handdator

Visa fullständig version : Sverige, Sverige, Sverige, fosterland!


XXXL
2014-06-06, 00:46
XlHaschCX2s

Idag tycker jag vi alla sträcker på oss lite extra och håller huvudet högt!

ceejay
2014-06-06, 00:52
pft. jag drar till england idag.

XXXL
2014-06-06, 00:53
pft. jag drar till england idag.

Ska du våldta och plundra som på 1300-talet? Jag tycker det är helt okej faktiskt.

tp_88
2014-06-06, 01:02
Äsch, jag tycker vi kör på F!s sjunde kandidat till riksdagens linje idag - SKÄNDA FLAGGAN!

Blaine
2014-06-06, 01:12
Rasister!

XXXL
2014-06-06, 01:23
Äsch, jag tycker vi kör på F!s sjunde kandidat till riksdagens linje idag - SKÄNDA FLAGGAN!

Det är ett rop på hjälp, väldigt tragiskt men så blir det när man försöker föra ihop människor från hela världen på ett och samma ställe.

Nog om det, inte de jag vill att tråden ska handla om!

Berätta nu istället om varför just ni känner att ni är glada över att ni får bo i de här landet!

Oljeblixten
2014-06-06, 01:32
Jag vet inte varför jag skulle varit lyckligare här eller i ett annat land, men vafan. Jag är en notorisk fuck-up och Sverige har tagit hand om mig och gett mig chanserna jag behövt för att ta tag i mitt liv och göra något vettigt!:d

Tack och grattis Sverige!

hurril
2014-06-06, 01:33
Sverige är skönt att bo i eftersom det inte bara är för Svergarna.

Arf Pingvin
2014-06-06, 01:36
Allemansrätten is the shit. Sen är det rätt fint med midnattssolen. Gör det lite mer uthärdligt att jobba i denna gudsförgätna landsända.

XXXL
2014-06-06, 01:42
Jag är inte speciellt berest, har varit och eller bott i England, Tyskland, Tjeckien, Danmark, Norge, Italien, Spanien, Thailand, Kina. USA känner jag att jag har rätt bra koll på också faktiskt inte bara från TV, vet en del folk som bor där och så.

Men det är något speciellt med Sverige, jag vet inte vad det är men det finns inget annat ställe jag skulle vilja leva på en längre tid, när jag bodde i ett annat land och hade bott där så pass länge så jag kände mig hemma och sen reste utomlands och kom "hem" igen så är den känslan fortfarande inte samma som när man reser ifrån Sverige och kommer hem. Jag vet på något sätt att jag vill leva ut mina dagar här, jag "trivs" på ett sätt som jag tror jag aldrig kommer göra nån annan stans, jag får nån sorts inre frid av att vara i de här landet.

Sen är det klart att politiker och journalister i Sverige är ett rent helvete men det är ju en annan femma.

Billy Pumpisch
2014-06-06, 02:23
Då har du ju ändå rest endel?!

Om man sett dom hemlösa i Beijing, Shangahai och rest runt i Nordafrika så är man ändå gravt tacksam över att man fått dom chanser man fått här?

Om jag fick välja ett annat land att födas i vore de nog Kanada.

tjabon
2014-06-06, 02:35
Glömmer aldrig när jag kom hem till Smålands skogar efter ett år i Texas :)

cCgvFqJGhjw

C.E.J.
2014-06-06, 06:17
Ska du våldta och plundra som på 1300-talet? Jag tycker det är helt okej faktiskt.

Plundrade nordbor England på 1300-talet? Berätta mer :)

Nixon
2014-06-06, 06:28
4eIq_yui1c8

Jockefoten
2014-06-06, 06:31
4eIq_yui1c8

Tänkte också posta den, oerhört fin. =)

Tyrwing
2014-06-06, 08:20
Perfekt sol idag och böj + bänk står på schemat, kan det bli bättre? :D

Akerhage
2014-06-06, 08:26
Grattis Sverige! Och grattis alla svenska medborgare som får bo här!


http://politikfakta.se/wp-content/uploads/2013/03/sverige.jpg

StarkaUlf
2014-06-06, 08:35
Heja Sverige! \o/

Grotesk
2014-06-06, 08:36
Jag är stolt men jag vågar inte skriva det.

BobaFett
2014-06-06, 08:52
Jag är stolt men jag vågar inte skriva det.

Don't you dare!!

Jag står beredd här med fingrarna på tangentbordet på bokstäverna S, I, T, R och A :D

...skämt åsido. Man ska vara stolt att man har turen att bo i ett så bra land.

Exdiaq
2014-06-06, 09:07
Jag är stolt men jag vågar inte skriva det.

Vad är du stolt över?

Exdiaq
2014-06-06, 09:23
Don't you dare!!

Jag står beredd här med fingrarna på tangentbordet på bokstäverna S, I, T, R och A :D

...skämt åsido. Man ska vara stolt att man har turen att bo i ett så bra land.

Stolt är väl fel ord?
Eller man ska vara stolt över att ha vunnit i ett lotteri där man fått lotten i födelsedagspresent också?

Olegh
2014-06-06, 09:25
Glad, ......, och tacksam. Kanske?

Heddaway
2014-06-06, 09:32
Även om det finns en del saker man inte är nöjd med i dagens samhälle så är Sverige ett väldigt bra land att leva i, och vackert.

BobaFett
2014-06-06, 09:42
Stolt är väl fel ord?
Eller man ska vara stolt över att ha vunnit i ett lotteri där man fått lotten i födelsedagspresent också?

Glad, ......, och tacksam. Kanske?

Sant.

spoon
2014-06-06, 09:48
Startade dagen med att spela nationalsången. Jag är tacksam att jag blev född i ett så pass bra land :)

Olegh
2014-06-06, 09:54
Jag gillar Zaremba och den här artikeln tycker jag hade ett bra avsnitt om hur man kan se på känslorna gentemot ett land.

http://www.dn.se/kultur-noje/staden-dar-europa-syns-som-tydligast/



Jag blir vittne till ett rådslag hos Lviv-Boycott, som genom att dela ut små blad med namn på ryskimporterade varor fått försäljningen att gå ned till hälften. (Tråkigt för Carlsberg, som numera äger Rysslands största ölmärke ”Baltika”.) Vad skall man göra med Bank Rosija, som visar sig finansiera Los Colorados? De kallas så (efter skalbaggen, för de gul-svarta bandens skull), separatisterna i Donieck. Andryj Senkovskyj erbjuder sina pojkar. Han är teleingenjör och ledare för en av de vaktstyrkor som under revolutionen skyddade museer och konsulat. Vad sägs om att måla över bankfönstren i samma färger? ”Nej, för fan, vi är européer”, får han höra. Skadegörelse, det får ryssar stå för.

Jag kan ha missat något. Eller så finns det nattliga patruller som avlägsnar hätskheter. Men det verkar faktiskt som om den ryska aggressionen har lyckats med något storartat: att driva fram en moralisk istället för en etnisk definition av vad det vill säga att vara ukrainare. Med andra ord – att göra patrioter av nationalister.

Jag kanske uttrycker mig obegripligt. Det beror på äkta språkförbistring. I New Republic (12/5 2014) skriver historikern Anne Applebaum att Ukraina behöver mer, inte mindre av nationalism. Det är patriotism hon menar: beredskap att ta ansvar för landets väl och ve.

I svensk och brittisk text gör man sällan skillnad på patrioter och nationalister. Men i länder som upplevt liberalt-nationella resningar (som folkens vår 1848-49, eller Amerikas 1776) står orden för vitt skilda hållningar. Patriotens hängivelse kan liknas vid mannens kärlek till en kvinna. Att älska en betyder inte att man hatar alla andra. Nationalisten är mer som en fotbollssupporter. För att få upp den (rätta känslan) för sitt land, måste han nedvärdera andra folk. Hans lag är alltid bäst, hur illa det än bär sig åt. Patrioten, däremot, kan ta kritik, ty han älskar inte landet som det är, utan som det borde vara. Som en Vilhelm Moberg. Och så den viktigaste skillnaden: den nationelle tror att bara folk av samma bakgrund kan dela hans hängivelse. För patrioten är det rakt tvärtom. Det är hållningen som gör ett folk, inte var man kommer från.

Vi behöver dessa distinktioner för att förstå vad det var som uppstod på torget i Kiev. Popstjärnan Ruslana Lyzjytjko (som vann Eurovision 2004) ställde in konserter för att nätterna igenom med allt hesare röst sjunga Sjtje ne vmerla Ukraina på Majdan. När Ruslana blir känslosam får hon en lätt accent. Hennes modersmål är ryska. Att vi kunde följa händelserna på Maidan i realtid beror på Hromatske, oberoende webbteve, dirigerat av Mustafa Naiem, född i Kabul. Den ukrainare som ryska medier hetsar mot mest heter Igor Kolomojskyj, guver*nören i Dniepropetrovsk som utfäst en belöning på varje gripen seperatist eller hans vapen. Kolomojskyj råkar vara jude. *Oleksandr Turtjynov, som utnämnt honom, är däremot protestant.

Så kunde man hålla på länge. Det mest talande är minnes*platsen över de fallna på Majdan. Mihaylo Ziznievskij, bela*rus, Sergil Nigojan, armenier, David Kipiani, georgier, Igor Tkatjuk, ryss, Georgij Arutiunjan, armenier, Olexandr Stjerbatyuk, judisk aktivist. Till hans jordfästning kom maskerade ultranationalister från Högra Sektorn. För att ära hjälten och skjuta hedersalut – vilket noterades med viss häpnad ända till Jerusalem och New York. Kanske var det bara teater. Kanske något mer.

Allan
2014-06-06, 09:56
Jag är tacksam för att jag fick födas här.

Dezen
2014-06-06, 09:57
Jag gillar Sverige. Det känns tryggt här :)

XXXL
2014-06-06, 09:59
4eIq_yui1c8

Den här låten blir extra fin när man läser om Alfs bakgrundshistoria

1957 gick Robertson till sjöss på M/S Canada bara 15 år gammal. Vid 16 års ålder började han som mässuppassare på Annie Johnsson och senare avancerade han till kock. Han trivdes bra med sjömanslivet och det dröjde 10 år innan han gick i land för gott.

