handdator

Visa fullständig version : Räknar jag kalorier helt fel här?


dacrow
2014-06-06, 01:43
Hej alla,

Jag måste bara kolla med er, jag tycker att det låter konstigt.

Är väldigt ny på att träna och att ligga på kaloriöverskott.
Har förstått att jag ska i princip äta tills jag stupar för att lägga på mig massa nu under en period och ja, här är vad jag käkat idag.
Kan nån säga om jag höftar nån av måltiderna helt fel?

Jag är inte van vid att äta mycket så det har varit lite jobbigt i början, men nu vänjer man sig... :)
Har sen jag började för en månad sedan gått upp 7 kg, men jag antar att väldigt mycket är vätska...



Frukost: havregrynsgröt, ca 3 dl, 1 dl hallonsylt, 3 dl mjölk. 500-600 kcal?

mellanmål: gainer (min ligger på ca 1000 kcal)

lunch: 3 dl Morotsoppa med bas av grädde med hembakat bröd, smör, grönsaker. (500 kcal?)

mellanmål: 5 stycken pannkakor (500 kcal?)

middag: 300 gram stekt potatis, 250 gram grillad kyckling, 0,5 dl bea (1000 kcal?)

eftermiddagsmål efter träning: gainer (1000 kcal)

kvällsmål: 1 burk kesella (400 kcal)

utspritt under dagen: 200 gram jordnötter: 1000 kcal


Alltså...enligt det jag har räknat så har jag fått i mig cirka 6000 kcal idag.
Låter inte det helt sjukt mycket?
Jag måste ju räkna fel nånstans? Eller?

Tack!

CalleP
2014-06-06, 01:51
Har du vägt maten och sedan räknat på vad det står på förpackning eller hur har du kommit fram till dina siffror?
Sedan så är det onödigt att ligga på ett riktigt stort överskott utan håll det till 200-500 kalorier. Om du nu ligger på ett överskott så att du har gått upp 7kg så är en väldigt stor del av det där fett som du någon gång måste få bort om du vill slippa greenpeace.

Sedan är viktuppgång så som viktnedgång kalorier in och kalorier ut, är nog inte så stor skillnad alls på om du käkar 6 gånger och 3 gånger till exempel.

dacrow
2014-06-06, 02:02
pannkakorna höftar jag, likaså havregrynsgröten och kycklingmiddagen..men jag tycker inte att det verkar så orimligt direkt... eller?
Har försökt titta på livsmedelsverket, men får ju krupp på deras sida.

Ja, jo. Det ska tilläggas att jag är 191 lång och vägde 70 kg när jag började så jag är inte jätteorolig för att lägga på mig fett i dagsläget. Men jo, såklart har du rätt. haha

500 kcal om dagen + "borde" väl resultera i ca 2 kg i månaden?

Men alltså, är det ens möjligt att gå upp 7 kilo i månaden på det här sättet? Ponera att jag skulle fortsätta äta så här (vilket inte är nåt direkt problem).
Betyder det att att jag skulle plussa 50 kg på ett halvår? Jag har som sagt ingen aning, men det känns jävligt märkligt isf... :/

CalleP
2014-06-06, 03:38
Käka så att du går upp i vikt i en okej takt 1-2kg per månad och se till att bli starkare inom ett visst reps intervall så ska du se att du bygger muskler.
Räkna kalorier så gott det går i en månad(eller forsätt som du gör nu), och väg dig varje dag. Har du gått upp mer än vad du vill så sänker du bara kaloriöverskottet och så går du vidare ifrån där.
Men se även till att du följer någon slags plan i gymmet så du blir starkare inom ett godtyckligt repsintervall.

Det är helt klart möjligt att gå upp 7kg på en månad, gick inte han snubben som käkade donken varje dag upp typ 10kg på 30 dagar haha?
Lycka till! :)

vicarious
2014-06-06, 14:49
Det låter inte alls konstigt att det där blir 6000 kcal. Du har ju för tusan 2000(!) kcal från gainer och 1000 kcal från jordnötter. Bara det är mer än vad en genomsnittlig vuxen person bör få i sig på en dag.

