning ger knappast fängelse.

En taxismitning ger knappast fängelse, men det har inte med saken att göra. Relevant är om det finns fängelse i straffskalan. Oavsett detta får ett envarsgripande aldrig vara oproportionerligt, varför en taxichaufför troligtvis inte får göra mycket mer än att lägga en hand på axeln och säga till smitarn att stanna och vänta på polisen. Vill personen inte stanna då är det typ kört.
Hehe, fast det är klart, ifall taxiresor nuförtiden kan vara värda 38000 kr så är brottet rätt grovt och mer våld kanske får användas vid gripandet.

TranceII
2014-06-15, 12:29
Det är svårt att lagstifta bort idioter, fifflare, opportunister och egoister.


F.ö. ett skolboksexempel på när "marknaden" inte fungerar särskilt bra, just eftersom alla parter aldrig har fullständig information. Här blir det extra tydligt. Jag förväntar mig åtminstone en rad svar där köparen tillskriv det fullständiga ansvaret.

Det går ganska bra och andra länder lyckats.

lördagsgrogg
2014-06-15, 14:27
Nu åker jag inte taxi särskilt ofta men är det inte en självklarhet att man tar reda på priset innan man påbörjar resan?

Å ker man taxi 5-10 ggr om dagen så är det lätt hänt att man missar nå¨gon gång. Speciellt när jobbet betalar allt.

Har själv blivit blåst en gång från centalen till arlanda när jag var jättetrött och bara klev in i första bästa taxi.
1000 spänn.

Angel
2014-06-15, 17:14
Var nyss i NYC och där hade de fixed fee från JFK till Manhattan (oavsett var på Manhattan) för 52dollar. Övriga på taxameter där startavgiften var 2,50dollar och de verkade som alla bilar körde för samma taxa i princip.

WHITEFOLKS
2014-06-15, 17:40
Taxis på manhattan är hårt regulerade.

Hemi
2014-06-15, 19:00
Man har inte råd att betala parkering där så Taxi är det man åker. Samma i DC och bilarna är inte så fina heller utan ganska ruffiga kanske personliga bilar. men man kommer fram.

Nordenator
2014-07-02, 21:32
Jag åkte en halvdyr taxi för lite över en vecka sedan. 9169 stod taxametern på. Luleå till Abisko. Som tur var var det sj och inte jag som betalade ^^

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

ceejay
2014-07-02, 21:44
Jag åkte en halvdyr taxi för lite över en vecka sedan. 9169 stod taxametern på. Luleå till Abisko. Som tur var var det sj och inte jag som betalade ^^

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

hehe, men det är ju nästan rimligt iaf ;)

Nordenator
2014-07-02, 21:48
hehe, men det är ju nästan rimligt iaf ;)
Ja, det var ju ändå 43 mil eller så. Visst hade det varit skönare att åka tåget (som avgick 2 timmar tidigare än vad våra biljetter sa), men det är ju en rolig historia i alla fall!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

KlopFer
2014-07-03, 12:21
Nu under bråvalla kom det taxibilar ifrån sthlm som tog 1000:- från stationen och till området sisådär 5-6min bilresa. Tjänade nog några kronor :)