1971 flyttade Alf Robertson till Nashville där han bodde i sex år samt även under en tid i slutet av 80-talet samt i början av 90-talet.

Under 1980-talet bodde Robertson i Österbotten, Finland, och spelade där på marknader och åldringshem. Han spelade även in ett antal låtar under sin tid i Finland.

Rest över hela jävla världen, MEN SVERIGE LIGGER NÄRMAST HJÄRTAT!

Mackan58
2014-06-06, 10:18
http://i.imgur.com/idlKi35l.jpg

LoveMachine
2014-06-06, 11:53
http://politikfakta.se/wp-content/uploads/2013/03/sverige.jpg

Kul bild med tanke på att de delar av landet som faktiskt har midnattssol är hoptryckt till oigenkännlighet. Det säger så mycket om Sveriges förhållande till Norrbotten. Men men, min hemby är i alla fall utmärkt.

Red Apple
2014-06-06, 12:15
Ska strax iväg och få lite subventionerad sjukvård. Är väl skäl nog att vara tacksam för att man haft turen att växa upp här.

en stor stark
2014-06-06, 12:21
Ja det finns mycket värre länder att födas i och naturen här är väldigt fin tycker jag. Så även jag är tacksam.
Grattis Sverige.

Alfers
2014-06-06, 12:49
8dmxumx-E1M
Grattis Sverige.

Armed Dingo
2014-06-06, 13:23
Tur att man föddes här? På vilket sätt är det tur? Mina föräldrar är ju svenska, hur skulle de kunna vara kineser? Är det tur att de valde att skaffa barn? Hade jag kunnat komma ut som en afrikan istället?

Nej. Jag är avkomman av mina föräldrar. Ingen annan hade kunnat vara det än jag.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

timoat
2014-06-06, 13:24
Jag är tacksam att jag får lov att bo här! Hurra!

Duran
2014-06-06, 13:48
Jag är inte eld och lågor men svenskar är iallafall humoristiska generellt.

Olegh
2014-06-06, 14:06
Tur att man föddes här? På vilket sätt är det tur? Mina föräldrar är ju svenska, hur skulle de kunna vara kineser? Är det tur att de valde att skaffa barn? Hade jag kunnat komma ut som en afrikan istället?

Nej. Jag är avkomman av mina föräldrar. Ingen annan hade kunnat vara det än jag.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Ah! Jag minns att detta har varit uppe på bordet tidigare.

Du valde inte att födas i Sverige. Dina föräldrar valde inte heller att just du skulle bli deras avkomma. Privilegiet att födas som svensk har du inte haft något inflytande över.

Poängen är att du kan åtnjuta en rad förmåner till följd av händelser bortom din kontroll. Kalla det något annat än tur om du vill.

eiri
2014-06-06, 14:20
Född i Polen men kom hit dryga 1år gammal, och riktigt glad för att fått möjligheten att växa upp här :)

Hade nog varit en riktig buse om jag vuxit upp i Polen med tanke på hur mina släktingar lever.

Känns helt enkelt som världens tryggaste land.

m96olsen
2014-06-06, 14:24
Ah! Jag minns att detta har varit uppe på bordet tidigare.

Du valde inte att födas i Sverige. Dina föräldrar valde inte heller att just du skulle bli deras avkomma. Privilegiet att födas som svensk har du inte haft något inflytande över.

Poängen är att du kan åtnjuta en rad förmåner till följd av händelser bortom din kontroll. Kalla det något annat än tur om du vill.
Nej, poängen är att du som svensk (oavsett om du är född till det) bidrar med "det svenska" både i vårt samhälle och i världen. Alla har vi sedan olika definitioner av vad "det svenska" är, men det är något jag är stolt över

Det var ett jävla massa snack om att födas med privilegier.

Vi har dessa "privilegier" för att vi svenskar etablerat detta som pelare i vårt samhälle och vi underhåller detta efter att vi fötts in i det. Jag tycker man kan vara stolt över det.

LadyG
2014-06-06, 14:26
Ska du våldta och plundra som på 1300-talet? Jag tycker det är helt okej faktiskt.

Är inte 1300-talet lite väl sent? Cirka 1300 var ju Jarlarnas tid, Kalmarunionen och allt det där. Vikingarna härjade väl på 800-talet och några hundra år framåt, om jag inte minns fel? Stolta traditioner vi har :)

Dagen till ära firar vi med västerbottenostpaj till huvudrätt och svenska jordgubbar med grädde till efterrätt.

XXXL
2014-06-06, 14:39
Är inte 1300-talet lite väl sent? Cirka 1300 var ju Jarlarnas tid, Kalmarunionen och allt det där. Vikingarna härjade väl på 800-talet och några hundra år framåt, om jag inte minns fel? Stolta traditioner vi har :)

Dagen till ära firar vi med västerbottenostpaj till huvudrätt och svenska jordgubbar med grädde till efterrätt.

Jo det stämmer jag höftade bara, ca 800-1000 var de vikingatid :)

Gott, jag har ätit smörgåstårta idag!

Wain
2014-06-06, 14:39
Känsk ganska skönt att ha flytt från Sverige :)

Yes
2014-06-06, 14:39
Jag är tacksam för att jag fick födas här.
Det finns onekligen sämre ställen att födas på. Borås t.ex.

XXXL
2014-06-06, 14:49
Känsk ganska skönt att ha flytt från Sverige :)

Jävligt skönt att du kan känna så i alla fall, jag har försökt flytt och försökt vara ute på äventyr men nä fan, det är jag och alla hockeyspelare i USA (Peter Forsberg med flera) när allt är sagt och gjort visst fan är de Sverige man vill hem till!

Latissimus Dorsi
2014-06-06, 14:51
Grattis älskade Sverige!

Armed Dingo
2014-06-06, 15:03
Ah! Jag minns att detta har varit uppe på bordet tidigare.

Du valde inte att födas i Sverige. Dina föräldrar valde inte heller att just du skulle bli deras avkomma. Privilegiet att födas som svensk har du inte haft något inflytande över.

Poängen är att du kan åtnjuta en rad förmåner till följd av händelser bortom din kontroll. Kalla det något annat än tur om du vill.
Att kalla det för tur skulle vara att säga att det finns någon slags själ-pool där vi alla simmar omkring med varsitt nr och när ett barn bildas dras ett nr och den själen får ta kroppen.

Men det finns ingen själ-pool, det finns inga lotter och det finns ingen tur. Det är bortom min kontroll att åskan slår ner i skogen också.

Det finns fortfarande tur när det gäller spel, eftersom om jag avstått från att ingå i spelet hade någon annan vunnit. Men jag kan inte avstå min plats att födas lika lite som jag kan frambringa den.


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

XXXL
2014-06-06, 15:05
Vill inte ha några längre diskussioner eller utsvävningar tack

filmjölk
2014-06-06, 15:12
Idag åkte jag spårvagn och reflekterade över om det var Mogadishu eller Göteborg jag befann mig i. Grattis på nationaldagen Sverige!

Exdiaq
2014-06-06, 15:13
Vill inte ha några längre diskussioner eller utsvävningar tack

Betydligt mer intressant än en tråd där man enbart viftar med svenska flaggan med ena handen och ronkar med den andra.

LadyG
2014-06-06, 15:14
Det jag kan sakna ibland är lite äkta patriotism. Tittade på BBC "Last night of the proms" och blir lite avundsjuk på britternas entusiasm när de sjunger "Land of hope and glory" eller "Rule Britannia". Enda gången man ser en svensk vara ens i närheten av lika stolt över sitt fosterland är när vi vinner VM i hockey. Varför är det så?

XXXL
2014-06-06, 15:20
Det jag kan sakna ibland är lite äkta patriotism. Tittade på BBC "Last night of the proms" och blir lite avundsjuk på britternas entusiasm när de sjunger "Land of hope and glory" eller "Rule Britannia". Enda gången man ser en svensk vara ens i närheten av lika stolt över sitt fosterland är när vi vinner VM i hockey. Varför är det så?

Hjärntvätt

Vi har blivit i tutade att vi inte ska vara så jävla stolta, jag tror det är så enkelt. Om ingen firar eller talar om det och sen låter det vara så över en väldigt lång period så kommer de ju tillslut lösa sig självt.

De va ju nån här i tråden som BESTÄMT skulle tala om för alla hur glad han var över att han hade flyttat härifrån, tror inte nån annan på nått forum i något annat land skulle känna sig manad och gå in och tala om det för alla.

Kvicksilver
2014-06-06, 18:12
Jag är glad att bo i Stockholm. Resten av landet bryr jag mig inte om. Bra med helgdagar dock... då det ger utrymme för dubbla träningspass.

Snobbe
2014-06-06, 18:21
Hjärntvätt

Vi har blivit i tutade att vi inte ska vara så jävla stolta, jag tror det är så enkelt. Om ingen firar eller talar om det och sen låter det vara så över en väldigt lång period så kommer de ju tillslut lösa sig självt.

De va ju nån här i tråden som BESTÄMT skulle tala om för alla hur glad han var över att han hade flyttat härifrån, tror inte nån annan på nått forum i något annat land skulle känna sig manad och gå in och tala om det för alla.

Mjae, kollar man på folk från andra länder så finns det alltid personer som är glada att dom flyttar.. Själv så funderar jag på o dra bara för att få nya erfarenheter, men om jag någongång skulle skaffa familj så blir det lätt hem till Sverige igen pga alla galna förmåner man har här och hur bra man faktiskt lever här.

Sarco
2014-06-06, 18:25
Det jag kan sakna ibland är lite äkta patriotism. Tittade på BBC "Last night of the proms" och blir lite avundsjuk på britternas entusiasm när de sjunger "Land of hope and glory" eller "Rule Britannia". Enda gången man ser en svensk vara ens i närheten av lika stolt över sitt fosterland är när vi vinner VM i hockey. Varför är det så?