Fettinlagring sker obehindrat, det finns ingen direkt gräns så om du fortsätter ligga på så där högt energiintag (och inte har en motsvarande hög energiförbrukning) så kommer du gå upp i vikt snabbt (mestadels fett).

HVR
2014-06-06, 16:16
En liten undran bara... Om vi antar att din gainer inte består av ett par deciliter vispgrädde, hur tusan får du till 1000 kcal från en drink då? Och vad är motivet till att vilja smälla i sig så mycket på en och samma gång?

dacrow
2014-06-06, 16:22
Min gainer har 1250 kalorier med 50 gram protein per serving.
Serious Mass heter den för övrigt.
http://www.*************.com/1/sv/artiklar/serious-mass-5455-g?gclid=CN-Fz5bG5b4CFQTecgodY6YAiw&gclsrc=aw.ds

tar ca 3/4 serving per tillfälle. :)

Har alltid haft svårt att gå upp i vikt. Rör på mig mycket och gissar att jag ligger på en förbrukning på ca 3500-4000 kcal om dagen.

frazkakan
2014-06-06, 17:14
Min gainer har 1250 kalorier med 50 gram protein per serving.
Serious Mass heter den för övrigt.
http://www.*************.com/1/sv/artiklar/serious-mass-5455-g?gclid=CN-Fz5bG5b4CFQTecgodY6YAiw&gclsrc=aw.ds

tar ca 3/4 serving per tillfälle. :)

Har alltid haft svårt att gå upp i vikt. Rör på mig mycket och gissar att jag ligger på en förbrukning på ca 3500-4000 kcal om dagen.

Ta bort de båda gainers'erna, annars blir det en viktuppgång på

2000-2500 kcal / dag = ca 70.000 kalorier i månaden = runda slänger 10kg i månaden. Varav det allra mesta är fett. Ush, jag tycker snart synd om dig *gah!*

minsky
2014-06-06, 23:45
Tror du klarar dig bra på mat och kanske en gainer efter träning vid behov. Dock lite overkill med 50g protein imo. Lycka till med viktuppgången!

Jeml
2014-06-07, 09:04
Du har snarare räknat för lågt...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sniggel
2014-06-07, 09:47
Frukost: havregrynsgröt, ca 3 dl, 1 dl hallonsylt, 3 dl mjölk. 500-600 kcal?
Låter rimligt

mellanmål: gainer (min ligger på ca 1000 kcal)
Ja om du följer doseringen korrekt och det står 1000 kcal per "serving". Är det typ 250g pulver per gång eller? Sjukt mycket.

lunch: 3 dl Morotsoppa med bas av grädde med hembakat bröd, smör, grönsaker. (500 kcal?)
Ingen aning du. Säkerligen rimligt (kanske mer). Beror till stor del på mängden bröd och smör. Det är de stora kalorigivarna. Denna måltiden bör du räkna mer noggrant på.

mellanmål: 5 stycken pannkakor (500 kcal?)
Svårt att säga. Gör du dem själv? Räkna isåfall på vad du har i smeten. Oavsett rimligt och lätt att få upp kalorimängden över 500 kcal.

middag: 300 gram stekt potatis, 250 gram grillad kyckling, 0,5 dl bea (1000 kcal?)
Potatisen och kycklingen bör bli en sisådär 500 kcal (kycklingfilé? Om skinn och marinering blir det nog en 100 kcal extra). Hur fet är bea:n?

eftermiddagsmål efter träning: gainer (1000 kcal)
Se förra svaret

kvällsmål: 1 burk kesella (400 kcal)
Antar att du kollat på förpackningen

utspritt under dagen: 200 gram jordnötter: 1000 kcal
Jepp

6000 kcal låter inte orimligt. Det är ungefärligt men det är i den storleksordningen. Du bör börja mycket mer försiktigt. Halvera portionsstorleken på båda dina gainers t ex. Sen kanske skära ner på jordnötterna till 100g och halvera mängden bea. Det borde ta bort minst 1500 (inte räknat på bea:n)
Räkna sen om på de måltider som är mest osäkra när det gäller kalorimängd.