Därför att "vi" eller de flesta av oss, inte lever ut känslor på det sättet. I princip det enda stället där det är socialt accepterat att skrika och leva ut i Sverige är på idrottsevenemang och då bara på vissa platser. Däremot är jag rätt övertygad om att de flesta svenskar känner en självklar och lågmäld men väldigt stark stolthet över att vara svenskar och bo i Sverige.

Man måste inte vifta med flaggan för att vara stolt över sitt land.

Medusa
2014-06-06, 18:42
Älskar mitt fosterland.

Stolt svensk och patriot.

cero
2014-06-06, 18:47
Sverige - ett av världens bästa länder. Svenskar borde vara lite mer stolta.

Exdiaq
2014-06-06, 18:57
Det jag kan sakna ibland är lite äkta patriotism. Tittade på BBC "Last night of the proms" och blir lite avundsjuk på britternas entusiasm när de sjunger "Land of hope and glory" eller "Rule Britannia". Enda gången man ser en svensk vara ens i närheten av lika stolt över sitt fosterland är när vi vinner VM i hockey. Varför är det så?

Att vara patriot är att sjunga ett par förutbestämda sånger med lite engagemang?

Hjärntvätt

Vi har blivit i tutade att vi inte ska vara så jävla stolta, jag tror det är så enkelt. Om ingen firar eller talar om det och sen låter det vara så över en väldigt lång period så kommer de ju tillslut lösa sig självt.

De va ju nån här i tråden som BESTÄMT skulle tala om för alla hur glad han var över att han hade flyttat härifrån, tror inte nån annan på nått forum i något annat land skulle känna sig manad och gå in och tala om det för alla.

Vad är det man ska känna stolthet över då?

4623
2014-06-06, 18:59
Sverige - ett av världens bästa länder. Svenskar borde vara lite mer stolta.

Med världens mest patetiska människor? Nja tror inte det.

XXXL
2014-06-06, 19:01
Vad är det man ska känna stolthet över då?

Att man är med, skapar och fortsätter utveckla det här underbara landet till ett ännu bättre land.

Och stolta över allting som vi har lyckats göra tidigare givetvis, alla bra saker som har kommit från Sverige uppfinningar, idrottare och så vidare

I år firar vi ju även 200 år av fred så det kan vi ju med vara stolta över!

Exdiaq
2014-06-06, 19:06
Att man är med, skapar och fortsätter utveckla det här underbara landet till ett ännu bättre land.

Och stolta över allting som vi har lyckats göra tidigare givetvis, alla bra saker som har kommit från Sverige uppfinningar, idrottare och så vidare

Att vara med är man ju tvingad till och vad andra personer åstadkommit genom sitt hårda arbete kan jag inte känna stolthet över bara för att vi kommer från samma nation.

Finns det något annat?

XXXL
2014-06-06, 19:11
Att vara med är man ju tvingad till och vad andra personer åstadkommit genom sitt hårda arbete kan jag inte känna stolthet över bara för att vi kommer från samma nation.

Finns det något annat?

Du är ju absolut inte tvingad, du är mindre tvingad nu än någonsin. Fria gränser i Europa och enklare att resa och arbeta i andra länder har aldrig varit smidigare.

Exdiaq
2014-06-06, 19:18
Du är ju absolut inte tvingad, du är mindre tvingad nu än någonsin. Fria gränser i Europa och enklare att resa och arbeta i andra länder har aldrig varit smidigare.

Vill jag bo där jag bor nu är jag tvingad.

filmjölk
2014-06-06, 19:19
Att vara med är man ju tvingad till och vad andra personer åstadkommit genom sitt hårda arbete kan jag inte känna stolthet över bara för att vi kommer från samma nation.

Finns det något annat?

Du kan om du vill förstå XXXLs stolthet över sin nation se det som en förlängning av din arvsrätt. Du har rätt att ärva från dina föräldrar, och dina barn har rätt att ärva ifrån dig. Det är inte heller så konstigt att känna stolthet över sina föräldrars bedrifter eller sin avkommas bedrifter. Utöka din familj till att även innefatta ditt folk, deras föräldrar och deras barn.

Exdiaq
2014-06-06, 19:25
Du kan om du vill förstå XXXLs stolthet över sin nation se det som en förlängning av din arvsrätt. Du har rätt att ärva från dina föräldrar, och dina barn har rätt att ärva ifrån dig. Det är inte heller så konstigt att känna stolthet över sina föräldrars bedrifter eller sin avkommas bedrifter. Utöka din familj till att även innefatta ditt folk, deras föräldrar och deras barn.

Barn kan jag förstå för där har man förmodligen (förhoppningsvis) spelat en väldig stor roll i framgången. Lite mindre med ens föräldrar.

Men att känna stolthet över Zlatans framgångar för att han också är svensk? Eller Nobel? Eller Sanna Kallur? Eller Linné? Jag har inte gjort ett dugg för att de ska nå dit de nått. Det har de gjort helt på egen hand och med stödet från sina allra närmaste.

Vill XXXL känna stolthet får han göra det. Inget jag tänker säga är rätt eller fel. Jag undrade bara varför jag eller någon annan som bor inom Sveriges gränser skulle känna en stolthet.

XXXL
2014-06-06, 19:25
Vill jag bo där jag bor nu är jag tvingad.

Fast varför vill du bo nånstans där du inte känner att du har nån samhörighet överhuvudtaget?

Exdiaq
2014-06-06, 19:27
Fast varför vill du bo nånstans där du inte känner att du har nån samhörighet överhuvudtaget?

Jag har stark samhörighet med mina vänner och mina släktingar.

R Scarpa27
2014-06-06, 19:31
jag tycker dock detta land har blivit sämre och sämre för var år som går...
jag tror sverige kommer sluta som ett fattigt land...

tagiskt men min tro iaf...

cero
2014-06-06, 19:32
Med världens mest patetiska människor? Nja tror inte det.

Din umgängeskrets möjligtvis.

XXXL
2014-06-06, 19:37
Jag har stark samhörighet med mina vänner och mina släktingar.

Så det är allt som håller dig kvar här?

Exdiaq
2014-06-06, 19:40
Så det är allt som håller dig kvar här?

Du drar iväg. Vad har det med ursprungsfrågan att göra?

Men ja, hade jag inte haft någon samhörighet alls här så hade jag nog flyttat runt lite i Europa, USA/Kanada och Australien/Nya Zeeland.

filmjölk
2014-06-06, 19:41
Barn kan jag förstå för där har man förmodligen (förhoppningsvis) spelat en väldig stor roll i framgången. Lite mindre med ens föräldrar.

Men att känna stolthet över Zlatans framgångar för att han också är svensk? Eller Nobel? Eller Sanna Kallur? Eller Linné? Jag har inte gjort ett dugg för att de ska nå dit de nått. Det har de gjort helt på egen hand och med stödet från sina allra närmaste.

Vill XXXL känna stolthet får han göra det. Inget jag tänker säga är rätt eller fel. Jag undrade bara varför jag eller någon annan som bor inom Sveriges gränser skulle känna en stolthet.

Du utökar helt enkelt din "skryträttighet" till att innefatta fler människor och tar bort en del individualism för att förstå konceptet. Istället för att en individ åstadkommit något så har ett kollektiv åstadkommit något, eftersom individen är en del av kollektivet så är det även kollektivets förtjänst.

Där har du själva grunden i nationalism, att man ser sig själv som en del i ett kollektiv och känner samhörighet med andra i samma kollektiv.

XXXL
2014-06-06, 19:47
Jag tycker det är tråkigt med folk som står utanför men det är ju det samhället man ska ha idag tydligen och det kommer bara bli värre med ännu fler som står i utanförskap.

Exdiaq är i högsta grad en produkt av det, hans ålder är beviset.

Exdiaq
2014-06-06, 19:47
Du utökar helt enkelt din "skryträttighet" till att innefatta fler människor och tar bort en del individualism för att förstå konceptet. Istället för att en individ åstadkommit något så har ett kollektiv åstadkommit något, eftersom individen är en del av kollektivet så är det även kollektivets förtjänst.

Där har du själva grunden i nationalism, att man ser sig själv som en del i ett kollektiv och känner samhörighet med andra i samma kollektiv.

Jag förstår mycket väl grunden till att mänga känner "stolthet" i det här fallet. Jag förstår bara inte hur man kan ha mage till att känna stolthet när man inte investerat sitt eget blod, svett och tårar på vägen till målet.

cero
2014-06-06, 19:50
Jag förstår mycket väl grunden till att mänga känner "stolthet" i det här fallet. Jag förstår bara inte hur man kan ha mage till att känna stolthet när man inte investerat sitt eget blod, svett och tårar på vägen till målet.

Vilken "väg" och vilket "mål" syftar du på nu?

Exdiaq
2014-06-06, 19:52
Jag tycker det är tråkigt med folk som står utanför men det är ju det samhället man ska ha idag tydligen och det kommer bara bli värre med ännu fler som står i utanförskap.

Exdiaq är i högsta grad en produkt av det, hans ålder är beviset.

Jag väldigt involverad i ett samhälle. Men måhända inte enligt din definition av samhälle. Acceptera det.

Vad bevisar min ålder?

Nixon
2014-06-06, 19:53
Jag förstår mycket väl grunden till att mänga känner "stolthet" i det här fallet. Jag förstår bara inte hur man kan ha mage till att känna stolthet när man inte investerat sitt eget blod, svett och tårar på vägen till målet.

*jorgen*
90-talist?

Exdiaq
2014-06-06, 19:55
Vilken "väg" och vilket "mål" syftar du på nu?

Idrottspersoners, innovatörers, entreprenörers, forskares med fleras väg till prestationen, innovationen, företaget, upptäckten som gjort dem kända.

Exdiaq
2014-06-06, 19:56
*jorgen*
90-talist?

-90

XXXL
2014-06-06, 20:07
-90

Är inte du 21?

filmjölk
2014-06-06, 20:09
Jag förstår mycket väl grunden till att mänga känner "stolthet" i det här fallet. Jag förstår bara inte hur man kan ha mage till att känna stolthet när man inte investerat sitt eget blod, svett och tårar på vägen till målet.

Det har man ju gjort om man ser sig själv som en del i ett kollektiv. Sverige har en extremt lång historia av investeringar av blod, svett och tårar. Dina förfäder blev sönderskjutna av rysska kanoner och blev spetsade på danska spjut.

Du har förmodligen sluppit detta, men andra före dig har gjort det och efterkommande efter dig kommer möjligtvis göra detta.

Ignorera din egen individ och se dig själv som en del i något större som sträcker sig över hundratals år.

filmjölk
2014-06-06, 20:13
Exdiaqs ålder är nog irrelevant, jag vet folk i min egen ålder som har exakt samma åsikter i frågan som honom.

Jag har själv mycket svårt att känna någon slags stolthet över att "vårt" fotbollslag, vår melodifestivalrepresentant eller liknande vinner någonting, jag försöker bara förklara ett koncept.

Latissimus Dorsi
2014-06-06, 20:21
Hur är det för oss som är födda i landet med invandrarföräldrar? Jag känner väldigt stark patriotism, trots att jag inte är relaterad till Sverige över huvudtaget.

Exdiaq
2014-06-06, 20:22
Är inte du 21?

Är jag född 1990 så är jag 24. Tror du inte mig kan en hel drös koloiter intyga.

Exdiaq
2014-06-06, 20:27
Det har man ju gjort om man ser sig själv som en del i ett kollektiv. Sverige har en extremt lång historia av investeringar av blod, svett och tårar. Dina förfäder blev sönderskjutna av rysska kanoner och blev spetsade på danska spjut.

Du har förmodligen sluppit detta, men andra före dig har gjort det och efterkommande efter dig kommer möjligtvis göra detta.

Ignorera din egen individ och se dig själv som en del i något större som sträcker sig över hundratals år.

Mina förfäder blev säkerligen även spetsade på svenska spjut med tanke på hur pass länge en stor del av min släkt funnits här nere.

Ser mig som en del av mänskligheten som sträcker sig över hundratusentals år. Ser mig som en del av Jorden som sträcker sig över 7 miljarder år. Ser mig som en del av universum som sträcker sig över 14 miljarder år. Men det är inget jag känner stolthet över.

Exdiaq
2014-06-06, 20:29
Hur är det för oss som är födda i landet med invandrarföräldrar? Jag känner väldigt stark patriotism, trots att jag inte är relaterad till Sverige över huvudtaget.

Jag är inte här för att säga att det någon annan känner är rätt eller fel. Jag var intresserad av varför XXXL och ett par andra tyckte att fler borde känna stolthet.

Latissimus Dorsi
2014-06-06, 20:33
Jag är inte här för att säga att det någon annan känner är rätt eller fel. Jag var intresserad av varför XXXL och ett par andra tyckte att fler borde känna stolthet.

Jag menade inget specifikt. Undrade bara, för mina förfäder har inte spetsats på danska spjut.

XXXL
2014-06-06, 21:01
Exdiaqs ålder är nog irrelevant, jag vet folk i min egen ålder som har exakt samma åsikter i frågan som honom.

Jag har själv mycket svårt att känna någon slags stolthet över att "vårt" fotbollslag, vår melodifestivalrepresentant eller liknande vinner någonting, jag försöker bara förklara ett koncept.

Andra åsikter ja, men förmågan att förstå var de jag var ute efter.

Exdiaq
2014-06-06, 21:09
Andra åsikter ja, men förmågan att förstå var de jag var ute efter.

Har du inget vettigt för dig kan du leta upp inlägg skrivna av mig 2007/2008 i ämnen som berör/angränsar till nationalism. Jag förstår precis.

Olegh
2014-06-06, 21:11
Har du inget vettigt för dig kan du leta upp inlägg skrivna av mig 2007/2008 i ämnen som berör/angränsar till nationalism. Jag förstår precis.

OT, men du är 24 bast och tycker precis likadant i frågor idag som för 6-7 år sedan? Coolt.

Hemi
2014-06-06, 21:18
En del av min familj flydde från Finland under kriget. Den familjedelen är pga det söndertrasad av psykisk sjukdom, barnhem och saker som i sin tur följer av det. Jag är tacksam över att de kunde komma till Sverige såklart. Som reflektion på Exdiaq och filmjölks diskussion så titta lite på det i ett geografiskt vidare perspektiv, Delar av det gamla Sverige, som det såg ut förr har varit i krig flera gånger sedan 1809, det som anses vara Sveriges sista eller senaste krig. Riktigt blodiga krig, inbördeskrig och andra konflikter. Ge detta en tanke och jämför sedan med Rememberence Day och andra minnen som alla som var med i första och andra världskriget har. Delar av det gamla Sverige firar sin självständighet. Jag vet inte vad nationaldagen handlar om riktigt men jag gillar Sverige. Grattis, eller vad säger man.

Exdiaq
2014-06-06, 21:27
OT, men du är 24 bast och tycker precis likadant i frågor idag som för 6-7 år sedan? Coolt.

Nej, jag tyckte väldigt annorlunda då. Var rätt lik XXXL (i den här frågan om jag tolkar honom rätt) när jag var i den åldern. Därför tror jag att jag förstår tankesättet bakom.

Hemi
2014-06-06, 21:41
Det är ju OK att tycka det men var lite försiktiga med att högljutt säga, -Jag är så glad att jag är född i Sverige och inte, "där borta". Det låter lite arrogant, patroniserande och folk på en del ställen blir förolämpade av att ständigt höra att europeer och amerikaner tycker att de är sämre. Jag förstår meningen, att man tycker att man har det så mycket bättre i Europa t ex men det låter lite självgott. Jag har sällan träffat någon någon annanstans som är mindre nationalistisk än svenskar överlag, många fattiga U- länder är supernatinalistiska och vill inte höra att de är dåliga och tror inte alltid så heller, även om många vill flytta bort därifrån. Att vissa måste fly är en också lite en annan sak.

Langster
2014-06-06, 21:55
Lite svårt att känna mig stolt över Sverige då jag inte gjort mycket annat för landet än att betala skatt. Men jag tycker om Sverige för dess natur och mycket av dess folk. Det är ett land man kan vara trygg i, väpnade konflikter och naturkatastrofer är extremt ovanliga här. Likaså svält och dödliga smittsjukdomar. Den kultur vi alla är en del av och fortsätter att forma har bevisligen format en hel del spektakulärt begåvade individer som har satt Sverige på världskartan trots att det är ett väldigt litet land med väldigt få innevånare.
Det man kan känna sig stolt över som svensk är väl kanske att man bidrar till en trygg och inkluderande miljö för alla som bor här - om man gör det vill säga.

XXXL
2014-06-06, 22:02
Jag tror att vi alla här slänger runt med ordet "stolt" på fel sätt om man läser om vad det är i andra länder,

Var inne på engelska wikin för Pride, http://en.wikipedia.org/wiki/Pride

With a positive connotation, pride refers to a satisfied sense of attachment toward one's own or another's choices and actions, or toward a whole group of people, and is a product of praise, independent self-reflection, or a fulfilled feeling of belonging.

Lellan
2014-06-06, 22:03
Tacksamhet när vårt samhälle fungerar bra kan jag känna, som föräldradagar... Vilken lyx och vilket bra vaccin för trygghet hos både barn, familjer etc. Det får vi vara rädda om. Känner tacksamhet och glädje när jag ser entrepenörer, fördomar som luckras upp, goda viljor o sunt förnuft.

Är tacksam att vi har såpass lite sol o värme, så mycket fin natur och älskar att njuta av den och tänker på att vårda den, för jag älskar det här landet. Inte allt med det, men såpass mycket att jag bryr mig om att vilja vara någon som gör det bättre, motverkar de delar jag inte tycker om. Känner mig inte cencurerad, upplever att jag har min kugge i maskineriet att måna om och är extra glad när jag får rösta o ta del av unika kulturella eller kulinariska inslag tex.

Sry, du ville inte ha utläggning, men tog mig friheten.

4623
2014-06-06, 22:09
Din umgängeskrets möjligtvis.

Nä de jag umgås med är motsatsen till jantesvensken. Men du får gärna tro dig veta något om mig.

Exdiaq
2014-06-06, 22:14
Nä de jag umgås med är motsatsen till jantesvensken. Men du får gärna tro dig veta något om mig.

Men du får gärna tro dig veta något om de uppskattningsvis 9 660 000 personer i Sverige som du aldrig träffat.

Langster
2014-06-06, 22:16
Nä de jag umgås med är motsatsen till jantesvensken. Men du får gärna tro dig veta något om mig.

Du tror dig ju veta något om oss andra "världens mest patetiska människor" så varför inte.
Kul att du hittat en umgängeskrets du trivs med, men du verkar inte passa in där om de verkligen är är motsatsen till jante. Du sa just till oss andra: "Ni ska inte tro att ni är något, era patetiska människor".

Southwind
2014-06-06, 22:19
Åh Sverige! Du och jag.*love*

Herman H
2014-06-06, 22:39
Det har man ju gjort om man ser sig själv som en del i ett kollektiv. Sverige har en extremt lång historia av investeringar av blod, svett och tårar. Dina förfäder blev sönderskjutna av rysska kanoner och blev spetsade på danska spjut.

Du har förmodligen sluppit detta, men andra före dig har gjort det och efterkommande efter dig kommer möjligtvis göra detta.

Ignorera din egen individ och se dig själv som en del i något större som sträcker sig över hundratals år.

Jamenhallåja! Och skåningarna drabbades av världens första etniska rensning och spetsades på svenskarnas spjut! Karl den XI var en massmördare.

Men det är lugnt nu, jag flaggade lite för ockupationsmakten en stund idag iaf. :)

filmjölk
2014-06-06, 22:50
Jamenhallåja! Och skåningarna drabbades av världens första etniska rensning och spetsades på svenskarnas spjut! Karl den XI var en massmördare.

Men det är lugnt nu, jag flaggade lite för ockupationsmakten en stund idag iaf. :)

Jag är släkt med Karl XI, så det är min farsmormorsfarsfarsfars... någonting. Så stfu!

(Nu ger jag inte så mycket för det där, då släktforskaren, min fars morbror var gravt desperat efter att hitta någonting annat än inavlade fiskare och bönder i släkten).

Armed Dingo
2014-06-06, 22:57
Hur är det för oss som är födda i landet med invandrarföräldrar? Jag känner väldigt stark patriotism, trots att jag inte är relaterad till Sverige över huvudtaget.

Jag vet inte hur andra ser på det men om du känner en stark patriotism och pga denna vill bygga vidare på det du är "stolt" över, så har du lika stor rätt och anöedning till det som någon med svenskfödda föräldrar.

Känner man en patriotism till det som är och har varit så värderar man det som är och har varit, och är därför mer än varmt välkommen att upprätthålla det som varit. Oavsett var ens föräldrar var födda. Absolut!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

4623
2014-06-06, 23:02
Du tror dig ju veta något om oss andra "världens mest patetiska människor" så varför inte.
Kul att du hittat en umgängeskrets du trivs med, men du verkar inte passa in där om de verkligen är är motsatsen till jante. Du sa just till oss andra: "Ni ska inte tro att ni är något, era patetiska människor".

Vad pratar du om?

Nej jag kan inte svara för hur alla människor är. Men de som syns och hörs räcker för att bilda sig en uppfattning.

Red Apple
2014-06-06, 23:06
Vad pratar du om?

Nej jag kan inte svara för hur alla människor är. Men de som syns och hörs räcker för att bilda sig en uppfattning.

Nej, det gör de verkligen inte.

4623
2014-06-06, 23:10
Nej, det gör de verkligen inte.

Då kan ni inte heller säga att jag har fel. Eller?

en stor stark
2014-06-06, 23:12
Då kan ni inte heller säga att jag har fel. Eller?

Vem sa att du hade fel? Alla sa bara att det var ett helt ogrundat och löjligt uttalande.

4623
2014-06-06, 23:14
Ett annat sätt att se det på är vilka som röstas fram till att styra vårt land.

Hemi
2014-06-06, 23:15
Barn kan jag förstå för där har man förmodligen (förhoppningsvis) spelat en väldig stor roll i framgången. Lite mindre med ens föräldrar.

Men att känna stolthet över Zlatans framgångar för att han också är svensk? Eller Nobel? Eller Sanna Kallur? Eller Linné? Jag har inte gjort ett dugg för att de ska nå dit de nått. Det har de gjort helt på egen hand och med stödet från sina allra närmaste.

Vill XXXL känna stolthet får han göra det. Inget jag tänker säga är rätt eller fel. Jag undrade bara varför jag eller någon annan som bor inom Sveriges gränser skulle känna en stolthet.

Man spelar i samma lag, samma företag, Sverige. Jag spelade i företaget Sverige förr. Vill man vara forumdryg kan man väl kanske tänka sig att våra skattepengar har gått till något Zlatan eller Björn Borg haft nytta av. Man kan inte komma undan att vi har någonting gemensamt. Men det beror väl på hur individualistiskt man ser på saker, kanske.
Jag kan känna lite stolthet över ett par länder jag bara bott 3-5 år i, jag har de i alla fall nära hjärtat. Men då har jag någonting mer gemensamt med dem än om jag bara varit turist, saker som totalt förändrat mitt och min familjs liv har hänt där. Som invandrare har jag inte bara ett land jag bryr mig om men jag tror att känslorna till och med är starkare då man saknar ett land man "förlorat" eller sällan kommer att se igen, också.

Olegh
2014-06-06, 23:31
Ett annat sätt att se det på är vilka som röstas fram till att styra vårt land.

Och utifrån dina poster här kan jag säga exakt vad du är för "sorts människa"?

Jag har svårt att tro att du går med på det. Människor, deras erfarenheter och deras åsikter är i regel avsevärt mer multidimensionella än vad som krävs för att man ska skapa sina första förutfattade meningar.

Inte sällan när man väl börjar diskutera saker och ting och försöker byta ut sitt eget perspektiv mot personen i frågas, så får man en mycket tydligare bild av varför personen tycker som den gör. De grova dragen är i regel lättförståeliga och man kan liksom följa hur dennes erfarenheter format personens åsikter och ställningstaganden. Dessa erfarenheter kan inte tas bort av rationell argumentation. Man kan fortfarande tycka att personen har fel i sakfrågan, men man får en helt annan förståelse och respekt för åsikten i sig.

4623
2014-06-06, 23:55
Och utifrån dina poster här kan jag säga exakt vad du är för "sorts människa"?

Jag har svårt att tro att du går med på det. Människor, deras erfarenheter och deras åsikter är i regel avsevärt mer multidimensionella än vad som krävs för att man ska skapa sina första förutfattade meningar.

Inte sällan när man väl börjar diskutera saker och ting och försöker byta ut sitt eget perspektiv mot personen i frågas, så får man en mycket tydligare bild av varför personen tycker som den gör. De grova dragen är i regel lättförståeliga och man kan liksom följa hur dennes erfarenheter format personens åsikter och ställningstaganden. Dessa erfarenheter kan inte tas bort av rationell argumentation. Man kan fortfarande tycka att personen har fel i sakfrågan, men man får en helt annan förståelse och respekt för åsikten i sig.


Nu är det svenskar generellt jämfört med andra nationaliteter generellt.

Red Apple
2014-06-07, 00:05
Nu är det svenskar generellt jämfört med andra nationaliteter generellt.

Vilket gör ditt mandat till att uttala dig i frågan än mer obefintligt.

4623
2014-06-07, 00:22
Vilket gör ditt mandat till att uttala dig i frågan än mer obefintligt.

Varför då?

Red Apple
2014-06-07, 01:44
Varför då?

För att det är betydligt mer befängt att påstå att man har koll på den generella personen ur varje nationalitet än den generella personen ur en enstaka nationalitet. Olika grader av idioti.

4623
2014-06-07, 11:12
För att det är betydligt mer befängt att påstå att man har koll på den generella personen ur varje nationalitet än den generella personen ur en enstaka nationalitet. Olika grader av idioti.

Du säger med andra ord att jag inte har rätt till min åsikt? Ja det är typiskt svenskt.

Red Apple
2014-06-07, 11:23
Du säger med andra ord att jag inte har rätt till min åsikt? Ja det är typiskt svenskt.

Klart du har rätt till din åsikt, jag säger bara att den är korkad och tangerar åt storhetsvansinne.

Red Apple
2014-06-07, 11:55
Mer on topic

http://hugelolcdn.com/i460/286559.jpg

MrBoris
2014-06-07, 12:12
Mer on topic

[.IMG]http://hugelolcdn.com/i460/286559.jpg[/IMG]

klockren :D

4623
2014-06-07, 12:15
Klart du har rätt till din åsikt, jag säger bara att den är korkad och tangerar åt storhetsvansinne.

Så nu har jag storhets vansinne för att jag anser att svenskar generellt är patetiska?

filmjölk
2014-06-07, 12:18
Så nu har jag storhets vansinne för att jag anser att svenskar generellt är patetiska?

Det skulle nog hjälpa lite ifall du ville utveckla det lite. Vad gör oss, generellt, patetiska? Hur yttrar sig det patetiska?

cero
2014-06-07, 12:19
Lol på bilden.

4623
2014-06-07, 12:27
Det skulle nog hjälpa lite ifall du ville utveckla det lite. Vad gör oss, generellt, patetiska? Hur yttrar sig det patetiska?

Kan dra några exempel.

Jantesvensken
Svenskarnas bidragsmentalitet
Svenskarnas inställning till prestation/belöning
Svenskarnas öppenhet. Startar du en konversation med Brandon människa på tunnelbanan är risken stor att du ses som en idiot.
Svenskarnas sätt att bestämma vilken åsikt du ska få ha

Red Apple
2014-06-07, 12:56
Så nu har jag storhets vansinne för att jag anser att svenskar generellt är patetiska?

Mer för att du anser dig kunna uttala dig om hela världens befolkning. Det är lite storhetsvansinne att tro att man har koll på vad som är generellt bland 7 miljarder människors olika kulturer.

Kan dra några exempel.

Jantesvensken
Svenskarnas bidragsmentalitet
Svenskarnas inställning till prestation/belöning
Svenskarnas öppenhet. Startar du en konversation med Brandon människa på tunnelbanan är risken stor att du ses som en idiot.
Svenskarnas sätt att bestämma vilken åsikt du ska få ha


Det är bara jantesvenskar som tror att man blir sedd som en idiot om man pratar med någon på tunnelbanan och det är bara butthurt newfags som tror att bara för att folk inte håller med om din åsikt och säger emot när du uttrycker något korkat så är det "att bestämma vilken åsikt du ska få ha".

Omg, folk säger emot när de inte håller med, sååå patetiskt! Om något så är svenskar på tok för medgörliga jämfört med andra kulturer.

filmjölk
2014-06-07, 15:57
Kan dra några exempel.

Jantesvensken
Svenskarnas bidragsmentalitet
Svenskarnas inställning till prestation/belöning
Svenskarnas öppenhet. Startar du en konversation med Brandon människa på tunnelbanan är risken stor att du ses som en idiot.
Svenskarnas sätt att bestämma vilken åsikt du ska få ha


Jag kan hålla med om de flesta där, men inte om att vi generellt skulle ha en "bidragsmentalitet" som jag tror att du avser.

Svenskar (generellt) är väldigt flitiga och arbetsamma. Både kvinnor och män heltidsarbetar samtidigt som de sköter hemarbete. I andra kulturer kan man sköta sitt jobb och få precis allt annat servat av sin fru. Vi går i pension sent, lär oss att ta ansvar för oss själva tidigt (Vilken svensk ogift 28årig man bor hemma och får lagad mat av mamma? Jämför det med tex. Italienare). Vi passar tider och det är extremt skamfyllt att behöva hjälp, skamfyllt att prestera dåligt i sitt arbete (Tom. Samhallsanställda sätter en stolthet i ett väl utfört och nogrannt arbete) men vi kräver ändå aldrig eller ens förväntar oss positiv feedback.

Trots att vi är jäkligt arbetsamma (fråga vilken norsk lagerförman som helst...iofs relaterar de till lata norrmän så det kanske inte är rättvist) så har vi ändå självbilden att vi är lata och odugliga och jobbar för lite, vilket leder till att vi jobbar ännu mer.

25 år jobbar en man i Iran, sedan är han pensionär, Greker dricker Ouzo och kollar på småtjejer hela dagarna så fort de fyllt 50, vi försakar hela våra liv för att jobba trots att vi är döende i cancer tills vi är 69 bast, vi är inte lata, det är en myt skapad av borgare för att få oss att jobba ännu mer.

Arf Pingvin
2014-06-07, 16:09
Amerikaner jobbar 6 dar i veckan och har 1-2 veckors semester kanske. I Japan ses det som en dygd att somna vid skrivbordet, då man jobbar tills man inte klarar att hålla sig vaken mer. Så vi kan sträva en bit till. Era latmaskar.

Wormzie
2014-06-07, 16:20
Ser hellre att man tillhör en kultur av livsnjutare snarare än arbetsmyror!:) jag gillar Sverige för att det är ett land med öppenhet, högt till tak och en mix av människor som kompletterar varandra väl:)

WHITEFOLKS
2014-06-07, 16:21
Jag kan hålla med om de flesta där, men inte om att vi generellt skulle ha en "bidragsmentalitet" som jag tror att du avser.

Svenskar (generellt) är väldigt flitiga och arbetsamma. Både kvinnor och män heltidsarbetar samtidigt som de sköter hemarbete. I andra kulturer kan man sköta sitt jobb och få precis allt annat servat av sin fru. Vi går i pension sent, lär oss att ta ansvar för oss själva tidigt (Vilken svensk ogift 28årig man bor hemma och får lagad mat av mamma? Jämför det med tex. Italienare). Vi passar tider och det är extremt skamfyllt att behöva hjälp, skamfyllt att prestera dåligt i sitt arbete (Tom. Samhallsanställda sätter en stolthet i ett väl utfört och nogrannt arbete) men vi kräver ändå aldrig eller ens förväntar oss positiv feedback.

Trots att vi är jäkligt arbetsamma (fråga vilken norsk lagerförman som helst...iofs relaterar de till lata norrmän så det kanske inte är rättvist) så har vi ändå självbilden att vi är lata och odugliga och jobbar för lite, vilket leder till att vi jobbar ännu mer.

25 år jobbar en man i Iran, sedan är han pensionär, Greker dricker Ouzo och kollar på småtjejer hela dagarna så fort de fyllt 50, vi försakar hela våra liv för att jobba trots att vi är döende i cancer tills vi är 69 bast, vi är inte lata, det är en myt skapad av borgare för att få oss att jobba ännu mer.

Funkade bra för grekland eller hur :D

awesomooo
2014-06-07, 16:25
http://i.imgur.com/lBpQ2gX.jpg

Exdiaq
2014-06-07, 16:25
Jag kan hålla med om de flesta där, men inte om att vi generellt skulle ha en "bidragsmentalitet" som jag tror att du avser.

Svenskar (generellt) är väldigt flitiga och arbetsamma. Både kvinnor och män heltidsarbetar samtidigt som de sköter hemarbete. I andra kulturer kan man sköta sitt jobb och få precis allt annat servat av sin fru. Vi går i pension sent, lär oss att ta ansvar för oss själva tidigt (Vilken svensk ogift 28årig man bor hemma och får lagad mat av mamma? Jämför det med tex. Italienare). Vi passar tider och det är extremt skamfyllt att behöva hjälp, skamfyllt att prestera dåligt i sitt arbete (Tom. Samhallsanställda sätter en stolthet i ett väl utfört och nogrannt arbete) men vi kräver ändå aldrig eller ens förväntar oss positiv feedback.

Trots att vi är jäkligt arbetsamma (fråga vilken norsk lagerförman som helst...iofs relaterar de till lata norrmän så det kanske inte är rättvist) så har vi ändå självbilden att vi är lata och odugliga och jobbar för lite, vilket leder till att vi jobbar ännu mer.

25 år jobbar en man i Iran, sedan är han pensionär, Greker dricker Ouzo och kollar på småtjejer hela dagarna så fort de fyllt 50, vi försakar hela våra liv för att jobba trots att vi är döende i cancer tills vi är 69 bast, vi är inte lata, det är en myt skapad av borgare för att få oss att jobba ännu mer.

Ingen tvingar dig att jobba tills du är 69. Fritt fram att sluta jobba närsom!

Hemi
2014-06-07, 18:29
Mer on topic

http://hugelolcdn.com/i460/286559.jpg

Lol, själv var jag mer upptagen med att fira the D-Day. Det känns som en större sak i de länder där den firas än Sveriges nationaldag i Sverige men det kan ju ha ändrats över åren. Var det kul? Vad gjorde ni, såhär i efterhand?

Olegh
2014-06-07, 18:45
Filmjölk :bow:

filmjölk
2014-06-07, 19:34
Amerikaner jobbar 6 dar i veckan och har 1-2 veckors semester kanske. I Japan ses det som en dygd att somna vid skrivbordet, då man jobbar tills man inte klarar att hålla sig vaken mer. Så vi kan sträva en bit till. Era latmaskar.

Amerikaner myglar och latar sig så fort förmannen inte flåsar dem i nacken och Japaner är så pass retarderade att de hellre kissar ner sig vid sin station än att be om att få avlösning för att gå på toaletten. (enligt bättre bemedlade vänner som har den tvivelaktiga äran att få jobba med amerikaner och japaner).

Jag tvivlar inte på att svenskar skulle kunna bräcka både amerikaner och japsar vad det gäller att jobba, men vi har inte lyxen av att ha hemmafruar heller, så det är inte en rättvis jämförelse.

filmjölk
2014-06-07, 19:39
Ingen tvingar dig att jobba tills du är 69. Fritt fram att sluta jobba närsom!

Nej. jag försökte få sluta jobba ett tag, men det satte försäkringskassan P för, trots dubbla läkarintyg. Så om jag vill överleva så måste jag faktiskt jobba.

XXXL
2014-06-07, 19:47
Lol, själv var jag mer upptagen med att fira the D-Day. Det känns som en större sak i de länder där den firas än Sveriges nationaldag i Sverige men det kan ju ha ändrats över åren. Var det kul? Vad gjorde ni, såhär i efterhand?

Som jag redan sagt så firar ju England/USA nationaldagen mycket mer för att de har hållit på med det så pass länge så det har blivit som julafton. Nationaldagen blev en röd dag för oss 2005 så det är klart att det inte är förens om många år de kommer att sitta i ryggmärgen. ¨

Sen vet jag inte om vi någonsin kommer fira nationaldagen riktigt på samma sätt heller för vi aldrig pratar om det så som man gör i USA där deras flagga hänger i många klassrum i skolorna och så var ju folk tvugna att svära trohet till flaggan också varje morgon.

http://media.mlive.com/elections_impact/photo/11591571-large.jpg

http://www.worldofstock.com/slides/PCH6756.jpg

http://www.worldofstock.com/slides/PED1309.jpg

Klart att nationaldagen blir lite större när man är född i det.

R Scarpa27
2014-06-07, 20:19
bara en fråga varför har sveriges flagga klassats som typ nazist flagga nu för tiden?

2 juni är vackert =)
http://www.magictech.it/wp-content/uploads/2010/06/frecce-tricolori-festa-repubblica.jpg

Olegh
2014-06-07, 20:21
bara en fråga varför har sveriges flagga klassats som typ nazist flagga nu för tiden?

2 juni är vackert =)

För att offerkoftan är den bästa koftan.

cero
2014-06-07, 20:22
För att offerkoftan är den bästa koftan.

Offerkappan är bättre nu när det är så varmt imo.

Hemi
2014-06-07, 21:33
Som jag redan sagt så firar ju England/USA nationaldagen mycket mer för att de har hållit på med det så pass länge så det har blivit som julafton. Nationaldagen blev en röd dag för oss 2005 så det är klart att det inte är förens om många år de kommer att sitta i ryggmärgen. ¨

Sen vet jag inte om vi någonsin kommer fira nationaldagen riktigt på samma sätt heller för vi aldrig pratar om det så som man gör i USA där deras flagga hänger i många klassrum i skolorna och så var ju folk tvugna att svära trohet till flaggan också varje morgon.

http://media.mlive.com/elections_impact/photo/11591571-large.jpg

http://www.worldofstock.com/slides/PCH6756.jpg

http://www.worldofstock.com/slides/PED1309.jpg



Klart att nationaldagen blir lite större när man är född i det.

Det är inte bara det. Länder som har en historiskt sett närliggande självständighetsdag, revolution eller annan egen frihetskamp firar mer hjärtligt sin nationaldag. Sverige är ett urgammalt land som det inte ens går att sätta en ålder på. Det kan vara 1000, 800 eller 500 år gammalt beroende på hur man ser det. Då är inte firandet mer än bara att man gillar sitt land för mor och farföräldrarna eller andra kämpade inte i någon frihetskamp.
Sen är det så många andra länder som firar nationaldagen med pompa och ståt. Jag tror alla länder i Sydamerika och Karibien gör det, mycket mer och gladare än Sverige och ibland också mer nationalistiskt med inställning "Vi är bäst". Säkert är det så på många ställen i Afrika och i Asien och i Stilla havet. Av någon anledning brukar man mest prata om USA när det gäller nationell glädje och stolthet, antagligen bara för att de syns och märks mest i TV osv. Jag har firat nationaldagen i eller med på något sätt säkert minst 10 nationer eller så, somliga flera gånger och alla har varit med dans, mat, fest, flaggor och glädje.

Exdiaq
2014-06-07, 22:07
Som jag redan sagt så firar ju England/USA nationaldagen mycket mer för att de har hållit på med det så pass länge så det har blivit som julafton. Nationaldagen blev en röd dag för oss 2005 så det är klart att det inte är förens om många år de kommer att sitta i ryggmärgen. ¨

Sen vet jag inte om vi någonsin kommer fira nationaldagen riktigt på samma sätt heller för vi aldrig pratar om det så som man gör i USA där deras flagga hänger i många klassrum i skolorna och så var ju folk tvugna att svära trohet till flaggan också varje morgon.

http://media.mlive.com/elections_impact/photo/11591571-large.jpg

http://www.worldofstock.com/slides/PCH6756.jpg

http://www.worldofstock.com/slides/PED1309.jpg

Klart att nationaldagen blir lite större när man är född i det.

Men att små barn tvingas in i detta über-nationalistiska dravel genom att "svära trohet till flaggan" är direkt skrämmande.

Att slippa sådana extrema inslag är en sak jag är tacksam över med Sverige.

Hemi
2014-06-07, 22:14
Men att små barn tvingas in i detta über-nationalistiska dravel genom att "svära trohet till flaggan" är direkt skrämmande.

Att slippa sådana extrema inslag är en sak jag är tacksam över med Sverige.

Liknade gör man i många länder, Nästan hela min släkt har sjungit våran nationalsång varje morgon i skolan. De flesta av oss ar dock rötter i norden men det firas inte. Speciellt inte nationaldagar. Brukar tänka på Finland i alla fall. I vissa länder får inte nationalflaggan vidröra marken mm mm.
Ärligt talat har jag aldrig lidit av det.

Hemi
2014-06-07, 22:16
Lol, kände mig tvungen att skriva "ärligt talat" där. Det är ju ett svenskt forum.

Exdiaq
2014-06-07, 22:26
Liknade gör man i många länder, Nästan hela min släkt har sjungit våran nationalsång varje morgon i skolan. De flesta av oss ar dock rötter i norden men det firas inte. Speciellt inte nationaldagar. Brukar tänka på Finland i alla fall. I vissa länder får inte nationalflaggan vidröra marken mm mm.
Ärligt talat har jag aldrig lidit av det.

Lol, kände mig tvungen att skriva "ärligt talat" där. Det är ju ett svenskt forum.

Har inga problem med att dina barn blir tvingade att sjunga en låt som hyllar korstågen eller islamska expansionen kring 600-/700-talet varje dag i skolan?

Bara en låt, de lär inte lida av det.

Hemi
2014-06-07, 22:33
Har inga problem med att dina barn blir tvingade att sjunga en låt som hyllar korstågen eller islamska expansionen kring 600-/700-talet varje dag i skolan?

Bara en låt, de lär inte lida av det.

Jag har inget med den amerikanska nationalsången att göra och har aldrig firat deras nationaldag heller. De är lite extrema. Men att just sjunga nationalhymnen eller flera har jag gjort. Det görs lite överallt i världen.

XXXL
2014-06-07, 22:37
Men att små barn tvingas in i detta über-nationalistiska dravel genom att "svära trohet till flaggan" är direkt skrämmande.

Att slippa sådana extrema inslag är en sak jag är tacksam över med Sverige.

Egentligen inte, det är tack vare just det som USA har kunnat kriga i 10 år i öknen. Vi här i Sverige skulle till exempel aldrig kunna anfalla eller försvara oss om det skulel hända något, vi bryr oss alldeles för lite om vårat land och de flesta skulle nog inte ens förstå vad de är vi försvarar.

cero
2014-06-07, 22:42
Egentligen inte, det är tack vare just det som USA har kunnat kriga i 10 år i öknen. Vi här i Sverige skulle till exempel aldrig kunna anfalla eller försvara oss om det skulel hända något, vi bryr oss alldeles för lite om vårat land och de flesta skulle nog inte ens förstå vad de är vi försvarar.

Eh, va? Ett litet land som Sverige kan inte konkurrera militärt med ett land som USA. 300 miljoner invånare ger lite annorlunda förutsättningar.

XXXL
2014-06-07, 22:44
Eh, va? Ett litet land som Sverige kan inte konkurrera militärt med ett stort land som USA. 300 miljoner invånare ger lite annorlunda förutsättningar.

Fast det spelar ingen roll om man är 30 eller 3000 miljoner om ingen i landet vill slåss för sitt land eller sin flagga.

Jänkarna är mer än beredda att dö för sitt land och det utan något ordentigt syfte det såg vi bevis på i Irak/Afghanistan (Öknen/Sandlådan), kanske tack vare att man sen man var spädbarn har lärt sig älska och hålla sig flaggan trogen.

Hemi
2014-06-07, 22:44
Finns ju länder som bara hyllar sig själva och tycker att de är bäst, eller borde vara det, utan att kriga, Ta Jamaica t ex, nationalismen i den form den är är lite för mycket för min smak men det handlar om kreativitet och progressivitet. Sen finns våld, gammal religion och andra brott mot mänskliga röttigheter med i bilden men har inget direkt med nationalismen att göra. Nationalism från ett land som inte är så nationalistiskt kanske mest verkar handla om krig pga vad man ser på TV men det kan hellre och oftare handla om , duktiga skolbarn, framiden, progressivitet, glädje istället för sorg, även om de rätta verktygen och inställningen är på rätt särtt, än så länge.

cero
2014-06-07, 22:48
Jänkarna är mer än beredda att dö för sitt land och det utan något ordentigt syfte det såg vi bevis på i Irak/Afghanistan (Öknen/Sandlådan), kanske tack vare att man sen man var spädbarn har lärt sig älska och hålla sig flaggan trogen.

Eller att man sedan barnsben blivit hjärntvättad till att vara så hedersinriktad att man är villig att delta i krig som är startade på felaktiga premisser? ;)

Finns för- och nackdelar med båda mentaliteterna imo.

Arf Pingvin
2014-06-07, 22:52
Det är en enorm skillnad på att kriga i öknen och försvara sitt land.

Om patriotism leder till det förra är jag glad att vi är lite mer sansade här.

Hemi
2014-06-07, 23:00
Av den nationalism på nationaldagar som jag sett och firat har inget, absolut inget vad jag minns, handlat om krig eller konflikt. De finns det andra dagar för, som jag skrev tidigare, Sveriges nationaldag infaller samtidigt som the D-Day. T ex.

Exdiaq
2014-06-07, 23:02
Egentligen inte, det är tack vare just det som USA har kunnat kriga i 10 år i öknen. Vi här i Sverige skulle till exempel aldrig kunna anfalla eller försvara oss om det skulel hända något, vi bryr oss alldeles för lite om vårat land och de flesta skulle nog inte ens förstå vad de är vi försvarar.

Jag tror jag kan leva med att landet jag bor i inte dödar hundratusentals människor på andra sidan jordklotet.

Men visst, det är delvis tack vare den indoktrineringen som unga män och kvinnor mer än gärna riskerar sitt liv för något så idiotiskt som en flagga. Många gör det dock för att det är deras enda chans till ett bättre liv.

Hemi
2014-06-07, 23:03
Ja om det inte handlar om självstädighetskamper då, det är vanligt, såklart.

MrBoris
2014-06-08, 05:36
Jag kan hålla med om de flesta där, men inte om att vi generellt skulle ha en "bidragsmentalitet" som jag tror att du avser.

Svenskar (generellt) är väldigt flitiga och arbetsamma. Både kvinnor och män heltidsarbetar samtidigt som de sköter hemarbete. I andra kulturer kan man sköta sitt jobb och få precis allt annat servat av sin fru. Vi går i pension sent, lär oss att ta ansvar för oss själva tidigt (Vilken svensk ogift 28årig man bor hemma och får lagad mat av mamma? Jämför det med tex. Italienare). Vi passar tider och det är extremt skamfyllt att behöva hjälp, skamfyllt att prestera dåligt i sitt arbete (Tom. Samhallsanställda sätter en stolthet i ett väl utfört och nogrannt arbete) men vi kräver ändå aldrig eller ens förväntar oss positiv feedback.

Trots att vi är jäkligt arbetsamma (fråga vilken norsk lagerförman som helst...iofs relaterar de till lata norrmän så det kanske inte är rättvist) så har vi ändå självbilden att vi är lata och odugliga och jobbar för lite, vilket leder till att vi jobbar ännu mer.

25 år jobbar en man i Iran, sedan är han pensionär, Greker dricker Ouzo och kollar på småtjejer hela dagarna så fort de fyllt 50, vi försakar hela våra liv för att jobba trots att vi är döende i cancer tills vi är 69 bast, vi är inte lata, det är en myt skapad av borgare för att få oss att jobba ännu mer.
Bra exempel absolut och håller med i många avseenden att vi är betydligt bättre på att ta hand om oss själva än t.ex. italienarna. Här i Australien är de som sagt också bortskämda med hemmafru, klart man kan jobba mer då. Men, ett viktigt men, det är alldeles för vanligt i Sverige att vara "lagom". Det är detta lagom tänk som gör att vi inte konkurrerar med andra länder vare sig inom industrin, ekonomiskt eller forskningsmässigt. Bara att kolla på Kina, jag gillar deras attityd, där att prestera så bra som möjligt är deras "standard" där allt annat än bäst är en förlust. Det gör också att man drivs framåt och blir lyckosam i vad man gör. Där är det också ok att vara en "stjärna", medan i Sverige är det så tabu att någon ska anses vara bäst på arbetsplatsen. I hate it

Jagax
2014-06-08, 08:49
. Bara att kolla på Kina, jag gillar deras attityd, där att prestera så bra som möjligt är deras "standard" där allt annat än bäst är en förlust. Det gör också att man drivs framåt och blir lyckosam i vad man gör. Där är det också ok att vara en "stjärna", medan i Sverige är det så tabu att någon ska anses vara bäst på arbetsplatsen. I hate it

Eller pressas de till att alltid vara tvungna att vara så bra de någonsin kan (med påföljande stresssymtom ?) då de ofta är lätt utbytbara i den otroliga folkmängden ?

bigtraps
2014-06-08, 09:48
eller pressas de till att alltid vara tvungna att vara så bra de någonsin kan (med påföljande stresssymtom ?) då de ofta är lätt utbytbara i den otroliga folkmängden ?

+1

Exdiaq
2014-06-08, 10:25
Bra exempel absolut och håller med i många avseenden att vi är betydligt bättre på att ta hand om oss själva än t.ex. italienarna. Här i Australien är de som sagt också bortskämda med hemmafru, klart man kan jobba mer då. Men, ett viktigt men, det är alldeles för vanligt i Sverige att vara "lagom". Det är detta lagom tänk som gör att vi inte konkurrerar med andra länder vare sig inom industrin, ekonomiskt eller forskningsmässigt. Bara att kolla på Kina, jag gillar deras attityd, där att prestera så bra som möjligt är deras "standard" där allt annat än bäst är en förlust. Det gör också att man drivs framåt och blir lyckosam i vad man gör. Där är det också ok att vara en "stjärna", medan i Sverige är det så tabu att någon ska anses vara bäst på arbetsplatsen. I hate it

OK att vara stjärna? De är väl så illa tvungna för att överleva den hårda konkurrensen.

Tycker även att du och dina gelikar som fått för sig att det är tabu att visa framfötterna/vara bra ska byta umgängeskrets/arbetsplats. Det är bara ett fåtal gånger jag har stött på det fenomenet. Större delen av tiden har det varit tvärtom: att sträva efter förbättring och t.o.m. vara bäst har uppmuntrats.

Red Apple
2014-06-08, 11:41
Bra exempel absolut och håller med i många avseenden att vi är betydligt bättre på att ta hand om oss själva än t.ex. italienarna. Här i Australien är de som sagt också bortskämda med hemmafru, klart man kan jobba mer då. Men, ett viktigt men, det är alldeles för vanligt i Sverige att vara "lagom". Det är detta lagom tänk som gör att vi inte konkurrerar med andra länder vare sig inom industrin, ekonomiskt eller forskningsmässigt. Bara att kolla på Kina, jag gillar deras attityd, där att prestera så bra som möjligt är deras "standard" där allt annat än bäst är en förlust. Det gör också att man drivs framåt och blir lyckosam i vad man gör. Där är det också ok att vara en "stjärna", medan i Sverige är det så tabu att någon ska anses vara bäst på arbetsplatsen. I hate it

Så i grund och botten handlar det om att svenskar inte fokuserar tillräckligt mycket på tillväxt?

awesomooo
2014-06-09, 21:35
Önskar att vi hade haft det så här mäktigt på idrottsevenemang i Sverige.

aJT9K2APvas

XXXL
2014-06-09, 21:38
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article14951862.ab

Så har ännu en nationaldag firats i Sverige och som alltid har den föregåtts av den sedvanliga strömmen av kolumner och debattartiklar i den liberala och vänstervridna pressen och upphetsade debattörer i radion, där deltagarna i debatten tävlar i att ta avstånd från allt firande, kräkas på allt som symboliserar Sverige inklusive nationalsången.


Följ
Vad är det för fel på oss svenskar? Varifrån kommer denna, för *Sverige unika form av national*ism, den man kan kalla sadonationalism? Detta fenomen att inför varje nationell högtid offentligt plåga och *piska sig med flaggstången? De här självplågarna dök upp redan i samband med Eurovision Song Contest i Baku och de kommer helt säkert att höras igen nu *under fotbolls-EM.
En variant av dessa fosterlandsförnek*are är de som på alla sätt försöker *bevisa att det inte finns något svenskt, ja egentligen inget Sverige heller. Det är en konstruktion, heter det. Som om inte varje land i Europa är summan av impulser utifrån som sedan omvandlats till något eget. Vi har vår egen svenska mix av italienska helgonet *Lucia, tyska julgranar, Evert Taubes sydamerikanska melodier etc. Det *utländska har blivit svenskt.

En vanlig vanförställning i dessa anti-svenska artiklar är att invandrare skulle känna sig exkluderade, ja rent av *hotade, av att vi svenskar har nationaldag, därför ska vi avstå. I den andan brukar media *ofta intervjua fler invandrare på national*dagen än svenskar. Det är fullkomligt *galet. Det finns inte en enda invandrare i Sverige som inte vet att han/hon invandrat till ett land som heter *Sverige och att detta land har sin egen flagga och egna traditioner. Det är fullständigt *naturligt för dem och något de gärna vill vara delaktiga i. De har ju valt att *komma till vårt land. Det är motsatsen som skrämmer dem, svenskarnas egna hån av det svenska.
Vad som ofta glömts bort i debatten om för eller emot firandet av nationaldagen är att den stora majoriteten av svenskar är inte invandrare. Majoriteten är *födda i Sverige av svensktalande personer. *Miljontals svenskar bor fortfarande i små samhällen där de levt hela sina liv och deras förfäder vilar i gravarna runt sockenkyrkan. De flesta får tårar i ögonen på skolavslutningen då ”Den blomster tid nu kommer” spelas. De får en klump i *halsen då svenska flaggan hissas och nationalsången spelas då en svensk får guld*medalj. Alla dessa känslor är fullkomligt normala, men är *något som dessa kolumnister och debattörer hånat och förlöjligat så länge och så högljutt att många medborg*are tiger och småskäms för *sina reaktion*er, rädda att få SD eller någon ännu hemskare förkortning stämplad i pannan.
Varje år brukar skribenter *säga att de inte vill fira dagen därför att de *inte känner något för Gustav Vasa *eller 1809 års författning. Nej, vem gör det? I stället kanske vi kan se *nationaldagen som Sveriges *födelsedag. Ingen vet när Sverige kom till, men vi har firat svenska flaggan och national*dagen i över hundra år. Varför inte ta den 6 juni som Sveriges födelsedag?

Vissa födelsedagar vill vi själva helst hoppa över, andra vill vi *fira rejält. Se nationaldagen och dess firande på det viset. Visst är ett så gammalt och fint land som Sverige värd en födelsedag? Visst har Sverige sina fel och brister, *vilket land har inte det? Men samtidigt är det få länder som har så mycket att *fira som vårt land: Fred i nära 200 år, demokrati och frihet att uttrycka sina åsikter, även de liberala anti-nationaldagsuppkastningarna. Vi har större jämlikhet än i de flesta andra länder. Vi *respekterar och ger barnen större rätt och vi slår vakt om och vårdar naturen och miljön.
Sverige är ett litet land i Europas utkant, vi är kanske inte fullt så bra och så kända ute i världen som många av oss tror, men vi har oerhört mycket att vara stolta över och är betydligt mer kända och respekterade än åtskilliga andra *länder med större befolkning. En svensk ska aldrig behöva skämmas över att hissa sin flagga, vare sig det är nationaldag, moster Märtas födelsedag eller medalj i fotbolls-EM.
När ska de liberala sadonationa*listerna *erkänna att majoriteten av svenska folket faktiskt är svensk och är stolt över att vara det? Det måste vara en rättig*het att få sträcka på sig åtminstone en dag om året, utan att bli *hånad och utflinad av andra svenskar.
Visst är ett så gammalt och fint land som Sverige värd en födelsedag? Visst har Sverige sina fel och brister, vilket land har inte det?

XXXL
2014-06-09, 21:42
Önskar att vi hade haft det så här mäktigt på idrottsevenemang i Sverige.

aJT9K2APvas

Ja eller

yDE3yavXs-A

Som nån nämnde tidigare.

awesomooo
2014-06-09, 21:47
Nej förfan. Vad är nästa XXXL? SS-uniformer och koncentrationsläger? Kamma dig förfan!

Exdiaq
2014-06-09, 21:54
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article14951862.ab

"Liberaler" och vänsterfolk i det här sammanhanget är egentligen vänstermuppar rakt igenom som gillar att säga åt vad personer får/bör/ska göra.

Ser inte nyttan med nationalism på samma sätt som jag inte ser nyttan med religion. Men det är upp till var och en att ägna sig åt så länge de inte tvingar in mig i något.

Tycker inte att artikeln representerar mina åsikter utan enbart vänstermupparnas. Vänstermuppar som jag tror till stor del är koncentrerade till gammelmedias kultursidor, hipster-kollektiv och latte-mammor.

Matsa
2014-06-09, 23:20
Betydligt mer intressant än en tråd där man enbart viftar med svenska flaggan med ena handen och ronkar med den andra.

Fast du har ju redan rätt många trådar där du kan ronka till dålig amatörpsykologi och konspirationsteorier. Tycker du var lite självisk som inte lät dem gruppmasturbera till fanan om de nu ville tillbringa nationaldagen med det. :/

Nåja, grattis i efterskott till Sverige!

Exdiaq
2014-06-09, 23:54
Fast du har ju redan rätt många trådar där du kan ronka till dålig amatörpsykologi och konspirationsteorier. Tycker du var lite självisk som inte lät dem gruppmasturbera till fanan om de nu ville tillbringa nationaldagen med det. :/

Nåja, grattis i efterskott till Sverige!

Amatörfilosofi ja, amatörpsykologi nej. Vilka trådar handlar om konspirationsteorier?

Inte lät dem? Har varken förmåga eller intresse i att ens försöka hindra dem. Vill folk göra det så får de göra det. Bryr mig inte det minsta så länge jag inte tvingas göra något.

Jag var intresserad av varför mer nationalism/patriotism efterfrågades av flera här. Det var därför jag började skriva i tråden. Annars hade jag struntat i det.

Arf Pingvin
2014-06-10, 00:39
Kan vi inte byta namn till Svitjod igen? Jag röstar för.

Rwauk5_IhV8